Racen op een oude CBR Fireblade (SC28, 33 of 44)

Ik ga 17 sept naar Zolder met mijn straat-SC33 *D !

Beetje jammer die verhalen hier over grondspeling en belabberde schokdemper :P Over dat laatste kan ik trouwens enigszins meepraten...

Iemand nog tips om de standaard vering van een SC33 aan te passen voor een beginnende circuitrijder van ommenabij 70 kg?

Als ik de uitgaande demping van mijn voorvork verhoog, lijkt het alsof ik meer feedback krijg. Kan dit kloppen?

Grootste 'probleem' dat ik nu heb is dat het lijkt alsof m'n stuur (in de bocht) veel te gemakkelijk om zijn as kan draaien, waardoor hij soms wat nerveus reageert in de bocht. Dit is niet altijd zo geweest. Kan liggen aan de oude BT-016's die binnenkort worden vervangen, maar hebben jullie dit wel eens ervaren? En wat is eraan te doen?
 
Laatst bewerkt:
@ Ejayt
Ik heb bij mijn fiets de standaard vering achter de laatste paar x op de laatste stand gezet(hard)
en ik had het idee dat dat iets beter ging, hij stond eerst in het midden, ik geloof op 5.
als je je gereedschapsetje nog hebt ? daar zit zo`n ding in om je achterveer te stellen.
Voor heb ik 17inch en de kroonplaaten iets laten zakken, om weer de juiste verhoudingen te krijgen
Ja, als je voorband bijna op is, stuurt het meteen heel anders
maar ik weet niet of je nog 16 inch hebt want die valt ook meer de bocht in
 
Heb nog gewoon 16 inch

Ga jij even een quote van je quote op mijn quote maken :P
Maar is voor jou dan in de toekomst een 17 inch voorvelg niet makkelijk ivm met bandenkeuze?


Tipje voor wat extra grondspeling en iets betere stuur eigenschappen kan je misschien geld steken in een tailriser.

Ik heb geen ervaring met een originele schokdemper daar laat ik me even niet overuit.
Kwa stelmogelijkheden, probeer de voorspanning in iedergeval zo goed mogelijk te krijgen op zijn minst.

Als jou gevoel bij wat meer uitgaande demping beter bij de voorvork wordt zou ik dit aanhouden. Bij aanremmen zou de feedback niet beter moeten worden.
Uitgaand gaat werken op het moment dat je de rem loslaat en instuurt ( of je moet remmend insturen maar iig als jeje rem loslaat :P )
Het bovenste stelschroefje is je uitgaande demping he ( voor de zekerheid ff checke :) )

Nerveuse wegligging in de bocht kan ook voorkomen als je voorband een beetje "vierkant" is afgesleten.
 
Bedankt voor de reacties!

@joep900: Veervoorspanning achter op maximaal, bij berijder van 70 kg?? Dan heeft de motor bij mij amper negatieve veerweg over lijkt me, en zal hij op de band veren. Hij staat nu op standje 3, en hij deint af en toe een beetje bij het insturen, maar dat is hopelijk op te lossen met de demping.. Heb nog wel 16".

@schakelfreak: Mocht ik iets aan de grond rijden op die dag, zal een tailriser een optie worden inderdaad. Ben inderdaad van plan om de 'sag' nog even goed af te stellen. Ik heb het over het juiste schroefje ;) Alleen.. nadeel van meer feedback is dat het misschien ook sneller een 'paniekreactie' teweeg kunnen brengen, wat dus een dilemma vormt.

Nerveus gevoel zal idd hopelijk weg gaan met nieuwe banden, begin juli monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ga jij even een quote van je quote op mijn quote maken :P
Hehe.

Maar nu zonder dollen. Wellicht is het een goed idee om 17 inch velgen te halen ja. Kan ik tenminste die gebruikte racebanden hier op het forum ook aanschaffen.

Nog een weekje en ik ga sturen in de dolomieten!
 
Deze man is weer 370 armer aan 2 achterbanden en 1 voorband :')

Ben nu bezig met de kappen oplappen van een maatje van me (gsx-r k3) , gaan we binnenkort ff spuiten.
Het schuren ben ik alleen wel een beetje zat geworden dus ik ga eerst verfafbijt halen :(

Misschien nog ff verse remblokken en remvloeistof aanschaffe en dan is de blade voor de komende tijd weer rijklaar.
 
Een tankcam steuntje gemaakt en ff test rondje gedaan door de straat, zit zo perfect naar mijn mening :)

Cam test rondje

Rechtermuisknop opslaan kan ook ipv streamen

Ook even nieuwe data geboekt op Zandvoort 2 augustus en 25 augustus.
Moet genoeg zijn om me rondetijden redelijk aan te scherpen lijkt me
 
Bandjes vervangen, BT-016 ingeruild voor Diablo's, en circuitdagje erbij geboekt, 9 augustus op Mettet.

Gisteren bandjes ingereden. Verschil BT-016 en Diablo's was meteen te merken, motor stuurt veel minder nerveus. Kan nu zelfs goede pogingen ondernemen om straatje te keren. Voorband lijkt een stuk spitser te zijn, wat de afgenomen nervositeit zou tegenspreken, maar wel voor meer grip zou kunnen zorgen. Gripverschil nog geen idee van, bij 30+ graden heeft elke band grip :P

(16" voorwiel)
 
Laatst bewerkt:
Zo. Ik ben het zat om telkens mijn straatfiets weer om te bouwen voor het circuit. Ik heb nu Wilbers lineaire veren voor en een Wilbers instelbare schokdemper achter. Maar het comfort op de straat is nu wel weg :). Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere Fireblade. En ja hoor, eentje gevonden voor een leuke prijs.

Dus nu ga ik mijn straatfiets weer ombouwen naar straatfiets en de nieuwe (oude) Blade ombouwen naar circuit.

Dingen die ik doe (of ga doen) om de Blade geschikt te maken voor het circuit:

[*]Racekuipwerk. Vorig jaar al bij ricambi-weiss gekocht.
[*]SC28 spatbordje voor. Makkelijker met het voorwiel omwisselen. :)
[*]Standaard schokdempers voor, maar wel nieuwe lineaire Wilbers binnenveren erin.
[*]Wilbers 641 schokdemper achter, met hoogteinstelling. In ieder geval 2cm omhoog aan de achterkant.
[*]17" voorwiel. Daarmee komt de voorkant iets van 1.5cm mee omhoog, en dat compenseert weer de 2cm aan de achterkant. Dus geen doorgestoken vorkpoten.
[*]Stuurdemper. Met het 17" wiel wordt de Blade toch echt duidelijk instabieler. De voorkant wil makkelijk liften op de hunserug in Zandvoort. Met een stuurdemper hoef ik hopelijk niet meer te short-shiften :)
[*]Stepjes minstens 2cm naar achter en 2cm omhoog.
[*]Hoger uitlaatsysteem. Laat ik waarschijnlijk bij Mille Pajic doen. Die heeft het ook voor een maat van mij gedaan. Dat zag er prima uit, kostte niet te veel, en hij heeft geen enkel probleem bij geluidscontroles.
[*]Race luchtfilter (schuim met olie)
[*]Grotere sproeiers. Of misschien een Dynojet kit met extra modificaties aan de carburateur (gaatjes boren enzo. zoiets). Moet ik me nog even over laten inlichten.
 
Ik heb met tweedehands BT003 banden gereden op Zandvoort en Assen. Is prima te doen. Ik ga nog niet snel genoeg om het verschil tussen nieuwe banden en tweedehands banden te voelen.

Maar ik voel het wel in mijn portemonnaie... Tweedehands banden, goed voor nog 2 circuitdagen: 50 euro.

Kijk, dan wordt het leuk.

Tegen de tijd dat ik het verschil tussen nieuwe en oude banden ga voelen kan ik altijd nog nieuwe kopen.

En zeker in het begin, wanneer je nog bezig bent met de afstelling van je veren, zul je je bandjes sneller opbranden dan wanneer je een goede basisinstelling hebt gevonden.
 
Bedankt voor de reacties!

@joep900: Veervoorspanning achter op maximaal, bij berijder van 70 kg?? Dan heeft de motor bij mij amper negatieve veerweg over lijkt me, en zal hij op de band veren. Hij staat nu op standje 3, en hij deint af en toe een beetje bij het insturen, maar dat is hopelijk op te lossen met de demping.. Heb nog wel 16".

Kijk. Jouw Blade is minstens 13 jaar. Je schokdemper is 13 jaar niet geserviced, ga ik van uit. Dus die schokdemper moet je niet zien als een nieuw ding. Het kan dus best dat hij op de hoogste stand juist prima dempt, na alle slijtage die hij in 13 jaar heeft opgelopen.

Eigenlijk zou ik je aanraden om hem in ieder geval eens te servicen. Uit elkaar halen, schoonmaken en nieuwe olie erin.

Alleen erg jammer dat Honda geen kleine onderdelen voor de schokker levert. Geen o-ringen, geen oliekeerringen, helemaal niks. De dempingsunit moet je als geheel kopen. En die kost bijna 600 euro.

Kijk, voor een paar euro'tjes meer heb je dan een splinternieuwe Wilbers volledig instelbare en reviseerbare schokdemper, ook nog eens op je gewicht ingesteld. En dan krijg je nog hulp van ze op circuitdagen ook.
 
Kijk. Jouw Blade is minstens 13 jaar. Je schokdemper is 13 jaar niet geserviced, ga ik van uit. Dus die schokdemper moet je niet zien als een nieuw ding. Het kan dus best dat hij op de hoogste stand juist prima dempt, na alle slijtage die hij in 13 jaar heeft opgelopen.

Eigenlijk zou ik je aanraden om hem in ieder geval eens te servicen. Uit elkaar halen, schoonmaken en nieuwe olie erin.

Alleen erg jammer dat Honda geen kleine onderdelen voor de schokker levert. Geen o-ringen, geen oliekeerringen, helemaal niks. De dempingsunit moet je als geheel kopen. En die kost bijna 600 euro.

Kijk, voor een paar euro'tjes meer heb je dan een splinternieuwe Wilbers volledig instelbare en reviseerbare schokdemper, ook nog eens op je gewicht ingesteld. En dan krijg je nog hulp van ze op circuitdagen ook.
600 een paar euro tietjes meer zeg jij
heb van de winter nieuwe wilbers racing suspensions
voor voor en achter aangeschafd voor mij sc28
ik was 1400 euro lichter dus voor een paar tientjes meer
haha dacht het niet
 
wilbers achter demper
full
 
Hmm misschien als je goed zoekt dat er tweedehands nog wat te vinden is?
Daarna kan je het natuurlijk nog reviceren.
Van de winter ga ik ook een beetje het internet afspeuren voor een betere shock.
Stuurdemper wordt ook een must. op assen merkte ik het niet maar assen is vlak, maar uitkomen bij scheivlak is niet fraai met een speedwobble :')
 
Hmm misschien als je goed zoekt dat er tweedehands nog wat te vinden is?
Daarna kan je het natuurlijk nog reviceren.
Van de winter ga ik ook een beetje het internet afspeuren voor een betere shock.
Stuurdemper wordt ook een must. op assen merkte ik het niet maar assen is vlak, maar uitkomen bij scheivlak is niet fraai met een speedwobble :')

had ik met de Fireblade nooit last van, met de R1 overigens ook niet gek vaak... wel vaak dat ie op het achterwiel gaat maar nooit dat het stuur gaat klappen..

wat doen jullie met die dingen? :+
 
we rijden er nog te langzaam op :P dan gaat de motor protesteren

edit
25ste anders ff proberen aan te pikken bij jou denk *O*
Ben ik zelfs zo aardig om je even te cammen :)
 
Laatst bewerkt:
we rijden er nog te langzaam op :P dan gaat de motor protesteren

edit
25ste anders ff proberen aan te pikken bij jou denk *O*
Ben ik zelfs zo aardig om je even te cammen :)

ah is dat het :+

is prima joh zie maar of je aan kan pikken.. hoop tegen die tijd wel rond de 2:00 te zitten, da's tenminste de doelstelling maar kijken wat er van komt :P
 
600 een paar euro tietjes meer zeg jij
heb van de winter nieuwe wilbers racing suspensions
voor voor en achter aangeschafd voor mij sc28
ik was 1400 euro lichter dus voor een paar tientjes meer
haha dacht het niet
pffft
dan spoor je ook nie hoor 1400 eur betalen voor vering op zn fiets. Kijk als je dat nou doet op een nieuwere fiets waarbij er nog weinig 2e hands aftermarketspul is ok.
Zoek dan ff wat langer door op ebay voor een 2ehandse. Of laat je oude shock aanpassen wat voor de meeste ook genoeg is...
 
zag een öhlins schokbrekertje en hyperpro op marktplaats voor paar 100 e
niet officieel voor de honda maargoed als de lengte ongeveer overheenkomt gewoon erin rammen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan