Racen op een CBR600RR (PC37) 2003-2006

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou sowieso terug de orginele bandenmaat installeren om te beginnen. Dan heb je genoeg referentiepunten van andere cbr600RR rijders.
Als tweede zou ik contact op nemen met EMC37 en vragen wat de standaard instelling van de vering is en dan daarmee beginnen.

Nu weet je helemaal niets en je begint al te werken van een "vreemde" setup.
Maar met de standaard instelling van de vering kom je nog niet heel ver, aangezien die op het gewicht van de vorige eigenaar is afgesteld. Ik ga er dan vanuit van de veer die EMC37 erop heeft gezet een stuk zwaarder is dan hij nodig zal hebben.
 
Het zal in ieder geval beter zijn dan de situatie nu en hij kan er mee verder tot er een andere veer op kan. Ik heb vorig jaar ook met een te harde veer gereden omdat die er al op zat en ik had dit probleem niet.
Het was niet perfect maar ik had niet echt structurele problemen.
 
Het zal in ieder geval beter zijn dan de situatie nu en hij kan er mee verder tot er een andere veer op kan. Ik heb vorig jaar ook met een te harde veer gereden omdat die er al op zat en ik had dit probleem niet.
Het was niet perfect maar ik had niet echt structurele problemen.
klopt :Y

iig niet te lang mee blijven rijden! Andere achterband, vering afstellen en eventueel een andere veer!
 
Denk dat je problemen een opsomming is van meerdere dingen is, en je noemt ze allemaal zelf al ;)

Een 190 achterband is te breed! Daar gaat de motor zwaarder van sturen, laat er een 180 achterband omleggen!
En de vering mag ook wel even afgesteld worden, want als de vorige eigenaar 20kg zwaarder is dan jij, zal de vering ook wel veel zwaarder staan! Ik kan je 1G suspension aanraden! Die heeft er echt veel verstand van! http://www.1g-suspension.com/

Houding is niet heel slecht! Je zou met je hoofd wat meer omlaag kunnen, meer je hoofd naar je hand.

Denk als je de band en vering laat doen het al een wereld van verschil zal zijn!! Zal de motor veel beter van gaan sturen!

Uit nieuwsgierigheid, meer mensen die deze mening delen?

Ik merkte geen verschil
 
Uit nieuwsgierigheid, meer mensen die deze mening delen?

Ik merkte geen verschil
als je een 190/55 band erop hebt liggen zal het verschil minder te merken te zijn dan als jij een 190/50 band erop hebt liggen, maar het beste voor de vorm van de band is gewoon een 180/55 achterband
 
Samen met Zunne Maat door Strubben
[afbeelding]

Mooi plaatje! Zal volgende race zorgen dat ik vaker bij jou in de buurt rij! Dan heb ik ook meteen mijn foto's zonder circuitpics er groot doorheen, blijft toch recessie he :+

@StarWing: begin met een 180-55 band. Dat is simpelweg de enige juiste maat op een 5,5 velg(evt. 180-60).

Dat ''omvallen'' ken ik wel, ik kwam van een cbr 600f af en vond de RR de eerste dagen: 1. te klein, arm tegen tank aan is vrijwel niet te doen voor mij (1,89m.) en daarbij is de zithouding zo opgevouwen dat ik voor mijn gevoel meer ''op'' de motor zit dan ik zou willen/ gewend was. 2.te makkelijk veel te plat gaan waardoor je houding belangrijker wordt, knietje uitsteken om juiste hellingshoek te houden. 3. Vroeg op het gas gaan is pas mogelijk als je hem snel weer rechtop zet, dat ging/ gaat bij mij nog steeds slecht/ matig vanwege probleem 2.

Ik ben inmiddels wel gewend aan de RR, maar feit blijft dat ik op een ouwe 600f van jaar kruik lekkerder reed :)
 
Gisteren mijn ontmaagding gehad in de racerij *O* :P
Ik kan wel stellen dat het verslavend is :)

Al met al was het een erge leerzame dag. Ik had me ingeschreven in de CRT cup600 en wegens mijn niet perfecte voorbereiding, vanwege een crash tijdens de eerste cuptraining in april, ook erg zenuwachtig.
Doelstelling voor deze race:
niet laatste worden en onder de 2.05 rijden.

Uiteindelijk heb ik maar anderhalf sessie met deze motor kunnen rijden als voor aanvang van de 1e kwalificatie. En aangezien ik hiervoor maar 1x eerder op Assen had gereden, stonden de kwalificaties vooral in het teken van juiste versnellingen vinden, rempunten, insturen, etc ""the usual":P.

Natuurlijk moest het weer klote zijn, in de ochtend en met een baan in het vooruitzicht en bezorgde ouders langs de kant: "Doe je deze keer wel rustig aan?" :P "Ja, we zien wel" :+

omdat ik dus bij de laatste keer met regen onderuit gegaan was, deze sessie maar gebruikt om de baan te leren kennen. en met een 2.32 ook niet echt rap gereden.

De tweede sessie, zo lang getwijfeld wat te doen met de opdrogende baan, dat ik geen tijd meer had om me regenbanden te wisselen. Ik denk achteraf dat een regenvoorband met gewone achterband de beste keuze was geweest, maar had toch nog een 2.11 weten neer te zetten, en gekwalificeerd als 23e *O* van de 32.
Het eerste gedeelte van de doelstelling ziet er rooskleurig uit :P

Het laatste half uur voor de wedstrijd ongelooflijk zenuwachtig voor de start, gelukkig met het luiden van de zoemer en het wegrijden naar me startpositie viel dit allemaal weg.

Tijdens de start was er nogal hectiek, want er stonden wat mensen verkeerd, zo ook op mijn plek daar stond al iemand :( , dan maar de plek ervoor gepakt die leeg was O-).
mijn 1e drie plekjes had ik al gewonnen :P

Bij de start spurtte ik goed weg en haalde gelijk twee in, maar ik schakelde verkeerd en bleef in de 2 hangen, dus ik werd ook gelijk weer door 5 ingehaald ;(

Het eerste rondje geprobeerd uit de hectiek te blijven en de eerste bochten vrij rustig aan gedaan. Daarna geprobeerd per rondje meer te pushen en uiteindelijk nog wat leuke gevechten gehad. Ik had al snel in de gaten dat de Strubben uitkomen en de sectie na de bult me zwakke punten waren. ik werd daar vaak voorbij gestoken, maar ik durfde wel veel later te remmen voor de Haarbocht en daar toch wel drie of vier posities weten te winnen :D

De laatste rondjes waren heel erg zwaar en heb echt een paar tandjes rustiger aan moeten doen, maar uiteindelijk toch mooi als 20e geëindigd, met als snelste tijd in ronde 6: een 2:03,87.

Doelstelling gehaald! *O*

volgende race onder de 2 minuten rijden

13%20AF-8427-209.jpg

nummer twee zit toch ook hier op het forum, heb daar wel wat leuke rondjes mee gereden. Heb het ook op film staan, die ik binnenkort wel online zet.

13%20AF-8406-188.jpg

plaatje voor het OP, (ik ben nummer 83 :))
 
Laatst bewerkt:
Nr 2 is Cees zit wel af en toe op dit forum, hij rijd met ons in het McU racingteam.
Was gister een moeilijke dag voor het maken van keuzes maar al met al lekker gereden.
Ik heb ook mijn PR verbeterd naar 1:57,8 niet slecht voor een wedstrijd met slechte omstandigheden en een verkeerde bandenspanning.
Door alle hectiek na wisselen van de banden na de 2de kwalificatie waren we vergeten de bandenspanning te laten zakken waardoor de motor erg onstabiel aanvoelde in de bochten.
Na afloop van de race staond de bandenspanning op 2,6 voor en 2,7 achter dat was jammer.

Op naar de volgende race...
 
In navolging van mijn eerdere post mbt afstelling van de ophanging en deze (GoReTeX in "How To: Vering en Demping instellen" ) topic ben ik eea gaan nameten, maar voor zover ik kan zien staat er toch eea niet correct, omdat ik al dan niet weet of dit ook van toepassing is op een PC37, even mijn bevindingen:

Vooraan:
Afstand van onderkant kroonplaat tot de vorkdichting gemeten.
uitgeveerd: (A) 135mm
gewicht van de motor:(B) 119mm
met belasting (zonder pak etc): (C) 109mm

negatieve veerweg motorgewicht: 16mm
idem maar met berijder: 26mm

Achteraan:
Gemeten van de grond tot op een merkpunt op de motor, haaks op de grond en door het centrum van de achteras.

uitgeveerd: (A) 955mm
motorgewicht: (B) 950mm
met berijder: (C) 934mm

negatieve veerweg: 5mm
met berijder: 21mm

Is dit ok ?

Heb trouwens gezien dat de uitlaatbocht ook een scheur vertoond, moet ik nog ffe lassen :s
 
Laatst bewerkt:
beetje teveel veervoorspanning. voor op 35-40mm (is nu 26mm) zetten en achter rond de 30mm (is nu 15mm) negative veerweg. dit inclusief berijder.
 
Je negatieve veerweg vooraan is te klein. Die zou tussen de 20 en 30 mm moeten zijn. Dus er staat te veel voorspqanning op. 5 mm achteraan is goed.

Voor het circuit wordt trouwens steeds gewerkt met de motor zonder berijder.

(Dit staat toch zo in mijn notities van de cursus bij EMC37)
 
Laatst bewerkt:
Als je eens begint met de juiste veer erom te doen op je achterdemper en eventueel deze laten servicen(weet je hoe lang dat geleden is?)

Vervolgens de vorkpoten ook voorzien van de juiste veren voor jou zelf en de juiste olie en hoeveelheid erin.

Wanneer je dat op orde hebt kun je eventueel bovenstaande opnieuw doen.

Maar meestal kan een veringboer met ervaring met de pc37 wel inschatten welke instellingen hij moet doen aan je vering dus kun je dat beter aan hem overlaten. Als ik het goed heb tellen ze van de diverse instelmogelijkheden het aantal kliks/ omwentelingen per instelschroef/ knop en draaien ze vanuit dicht een x aantal kliks of rondjes terug om tot een bepaalde basis instelling te komen. Dan ga jij daar mee rijden en kijkt hoe dat gaat. Aan de hand daarvan kun je dan verder gaan stellen.

Zelf e.e.a. nalopen zoals je hierboven omschrijft kan wel, maar er bestaat zoveel internet wijsheid dat ik het liever aan een ''pro'' over laat...
 
Als je eens begint met de juiste veer erom te doen op je achterdemper en eventueel deze laten servicen(weet je hoe lang dat geleden is?)

Vervolgens de vorkpoten ook voorzien van de juiste veren voor jou zelf en de juiste olie en hoeveelheid erin.

Wanneer je dat op orde hebt kun je eventueel bovenstaande opnieuw doen.

Maar meestal kan een veringboer met ervaring met de pc37 wel inschatten welke instellingen hij moet doen aan je vering dus kun je dat beter aan hem overlaten. Als ik het goed heb tellen ze van de diverse instelmogelijkheden het aantal kliks/ omwentelingen per instelschroef/ knop en draaien ze vanuit dicht een x aantal kliks of rondjes terug om tot een bepaalde basis instelling te komen. Dan ga jij daar mee rijden en kijkt hoe dat gaat. Aan de hand daarvan kun je dan verder gaan stellen.

Zelf e.e.a. nalopen zoals je hierboven omschrijft kan wel, maar er bestaat zoveel internet wijsheid dat ik het liever aan een ''pro'' over laat...

:^ :W
 
Gisteren mijn ontmaagding gehad in de racerij *O* :P
Ik kan wel stellen dat het verslavend is :)

Al met al was het een erge leerzame dag. Ik had me ingeschreven in de CRT cup600 en wegens mijn niet perfecte voorbereiding, vanwege een crash tijdens de eerste cuptraining in april, ook erg zenuwachtig.
Doelstelling voor deze race:
niet laatste worden en onder de 2.05 rijden.

Uiteindelijk heb ik maar anderhalf sessie met deze motor kunnen rijden als voor aanvang van de 1e kwalificatie. En aangezien ik hiervoor maar 1x eerder op Assen had gereden, stonden de kwalificaties vooral in het teken van juiste versnellingen vinden, rempunten, insturen, etc ""the usual":P.

Natuurlijk moest het weer klote zijn, in de ochtend en met een baan in het vooruitzicht en bezorgde ouders langs de kant: "Doe je deze keer wel rustig aan?" :P "Ja, we zien wel" :+

omdat ik dus bij de laatste keer met regen onderuit gegaan was, deze sessie maar gebruikt om de baan te leren kennen. en met een 2.32 ook niet echt rap gereden.

De tweede sessie, zo lang getwijfeld wat te doen met de opdrogende baan, dat ik geen tijd meer had om me regenbanden te wisselen. Ik denk achteraf dat een regenvoorband met gewone achterband de beste keuze was geweest, maar had toch nog een 2.11 weten neer te zetten, en gekwalificeerd als 23e *O* van de 32.
Het eerste gedeelte van de doelstelling ziet er rooskleurig uit :P

Het laatste half uur voor de wedstrijd ongelooflijk zenuwachtig voor de start, gelukkig met het luiden van de zoemer en het wegrijden naar me startpositie viel dit allemaal weg.

Tijdens de start was er nogal hectiek, want er stonden wat mensen verkeerd, zo ook op mijn plek daar stond al iemand :( , dan maar de plek ervoor gepakt die leeg was O-).
mijn 1e drie plekjes had ik al gewonnen :P

Bij de start spurtte ik goed weg en haalde gelijk twee in, maar ik schakelde verkeerd en bleef in de 2 hangen, dus ik werd ook gelijk weer door 5 ingehaald ;(

Het eerste rondje geprobeerd uit de hectiek te blijven en de eerste bochten vrij rustig aan gedaan. Daarna geprobeerd per rondje meer te pushen en uiteindelijk nog wat leuke gevechten gehad. Ik had al snel in de gaten dat de Strubben uitkomen en de sectie na de bult me zwakke punten waren. ik werd daar vaak voorbij gestoken, maar ik durfde wel veel later te remmen voor de Haarbocht en daar toch wel drie of vier posities weten te winnen :D

De laatste rondjes waren heel erg zwaar en heb echt een paar tandjes rustiger aan moeten doen, maar uiteindelijk toch mooi als 20e geëindigd, met als snelste tijd in ronde 6: een 2:03,87.

Doelstelling gehaald! *O*

volgende race onder de 2 minuten rijden

[afbeelding]
nummer twee zit toch ook hier op het forum, heb daar wel wat leuke rondjes mee gereden. Heb het ook op film staan, die ik binnenkort wel online zet.

[afbeelding]
plaatje voor het OP, (ik ben nummer 83 :))

Woutertje, lekker gereden man ! :9 ;) _O-
 
Wie heeft er nog een achtertandwiel 47 of 46 liggen, rij nu met 15 om 45, kreeg het advies om met 47 tands te gaan rijden om zo hoger in toeren te blijven.

Of is dit een verkeerde keuze voor op Assen? :+
 
Wie heeft er nog een achtertandwiel 47 of 46 liggen, rij nu met 15 om 45, kreeg het advies om met 47 tands te gaan rijden om zo hoger in toeren te blijven.

Of is dit een verkeerde keuze voor op Assen? :+
Denk dat 46 of 47 een beetje te veel van het goede is hoor! 15-45 is de gebruikelijke verhouding voor op Assen. Denk ook dat de motor het erg moeilijk krijgt om te koelen als je 46 of zelfs 47 gaat rijden! Motor wordt een stuk warmer namelijk.

Maar wat voor tijden rij je op Assen? Want met 45 zouden je toeren goed moeten zijn. Heb je er niet aan gedacht dat je in de verkeerde versnellingen zou kunnen rijden?
 
Denk dat 46 of 47 een beetje te veel van het goede is hoor! 15-45 is de gebruikelijke verhouding voor op Assen. Denk ook dat de motor het erg moeilijk krijgt om te koelen als je 46 of zelfs 47 gaat rijden! Motor wordt een stuk warmer namelijk.

Maar wat voor tijden rij je op Assen? Want met 45 zouden je toeren goed moeten zijn. Heb je er niet aan gedacht dat je in de verkeerde versnellingen zou kunnen rijden?

Kijk, met deze vraag zat ik nu ook. Er werd mij aangeraden om een kleiner tandwiel voor te nemen. Ik weet alleen niet precies wat.

Maar 15-45 is blijkbaar de juiste verhouding. Wat is eigenlijk de standaard verhouding op de CBR?

edit: gevonden 16:42 blijkbaar. Best wel een verschil
 
Laatst bewerkt:
Kijk, met deze vraag zat ik nu ook. Er werd mij aangeraden om een kleiner tandwiel voor te nemen. Ik weet alleen niet precies wat.

Maar 15-45 is blijkbaar de juiste verhouding. Wat is eigenlijk de standaard verhouding op de CBR?

edit: gevonden 16:42 blijkbaar. Best wel een verschil
15-45 is de goede vertanding voor Assen, als je echt veel sneller gaat worden dan kun je achter kleiner gaan, maar das pas onder de 1.50 ofzo nodig!

Standaard is idd 16-42! Voor CPZ zeggen ze 15-43 trouwens, maar ik red me daar ook prima met 15-45!
 
Denk dat 46 of 47 een beetje te veel van het goede is hoor! 15-45 is de gebruikelijke verhouding voor op Assen. Denk ook dat de motor het erg moeilijk krijgt om te koelen als je 46 of zelfs 47 gaat rijden! Motor wordt een stuk warmer namelijk.

Maar wat voor tijden rij je op Assen? Want met 45 zouden je toeren goed moeten zijn. Heb je er niet aan gedacht dat je in de verkeerde versnellingen zou kunnen rijden?

De teammanager van Joey Rispens en voorheen van Joey den Besten (Nelon Racing) kwam met het advies om 2 tandjes meer onder te zetten, dan blijf je hoger in toeren bij uitkomen van de bochten dus meer in de powerband etc....

Ik rij nu 1:57 tot 1:59 in de wedstrijd.
qua versnellingen rij ik hetzelfde als jullie zoals al eerder in dit forum besproken is.

Iedereen heeft zo zijn eigen visie en ervaring denk ik, dus blijf maar met 15 om 45 rijden tot ik onder de 1:55 kom en dan ben ik al mega trots *O*
 
15-45 is echt wel de max hoor. Ik rij daar ook mee en kom bij hoge heide nog wel is in de begrenzer.
Richting de 1.50 ga je naar 15-43.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan