Puntenrijbewijs

Suyker

Die hard MF'er
22 apr 2007
580
0
Spijkenisse
Ik heb een auto en motor puntenrijbewijs.

Als ik nu 3 punten heb met mijn motor mag ik dan nog autorijden en andersom?
 
dus als ik voor me motor meer dan 3 punten heb moet ik opnieuw rijbewijs halen voor auto en motor
 
OvJ zal dan wel bepalen wat je mag gaan doen. Op alcoholcursus, aantal lessen nemen, opnieuw afrijden voor 1 voertuig, opnieuw afrijden voor alles, helemaal geen RBW meer ...
Zal aan de ernst van overtredingen liggen en tijdspanne.

Hoeveel punten heb je al :P

Kijk, via google...
Wie binnen 5 jaar tijd 3 punten krijgt, wordt geconfronteerd met een schorsing van het rijbewijs. Wanneer het rijbewijs geschorst is, moet de beginnend bestuurder een rijproef en een theorieproef bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) afleggen. Als u het onderzoek weigert of voor een proef zakt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet het rijexamen opnieuw afgelegd worden.

Laatst geupdate op ( woensdag 27 juni 2007 )

Ik zou CBR bellen met je vraag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^

als je een plastic RWB hebt en het word je om wat voor reden ontnomen,mag je zelfs geen brommer rijden, omdat dat ook op je platic rwb staat... :Y


Grtzz

Zover ik het weet doet het er niet toe of je wel of niet een 'nieuw' rijbewijs hebt, meestal word je namelijk de rijbevoegdheid ontzegt.....en dan mag je uberhaubt niet brommer rijden....
(Ik moet er bij zeggen, ik heb geen persoonlijke ervaring, dus ik weet niet 100% zeker of rijbewijs afpakken perse inhoud dat je rijbevoegdheid word ontzegt....)

@TS, zover mijn kennis gaat word er geen onderscheid gemaakt tussen A en B als je punten haalt, echter kan de OvJ altijd anders beslissen.....
Als je kan aandragen dat je bijvoorbeeld je B nodig hebt voor je werk kan hij dit in overweging nemen.....
 
:^

als je een plastic RWB hebt en het word je om wat voor reden ontnomen,mag je zelfs geen brommer rijden, omdat dat ook op je platic rwb staat... :Y


Volgend jaar moet ik mijn 3e rijbewijs alweer aanvragen........ dan hoop ik niet dat ik ineens een puntenrijbewijs krijg omdat er nu alleen nog maar plastic RBW-en worden gemaakt :X
 
Plastic of niet heeft hier niets mee te maken.

Domweg iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt is de eerste 5 jaar " beginnend bestuurder" en na 3 punten word je rijbevoegdheid geschorst en mag je proberen het CBR ervan te overtuigen dat je wel geschikt bent een rijbewijs te mogen hebben.
De jaren dat je een bromfietsrijbewijs hebt tellen niet mee...als je dus op je 16e een bromfietsrijbewijs haalt en op je 18e A of B begint de 5 jaar op de datum van het A of B rijbewijs.

De schorsing van de rijbevoegdheid, gaat over alle categorieën van het rijbewijs.
Haal je 3 punten op de motor...vallen dus ook alle andere categorieën onder die schorsing !!
 
@ Baksteen: Dus ik kan hier uit opmaken dat je na 5 jaar géén puntenrijbewijs meer hebt? Of heb je dan niet meer de status van beginnend bestuurder? Er was toch sprake van algehele invoer van het puntenrijbewijs, ongeacht leeftijd, ervaring etc?
 
@ Baksteen: Dus ik kan hier uit opmaken dat je na 5 jaar géén puntenrijbewijs meer hebt? Of heb je dan niet meer de status van beginnend bestuurder? Er was toch sprake van algehele invoer van het puntenrijbewijs, ongeacht leeftijd, ervaring etc?


Ik denk niet dat je na 5 jaar nog steeds van een beginnend bestuurder kan spreken. Zodoende vervallen dan ook de punten. Die invoering geldt echter gewoon voor iedereen die begint met lessen/ rijden.
 
maar als je nou in 2002 je auto haalt en 2005 je motor, gaat je punten rijbewijs dan opnieuw in in 2005?
 
Inderdaad, het puntenrijbewijs gaat in op je eerste rijbewijs, voor 5 jaar.. Als je tussentijds een ander rijbewijs haalt, of na meer dan 5 jaar een andere categorie erbij haalt, veranderd er niets aan de duur en data van het puntenrijbewijs..

Echter is het natuurlijk niet zo dat je zonder puntenrijbewijs veilig bent, zelfs zonder puntenrijbewijs kan je rijbewijs ingenomen worden.. Ook als je minder dan 50 te hard rijdt (en ik heb het ook niet over art 5).. als jij meerdere boetes heb voor 40 a 45 km/h te hard, kan het OM ook besluiten om je rijbewijs in te nemen.. Dus je bent niet veilig zonder puntenrijbewijs..
 
Voor de toekomst (stond al in Verjo theorieboek, misschien geldt het al??): de 5 jaar beginnersrijbewijs gaat in bij het behalen van je EERSTE rijbewijs, MAAR er is een uitzondering.
Als je voor je 18de rijbewijs AM haalt geldt een periode van 7 jaar! let dus op, als je 17 bent en je haalt AM (brommer) dan zit je tot je 24ste vast aan een punten rijbewijs.
m.a.w. als je niet met 16 je AM haalt, gewoon of even wachten voor AM of gewoon meteen gaan voor A ;)

Overigens, het algemene punten rijbewijs is nog niet ingevoerd, dus na 5 (of 7) jaar word je rijbewijs 'normaal'. Ik weet echter niet of ze behaalde punten nog bijhouden en eventueel gebruiken bij andere 'zware' overtredingen (meer als 40 te hard enzo).
 
als je 3 punten hebt gehaald en je rijbewijs wordt in beslag genomen bepaalt de rechter wat er gebeurt met je rijbewijs.

Misschien krijg je em terug, afhankelijk van de overtredingen die je hebt begaan.
Hij kan ook beslissen dat je alleen je autorijbewijs terugkrijgt en je motorrijbewijs opnieuw moet halen..
Maar dit is aan de rechter om te beslissen

Maar zolang je rijbewijs in beslag is genomen mag je geen enkel voertuig meer rijden. Dus geen motor, brommer, auto, of vrachtwagen ed.
 
Laatst bewerkt:
@ Baksteen: Dus ik kan hier uit opmaken dat je na 5 jaar géén puntenrijbewijs meer hebt? Of heb je dan niet meer de status van beginnend bestuurder? Er was toch sprake van algehele invoer van het puntenrijbewijs, ongeacht leeftijd, ervaring etc?

maar zover is het nog niet....

dat het er ooit van zal komen... zal absoluut, maar tot nu toe is het alleen voor de eerste 5 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan