Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Werkt het echt zo simpel en goed als het in het filmpje lijkt ? En waar koop je zo'n Nordic Pulver apparaat ?
 
Laatst bewerkt:
Werkt het echt zo simpel en goed als het in het filmpje lijkt ? En waar koop je zo'n Nordic Pulver apparaat ?
Precies hetzelfde! Uiteraard wel extreem makkelijk als je een straalcabine hebt voor het schoonmaken van de onderdelen voor het stralen. Voorbeeld uit het filmpje is nieuw en heeft geen smeer / verf / .. gezien in het verleden. In tegenstelling tot het meeste dat van een motorfiets afkomt..

Link naar de website waar je ze kunt kopen staat in de beschrijving van het filmpje trouwens
 
Tijdens het afbakken kwam de postbode eindelijk langs met je brandspankingnew telefoonhoesje?
Neen, nog altijd niet.. Levering "tussen 23 december en 11 januari", ze hebben dus nog even.. Maar voor zo'n mooi resultaat haal ik hem met fluwelen handschoentjes wel even uit de verpakking
 
Vandaag de XS nog wat verder afgebroken:


Nog een hele lading zaken die ik met natlak gelakt had, maar die ondertussen of bij montage beschadigingen hadden opgelopen:


Alles ontdaan van rubbers, bouten, .. (sorry voor deze wel héél erg onscherpe foto's weer trouwens ):


Gezandstraald:


En een begin gemaakt met het afplakken:


Ondertussen flinke honger en weinig zin om weer tot 22u in de garage door te brengen, dus dat zal het zijn voor vandaag Morgen weer verder met afplakken en coaten.

Fijne avond!
 
Dat coaten ziet er goed uit, heb het filmpje ook even bekeken via de link.... Ben benieuwd naar je ervaringen en de resultaten ermee. Lijkt me ook wel wat, straalcabine en oude oven heb ik al...
 
Dat coaten ziet er goed uit, heb het filmpje ook even bekeken via de link.... Ben benieuwd naar je ervaringen en de resultaten ermee. Lijkt me ook wel wat, straalcabine en oude oven heb ik al...
Het is inderdaad zo makkelijk als het op het filmpje lijkt. Er zijn 2 soorten van poedercoat systemen:
- Met hoogspanning om de deeltjes te laden
- Met frictie om de deeltjes te laden

Beide hebben voordelen, met hoogspanning "pakken" de deeltjes zogezegd beter en kun je sneller coaten, maar heb je het probleem dat er in de hoeken spanningsvelden ontstaan waardoor het poeder daar afgestoten wordt. Wel is er geen probleem bij het gebruik van metallic poeders.

Bij het frictie systeem (wat de mijne trouwens is) heb je het nadeel dat het wat trager gaat, maar je hebt geen problemen in hoeken en dergelijke met spanningsvelden + het toestel is een stuk goedkoper. Coaten van metallic poeders is wel lastiger, omdat die poeders minder goed geladen worden door het frictie systeem.

Omdat snelheid voor mij minder primeert en ik geen metallics denk te gaan coaten heb ik gekozen voor het 2e systeem. Uiteraard ook omdat dit geen problemen geeft in de hoeken en dergelijke. Maar goed, ieder voor zich Vergeet trouwens ook niet om goede hittebestendige tape te kopen, ik heb de groene en rode van Tesa via coating4all maar er zullen nog wel aanbieders zijn
 
Van het weekend weer lekker wat werk verzet Vooral lekker poederen:


Zooi maken:


Na het bakken:


Alles bij elkaar:


Close up:


Rechter schakelaar terug in elkaar, met extra aardingsdraadje zodat er geen problemen meer zijn met de startknop:


En ook weer de geweldige kluwen van kabels aan elkaar geprikt:


Enkel de knipperlichten nog aansluiten en de koplamp mag, vers gecoat (ook de behuizing zelf, niet enkel de rand) weer dicht

Wel nog altijd op zoek naar een deksel voor de voor-rempomp, aanbieders?

Fijne avond nog!
 
Dat knapt lekker op zo met dat poedercoat gebeuren. Mooi systeem.

Oh en ik ben al de hele dag aan het bidden dat je hoesje binnenkomt
Heel even was ik blij met die scherpe foto's waarna ik later dacht. huh ben ik scheel aan het kijken. Nog een paar dagen.
 
Laat ons hopen dat hij morgen in de bus valt
 
Vandaag een zending binnen gekregen voor de XS: een nieuwe set stickers voor de schakelaars. Daar zaten al nieuwe op, maar met het stralen, coaten, etc. moesten die natuurlijk vervangen worden. Resultaat:




De rest van mijn tijd vandaag heb ik aan de XL besteed, dus daar komt ook nog een update van. Maar nu eerst pilsen!

Prettig weekend!
 
Hey oma! Ik heb vandaag nog eens een pakje binnen gekregen voor de XS:


Nieuw "high quality CNC milled black anodized" enzo De originele was gescheurd en lekte, niet ideaal. Iets anders van model, maar afmetingen kloppen wel perfect:



En op zijn plek, uiteraard na het opnieuw vullen en ontluchten van de rempomp:


Nu kan er weer veilig geremd worden, dus maar eens dringend werk maken van het zadel zodat ik niet alleen meer verzekering hoef te betalen om de motor te laten staan
 
Hoe zit het met het totaalplaatje van de fiets, ben wel benieuwd hoe 'ie er nu bij staat.


Tank ligt nog altijd veilig binnen, tot dat ik weer aan het zadel begin Deze week even een stuk staalplaat halen zodat ik daar weer wat vordering mee kan maken. Dat is namelijk het enige wat nog gemaakt moet worden voor hij "klaar" is
 
Vandaag nog eens wat "echt projectwerk" gedaan. Ik had al een zadelpan gemaakt uit een stuk aluminium, maar ik was niet tevreden met de vorm van de rand en had ook niet echt een mooie oplossing om de bevestiging in orde te brengen. Daar moest dus een nieuwe voor komen

De patiënt:


Stuk staalplaat van 1.5 mm dik opgehaald bij de bouwmarkt:


Begonnen met een mal van karton:


Maar dat werkte niet naar behoren Dus dan maar gewoon de maten opgenomen en overgezet op het staal en de buitenvorm uitgeslepen:


Het probleem is dat de pan in het frame net wat te laag is voor alle componenten die er onder moeten komen. Maar goed, je moet offers maken als je niet wil dat er iets onder de framebuis uitsteekt:


Dan zijn er 2 oplossingen:
- Bussen plaatsen onder de plaat om zo het hoogteverschil te overbruggen
- De binnenkant uitslijpen en verhogen


Het achterste stukje had ik misschien beter laten zitten, maar goed, dat lossen we wel weer op, er moet toch gelast worden De verhoging zal na het lassen ook wat extra sterkte geven aan de vlakke plaat, dus het is ook nog enigszins extra nuttig. Denk even wat zijwandjes er in en je hebt een idee van wat het gaat worden:



Dan kwam het moeilijkste stuk, het overzetten van de contour van het frame. Dus met een stift afgetekend, weggeslepen, nog eens kijken, nog wat slijpen, ... En toen ik de vorm goed had die overgezet, met behulp van een stuk papier als mal, naar de andere kant:


En dat ziet er dan zo uit:


Toen was het wel weer genoeg voor vandaag en had ik honger Dus volgende keer weer verder met:
- Voorkant mooi laten aansluiten op de tank
- Achterstuk op maat maken / buigen
- Stripje maken om de verhoging te verbinden met de rest van de pan
- Lassen

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
lekker bezig!
Thanks! Ook gisteren voor het eten nog even de garage ingedoken: de brandstoftank uit zijn veilige opbergplaats gehaald en op de fiets gezet:


Ik moest immers even passen en meten met de zadelpan:


Na wat nadenken besloten om de zadelpan te laten stoppen aan de rand van de tank en dan door de dikte van het schuim en de hoes de aansluiting op de tank te maken:


Dit komt ook het beste uit met de tankbevestiging. Zo te zien waren anderen daar ook al achter want op Google kom ik vooral dergelijke zadels tegen:


Wat betreft vorm zal de mijne dus ongeveer hetzelfde worden. Om een idee te geven van hoe dik het schuim kan worden tot het aan de rand van de tank komt:


Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat het met een schuimdikte van een centimeter of 3 geen tourfiets zal worden Goed, dat past mooi, nu moet er nog een achterkant in:


Stuk plaat op de juiste breedte gemaakt en met wat overschot in de lengte en ingeklemd in de bankschroef:


Fijn werken als zowel bankschroef, werkbank als plaat mooi verticaal staan:


Blok hout er tegen om de kracht te verdelen en meppen maar:


De hoop heeft een kick-up van 20 graden en jawel:


Even er op voor het idee:


En na het inkorten, afronden en op de juiste plaats positioneren:




Vanavond verder met het inwerken van de achterkant en het op maat maken van de zijkanten van de verhoging en misschien al wat laswerk verrichten Maar nu eerst nog een dagje werken

Laters!
 
Mooi hoor, gaat een leuk fietsje worden.
Ik hoop het

Vandaag na het werk het achterkantje pas gemaakt zodat ik hem vast kan lassen:


Op zijn plek:


Dekseltje er op:


Ik was van plan om de zijkanten van de verhoging uit dezelfde plaat te maken, maar dat schiet niet echt op, een dunne strip uit een plaat halen met een slijpschijf. Als ik nu een plaatschaar had, maar dat is niet het geval Wel had ik al een staf van 10 x 3 gehaald bij de bouwmarkt met het idee om als versteviging te gebruiken in de lengte, maar die kan ik natuurlijk ook gebruiken als zijkant


Morgen dus nog 1 bijhalen en dan kan ik daar mee verder. Prettig weekend!