R1 2009 Big Bang koppeling stuk

bengrootde93

Die hard MF'er
18 nov 2013
462
38
leeuwarden
Hoi,

Ik heb vandaag mijn koppeling gedemonteerd omdat ik het vervelend vond dat deze niet volledig ontkoppelde. Ik heb hiermee net een weekendje sauerland mee gereden en ook op de testbank gehad met een paasshow van een motorzaak.
Eigenlijk reed ik al heel lang met dit probleem, ik heb er ooit een racekoppeling van EBC in gezet, dit loste het probleem niet op.

Vandaag gedemonteerd en ik kwam dit tegen:
eVyY0Vl.jpg

H61lMZX.jpg

19R5jWL.jpg

5v3Pqvy.jpg



Hoe kan ik dit het beste oplossen? zonder gelijk heel veel geld kwijt te zijn.
Kan ik alleen het binnenste tandwiel vervangen, die gebarsten is? Of kan ik beter ook het hele huis vervangen? Of is dit nog bij te vijlen? Of heeft iemand toevallig nog onderdelen liggen?
 
Maatje van mij heeft dit ook al gehad op zijn R1 big bang. Shit happens. Yamaha gaat hier technisch gezien echt niks aan doen. Ze zijn blij dat ze weten wat er stuk gaat, kunnen ze er meer op voorraad leggen voor de verkoop. Money in the bank.

Zelf heb ik het niet zo op aftermarket koppelingsplaten, al vaak genoeg ellende mee gezien. Pakket diktes die niet kloppen en andere opbouw van pakketten.

Als dit een bij Yamaha bekend euvel is doen ze daar echt wel wat aan door eventueel
een terugroepactie of een modificatie voor het model van het opvolgende jaar.
Maar wat je vaak ziet is dat deze gebreken veroorzaakt worden door extreem gebruik
zoals veelvuldig wheelies maken of andere extreme acties en dan zijn fabrikanten
niet zo happig op het vergoeden van zulke gevolg schades.
 
Als dit een bij Yamaha bekend euvel is doen ze daar echt wel wat aan door eventueel
een terugroepactie of een modificatie voor het model van het opvolgende jaar.
Maar wat je vaak ziet is dat deze gebreken veroorzaakt worden door extreem gebruik
zoals veelvuldig wheelies maken of andere extreme acties en dan zijn fabrikanten
niet zo happig op het vergoeden van zulke gevolg schades.

Dat zou je dan ook moeten zien doordat bijvoorbeeld de korf is ingeslagen. In mijn geval is er amper iets te voelen van ingeslagen platen.

Wat wel interessant is: Van dat binnenste wiel is een revisie ophoging geweest. Wellicht is er wel iets in verbeterd.
 
Dat zou je dan ook moeten zien doordat bijvoorbeeld de korf is ingeslagen. In mijn geval is er amper iets te voelen van ingeslagen platen.

Wat wel interessant is: Van dat binnenste wiel is een revisie ophoging geweest. Wellicht is er wel iets in verbeterd.

Het kan natuurlijk ook een fabrieksfout geweest zijn,maar daar komt vaak een
modificatie voor.Tegenwoordig zijn Japanse fabrikanten daar heel alert op sinds de enorme
schadeclaims die Toyota om zijn oren kreeg door een fabrieksfout.
Die breuk in het koppelingshuis kan heel nare gevolgen hebben mocht die uit elkaar
klappen,met een beetje pech blokkeert de boel en gebeurd dat op hoge snelheid dan
mag je hopen dat je er goed vanaf komt.
 
Laatst bewerkt:
De reactie van yamaha:

Hallo Ben.



Hier het antwoordt van Yamaha



Hoi Marthy,



Onderstaande probleem is bij ons niet bekend, dit heb ik nooit eerder gezien. Begrijp van jouw dat er geen onderhoud historie bekend is.



Kan ook geen geschiedenis vinden van deze unit, deze komt uit het buitenland.



De enige reden dat dit scheurt kan naar mijn idee alleen maar als de koppeling om wat voor reden dan ook wordt overbelast.



Helaas kunnen we hier dan ook niets mee voor wat betreft coulance.



Mvg Henk





Met vriendelijke groet,
 
De reactie van yamaha:

Hallo Ben.



Hier het antwoordt van Yamaha



Hoi Marthy,



Onderstaande probleem is bij ons niet bekend, dit heb ik nooit eerder gezien. Begrijp van jouw dat er geen onderhoud historie bekend is.



Kan ook geen geschiedenis vinden van deze unit, deze komt uit het buitenland.



De enige reden dat dit scheurt kan naar mijn idee alleen maar als de koppeling om wat voor reden dan ook wordt overbelast.



Helaas kunnen we hier dan ook niets mee voor wat betreft coulance.



Mvg Henk





Met vriendelijke groet,


Quote van mijn bericht van de vorige pagina:
Ben benieuwd wat ze hierover te melden hebben,waarschijnlijk het standaard antwoord,
of hij altijd aantoonbaar bij de Yamaha dealer in onderhoud is geweest en dat ze het nog
niet eerder hebben meegemaakt.
Is hij niet altijd bij de Yamaha dealer in onderhoud geweest kan je sowieso fluiten
naar een coulance van hun uit,maar dat kan je nu toch als je zelf aan het sleutelen ben geweest.

Ik had niet anders verwacht,ik durf er een jaar salaris op te zetten dat er meer gevallen zijn.
Is gewoon het standaard lul verhaal wat ze je sturen gewoon omdat ze niet willen
dat mensen gaan denken dat Yamaha een slecht product heeft geleverd.

Wat je kan doen is meerdere gevallen zien op te sporen en dat naar Yamaha sturen,en dan eens kijken wat hun reactie daarop is. })

Als je een motor met 180pk plus op de markt brengt dan moet de koppeling daarvan zo sterk zijn dat hij dat vermogen zonder meer aankan,ik heb zelf een GSX-R1000 met
meer dan 200 achterwiel pk,s gehad en ging daar echt niet rustig mee om,de
koppeling kon dat makkelijk aan.Buiten dat zouden ook de platen helemaal aan gort
moeten zijn als de R1 koppeling zwaar mishandeld zou zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
Quote van mijn bericht van de vorige pagina:
Ben benieuwd wat ze hierover te melden hebben,waarschijnlijk het standaard antwoord,
of hij altijd aantoonbaar bij de Yamaha dealer in onderhoud is geweest en dat ze het nog
niet eerder hebben meegemaakt.
Is hij niet altijd bij de Yamaha dealer in onderhoud geweest kan je sowieso fluiten
naar een coulance van hun uit,maar dat kan je nu toch als je zelf aan het sleutelen ben geweest.

Ik had niet anders verwacht,ik durf er een jaar salaris op te zetten dat er meer gevallen zijn.
Is gewoon het standaard lul verhaal wat ze je sturen gewoon omdat ze niet willen
dat mensen gaan denken dat Yamaha een slecht product heeft geleverd.

Wat je kan doen is meerdere gevallen zien op te sporen en dat naar Yamaha sturen,en dan eens kijken wat hun reactie daarop is. })

Als je een motor met 180pk plus op de markt brengt dan moet de koppeling daarvan zo sterk zijn dat hij dat vermogen zonder meer aankan,ik heb zelf een GSX-R1000 met
meer dan 200 achterwiel pk,s gehad en ging daar echt niet rustig mee om,de
koppeling kon dat makkelijk aan.Buiten dat zouden ook de platen helemaal aan gort
moeten zijn als de R1 koppeling zwaar mishandeld zou zijn geweest.
Dat wordt een beetje lastig met een motor van 9 jaar oud.
 
Dat wordt een beetje lastig met een motor van 9 jaar oud.

Leeftijd is niet zo belangrijk. Ik heb vorig jaar nog een gaskleppositiesensor laten vervangen middels garantie van een 2005 R1. Deden ze hier op het hoofdkantoor bij Schiphol ook een beetje bijdehand over. Lachen en zo, oud ding, je kent het wel.
Mailtje naar hoofdkantoor in Japan bracht bij mij uitkomst :) Na 2 dagen antwoord dat ik met die mail het kon laten vervangen op kosten van Yamaha bij een erkende dealer.
 
Laatst bewerkt:
Leeftijd is niet zo belangrijk. Ik heb vorig jaar nog een gaskleppositiesensor laten vervangen middels garantie van een 2005 R1. Deden ze hier op het hoofdkantoor bij Schiphol ook een beetje bijdehand over. Lachen en zo, oud ding, je kent het wel.
Mailtje naar hoofdkantoor in Japan bracht bij mij uitkomst :) Na 2 dagen antwoord dat ik met die mail het kon laten vervangen op kosten van Yamaha bij een erkende dealer.

Kijk blijkbaar weten ze in Japan wel hoe het moet. *O*
 
Leeftijd is niet zo belangrijk. Ik heb vorig jaar nog een gaskleppositiesensor laten vervangen middels garantie van een 2005 R1. Deden ze hier op het hoofdkantoor bij Schiphol ook een beetje bijdehand over. Lachen en zo, oud ding, je kent het wel.
Mailtje naar hoofdkantoor in Japan bracht bij mij uitkomst :) Na 2 dagen antwoord dat ik met die mail het kon laten vervangen op kosten van Yamaha bij een erkende dealer.


Heb je een mail adres? kan het altijd proberen!
 
Ik vraag me altijd af met dat standaard antwoord van: "is hij dealer onderhouden?" of er tijdens regulier onderhoud naar dit soort dingen gekeken wordt...?

Misschien is dit voorbeeld nog discutabel omdat een dealer misschien hiernaar zou kijken bij het vervangen van koppelingsplaten maar ik lees ook veel extremere voorbeelden van bijvoorbeeld een gebroken krukas en dan het standaard antwoord: "ja sorry niet dealer onderhouden dus jammer voor je...".

Ja tuurlijk: Net alsof de dealer dat wél gaat vinden tijdens regulier onderhoud....


Ik heb meer de indruk dat de "dealer onderhouden" vraag gewoon de eerste mogelijkheid is voor de fabrikant om onder 95% van de schadeclaims uit te komen.

En voor de resterende 5% hebben ze nog wel een ander arsenaal aan kutsmoezen..
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me altijd af met dat standaard antwoord van: "is hij dealer onderhouden?" of er tijdens regulier onderhoud naar dit soort dingen gekeken wordt...?

Misschien is dit voorbeeld nog discutabel omdat een dealer misschien hiernaar zou kijken bij het vervangen van koppelingsplaten maar ik lees ook veel extremere voorbeelden van bijvoorbeeld een gebroken krukas en dan het standaard antwoord: "ja sorry niet dealer onderhouden dus jammer voor je...".

Ja tuurlijk: Net alsof de dealer dat wél gaat vinden tijdens regulier onderhoud....


Ik heb meer de indruk dat de "dealer onderhouden" vraag gewoon de eerste mogelijkheid is voor de fabrikant om onder 95% van de schadeclaims uit te komen.

En voor de resterende 5% hebben ze nog wel een ander arsenaal aan kutsmoezen..

Dat extra geld wat je al die tijd bij de merkdealer hebt achter gelaten, daar kan je flink wat stuk mee rijden B|
 
Als ie uit het buitenland komt gaat Yamaha NL uiteraard niets vergoeden buiten wettelijke verplichtingen. Ze hebben immers ook niets verdiend op dat ding. Het heet coulance met een reden en geeft bij voorbaat in ieder geval recht op niets. Snap het gerant ook niet helemaal in dit topic (niet van TS).
 
Als ie uit het buitenland komt gaat Yamaha NL uiteraard niets vergoeden buiten wettelijke verplichtingen. Ze hebben immers ook niets verdiend op dat ding. Het heet coulance met een reden en geeft bij voorbaat in ieder geval recht op niets. Snap het gerant ook niet helemaal in dit topic (niet van TS).
Yamaha NL is Yamaha Europe,gaat dus allemaal op de zelfde berg.
 
Laatst bewerkt:
Als ie uit het buitenland komt gaat Yamaha NL uiteraard niets vergoeden buiten wettelijke verplichtingen. Ze hebben immers ook niets verdiend op dat ding. Het heet coulance met een reden en geeft bij voorbaat in ieder geval recht op niets. Snap het gerant ook niet helemaal in dit topic (niet van TS).

Was bij mij geen probleem Tommy. Motor komt uit Duitsland en is in al die jaren nooit bij een dealer geweest. Is mij ook niks over gevraagd.

Overigens is de gaskleppositiesensor destijds als probleem erkend door Yamaha voor bepaalde modellen van de 2005/2006 . Dit betrof een zogenaamde Safety-recall, en daar staat geen leeftijd voor. Probleem voor TS is volgens mij dat het euvel met de koppeling nog niet erkend is en dus geen recall is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me altijd af met dat standaard antwoord van: "is hij dealer onderhouden?" of er tijdens regulier onderhoud naar dit soort dingen gekeken wordt...?

Misschien is dit voorbeeld nog discutabel omdat een dealer misschien hiernaar zou kijken bij het vervangen van koppelingsplaten maar ik lees ook veel extremere voorbeelden van bijvoorbeeld een gebroken krukas en dan het standaard antwoord: "ja sorry niet dealer onderhouden dus jammer voor je...".

Ja tuurlijk: Net alsof de dealer dat wél gaat vinden tijdens regulier onderhoud....


Ik heb meer de indruk dat de "dealer onderhouden" vraag gewoon de eerste mogelijkheid is voor de fabrikant om onder 95% van de schadeclaims uit te komen.

En voor de resterende 5% hebben ze nog wel een ander arsenaal aan kutsmoezen..


Ergens kan ik me dat wel voorstellen. Jij loopt hier ook al langer mee om te weten dat sommige hier alles doen om maar goedkoper uit te zijn. Van de goedkoopste imitatieonderdelen tot aan baggerolie aan toe. Niks op newton vastzetten maar gewoon vastdraaien die handel, en ga zo maar door.
En dan vervolgens als de bende stuk draait garantie claimen. Tja...
 
Terug
Bovenaan Onderaan