ratelend geluid koude motor

23 apr 2013
25
0
hallo,wie kan mij raad geven.
ik heb van de week een motor gekocht,heb een domme fout gemaakt,de motor alleen gehoord en gereden met een warme motor,loopt mooi.
maar nu het probleem,als de motor koud is ratelt het en als ik een stuk gereden heb gaat het weg na ongeveer 10 min.
het is een kawasaki gpz 1000 rx van 1986.

wie kan mij advies geven.

mvg frans
 
Hey Fransie!

Welkom op het forum jongen!

Mijn oude Bol D'or had dat ook, beetje nukkig als ze koud zijn.
Alleen maar goed, want dan denk je wel 2 keer na voordat je hem koud op zijn staart trapt.


Zie het als een soort ingebouwde veiligheid.



Bij mij was het een combinatie van tikkende klepjes, rammelende NAK en een rammelende koppeling. Werdt allemaal minder bij warme motor.
 
Laatst bewerkt:
kawa's zijn een beetje luidruchtig, misschien valt het wel mee, misschien is het idd een naks die een tandje verder moet... maar dan zou ie met warme motor ook nog ratelen. Hoeveel km heeft het blok gelopen?
 
kawa's zijn een beetje luidruchtig, misschien valt het wel mee, misschien is het idd een naks die een tandje verder moet... maar dan zou ie met warme motor ook nog ratelen. Hoeveel km heeft het blok gelopen?

:N

het zal vast per motor verschillen maar mijn cbr had toenertijd ook last hiervan, alleen koud.
het werd steeds erger natuurlijk tot hij het ook warm deed. toen heb ik hem maar weg gebracht :P
 
kawa's zijn een beetje luidruchtig, misschien valt het wel mee, misschien is het idd een naks die een tandje verder moet... maar dan zou ie met warme motor ook nog ratelen. Hoeveel km heeft het blok gelopen?
:^ Oude kawa's zijn geen naaimachientjes. Ook de choke vereist fingerspitzengefühl, als je het niet doorhebt draait die zo koud op choke 4500 toeren.
 
  • Verandert het geluid als je de koppeling inknijpt?
  • Even kijken of er iets aan de hand is met je NAK(S).
  • Klepspeling.


Ik zou ook in die volgorde werken, van weinig naar meer werk. :P

mauh
als er echt iets aan de hand is met de punten is de volgorde van het fixen waarschijnlijk anders
klepspeling controle en juist maken is geloof ik makkelijker dan werken aan de NAK.
NAKS is dan wel weer redelijk tot dood simpel :)
 
de ketting waar de startmotor en de dynamo op zitten, rammelt nogal eens.
ook de rubber transmissie demperblokken in dezelfde as laten wel eens van zich horen.
de choke kun je beter doseerbaar krijgen door de motor stationair wat rijker te zetten dmv een grotere stationairsproeier.
 
de ketting waar de startmotor en de dynamo op zitten, rammelt nogal eens.
ook de rubber transmissie demperblokken in dezelfde as laten wel eens van zich horen.
de choke kun je beter doseerbaar krijgen door de motor stationair wat rijker te zetten dmv een grotere stationairsproeier.

eens nakijken of mijn motor dat ook heeft, zo'n kettign daar. die demper blokken had ik ook al van gehoord idd... achter de alternator in mijn geval welke wel eens minder willen worden

goeie tip!
 
bedankt voor de reacties,

een maatje van mij gaat er volgende naar kijken,de nokkenasketting of de spanner.
bij koude motor ratelt het behoorlijk en als ik weg rijdt gaat het iets harder ratelen,tot het warm is dan is het weg..ik laat het wel weten.

gr.frans
 
hoi luitjes,

sorry voor de late reactie maar druk,druk met werkenen vandaag cursus voor de vrachtwagen gehad(code 95),
ga even paar dingen proberen,als het eventueel de distrubutie ketting of de spanner is, weet iemand wat dat gaat kosten ongeveer.

gr.frans
 
hoi luitjes,

sorry voor de late reactie maar druk,druk met werkenen vandaag cursus voor de vrachtwagen gehad(code 95),
ga even paar dingen proberen,als het eventueel de distrubutie ketting of de spanner is, weet iemand wat dat gaat kosten ongeveer.

gr.frans

Naks hoor je vaak ook beter als ie stationair staat te draaien, geluid word meestal minder als je m wat meer toeren laat maken.
 
ben ik weer,

net even gekeken naar de motor,ik zag dat er teveel olie in zit,volgens mij moet de olie olie op de helft van het kijkglaasje zitten,en het is een beetje zwart de olie,ga ik ook verversen.ik heb er al een halve liter uitgehaald en nog staat het niet op de helft.maar dat heeft niets net het ratelen te maken dacht ik.

jullie alvast allemaal bedankt voor de info.

gr.frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan