Racen op R6 voor lange mensen

sawyer_nl

Rookie
29 jun 2021
21
15
Sinds dit jaar ben ik de blijde bezitter van een Yamaha R6 RJ09 uit 2005. Nu roepen mensen snel dat ik te lang ben voor de soort machines. Ik ben een goede 190cm.

Nu heb ik de laatste twee trackdays behoorlijk zitten worstelen met een stabiele houding vinden mid-corner. Het afhangen gaat lastig. Ik heb achteraf spierpijn aan de binnenkant van mijn bovenbenen van het klemmen. Kortgezegd kan ik niet zeggen dat ik ontspannen ben ik de bocht. Heb ook nog geen knee-down gekregen. Ik ben daar ook niet perse mee bezig geweest maar ik had verwacht dat dit op enig moment wel een keer zou gebeuren. Ronde tijden op Assen liggen rond de 2:10.

Ik heb na de eerste trackday een PP tuning rearset gekocht zodat ik die wat lager kon stellen. Op die manier hoopte ik meer ruimte voor mijn knie tegen de tank te creëren. Dit lijkt alleen tegen te vallen. Ook Stompgrip gemonteerd maar dus nog steeds hard werken om af te hangen zonder aan mijn stuur te hangen.

Nu was ik op het idee gekomen om mijn tank iets hoger te monteren. Een proef lijkt veelbelovend. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort problemen kennen of gehad hebben. Wat was jullie aanpak? Is het hoger monteren van de tank een idee of klinkt dit heel raar?
 
Lijkt mij dat je het probleem eerst in je houding zal moeten zoeken. 1.90m is nou niet een extreme lengte.
Heb je foto's van je houding?
 

Bijlagen

  • 21-AY2-8468-066.jpg
    21-AY2-8468-066.jpg
    89 KB · Weergaven: 130
  • 21-AY2-8773-175.jpg
    21-AY2-8773-175.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 137
  • O21H4716 2the_exp_13-10-21.jpg
    O21H4716 2the_exp_13-10-21.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 141
  • 21-AT1-6302-804.jpg
    21-AT1-6302-804.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 141
Als jij op de juiste manier je lichaam gaat plaatsen ga je met je "buitenste" arm en been tegen de motor aanleunen, zit je niet meer los en hoef je niet zoveel kracht te zetten, ik heb trouwens nog steeds af en toe moeie benen na een circuit dag ook al doe ik het al een paar jaar.

Vraag aan je instructeur om je de juiste houding te laten zien op jouw motor, dan kan hij ook aangeven of je stepjes een beetje goed uitkomen en of bijvoorbeeld je zadel wat hoger zou kunnen.
 
mijn mening als pretentieloze trackday rijder van 1,92: meer meters maken, je moet naar je motor toe groeien.
Ik ben na drie dagen circuitrijden met mn huidige brommer, nu net op het punt gekomen dat ik de weg naar de juiste houding gevonden lijk te hebben. spontaan ook meerdere secondes sneller.
En fanatiek rijden betekent dat het vermoeiend is, na elke sessie droog shirtje aan ;-)
 
Ik ben zelf 2meter, lang een r1 gehad die was ook erg klein. Uiteindelijk een S1000rr gekocht, die is een stuk ruimer.

Wat goed werkt voor meer comfort is:
-Hogere zit
-Clip ons wijder (maar dit maakt het sturen ook veel directer, wat ik overigens als positief ervaar)
-Steppies omlaag (maar dit is lastig omdat je dan grondspeling verliest)
-stomp grips on de tank

Spierpijn in je benen is goed (wel een teken dat je wat vaker naar de sportschool moet), te veel spierpijn in triceps of in polsen is slecht (dan doe je te weinig met je benen).
 
Op foto 3 lijkt het dat je heel ver van je tank af zit. Er zijn twee scholen: een vuist eraf vs. er tegenaan.
Voor lange mensen, ik ben zelf 1.95, is er een trade-off, want je moet ook ruimte voor je bovenlijf, armen, en hoofd hebben.
Ik ben er uiteindelijk op geland dat ik dichter bij de tank ben gaan zitten, dat geeft mij stabiliteit.
 
Met die hellingshoek van een hoogbejaarde wordt het nooit wat.:P
Die gaan met hun scootmobiel nog harder door de bocht.
 
Laatst bewerkt:
Je lijkt de oplossing voornamelijk bij de motor te zoeken, terwijl ik denk dat de oplossing meer bij jezelf ligt.

Wat denk je dat het je gaat brengen als je de tank verhoogd?

1 bilhelft op je zadel, 1 bilhelft naast je zadel. Onderarm op je tank laten rusten en je oor richting de spiegel (of waar je spiegel hoort te zitten). Goed druk houden op je stepjes.

Wat voel je als je probeert te ontspannen? Dat je van de motor af glijdt/valt? Dan zou je eens kunnen letten op de druk op de stepjes.

Wat zeggen de instructeurs?
 
Je lijkt de oplossing voornamelijk bij de motor te zoeken, terwijl ik denk dat de oplossing meer bij jezelf ligt.

Wat denk je dat het je gaat brengen als je de tank verhoogd?

1 bilhelft op je zadel, 1 bilhelft naast je zadel. Onderarm op je tank laten rusten en je oor richting de spiegel (of waar je spiegel hoort te zitten). Goed druk houden op je stepjes.

Wat voel je als je probeert te ontspannen? Dat je van de motor af glijdt/valt? Dan zou je eens kunnen letten op de druk op de stepjes.

Wat zeggen de instructeurs?
Deze instructeur zegt: elbow down!
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Hoeveel circuit dagen heb je totaal gereden afgelopen tijd?
met en zonder deze motor?
Er is namelijk meer als genoeg uitleg te vinden over houdingen.

Maar van een juiste houding hoef je niet echt sneller te worden, sterker nog als je te veel wil gaan hangen met een te langzame snelheid flikker je eerder van je motor af.


en nog veel meer
 
Hoeveel circuit dagen heb je totaal gereden afgelopen tijd?
met en zonder deze motor?
Er is namelijk meer als genoeg uitleg te vinden over houdingen.

Maar van een juiste houding hoef je niet echt sneller te worden, sterker nog als je te veel wil gaan hangen met een te langzame snelheid flikker je eerder van je motor af.


en nog veel meer
Maar niet hier...
 
Op foto 3 lijkt het dat je heel ver van je tank af zit. Er zijn twee scholen: een vuist eraf vs. er tegenaan.
Voor lange mensen, ik ben zelf 1.95, is er een trade-off, want je moet ook ruimte voor je bovenlijf, armen, en hoofd hebben.
Ik ben er uiteindelijk op geland dat ik dichter bij de tank ben gaan zitten, dat geeft mij stabiliteit.

Inderdaad ben ik jaren geleden ook gaan doen na een training bij T Corser rijschool. Binnenkant bovenbeen tegen de tank tijdens het aanremmen.
 
Sinds dit jaar ben ik de blijde bezitter van een Yamaha R6 RJ09 uit 2005. Nu roepen mensen snel dat ik te lang ben voor de soort machines. Ik ben een goede 190cm.

Nu heb ik de laatste twee trackdays behoorlijk zitten worstelen met een stabiele houding vinden mid-corner. Het afhangen gaat lastig. Ik heb achteraf spierpijn aan de binnenkant van mijn bovenbenen van het klemmen. Kortgezegd kan ik niet zeggen dat ik ontspannen ben ik de bocht. Heb ook nog geen knee-down gekregen. Ik ben daar ook niet perse mee bezig geweest maar ik had verwacht dat dit op enig moment wel een keer zou gebeuren. Ronde tijden op Assen liggen rond de 2:10.

Ik heb na de eerste trackday een PP tuning rearset gekocht zodat ik die wat lager kon stellen. Op die manier hoopte ik meer ruimte voor mijn knie tegen de tank te creëren. Dit lijkt alleen tegen te vallen. Ook Stompgrip gemonteerd maar dus nog steeds hard werken om af te hangen zonder aan mijn stuur te hangen.

Nu was ik op het idee gekomen om mijn tank iets hoger te monteren. Een proef lijkt veelbelovend. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort problemen kennen of gehad hebben. Wat was jullie aanpak? Is het hoger monteren van de tank een idee of klinkt dit heel raar?

Je hebt twee soorten mensen en motoren.

Lange mensen en kleine mensen waarbij die kleine variant in het voordeel zijn op een motor.Wat betreft motoren daar heb je dat ook maar je hebt ook motoren waar je meer op zit dus hoog.En je hebt motoren waar je meer inzit. Bij dit type kan je wat beter je arm op de tank leggen.Om daarvoor je tank te gaan verhogen ( bij een hoge zit) of hoger te plaatsen op je frame is een beetje onzinnig.

Je bent nog klein vergeleken met mijn lengte.Tip , pas jezelf nu gewoon wat aan zoek de beste rijstijl die gezien de lengte en je motor die bij je past.Helmaal als een klimaap ernaast gaan hangen is ook onzin.Vaak is je Upper Body Position in de bocht richting te hangen/gooien al meer dan voldoende om lekker de motor te laten insturen.

Belangrijk is op tijd te gaan verzitten dus voordat je gaat remmen.Het aap hangen kost je bergen energie ga verzitten zoals de uitleg in dit filmpje MOTOVUDU aangeeft te moeten doen.

Bekijk al zijn films maar eens aandachtig.
 
denk dat er veel te winnen valt in de positie op je fiets , neem eens les bij een goede school.
door tegen de tank te zitten hoef je je niet af te zetten tegen de stuur helften bij aanremmen , dit geeft al veel meer rust en klemmen met de benen is dan ook veel minder .... positie voeten is ook belangrijk net zoals hoe te remmen .... afijn er zijn genoeg factoren die van belang zijn om sneller en veiliger rond te gaan op de baan .... ernaast hangen als een aap kan iedereen ... ernaast liggen trouwens ook O-)
 
Bedankt voor alle tips en feedback. Ik ben blij om te horen dat mijn ervaring niet heel raar is. Ik heb inderdaad nog maar 2 trackdays ervaring op deze machine. Ik had verwacht dat dit voldoende zou zijn om aan de machine te wennen maar het tegendeel is waar.

De houding heb ik tot in den treure bestudeert op Youtube in de afgelopen jaren. Deels komt daar ook mijn verwarring nu vandaan. Rijden met een vuist tussen de tank en je kruis. Voor een bocht eerst verzitten, dan remmen en vervolgens de bocht in "vallen". Die tekst gaat vaak gepaard met de opmerking dat je nu zou moeten voelen dat je knie in de kom van je tank zit. Dan zou je jezelf klem kunnen zetten tussen je buitenste step en tank. Dat is wat ik bij mijn bejaarde Honda CBR 600 F2 heb ervaren en nu mis. Mijn knie zit net boven die kom. Ook met zo laag mogelijk gestelde rearset. Toen kwam ik dus op het idee van het verhogen van de tank.

Deze vraag heb ik ook aan de instructeur gevraagd die ongeveer van dezelfde lengte was. Die zei zelf ook op een R6 geracet te hebben. Hij zat dan helemaal achterop het zadel: ziedaar foto 3. Dit heeft voor mijn nog niet een stabielere houding opgeleverd dus misschien kan ik RuudBr's tip gebruiken om eens te proberen wat dichterbij de tank te gaan zitten.

Wat het gevoel betreft als ik ontspan: dan heb ik inderdaad het gevoel dat ik naar voren eraf glij. Ga de tip over de druk op mijn stepjes ook meenemen.

Dus conclusie voor nu:
- Blijf zoeken naar de juiste houding. Aan de motor ligt het waarschijnlijk niet.
- Meer meters maken.

Dat laatste moet alleen even op zich wachten helaas. Kan niet wachten op het voorjaar.
 
De blauwe flipper blue falco ( de grindbak specialist :+) heeft een goed punt ga eens lesnemen met goede instructie RSE - Racing School Europe RSE - with Troy Corser . Wellicht komen ze volgende jaar weer in Assen?

Wat betreft de juiste houding die is er niet die voor elk persoon weer anders.En die vuist tussen je ballen en de tank is ook onzin voordat je gaat aanremmen.Je doet dit al automatisch als je gaat verzitten dan gewoon de binnenzijde bovenbeen tegen de tank aandrukken. Ik klem m'n benen nooit tegen de tank aan.Je bovenbeen houd je tegen en je verzit dan ook al meteen goed genoeg.En je armen zijn dan ook lekker ontspannen.

Ga eens wat meerdaagse circuitdagen rijden dan kom je vaak op dag 2 er beter in !!!!!!!
 
Wat zijn je rondetijden ongeveer? Ik zie soms mensen stijf rechtop zitten die ver onder de 1:55 komen.
Las het net ook al, maar als ik je foto's zie, ben ik bang dat je bochten snelheid niet hoog genoeg is om zo ver af te hangen.
 
Goeie tip van die meerdaagse circuitevents. Heb nu vaak een hoop stof tot nadenken na een dag rijden maar moet dan een poosje wachten tot de volgende dag.

De foto's hierboven zijn van een dag waarop de baan slechts twee sessies droog was. Tempo lag dus inderdaad niet zo hoog de meeste tijd. De droge sessie reden we 2:10 ongeveer.
 
De blauwe flipper blue falco ( de grindbak specialist :+) heeft een goed punt ga eens lesnemen met goede instructie RSE - Racing School Europe RSE - with Troy Corser . Wellicht komen ze volgende jaar weer in Assen?

Wat betreft de juiste houding die is er niet die voor elk persoon weer anders.En die vuist tussen je ballen en de tank is ook onzin voordat je gaat aanremmen.Je doet dit al automatisch als je gaat verzitten dan gewoon de binnenzijde bovenbeen tegen de tank aandrukken. Ik klem m'n benen nooit tegen de tank aan.Je bovenbeen houd je tegen en je verzit dan ook al meteen goed genoeg.En je armen zijn dan ook lekker ontspannen.

Ga eens wat meerdaagse circuitdagen rijden dan kom je vaak op dag 2 er beter in !!!!!!!
1 keer ga je even liggend de grindbak in en je bent meteen specialist 8-) thanks mate !!

maar inderdaad meerdere dagen achter elkaar rijden op hetzelfde circuit met goede instructie en feedback leer je veel meer van dan zelf aan prutsen met losse dagen links en rechts en ook input van allemaal goed bedoelende racers

dus misschien tot ziens bij RSE
 
1 keer ga je even liggend de grindbak in en je bent meteen specialist 8-) thanks mate !!

:P graaggedaan ouwe zeebonk

maar inderdaad meerdere dagen achter elkaar rijden op hetzelfde circuit met goede instructie en feedback leer je veel meer van dan zelf aan prutsen met losse dagen links en rechts en ook input van allemaal goed bedoelende racers

dus misschien tot ziens bij RSE

Als jullie volgend jaar weer aanleggen op Assen ben ik zeker weer vd partij ? Hopelijk jij als m'n drill instructeur ;) _O-_O-

Tom Holland Army GIF by Apple TV
 
Terug
Bovenaan Onderaan