Ratelend geluid

JB112

Rookie
26 sep 2010
3
0
Ik heb een Suzuki GS 450 uit '88 en er nog nooit grote problemen mee gehad....tot vandaag.
Tijdens het rijden merkte ik dat het vermogen wegzakte en er onstond een hard ratelend geluid uit het motorblok.
Het oliepeil was voorheen altijd goed en ik heb de motor ook niet zien roken. Zou het toch aan een te laag oliepeil kunnen liggen of kan er wat anders/ernstigers aan de hand zijn?
 
Ik heb een Suzuki GS 450 uit '88 en er nog nooit grote problemen mee gehad....tot vandaag.
Tijdens het rijden merkte ik dat het vermogen wegzakte en er onstond een hard ratelend geluid uit het motorblok.
Het oliepeil was voorheen altijd goed en ik heb de motor ook niet zien roken. Zou het toch aan een te laag oliepeil kunnen liggen of kan er wat anders/ernstigers aan de hand zijn?


Oeps, lager naar gort
 
Oliepeil is goed en ook het vermogen is geen probleem meer.
Het ratelend geluid is er echter nog steeds.
Vrijdag de motor naar de garage gebracht voor controle..........duimen maar
 
distributieketting? die kan ratelen - hoeft niet perse een probleem te zijn. die kun je evt ook strakker stellen
of iets van olieketting? (heb jij die?)

fijn dat ie iig weer goed rijdt. dat stemt wat minder somber..

ben benieuwd wat de garage ervan zegt.
 
Kijk maar uit! Altijd afstand houden bij ratels waar je niet van weet waar ze vandaan komen!


rattlesnake.jpg
 
De garage heeft er naar geluisterd met een "stethoscoop" om allereerst te bepalen waar nu het geluid vandaan komt.
Volgens de garage zijn het de kleppen en kost een reparatie 300 tot 500 euro. Dit maakt de motor bijna tot "economisch total loss" want ik heb er maar 500 euro voor betaalt.
Ik kan er wel €150,- voor krijgen als ik een ander motor bij hen koop. Dat ga ik niet doen want die zou dan bijna gelijk in de winterstalling komen, iets dat ook zo'n €50,- zou kosten.
Volgende week haal ik de motor weer op en bedenk dan wel ff hoe en wat.

(ps: iemand handig in het reviseren of omwisselen van oude motorblokken en ook woonachtig rond Groningen?)
 
Ik weet niet hoe handig je bent maar begin eens met de klepspeling te stellen, daar zal dat tikken wel vandaan komen. En een motorboer wil ook wel eens wat in sobere tijden verdienen dus die praten gelijk over een reparatie :(

Tikken door klepspeling gebeurt heel geleidelijk, dat gebeurt echt niet in één keer.

Ik denk dat de motorboer bedoelt dat er een afgebroken klep in je blok zit. Dat komt ook meer overeen met het feit dat je ineens vermogensverlies hebt. Dat kost je een revisie van het top-end (cylinderkop), een andere zuiger, en mogelijk een andere cylinder (als de schade erg groot is).

Dat gaat echt wel wat geld kosten...

Als de rest van de motor nog goed is en er mooi uit ziet, dan zou ik een tweedehands ander blok kopen en dat er in hangen. Als de rest ook al half gaar is, zou ik een andere motor kopen.
 
Als je dan toch op zoek gaat naar een nieuw blok. Dan zou ik toch eerst zelf eens je oude blok opengooien. Met een beetje hulp via wph en internet, kom je al een heel end en verpruts je het dan nog.... So what, je ging sowieso toch voor een ander blok en mss valt het beter mee dan verteld ( niet gezien of geweten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan