was: rampatampa
MF veteraan
- 3 jul 2014
- 1.877
- 0
Hallo, mijn naam is Frank en ik ben nieuw op het forum.
Samen met mij vrouw heb ik een combinatie op basis van een BMW R1100RS.
Ik zal eerst beschrijven hoe we aan het spannen zijn gegaan.
Na de geboorte van ons eerste kind (2008) zijn we beiden blijven motorrijden (Aprilia Pegaso 650 trail en Cagiva Canyon 500). Om dit in familie verband te blijven doen is een span noodzakelijk, want op je vakantie om de beurt in je eentje eropuit spreekt ons niet erg aan, we willen samen.
Eerst gekeken wat zoiets gaat kosten......, best wel veel, afgaande op de gangbare prijzen op Marktplaats......,Moeten we hier wel aan beginnen?
Afijn, de geschiedenis leert inmiddels dat je hier gewoon aan moet beginnen.
Maar een span kopen zat er echt niet in, dus begonnen we eerst met het nemen van les bij Stewart Baker (eind 2010), wisten we gelijk of de grootste enthousiasteling (mevrouw) enthousiast zou blijven.
Nou, als je dan ziet dat de directie op een EML-BMW combinatie aan de slag gaat, wil je zelf ook..... De les was erg goed bevallen, en nu we het zelf in de praktijk kunnen toepassen hebben we er direct profijt van, ik ben later zelf dus ook geweest, al zat er wel een paar jaar tussen want onze tweede spruit kondigde haar komst aan. In 2011 werd zij geboren, dus tussen de luiers in stond het onderwerp span op "hold".
Begin Juli 2012 kwam er ineens een onverwachte meevaller, de buurman van mijn zus wilde van zijn BMW af, een verwaarloosde R1100RS, waar hij mee was gevallen en dus ook nog wat schade had. Mijn zwager vroeg of het misschien wat voor mij was en dan zie je ineens mogelijkheden.
Vanwege de staat van de motor kon ik hem voor heel weinig kopen, maar er moest wel heel! veel! aan gebeuren. Eerst de motor gerepareerd met voornamelijk tweedehands onderdelen. Na een half jaar sleutelen, schrobben, poetsen, weer schrobben en weer poetsen, kon de motor getest worden. Solo is dit best een fijne motor met bakken vermogen aan boord. En stiekem ga je best wel hard. Na duuzend probleemloze km bedacht ik dat deze potentiele boetevanger maar snel wat langzamer moest worden.
Ik wilde zelf een span gaan bouwen en ging me orienteren hoe dit aan te pakken.
Budgetair waren er nog steeds beperkingen, dus even de boel bij elkaar bestellen kon niet. April 2013 zag ik op de site van Enigma een stalen EML cardan en voorvork(met schade) te koop staan voor een RS. Contact opgenomen en met zijn tweetjes bij Roger en Wilma langs geweest. De cardan zag er top uit, maar de vork was krom. De vork mocht bijna voor niks mee, inclusief kromme dempers. De remplaten waren nog recht.
Samen met mij vrouw heb ik een combinatie op basis van een BMW R1100RS.
Ik zal eerst beschrijven hoe we aan het spannen zijn gegaan.
Na de geboorte van ons eerste kind (2008) zijn we beiden blijven motorrijden (Aprilia Pegaso 650 trail en Cagiva Canyon 500). Om dit in familie verband te blijven doen is een span noodzakelijk, want op je vakantie om de beurt in je eentje eropuit spreekt ons niet erg aan, we willen samen.
Eerst gekeken wat zoiets gaat kosten......, best wel veel, afgaande op de gangbare prijzen op Marktplaats......,Moeten we hier wel aan beginnen?
Afijn, de geschiedenis leert inmiddels dat je hier gewoon aan moet beginnen.
Maar een span kopen zat er echt niet in, dus begonnen we eerst met het nemen van les bij Stewart Baker (eind 2010), wisten we gelijk of de grootste enthousiasteling (mevrouw) enthousiast zou blijven.
Nou, als je dan ziet dat de directie op een EML-BMW combinatie aan de slag gaat, wil je zelf ook..... De les was erg goed bevallen, en nu we het zelf in de praktijk kunnen toepassen hebben we er direct profijt van, ik ben later zelf dus ook geweest, al zat er wel een paar jaar tussen want onze tweede spruit kondigde haar komst aan. In 2011 werd zij geboren, dus tussen de luiers in stond het onderwerp span op "hold".
Begin Juli 2012 kwam er ineens een onverwachte meevaller, de buurman van mijn zus wilde van zijn BMW af, een verwaarloosde R1100RS, waar hij mee was gevallen en dus ook nog wat schade had. Mijn zwager vroeg of het misschien wat voor mij was en dan zie je ineens mogelijkheden.
Vanwege de staat van de motor kon ik hem voor heel weinig kopen, maar er moest wel heel! veel! aan gebeuren. Eerst de motor gerepareerd met voornamelijk tweedehands onderdelen. Na een half jaar sleutelen, schrobben, poetsen, weer schrobben en weer poetsen, kon de motor getest worden. Solo is dit best een fijne motor met bakken vermogen aan boord. En stiekem ga je best wel hard. Na duuzend probleemloze km bedacht ik dat deze potentiele boetevanger maar snel wat langzamer moest worden.
Ik wilde zelf een span gaan bouwen en ging me orienteren hoe dit aan te pakken.
Budgetair waren er nog steeds beperkingen, dus even de boel bij elkaar bestellen kon niet. April 2013 zag ik op de site van Enigma een stalen EML cardan en voorvork(met schade) te koop staan voor een RS. Contact opgenomen en met zijn tweetjes bij Roger en Wilma langs geweest. De cardan zag er top uit, maar de vork was krom. De vork mocht bijna voor niks mee, inclusief kromme dempers. De remplaten waren nog recht.