Laten we daaraan toevoegen dat het zeer recent nog in het nieuws is geweest dat het bijhouden van de "verloren" punten, weinig tot niet gedaan wordt bij justitie.
Sterker nog; sinds de invoering van het puntenrijbewijs waren er een aantal maanden geleden nog maar +/- 1000 rijbewijzen ingenomen op basis van dit puntensysteem. Ik neem aan dat iedereen op zn sloffen aanvoelt dat er sinds 2002 meer dan 1000 jongeren hun 3 punten potentieel hebben kunnen verliezen.. Kortom; het werkt nog voor geen meter.
In hetzelfde onderzoek (ik ga die googlen, maar heb hem
nu niet bij de hand zie onderstaand) kwam het 25kw rijbewijs aan bod. Daarin werd zeer duidelijk geconcludeerd dat er weinig tot geen controle is op het berijden van een volvermogen motor terwijl de bestuurder in het bezit is van 25kw rijbewijs. Zij hadden zelfs voorbeelden van zware ongelukken waarbij dit niet eens bekeken is!
Naast die zwakke controle bleek óók nog eens dat er veel, heel veel, mensen rijden op een motor die begrensd was op 25kw, hergekeurd is en vervolgens zelf alle begrenzers er weer uitgetrokken kortom; vol vermogen. Dit kan alleen bij hóge uitzondering gecontroleerd worden, aangezien de politie slechts in het bezit is van 1 of 2 rollerbanken die een dusdanig vermogen kunnen meten...
Lek dus. Zo lek als een mandje zeggen ze dan.. Oftewel; Staats-Kas-Spek-Ken
Goedzo Spee! Thumbs Up!
(Een verkorte versie van het gehele onderzoek)
Onderzoek: Puntenrijbewijs werkt niet
Gepost op Tuesday, 2 June 2009 om 9:46 door robbie in Verkeer |
Yep, onderzoek bewijst het! De invoering van het puntenrijbewijs heeft niet gewerkt. En waarom is het dan een flop? Er worden te weinig rijbewijzen in beslag genomen. Zijn die beginnende bestuurders soms heel erg braaf geworden? Of is er iets anders aan de hand? Volgens onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt in elk geval dat het aantal ongelukken met jonge bestuurders sinds de invoering van het puntenrijbewijs in 2002 niet is afgenomen. Jongeren zijn nog steeds twee maal zo vaak betrokken bij ernstige ongelukken dan mensen die langer hun rijbewijs hebben. Maar wat is dan het probleem?
Het probleem zit direct bij de jongeren. Die kunnen weliswaar niet rijden (volgens de overheid), maar de strafpunten die worden uitgedeeld worden slechts in 20%(!) van de gevallen geregistreerd bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders. Op die manier kan je dus heel veel overtredingen begaan voordat je daadwerkelijk 3 geregistreerde punten hebt.
Hoe zit dat bij jullie. Hebben jullie wel eens een strafpunt gekregen? En weet je of dat punt ook echt geregistreerd staat? Als ik dit onderzoek mag geloven is de kans heel groot dat justitie niet eens meer weet dat je ooit een strafpunt hebt gekregen.
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft wel een oplossing voor dit probleem: ‘verdwenen’ strafpunten moeten worden opgezocht en alsnog worden geregistreerd en je rijbewijs ben je al kwijt na het behalen van 2 (ipv 3) strafpunten.