R6 - budget 6.000 - aantal newbie vragen

Thomas... Check mijn adv. bij 'te koop aangeboden'
Ik heb de opdracht van mijn schoonbroer zijn R6 te verkopen. Weliswaar geen blauwe... maar wel ruim binnen je budget!!

:thumbsup:
 
@ een aantal anderen:
ik zie persoonlijk het probleem niet in tussen het verschil tussen een lesfiets en de r6. Het is ook niet mijn eerste rij-ervaring, rij nu al een aantal jaar gemiddeld minimaal 50.000 km per jaar. Toen ik mijn auto-rijbewijs ben gaan halen begon in een peugeot met een 70 pk diesel. Mijn eerste auto was een Lancia Delta HF, met ongeveer 230 pk op de voorwielen. Wat ik wil zeggen is dat het er maar vanavond hangt hou goed je je rechtervoet of hand onder controle kunt houden. Het is gewoon een kwestie van nadenken bij het rijden, en niet als een imbeciel aan het gas hangen. Ik weet van mezelf (hoe arrogant het ook klinkt) wat ik wel en niet kan. Wat ik niet kan, ga ik ook niet zomeer even uitproberen. Dat is in ieder geval hoe ik erover denk.
(zeg het al maar op voorhand: heb niet alles gelezen, maar wou hier toch wel ff op reageren)

Die fout wordt vaker gemaakt:
"ik heb al zoveel ervaring"
"een auto met zoooveel peekaa"
...

vergeet dat allemaal, als je op een motor begint, ben je weer een beginneling... de enige ervaring die je zou kunnen meetellen als voordeel is motor-cross.
En van vermogen: vergeet het maar, een auto is absoluut niet vergelijkbaar met een motor.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou een R6 níet als beginnersmotor aanraden, gewoon al om het feit van vergevingsgezindheid. Een sportmotor is nu eenmaal niet vergevingsgezind, of je op een 600, 750, 1000 of 1000+ zit. Dit hangt allemaal af van de geometrie vd motor, de zithouding, gewichtsverdeling,... Waarom niet een jaartje op een Bandit rijden? Perfecte leerfietsen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je motorrijden onderschat... het is niet een fiets waar je zo maar even op stapt, er komt veel bij kijken.

Kijk, je kán beginnen op een sport 600... maar of het je rijkwaliteiten ten goede komt.. daar heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Succes met je keuze


Edit:

Ik zie dat de meningen sterk uiteen lopen, de een vind het waanzin, de ander vind het positief, en weer een ander geeft aan dat het wel kan, maar dat je gas goed onder controle moet houden.
Eigenlijk kan ik me bij de meningen van alles wel wat voorstellen...
Denk toch dat het wel een r6 word, en ik zal proberen me goed in te houden. Hij word sowieso alleen met mooi weer gebruikt, dus dat is al weer een pluspuntje.
uuuhm... het feit dat hij alleen met mooi weer gebruikt zou worden... thats a good thing?? :? :N
weer een mooiweerrijder die we in de berm zullen tegenkomen -O-
 
Laatst bewerkt:
(zeg het al maar op voorhand: heb niet alles gelezen, maar wou hier toch wel ff op reageren)

Die fout wordt vaker gemaakt:
"ik heb al zoveel ervaring"
"een auto met zoooveel peekaa"
...

vergeet dat allemaal, als je op een motor begint, ben je weer een beginneling... de enige ervaring die je zou kunnen meetellen als voordeel is motor-cross.
En van vermogen: vergeet het maar, een auto is absoluut niet vergelijkbaar met een motor.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou een R6 níet als beginnersmotor aanraden, gewoon al om het feit van vergevingsgezindheid. Een sportmotor is nu eenmaal niet vergevingsgezind, of je op een 600, 750, 1000 of 1000+ zit. Dit hangt allemaal af van de geometrie vd motor, de zithouding, gewichtsverdeling,... Waarom niet een jaartje op een Bandit rijden? Perfecte leerfietsen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je motorrijden onderschat... het is niet een fiets waar je zo maar even op stapt, er komt veel bij kijken.

Kijk, je kán beginnen op een sport 600... maar of het je rijkwaliteiten ten goede komt.. daar heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Succes met je keuze

Edit:uuuhm... het feit dat hij alleen met mooi weer gebruikt zou worden... thats a good thing?? :? :N
weer een mooiweerrijder die we in de berm zullen tegenkomen -O-
Béétje kort-door-de-bocht-reactie. Ik ben ook op een r6 begonnen. En ja: het is niet de slimste keuze, maar de r6 kon ik vanaf het begin rijden op de lijnen die ik wilde rijden (net of je hem met je gedachte bestuurd). Vergevingsgezind? Nou, de eerste jaren waren de spannendste, maar door het scherpe sturen en de goede remmen, ben ik nooit in al te grote problemen gekomen.

Beginnen als mooi-weer-rijder is, zeker in het begin, niet vreemd. Je hebt goede grip, je banden zijn snel warm, weinig risico op wegstappende achterband... niks mis mee... minder zaken om je zorgen over te maken... dus lijkt me niet vreemd.

Kwestie van je hersens gebruiken... Maar dat is dus allemaal per bestuurder anders...

Ben ik dan tegen beginnen op een Bandit? Nee... maar om nu meteen te zeggen dat een supersport een slechte leerschool is... Ik zou in ieder geval niet meer dan 600cc nemen als beginnersfiets... Er is natuurlijk veel verschil tussen divers 600's. Een cbr-f is misschien de beste "opstapper" ... heb je je handen vol aan...

En...
weer een mooiweerrijder die we in de berm zullen tegenkomen
=stemmingmakerij...

Just my $0,02
 
Laatst bewerkt:
Ik ga gewoon stoppen met reageren op de topics "ik ben beginner en wil wel ff op een R1/R6'je beginnen". k raak er alleen maar gefrustreerd van... heb ook niet gezegd dat ie niet KAN beginnen op een R6, er zijn er genoeg die het doen... ik ben alleen van mening dat het NIET ten goede komt van de rijkwaliteiten.

Just my $0,02
Béétje kort-door-de-bocht-reactie. Ik ben ook op een r6 begonnen.
icon_fuckyou.gif


Nou, de eerste jaren waren de spannendste, maar door het scherpe sturen en de goede remmen, ben ik nooit in al te grote problemen gekomen.
niet iedereen heeft dat geluk

Beginnen als mooi-weer-rijder is, zeker in het begin, niet vreemd.
het gaat niet over mooi/droog weer, maar wel over het feit dat mooiweerrijders zowiezo al minder kilometers maken, en er uit statistieken is gebleken dat de meeste ongevallen met motoren gebeuren... op het moment dat de motoren in het begin van het seizoen onder het stof worden uitgehaald

maar om nu meteen te zeggen dat een supersport een slechte leerschool is...
hierover verschillen dus de meningen, heb ook met een mede-ZX6R-2000-rijder en beginner gesproken, en hij wist me iig te vertellen dat als hij ooit die keuze nog eens zou moeten maken, dat hij dan niet weer voor een SS zou gaan

=stemmingmakerij...
icon_fuckyou.gif
 
Succes met het afrijden! Voor 6000 euro kan je een hele mooie R6 kopen met niet al teveel km's, goed rondkijken.

Beginnen op een 600 supersport kan best. Al mijn vrienden zijn begonnen op 600's of 750's (zelfs iemand op een R1, alhoewel niet aan te raden) en er is nog niemand van gevallen of verongelukt. Het gaat er om dat je je verstand gebruikt. Ook de toerfietsen gaan tegenwoordig makkelijk 200 km/u. Je kan met elke fiets als een gek rijden als je wilt.

Waar je wel op moet letten zijn de beginnersfouten, zoals motor laten omvallen vanuit stilstand. Zou zonde zijn bij een motor van 6000 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan