Rdw doet moeilijk met bloknummer.

Snellekale

MF'er
27 feb 2023
60
34
Hallootjes allemaal.

Mijn yamaha motor is vorig jaar gestolen in Mei na 60 uur in bezit gehad te hebben, Ik had de verzekerings polis verkeerd gelezen etc. De motor stond op naam van m’n neef en die had geen motorrijbewijs waardoor ze hem niet wouden uitkeren. Eigen schuld dikke bult achteraf.

De motor is gelukkig afgelopen september teruggevonden, omgekat, andere VIN nummer, Andere motorblok nummer, met een kenteken van een yamaha uit 2006. Dat was ook de reden dat ze zijn aangehouden, Het model kwam niet overeen met het model op kenteken. Begin februari heb ik hem mogen ophalen bij domeinen. Motor verkeerde in slechte staat, Alles laten repareren op eigen kosten en de bon doorgestuurd naar het OM om een schadevergoeding te eisen bij de dieven/helers.

Nu had ik vandaag een afspraak bij de RDW voor het vaststellen van het VIN nummer en het opnieuw laten inslaan van het originele VIN nummer. Nu wou de RDW het VIN nummer niet opnieuw inslaan i.v.m het motorblok nummer, Die hoort dus niet bij het originele VIN nummer. Ik heb vandaag contact gehad met Yamaha, Hun hebben in het systeem gezocht en het nieuwe motorblok nummer bestaat niet eens. Het is overduidelijk dat het nogsteeds hetzelfde motorblok is, ze hebben enkel een niet bestaand motorblok nummer erin geslagen. RDW eiste van mij dat ik een nieuw motorblok aanschaf en die onder de motor laat plaatsen. Ook daarbij moet ik bewijs kunnen tonen dat ik een eerlijk motorblok heb gekocht d.m.v een bon. Ik ging dus kijken op marktplaats en motorblokkies kosten rond de €2000-€3500, Belachelijk!! Hoe scheef is het nou dat omdat de dieven m’n oude bloknummer hebben weggeslepen en een nep nummer erin hebben gezet dat het hele motorblok niet meer deugt?

Is er misschien een manier om dit tegen te gaan en te verhelpen? Ik vind het absurd dat ik duizenden euro’s moet uitgeven aan een nieuw motorblok terwijl die er nu onder zit gewoon het originele is en nog in zeer goede staat is.

Iemand tips/ervaring met zoiets?

Groetjes

Hein.
 
Laatst bewerkt:
Nou dacht ik dat een Yamaha blok standaard van een ribbeltjesoppervlak is voorzien waar dan het nummer ingetikt wordt. Als je het nummer wegslijpt of schuurt haal je ook de ribbeltjes weg
Ik heb eens gezien, en daaruit begrepen, dat als men cijfers inslaat de structuur van het onderliggend materiaal veranderd.
Met de techniek, etsen?? of röntgenen??, blijft dat zichtbaar, zelfs al slijp je een cm weg.
 
Toen ik jaren terug mn suzuki rg500 importeerde uit Duitsland ging het nog makkelijk.
Echter m'n ducati 999s 3 jaar trg die ik importeerde uit de UK deden ze ook al vrij lastig. Het bloknummer kwam wel overeen..daar niet van. Maar stel er zat een ruilblok onder..mocht ik gaan vertellen hoe en wat. Dat was nogal een lastige kwestie vond ik..
Hoe ga je daar mee om? Gelukkig vonden ze dat ook en proberen ze alrijd te helpen.
 
Ik heb eens gezien, en daaruit begrepen, dat als men cijfers inslaat de structuur van het onderliggend materiaal veranderd.
Met de techniek, etsen?? of röntgenen??, blijft dat zichtbaar, zelfs al slijp je een cm weg.
Met etsen kaan vaak geheel of gedeeltelijk het originele nummer leesbaar worden.
Vaak wordt het bloknummer in een kader ingeslagen waardoor wegslijpen ook een stuk moeilijker wordt.
Bij omkatten van een auto of motor wordt vaak het gedeelte met het frame/chassisnummer vervangen door dat van een ander voertuig.
 
Bij mij thuis staan 4 auto's , 5 scooters en een motor allemaal op mijn naam.
Maar wel dat er regelmatige bestuurders (2 zoons) opgegeven zijn aan de verzekering specifiek voor hetgene waar zij dagelijks op of mee rijden.
Zij bouwen dan wel schadevrije jaren op.
Dan wil ik wel eens weten wie jouw verzekeraar is.
Heb even gegoogled; Inshared doet het niet, Allianz niet, Unive niet, Ohra niet. ANWB doet het volgens mij wel totdat je kind 25 wordt maar daar zitten nog een berg andere voorwaarden aan vast. Bijvoorbeeld dat die jaren na 14 maanden nadat je kind 25 is geworden gewoon komen te vervallen.

Dus eigenlijk geloof ik er niets van maar daag me uit dan ga ik graag de polisvoorwaarden eens bekijken.
 
Ik vraag me af of het daadwerkelijk zo geregeld is bij een verzekeraar of dat een tussenpersoon iets heeft toegezegd dat helemaal niet kan.

Zulke constructies zijn namelijk jaren en jaren geleden al een halt toegezegd. Anders zou elke ouder wel de voertuigen van kind verzekeren. Dat scheelt aanzienlijk veel geld.
 
Anders zou elke ouder wel de voertuigen van kind verzekeren. Dat scheelt aanzienlijk veel geld.
Nou die van mij niet :N daar had hij een goede reden voor, en dat waren zijn opgebouwde schade vrije jaren.
Hij betaalde wel de helft van mijn verzekering premie, zodat ik ook vrij rap zelf schade vrije jaren op kon bouwen. Maar ff op de verzekering van mijn vader rijden was er niet bij.
 
Toen ik jaren terug mn suzuki rg500 importeerde uit Duitsland ging het nog makkelijk.
Echter m'n ducati 999s 3 jaar trg die ik importeerde uit de UK deden ze ook al vrij lastig. Het bloknummer kwam wel overeen..daar niet van. Maar stel er zat een ruilblok onder..mocht ik gaan vertellen hoe en wat. Dat was nogal een lastige kwestie vond ik..
Hoe ga je daar mee om? Gelukkig vonden ze dat ook en proberen ze alrijd te helpen.

De Rdw zei dat het “nieuwe blok” moet bewezen worden met een aankoop nota. Als het tweedehands is dan moet de persoon die het verkoopt een brief schrijven met een verklaring en ondertekenen. Daar boven op moet diegene ook het VIN nummer opgeven waarvan de motorblok oorspronkelijk was zodat ze het in hun systeem kunnen plaatsen.

Mij eerlijk gezegd teveel gedoe allemaal, ik snap dat ze heling willen tegengaan maar hoopte dat het wat makkelijker ging..
 
Bij mij thuis staan 4 auto's , 5 scooters en een motor allemaal op mijn naam.
Maar wel dat er regelmatige bestuurders (2 zoons) opgegeven zijn aan de verzekering specifiek voor hetgene waar zij dagelijks op of mee rijden.
Zij bouwen dan wel schadevrije jaren op.
Ja, Ik had ook een mooie 4 schadevrije jaren weer is opgebouwd. Was helaas wat gebeurd waardoor ik de jackpot betaal bij allen verzekeringen..
 
Hallootjes allemaal.

Mijn yamaha motor is vorig jaar gestolen in Mei na 60 uur in bezit gehad te hebben, Ik had de verzekerings polis verkeerd gelezen etc. De motor stond op naam van m’n neef en die had geen motorrijbewijs waardoor ze hem niet wouden uitkeren. Eigen schuld dikke bult achteraf.

De motor is gelukkig afgelopen september teruggevonden, omgekat, andere VIN nummer, Andere motorblok nummer, met een kenteken van een yamaha uit 2006. Dat was ook de reden dat ze zijn aangehouden, Het model kwam niet overeen met het model op kenteken. Begin februari heb ik hem mogen ophalen bij domeinen. Motor verkeerde in slechte staat, Alles laten repareren op eigen kosten en de bon doorgestuurd naar het OM om een schadevergoeding te eisen bij de dieven/helers.

Nu had ik vandaag een afspraak bij de RDW voor het vaststellen van het VIN nummer en het opnieuw laten inslaan van het originele VIN nummer. Nu wou de RDW het VIN nummer niet opnieuw inslaan i.v.m het motorblok nummer, Die hoort dus niet bij het originele VIN nummer. Ik heb vandaag contact gehad met Yamaha, Hun hebben in het systeem gezocht en het nieuwe motorblok nummer bestaat niet eens. Het is overduidelijk dat het nogsteeds hetzelfde motorblok is, ze hebben enkel een niet bestaand motorblok nummer erin geslagen. RDW eiste van mij dat ik een nieuw motorblok aanschaf en die onder de motor laat plaatsen. Ook daarbij moet ik bewijs kunnen tonen dat ik een eerlijk motorblok heb gekocht d.m.v een bon. Ik ging dus kijken op marktplaats en motorblokkies kosten rond de €2000-€3500, Belachelijk!! Hoe scheef is het nou dat omdat de dieven m’n oude bloknummer hebben weggeslepen en een nep nummer erin hebben gezet dat het hele motorblok niet meer deugt?

Is er misschien een manier om dit tegen te gaan en te verhelpen? Ik vind het absurd dat ik duizenden euro’s moet uitgeven aan een nieuw motorblok terwijl die er nu onder zit gewoon het originele is en nog in zeer goede staat is.

Iemand tips/ervaring met zoiets?

Groetjes

Hein.
Update,

Vandaag kwam een vriend van me langs die handig is met sleutelen van motoren etc. Die sloeg 3x met een hamer en bijteltje op de plek van de bloknummers, er viel een aluminium/metaal plaatje van af. Tada! Daaronder zaten wel bloknummers. Maar ze zagen er raar uit. Het zijn allemaal cijfers en letters maar allemaal puntjes. Het lijkt wel brailleschrift. Ik ga morgen de politie bellen en de nummers navragen.
 
Dat met die puntjes is normaal volgens mij bij een motornummer. Bedoel je zoiets als op deze willekeurige foto van google?

CA218AA3-0200-4388-9306-1048D69FBD14.jpeg
 
Nou die van mij niet :N daar had hij een goede reden voor, en dat waren zijn opgebouwde schade vrije jaren.
Hij betaalde wel de helft van mijn verzekering premie, zodat ik ook vrij rap zelf schade vrije jaren op kon bouwen. Maar ff op de verzekering van mijn vader rijden was er niet bij.
Ik zou mijn kind ook echt zelf zijn schadevrije jaren laten opbouwen. Leert ie gelijk zuinig te zijn.
 
Plaatje ligt al in de ondergrondse container. Het “originele” bloknummer plaats ik liever geen foto van, Aangezien mensen die kunnen gebruiken dan achteraf, mochten er diefjes meelezen.

Maar zal wel de helft plaatsen van het nummer.
De foto met allemaal puntjes is het nummer dat onder het plaatje zat.

ik zal nog een foto plaatsen van het valse frame nummer dat ze hebben gebruikt met omkatten.

Als je kijkt lijkt het valse framenummer mooier dan het bloknummer.. ik ben even in de war. Naja iedergeval. Even met de politie bellen zo.
 

Bijlagen

  • 9FB75249-4CD2-42B2-A1AF-DF8F2B450506.jpeg
    9FB75249-4CD2-42B2-A1AF-DF8F2B450506.jpeg
    6,7 KB · Weergaven: 105
  • 9DF24958-6597-4D23-A6DC-416C6D42BCAC.jpeg
    9DF24958-6597-4D23-A6DC-416C6D42BCAC.jpeg
    142,1 KB · Weergaven: 106
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zat die rechtse foto over de linkse foto heen? Volgens mij is die linkse met die puntjes gewoon het origineel hoor. Bij mijn Ducati ziet het er precies zo uit als op de voorbeeldfoto die ik heb geplaatst... alleen dan met een ander nr natuurlijk :+
 
Zat die rechtse foto over de linkse foto heen? Volgens mij is die linkse met die puntjes gewoon het origineel hoor. Bij mijn Ducati ziet het er precies zo uit als op de voorbeeldfoto die ik heb geplaatst... alleen dan met een ander nr natuurlijk :+
Neenee, rechtse foto is het VIN-nummer die vals is.

Linker foto is het bloknummer dat onder het plaatje zat,

Ja idd, Als ducati z’n groot goed merk ook zulke puntjes heeft, Dan zal het wel goed zijn denk ik.

Alleen vond ik de nummers die vals waren wel mooier en strak eruit zien. Ben toch wel benieuwd hoe ze dat zo mooi erin gekregen hebben.

Het waren geen amateurs
 
Of misschien waren het juist wel amateurs... Die puntjes kun je niet zo goed namaken, wellicht dat fabrikanten het daarom zo doen. Gewone letters en cijfers kun je er zo te zien dus wel inslaan... Overigens was mijn voorbeeld foto ook een Ducati zoals al werd opgemerkt ja, te zien aan de eerste 3 letters. De eerste staat voor het land (Z is Italie) DM = Ducati. JY is Japan, Yamaha.
 
Plaatje ligt al in de ondergrondse container. Het “originele” bloknummer plaats ik liever geen foto van, Aangezien mensen die kunnen gebruiken dan achteraf, mochten er diefjes meelezen.

Maar zal wel de helft plaatsen van het nummer.
De foto met allemaal puntjes is het nummer dat onder het plaatje zat.

ik zal nog een foto plaatsen van het valse frame nummer dat ze hebben gebruikt met omkatten.

Als je kijkt lijkt het valse framenummer mooier dan het bloknummer.. ik ben even in de war. Naja iedergeval. Even met de politie bellen zo.
Dat snap ik dan weer niet, dat je dat plaatje in de container flikkert. Nou komt er voor de rdw weer een vaag verhaal bij waarbij ze je weer op je blauwe ogen moeten geloven. Als je dat nou bewaart heb je fysiek bewijs voor bij het verhaal...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan