Na ik ben vanmorgen naar de dealer geweest en die zei mij dat het niks ergs was.
Dat meerdere yamaha's hier last van hadden. Dus ik kan weer met gerust hart rondrijden
Werkelijk ongelofelijk dat jij en vele mensen met jou zich nog steeds met dit lulverhaal het bos in laten sturen door een dealer...
Als ik iedere keer 5 euro zou krijgen als ik weer 's lees dat er mensen een geluid/tik/rammel/weetikveel in hun motor hebben en zodra de dealer zegt dat dit normaal is, is alles ineens OK en is het probleem verdwenen, dan kon ik nou een splinternieuwe R1 gaan bestellen.
Geloof jij nou echt serieus dat het normaal is dat een moderne sportmotor van een 13 a 14 duizend eurootjes ( of weet-ik-veel hoeveel dat ding destijds gekost heeft?) een tik of rammel heeft???
Die tik die je hoort is hoogstwaarschijnlijk de exupklep, zoals ook al eerder geroepen hier. Die heeft wat speling gekregen op de kabels en begint nu bij lage toerentallen tegen de uitlaatbehuizing aan te klapperen (bij lage toerentallen zit deze klep dicht tenslotte). Laat het ding maar 's stationair lopen en duw met een steel van een hamer ofzo tegen de exupkabels aan, 10 tegen 1 dat je probleem verdwenen is.
Even de kabels opnieuw afstellen en het is opgelost.
Het kan ook het beruchte uitlaatklep-geleider probleem zijn maar dat hoor je meer in de buurt van de kop aan de linkerkant, maar ook dit is niet "normaal" ondanks dat nog 100.000 andere R1-en er last van hebben.
Dat had iedere dealer die een beetje verstand en/of interesse in de klant heeft kunnen weten, maar ze sturen je liever weg met een onzinverhaal dan dat ze toegeven dat ze geen zin hebben om het probleem op te lossen.
Een goede R1 heeft geen bijgeluiden, dus laat je dit ook niet wijsmaken door die dealer c.q. prutser!