regenpak

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Ik heb nog geen regenpak gekocht voor op de motor. Een eendelig pak gaat echt niet passen, die zijn allemaal veel te lang. Tweedelige pakken vind ik allemaal ook niet bi.

Maar op zich heb ik een prima regenpak voor op de fiets, met reflectie, elastiek aan manchetten, capuchon zit in de kraag, met netvoering en een broek waarvan de pijpen helemaal open kunnen, dus lekker gemakkelijk om aan te trekken met laarzen aan. Het materiaal is volgens mij gewoon hetzelfde.

Is het eigenlijk wel echt nodig om een speciaal motorregenpak te kopen of kan dit ook? Je hebt immers je motorkleding eronder voor de veiligheid?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben erg tevreden over m'n regen-overall van Louis. Ik weet niet hoe lang jij bent, maar ze hebben verschillende maten, met of zonder voering (!). Hij had zelfs langer gemogen, dan blijven m'n voeten beter droog...

Wat je fietsregenpak betreft: het ligt er aan hoe stevig-ie is. Je merkt snel genoeg of-ie kapotwaait.
 
Ik kan me voorstellen dat je als motorregenkledingontwerper (galgje) rekening houd met meer druk door rijwind ofzo.
Verder heb ik geen ervaring met fiets regenkleding. Zelf heb ik regenkleding voor in de bouw (wat robuster) aangehad en ik bleef droog, maar dat was ook het enige positieve.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Wel op loshangende touwtjes ed letten.
 
Leuke anekdote.....

Ik werd ooit eens bijna van mijn motor geblazen op de snelweg....Mijn regenpak was losgegaan en werkte als een remparachute....

Toen pas kwam ik erachter dat de eigenlijke sluiting een rits was....En niet slechts de klittenbandsluiting (die een flap over de rits vasthield)
:X :$ :$ :$
Ik had die rits nog nooit gezien....

Regenpakken zijn ondingen trouwens. Je wacht meestal toch te lang met aantrekken en dan hebben ze al geen zin meer.....
|( |( |(
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me in principe geen probleem zolang je regenpak strak genoeg om je motorpak heen zit zodat het niet klappert en gaat scheuren.
Hoe het zit met waterdichtheid weet ik niet precies, het zou kunnen dat special motor regenpakken dikker/waterdichter zijn omdat ze een hogere waterdruk moeten kunnen weerstaan dan de gewone regenpakken. Dit komt dan vooral door het snelheidsverschil, 120 op de motor en 20 op de fiets, hierdoor zou een gewoon regenpak dus door kunnen lekken. Waterdichtheid wordt meestal weergegeven in een hoogte van de maximale waterkolom (i.e. 5000mm oid)
 
Lijkt me in principe geen probleem zolang je regenpak strak genoeg om je motorpak heen zit zodat het niet klappert en gaat scheuren.
Hoe het zit met waterdichtheid weet ik niet precies, het zou kunnen dat special motor regenpakken dikker/waterdichter zijn omdat ze een hogere waterdruk moeten kunnen weerstaan dan de gewone regenpakken. Dit komt dan vooral door het snelheidsverschil, 120 op de motor en 20 op de fiets, hierdoor zou een gewoon regenpak dus door kunnen lekken. Waterdichtheid wordt meestal weergegeven in een hoogte van de maximale waterkolom (i.e. 5000mm oid)
5000 mm is een half bar, om dat aan winddruk te halen moet je 450 km/h rijden :)
Mijn meeste lekkage komt door het "verzamelen" van water tussen mij en de tank. Mag je raden hoe dat er uitziet als ik m'n motorpak uittrek...
 
Koop gewoon goede waterdichte motor kleding met goretex ben je van al het gezemer af !
en die zijn vaak enkele honderden euro's duurder, als je een compleet pak wilt

een regenoverall van 2 tientjes is dan nogal wat verschil ;)
plus, goretex is leuk, maar in mijn leren pak toch echt moeilijk om te verwerken

dan is het wel handig om een regenoverall onder mijn buddy te hebben, ipv een goretex jas die niet gaat passen



dat ge-goretex-gezeur ook altijd :j :+
note: ik heb zelf ook laarzen met goretex... A*s-mx 5 ;)
 
gewoon regenpak kan volgens mij prima maar kan wel wat glad zijn onder de kont. Regenpakken speciaal voor motorrijders hebben daar vaak een speciaal stroef stuk tegen het glijden.
 
5000 mm is een half bar, om dat aan winddruk te halen moet je 450 km/h rijden :)
Mijn meeste lekkage komt door het "verzamelen" van water tussen mij en de tank. Mag je raden hoe dat er uitziet als ik m'n motorpak uittrek...

misschien is die 5000 wat overdreven voor een regenpak... denk dat ik nog het grondzeil van de tent in gedachten had :+
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon goede waterdichte motor kleding met goretex ben je van al het gezemer af !

Als ik dagelijks door weer en wind ging, zou ik dat zeker doen. Het regenpak is puur voor het onverwachte buitje onderweg in de zomer, als ik in leer rijd.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dagelijks door weer en wind ging, zou ik dat zeker doen. Het regenpak is puur voor het onverwachte buitje onderweg.

Dan zou ik het lekker laten. Je sleept het toch niet mee. Bovendien is het prettiger om te schuilen.
Regenpak is pas interessant voor een veelrijder die op de eenofandere manier geen goretex wil.
Ik heb een tijdlang woonwerk in leer gereden. Toen had ik een regenpak. Alleen bijna nooit aangetrokken. Ik werd nog liever nat.
 
Bij de Gamma hebben ze nú regenpakken voor op de motor in de aanbieding voor €19,95. Ik heb zo'n pak twee jaar geleden daar gehaald en heb 't nu een keer of 4 nodig gehad (en ben die keren dus ook gewoon droog gebleven).

Er zullen beslist betere/duurdere pakken zijn, maar zolang je er droog in blijft is het goed, hè.
 
Ik gebruik al geruime tijd een regenpak van de Action. Kost je iets van 15 euro. Meestal over leer heen, ook over textiel als ik vooraf weet dat ik uren in de regen ga rijden.

Ik heb geen ervaring met Goretex in pakken (laarzen wel) maar ik merk dat de andere membranen, Sympatex, Drytex je best droog houden zolang je het áán hebt. Als ik na drie uur in de regen rijden op mijn bestemming aankom en daar mijn pak uittrek, om het twee uur later weer aan te trekken (ik wil toch weer naar huis) dan is het na die twee uur, door en door nat. Ook van binnen.
Dan toch maar een regenpak.
 
Probleem met fietsregenpakken is het kruis. Dat is vaak getaped en dat gaat lekken, na korte of langere tijd. Als je een Difi overall koopt, is het kruis meer uit het centrum geplaatstt waardoor het water minder ophoopt op de zwakke plek. Mijn vrouw gebruikte fietskleding, de ervaring is dus dat die snel lek gaat. Ik heb een textiel pak met Goretex, daar is al twee keer een nieuwe waterdichte laag in gegaan wegens lekkage in het kruis. In de zomer als het warm is draag ik doorwaai spul en dan zo' n Difi, die is tot nu toe dicht. Er is dus geen bezwaar tegen fietspak op de motor, zeker niet voor n incidentele bui. Maar een nat kruis is hinderlijk ;)
 
Probleem met fietsregenpakken is het kruis. Dat is vaak getaped en dat gaat lekken, na korte of langere tijd.

Zelfde had ik met het MQP regenpak na wat langere tijd. Het water verzamelde daar in een geultje in het pak en uiteindelijk ging het er wel door. Remedie, regelmatig opstaan en het water weg laten lopen.... (went ook wel). :Y
 
Dat ligt toch wel een beetje lastig als je in plensbuien rijdt. Dan wordt het zitten-staan-zitten-staan. Juist als het lastig is qua rijden aan gymnastiek gaan doen. Op mijn GSA gaat dat nog wel, maar op mijn K1200s zitten de steps nogal hoog, dat vraagt nogal wat van deze opa :) Dan liever toch maar een overall voor dit doel :Y
 
Ik heb geen regenpak :)

Als het regent, neem ik niet de motor maar koekblik :Y

Kom ik onderweg in een plensbui terecht heb ik pech gehad (maar dat zullen de meesten, al hebben ze een regenpak, ook hebben) :Y

Dus voor mij overbodige luxe :Y

En volgens mij ligt het aan zo veel zaken of je toch nat wordt of niet. Als je regenpak niet ademt ben je inderdaad neit nat van de regen....maar wel van het zweet :) Ademt het wel, zal het na verloop van tijd ook regen door laten...ben je dus niet nat van het zweet, maar wel van de regen :)
 
Laatst bewerkt:
@Sergio: Na twee jaar niet meer waterdicht, bij intensief- dagelijks- gebruik is niet slecht. Als je minder uitgeeft en het sneuvelt in de tweede bui, baal je net zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al jaren met een HEMA fietsregenpak, niks mis mee..

heb hem ook voor iets van 12-13 euro :}

vorige regenbroek was na 15 jaar toch echt overleden _O- met 160 kwam de complete binnenkant los _O- dacht eerst dat er gras aan me schoenen zat. maar dat blauwe spoor vertelde wat anders _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan