Raar verhaal over koppeling

d.i.b.

MF'er
30 jul 2003
181
0
Ik ben wat dingetjes aan het veranderen aan mijn circuit fiets een gsxr 600 k1,en wil de beveiliging dat je alleen met koppeling ingeknepen kan starten weghalen(scheelt weer een kabeltje in mijn kuip die ik weg moet knopen).
Ik wil gewoon de draden met elkaar verbinden hiermee heb je dus het dezelfde situatie als wanneer je de koppeling inknijpt.
Nu hebben al twee verschillende mensen mij verteld dat als je dat doet er iets gebeurt met het electrische systeem waardoor je een paar pk zou verliezen.
Ik heb niet veel verstand van electro maar zelf vind ik dit een heel erg raar verhaal en kan ook totaal de logica niet inzien maar deze personen zweren bij hoog en laag dat het klopt.
Ben ik nou zo stom dat ik het niet snap of is het gewoon een fabeltje.
 
Ik weet dat er bij de gsx serie een draadje zit voor duisters... die hebben die maximaal 100 pk regel voor verzekeringen en die draad kan voor meer/minder pk's zorgen (dat zegt men, maar er zijn ook duiste computers dus ja je weet het niet).

En in sommige schakelaars in de suzuki zijn het weerstanden, dus ingeschakeld is hij niet 100% kortgesloten maar bv een paar 100 ohm, maar dit kan je zo EFF CHECKEN dit de stekkertjes er af te sjorren en een metertje er aan te hangen en meten.

En dat pk verhaal lijkt mij onzin maarja je weet het nooit...maar proberen kan geen kwaad... en je kan het ook zo bekijken, als je motor draait in neutraal en je knijp je koppeling in dan moet je toch wel wat horen, merken ofzo als er minder pk's zijn.
En me papa heeft een TL1000 en die heeft het ook kortgesloten en je merk niets van minder pk's.
 
Het enige dat ik mij voor kan stellen is dat je motormanagementsysteem (3x woordwaarde) continu het signaal krijgt dat je koppeling is ingeknepen.

En wat het computertje er mee doet kun je alleen maar naar gokken. Maar ik geloof er helemaal niets van dat ze er een paar pk's afhalen, is geen enkele reden toe.

Stel dat die schakelaar een beetje oud slecht word en tijdens het rijden af en toe contact maakt. Lekker als dan spontaan je vermogen wegvalt in een bocht :P .
 
Ik ga 9 mei naar croix en dan ga ik het uiproberen,eerst nomaal en de vogende sessie verbind ik hem door.
Hoewel ik het nog steeds niet geloof wil ik het zeker weten.
 
Als dit geen broodje aap verhaal is, mogen ze mij in een condoom schieten.
Als de motor in z'n vrij staat en je drukt de startknop in, maak je het lusje kompleet van de plusdraad die jou startrelais in werking stelt. Als hij in een versnelling staat onderbreekt de vrijstandschakelaar dat lusje weer en met het schakelaartje van de koppelingshendel herstel je dan het lusje weer, er staat dus alleen maar spanning op als je je startknop indrukt. Dus je kan meten tot je een ons weegt, maar je zult daar niets meten totdat je de motor in z'n versnelling zet en de startknop indrukt.

Geen pk verlies dus omdat dat draadje enorme hoeveelheden ampere's trekt en je bougies daardoor amper vonken.
full
 
Uh Leeuw, hij wou de weerstand van de schakelaar meten, daar heb je geen voedingsspanning voor nodig ;)

(behalve dan wat de battery van je meter levert)

Maar heel dat koppelingsverhaal lijkt mij gewoon bullshit.
ik zou gewoon even meten of die schakelaar in je koppelingshandle normaly- closed of open is, en aan de hand daarvan de draden wel of niet doorverbinden
 
Dit kreeg ik via de mail:

Ik lees het forum en zag jou vraag. Het klopt inderdaad dat je toeren verliest als je die schakelaar verwijdert en ik spreek uit ervaring. Een kennis van mij racet ook en kwam erachter op de testbank dat hij 1000 toeren kwijt was. Hij had ook die schakelaar verwijdert. Die schakelaar werkt als begrenzer. Als je de koppelings hendel inknijpt en je zou volgas geven dan zorgt de schakelaar ervoor dat je hem onbelast niet over de kop kan draaien. Dus gewoon een apart schakelaartje monteren in je kuip en het probleem is opgelost.


Zit wat in en zo te lezen spreken ze uit ervaring dus ik laat hem maar lekker zitten.
 
Dit kreeg ik via de mail:

Ik lees het forum en zag jou vraag. Het klopt inderdaad dat je toeren verliest als je die schakelaar verwijdert en ik spreek uit ervaring. Een kennis van mij racet ook en kwam erachter op de testbank dat hij 1000 toeren kwijt was. Hij had ook die schakelaar verwijdert. Die schakelaar werkt als begrenzer. Als je de koppelings hendel inknijpt en je zou volgas geven dan zorgt de schakelaar ervoor dat je hem onbelast niet over de kop kan draaien. Dus gewoon een apart schakelaartje monteren in je kuip en het probleem is opgelost.


Zit wat in en zo te lezen spreken ze uit ervaring dus ik laat hem maar lekker zitten.


Wordt omslachtig schakelaar plaatsen om veiligheidskabeltje
te elimineren <5 lettergrepen>
 
ik vind het een heel vreemd verhaal

had zelf op de soes (amerikaans model) ook zo'n extra beveiliging wat enkel een onderbreking was die verbonden werd met ingetrokken koppeling. onder de tank bleek er enkel een draad tussen gestoken te zijn die dus naar de koppeling ging, draad verwijderd en originele stekkers van draadboom weer in elkaar gestoken zonder die onderbreking ertussen en loopt gewoon halverwege het rooie gedeelte pas in de begrenzer. is wel een oudere motor zonder computergebeuren maar lijkt me sterk dat dit niet op hetzelfde berust.

je kan toch ook gewoon proberen? de schakelaar doorverbinden en proberen wat ie doet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan