Rdw doet moeilijk met bloknummer.

Snellekale

MF'er
27 feb 2023
60
34
Hallootjes allemaal.

Mijn yamaha motor is vorig jaar gestolen in Mei na 60 uur in bezit gehad te hebben, Ik had de verzekerings polis verkeerd gelezen etc. De motor stond op naam van m’n neef en die had geen motorrijbewijs waardoor ze hem niet wouden uitkeren. Eigen schuld dikke bult achteraf.

De motor is gelukkig afgelopen september teruggevonden, omgekat, andere VIN nummer, Andere motorblok nummer, met een kenteken van een yamaha uit 2006. Dat was ook de reden dat ze zijn aangehouden, Het model kwam niet overeen met het model op kenteken. Begin februari heb ik hem mogen ophalen bij domeinen. Motor verkeerde in slechte staat, Alles laten repareren op eigen kosten en de bon doorgestuurd naar het OM om een schadevergoeding te eisen bij de dieven/helers.

Nu had ik vandaag een afspraak bij de RDW voor het vaststellen van het VIN nummer en het opnieuw laten inslaan van het originele VIN nummer. Nu wou de RDW het VIN nummer niet opnieuw inslaan i.v.m het motorblok nummer, Die hoort dus niet bij het originele VIN nummer. Ik heb vandaag contact gehad met Yamaha, Hun hebben in het systeem gezocht en het nieuwe motorblok nummer bestaat niet eens. Het is overduidelijk dat het nogsteeds hetzelfde motorblok is, ze hebben enkel een niet bestaand motorblok nummer erin geslagen. RDW eiste van mij dat ik een nieuw motorblok aanschaf en die onder de motor laat plaatsen. Ook daarbij moet ik bewijs kunnen tonen dat ik een eerlijk motorblok heb gekocht d.m.v een bon. Ik ging dus kijken op marktplaats en motorblokkies kosten rond de €2000-€3500, Belachelijk!! Hoe scheef is het nou dat omdat de dieven m’n oude bloknummer hebben weggeslepen en een nep nummer erin hebben gezet dat het hele motorblok niet meer deugt?

Is er misschien een manier om dit tegen te gaan en te verhelpen? Ik vind het absurd dat ik duizenden euro’s moet uitgeven aan een nieuw motorblok terwijl die er nu onder zit gewoon het originele is en nog in zeer goede staat is.

Iemand tips/ervaring met zoiets?

Groetjes

Hein.
 
Laatst bewerkt:
Of misschien waren het juist wel amateurs... Die puntjes kun je niet zo goed namaken, wellicht dat fabrikanten het daarom zo doen. Gewone letters en cijfers kun je er zo te zien dus wel inslaan... Overigens was mijn voorbeeld foto ook een Ducati zoals al werd opgemerkt ja, te zien aan de eerste 3 letters. De eerste staat voor het land (Z is Italie) DM = Ducati. JY is Japan, Yamaha.
Nice weer wat geleerd haha, Dan zal het wel goed zitten geloof ik
 
Dat snap ik dan weer niet, dat je dat plaatje in de container flikkert. Nou komt er voor de rdw weer een vaag verhaal bij waarbij ze je weer op je blauwe ogen moeten geloven. Als je dat nou bewaart heb je fysiek bewijs voor bij het verhaal...?
Ja, dat besefte ik me ook net pas.. shitzooi, Maar als de politie dit nummer opzoekt en hij valt te herleiden naar m’n motor dan zal het wel goed zitten neem ik aan. En als het nummer niet herleiden valt dan moet ik alsnog een nieuw blok kopen. Ach we zien het wel, Het is nou het een of ander.. Ik heb gelukkig wel mooie blauwe ogen.. hahaha
 
Als je het slecht aangebrachte niet bestaande bloknummer netjes weg freest, ja, een hoop werk! En daar het originele nummer in terug laat plaatsen, op een professionele manier.

Is dat illegaal? Is dat acceptabel voor de RDW?
Is al eerder genoemt geloof ik.
Het is geen omkatten dan, toch? Misschien eens verdiepen in wat wettelijke zaken?
 
Ja als je kijkt naar de foto's, zie je niet eens dat er een los plaatje overheen gemaakt is...maar bij het origineel lijkt het juist of er wat mist...
Hoop echt voor je dat dit het juiste nummer is.
Zou zuur zijn om hierom een goed blok weg te moeten gooien en een andere aan te moeten schaffen!
Ik hoop het ook vriend, Zou idd zonde zijn. Politie was niet bereikbaar dus gemaild. Zal een update geven als ik meer nieuws heb
 
Het lijkt wel alsof ze heel het carter ingesmeerd hebben om het zo aan te laten sluiten op het plaatje.

Wel apart dat dat bij het rdw niet is opgevallen. Die zouden toch ook moeten weten dat het nummer met puntjes erin zou moeten staan.
 
Als je het slecht aangebrachte niet bestaande bloknummer netjes weg freest, ja, een hoop werk! En daar het originele nummer in terug laat plaatsen, op een professionele manier.

Is dat illegaal? Is dat acceptabel voor de RDW?
Is al eerder genoemt geloof ik.
Het is geen omkatten dan, toch? Misschien eens verdiepen in wat wettelijke zaken?
Het zou idd fraude zijn dus die poging waag ik niet. Anders verkoop ik het blok in onderdelen en leg ik wel bij voor een eerlijke mocht er een te koop komen. Helaas is dit al een process van 7 maanden
 
Het lijkt wel alsof ze heel het carter ingesmeerd hebben om het zo aan te laten sluiten op het plaatje.

Wel apart dat dat bij het rdw niet is opgevallen. Die zouden toch ook moeten weten dat het nummer met puntjes erin zou moeten staan.
Ja dat vonden wij dus ook al, En nu lees ik hier dus over puntjes dat dat origineel is, Dat geeft me hoop haha, het waren geen amateurs iig..
 
Het zou idd fraude zijn dus die poging waag ik niet. Anders verkoop ik het blok in onderdelen en leg ik wel bij voor een eerlijke mocht er een te koop komen. Helaas is dit al een process van 7 maanden
Je zou een kapot blok kunnen kopen, en de carterhelften kunnen overzetten.

Zodra je met het nummer bezig gaat (bestaand of niet), is het automatisch fraude?
 
Of misschien waren het juist wel amateurs... Die puntjes kun je niet zo goed namaken, wellicht dat fabrikanten het daarom zo doen. Gewone letters en cijfers kun je er zo te zien dus wel inslaan...
Zo simpel is dat niet,eerst moet je al letters met dezelfde grootte en lettertype hebben,en probeer die maar eens met de hand mooi rechtop,op een rechte lijn en op dezelfde afstand van mekaar in te slaan.
Dit is zeker gedaan door iemand die goed weet hoe het moet,en die over het juiste materiaal beschikt,niet door een amateur.
En dat plaatje op het blok waarschijnlijk ook,als ze dat zelfs niet zagen bij de RDW.

@TS,dat plaatje weg gooien was inderdaad niet erg slim. 8)7
 
Je zou een kapot blok kunnen kopen, en de carterhelften kunnen overzetten.

Zodra je met het nummer bezig gaat (bestaand of niet), is het automatisch fraude?
Rdw ziet dit als een omweg en alsnog “fraude”. Maar ze zouden dat niet kunnen natrekken. Dus dat zou opzicht gewoon kunnen.. dit wordt ook m’n tweede optie denk ik.
 
Zo simpel is dat niet,eerst moet je al letters met dezelfde grootte en lettertype hebben,en probeer die maar eens met de hand mooi rechtop,op een rechte lijn en op dezelfde afstand van mekaar in te slaan.
Dit is zeker gedaan door iemand die goed weet hoe het moet,en die over het juiste materiaal beschikt,niet door een amateur.
En dat plaatje op het blok waarschijnlijk ook,als ze dat zelfs niet zagen bij de RDW.

@TS,dat plaatje weg gooien was inderdaad niet erg slim. 8)7
Nee idd, zeker niet slim maarja, biertje op, muziekje aan, slap gelul. Dan alle afval etc weggooien en ja gebeurde het, domme zet. Drink geen alcohol mensen haha

Dit is zeker gedaan door professionele diefjes.
 
'Koop' het huidige blok met het nieuw zichtbare nummer van een kennis, die een verklaring opstelt.

Zou dat niet kunnen werken?

EDIT: tenzij het nu inderdaad de correcte nummer is, zoals hieronder gesteld
 
Ik heb ook wel eens auto's op de zaak gehad met zelf ingeslagen nummers.
Ik twijfel wel eens met de apk..maar ik kan niet bewijzen dat het zelf gedaan is.
Net zoals de rdw lijkt mij.. maar goed....
Als keurmeester hoeven wij alleen maar te kijken óf het juiste nummer erin staat, niet op welke manier dat erin gezet is.
Pas als er een rdw keuring(import/brandstof verandering etc.) aan te pas komt kunnen zulke dingen je wel eens gedoe op gaan leveren, maar bij de apk is dat 100% niet van toepassing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan