Even een korte update.
Ik ben met de motor naar motoport gereden en monteur was zo aardig om even te luisteren. Hij zei eigenlijk direct dat het aan de automatische NAKS lag.
Na wat lezen op bandit 400 fora las ik dat soms de automatische NAKS het begeeft vóórdat de nokkenasketting op is. Ik heb de ketting even opgemeten, volgens mn boekje is de ketting nog prima:
Ik heb maar besloten om een handmatige NAKS te kopen:
Ik heb vandaag 30min gereden en de ratel is (tot nu toe) verdwenen (
?). Normaal gesproken was de ratel wel een aantal keer in zo'n rit te horen.
So far so good dus!
Ik hoop alleen dat ik de handmatige spanner goed heb gespannen. Ik heb met lopend blok aan de spanner gedraaid totdat hij ging ratelen. Dit was overigens zo goed als dezelfde ratel als hij in de opname maakte, alleen dan constant.
Ik heb hierna de moer vaster gedraaid tot dat het ratelen stopte. Als ik gas gaf dan ratelde hij echter nog, dus heb ik de moer nog iets strakker gezet tot ook deze ratel weg was. In die stand heb ik de moer ongeveer aangedraaid.
Ik kon de moer met mn vinger nog wel vaster draaien zonder al te veel kracht.
Beetje natte vingerwerk dus, ben dus benieuwd of iemand mij kan vertellen of dit een beetje de juiste manier is?
Hoe groot is het margebereik van een perfect afgestelde ketting? Daar zit toch wel een halve draai van de moer ruimte in? (niet dat de boel over 1000km ontploft als de moer 1mm te strak of te los staat?)
Gaat de ketting naar mate de motor warm wordt strakker of losser staan?
Thanks