Dat volg ik dus niet. De power commander is op de injectoren aangesloten. Dat is voor beide modellen hetzelfde..
Klopt. Maar waar zitten die injectoren dan o.a. mee verbonden? Dat is toch ook je ECU?
Het uitlezen gebeurd via USB op de power commander zelf.
Klopt
Al heeft dat ding gewoon voeding en hangt de rest los, dan kun je power commander al uitlezen.
Dus niet!!
De ECU heeft er totaal niks mee te maken.
Daar heb ik dus sterk mijn twijfels over dat dit er wel degelijk mee heeft te maken. Tenminste….. zolang je een run wil maken op een dynojet bank.
Ik heb het er dus niet over dat je de PCM los uitleest op een laptop of zoiets…..
Wat betreft de 'map' zelf. Dat is slechts een bestand waarin de wijziging op de injectie bij een bepaald toerental is opgeslagen.
Klopt
Hoe kom je aan de wijsheid die je in je post hebt geschreven? Daar ben ik dan wel benieuwd naar . Ik zal eens een mailtje dichten naar de tech support wat nu echt de verschillen zijn.
Wijsheid
Ik wil niet de geleerde uit het oosten uithangen, maar ik vertel geen onzin!
Deze wijsheid heb ik van
Michel bij
Power-Point uit Tiel. Waar ik het zelf aan de lijfden heb ondervonden toen mijn R1 daar op de Dynojet bank stond dit jaar.
En Michel is zeker iemand wie weet waar hij mij bezig is, die verteld geen onzin.
Ik had een z.g.a.n. (2e hands) PCM-5 met O2 optimiser van iemand over gekocht (geschikt voor de Yamaha YZF R1 RN22 b.j. 2009–2010-2011) Ook ik dacht eerst dat dit niks uit maakte.
Vervolgens eerst een mapping ingeladen (die afkomstig was van een andere R1 met bijna identieke opties zoals mijn R1)
Daarna de PCM-5 aangesloten met originele stekkers zoals het hoort en ingebouwd op de motor.
De R1 reed echt super met die mapping, alleen met dat verschil hij zoop als een ketter!!
Iets te gortig!! Je kon de brandstof ruiken als hij stationair liep. Hij stond dus veel te rijk!!
Dat was dus voor mijn reden om maar eens naar Power-Point te gaan om hem uit te lezen op de bank. En mss zodoende een nieuwe custom made mapping uit te voeren op de Dynojet bank afgestemd op mijn R1 met mijn uitgevoerde modificaties.
Toen begon de materie……motor op de bank voor een 1e run. Wat we ook deden, we konden niks geen waardes uitlezen. Hoog in de toeren, laag in de toeren alle cijfertjes bleven op nul staan. Hé dit kan niet zei Michel. Ik moet wat meten.
Alle bedrading/massa en connectors gecontroleerd, was allemaal in orde.
Een nieuwe custom made mapping uit voeren heeft ook geen zin als ik niet eens waardes kan uitlezen, zei Michel.
Vervolgens vroeg Michel welk type PCM-5 heb je erin zitten?
Ik zei een
22-006 voor b.j.
2009–2010-2011.
En jouw R1 is van 2012…..Ah wacht ff dan denk ik dat ik het wel weet.
Dit gaat niet werken op deze manier.
Vervolgens sluiten we een nieuwe PCM-5 aan (zonder mapping)
type 22-054 b.j.
2012–2013-2014, starten de motor en daar kwamen de waardes aan.
Conclusie, het maakt dus wel degelijk wat uit!!!
Uiteindelijk dus de juiste PCM-5 type 22-054 aangesloten en een nieuwe custom made mapping uitgevoerd op de Dynojet bank afgestemd op mijn R1.
Motor rijdt super nu!! Zonder overmatig brandstofverbruik.
Btw….De eerder ingebouwde PCM-5 type 22-006 was ook niet defect. Deze zit nu op een R1 van 2010 waar hij op hoort te zitten. Waar hij het zonder problemen prima op doet.