Het is mij al verschillende keren opgevallen dat jullie steeds schrijven over een paspoort , afstempelen.Hoi Frazer ik ben een maandje geleden geweest,eerst slovenie dan kroa dan bos dan serv en bulgarije griek en noord macedonie naar albanie en via de kustweg terug via mostar naar rijeke,maar wij moesten bij elke grensovergang dus 2x onze pas en vooral een groene kaart laten zien, werden afgestempeld en door.misschien omdat je vroeg in het seizoen was.veel van je fotoos zijn herkenbaar mooie tocht nietwaar.
Leuke verhalen en mooie foto's.Dag 12, donderdag 18 april 2019 . Gereden: 403km, Totaal 3243
Ik heb goed geslapen, maar ben om 05:30 uur al wakker. Ik weet niet precies wat ik heb gedaan, maar ik heb vannacht waarschijnlijk in mijn ogen gewreven en dat voelt niet goed. Mijn rechteroog doet zeer, zeker als ik hem dicht hou. Mijn ogen zijn sowieso altijd erg gevoelig en ik heb er snel last van. Ik probeer het wat te spoelen met druppels die ik altijd bij me heb, maar het werkt niet echt. Met mijn ogen open heb ik er het minste last van, maar dat slaapt natuurlijk niet. Ik probeer of nog in slaap val, maar zonder succes. Dan nog maar een aflevering op netflix. Om 7 uur ga ik uit bed en pak mijn spullen. Toch maar lenzen in, mijn oog brandt flink, maar dat wordt hopelijk wel minder.
Om half 8 schuif ik aan voor het ontbijt. Simpel, maar effectief. Brood met een omelet en koffie. Totaal reken ik 30 euro af, voor de overnachting en het eten van gisteravond. Ja inderdaad, gewoon euro’s. Montenegro heeft geen eigen munteenheid, en gebruikt met toestemming van de ECB de euro. Dat gaat al terug tot voor de eurotijd, want na het uiteenvallen van Joegoslavië besloot Montenegro de Duitse Mark als betaalmiddel in te voeren. Met de invoering van de euro in 2002 zijn ze in Montenegro meegegaan, en tot op heden wordt dat nog steeds geaccepteerd. Helaas zijn de prijzen hierdoor ook een stuk hoger dan in de omliggende landen.
Om 08:10 uur zit ik op de motor en maak ik me op voor een lange dag rijden. De zon laat het een beetje afweten en het is zwaar bewolkt maar droog. Helaas zie ik weinig van de omliggende bergen. Ik vervolg de weg waar ik gisteren vanaf ben gekomen en sla daarna af naar de P5 naar Zabljak. Aanvankelijk lijkt de bewolking wat weg te trekken, maar zodra de weg afbuigt richting het noorden wordt de bewolking weer dikker en begint het zelfs een beetje te spatten. Hierdoor zie ik helaas helemaal niks van de prachtige bergen waar het nationaal park Durmitor om bekend staat en die ik gisteren nog in de verte zag liggen. Ik zou er nu ongeveer langs moeten rijden, maar het is allemaal grijs. Het dorpje Zabljak is normaal de poort naar Durmitor, maar lijkt nu meer op de poort naar de bewolking. De wolken hangen bijna op de grond, maar het ligt dan ook bijna op 1500 meter hoogte. Regen en natte sneeuw wisselen elkaar af, en het geheel maakt nogal een deprimerende indruk. Nu zit ik ook eigenlijk een beetje tussen twee seizoenen in, het winterseizoen is ten einde, en de zomer is nog niet begonnen. Ik zie ook zo goed als geen andere toeristen en het is overal uitgestorven.
Vanuit Zabljak zijn er twee “scenic routes” die je kunt volgen. Veel scenic zal er niet aan zijn vandaag, maar ik waag het er toch op. De hoteleigenaar vertelde me al dat de routes nog niet sneeuwvrij zijn, maar ik had niet gedacht dat ik al binnen één kilometer vast zou lopen in de sneeuw. Dan maar proberen om de route vanaf de andere kant te rijden. Het is een rondje, dus misschien heb ik vanuit de andere richting meer geluk. Helemaal rond gaat niet lukken, maar misschien kom ik iets verder.
Bekijk bijlage 1407820
Via de andere kant duurt het ook niet lang voor ik op de eerste sneeuw stuit. Het verschil met de andere kant is dat hier wel voertuigen gereden hebben. Hierdoor is het pad een grote ijsbaan geworden, met een daarop een klein laagje verse sneeuw van vanochtend of vannacht. Ik probeer een stukje een spoor te volgen, maar ik heb al snel door dat dit geen strak plan is. De sporen staan ongeveer 10 centimeter diep in het ijs. Eruit sturen is niet mogelijk, want dan ga ik gegarandeerd onderuit. Heel voorzichtig en met beide voeten aan de grond kom ik wel vooruit, maar als ik een tegenligger tegenkom heb ik een probleem. Als de weg ook nog begint te stijgen is het mooi geweest. Ik weet dat ik sowieso niet rond kan rijden, dus ik moet dezelfde weg ook weer terug kunnen. Stijgen op deze weg zou misschien nog lukken, maar dalen over een ijsbaan wordt geen succes. De motor wil zelfs niet echt blijven staan voor een foto, hij glijdt gewoon langzaam achteruit. Als er een klein stukje zonder ijs is keer ik de motor en ga langzaam weer terug. Ik kom zelfs nog 2 tegenliggers tegen, gelukkig tot 2x toe op een plek dat ik uit het spoor kan. Durmitor is geen succes voor mij, te vroeg in het seizoen en helaas ook geen uitzicht vandaag.
Bekijk bijlage 1407824
Bekijk bijlage 1407822
Via de doorgaande weg, die gelukkig wel sneeuwvrij is, ga ik door naar de Tara kloof. Bij de brug over de kloof kom ik de eerste tekenen van toerisme tegen. Wat restaurantjes en souvenirwinkels, en er stoppen zelfs wat bussen met toeristen. Toeristenronselaars proberen me de zip-line over de kloof in te krijgen, maar aangezien ik geen held met hoogtes ben laat ik dat lekker aan me voorbij gaan. In een van de souvenirstalletjes scoor ik wel een sticker voor op de koffer. In een van de restaurantjes warm ik met een warme choco bij de kachel weer een beetje op, want het weer laat het een beetje afweten. Terwijl ik daar zit hoor ik de serveerster aan een collega vragen of hij weet hoe het kan dat de vloer zo nat is. Ik kijk naar de vloer en zie een spoor vanaf mijn camelbak, die over de stoel ligt, naar een plas water die zich inmiddels op het laagste punt in het restaurantje heeft gevormd. Daar gaat mijn watervoorraad voor vandaag. Gelukkig hebben ze niet door dat het bij mij vandaan komt.
De weg door de Tarakloof is mooi, maar er staat veel begroeiing langs de weg waardoor je helaas weinig uitzicht hebt. Toch kan je goed zien dat de winter hier pas net voorbij is, want de meeste bomen zijn nog kaal. Ik kan altijd enorm genieten van die prachtige blauwe riviertjes die zich een weg door het landschap banen, dus het uitzicht wat ik heb is prachtig. Aan het einde van de kloof stuit ik op de staart van een file, een enorme rij vrachtwagens staat stil op de weg. Ik rol rustig aan naar voren, en na een kilometer of twee stuit ik op de oorzaak. In een bocht is een vrachtwagenchauffeur de kloof van iets te dichtbij gaan bekijken. De combinatie ligt ondersteboven ergens halverwege het talud. Er staat een grote kraan midden op de weg die bezig is de lading weer naar boven te krijgen. Aan de file te zien staat hij er al een tijdje, en hij is voorlopig waarschijnlijk ook niet weg. Gelukkig is er voor een motor altijd wel een plekje om er langs te komen, dus de politie zwaait me door en ik kan voorzichtig onder de kraan doorrijden.
Bekijk bijlage 1407826
Ik rij vandaag eigenlijk een rondje, via de P5, P4 en de R18 zal ik straks weer uitkomen waar ik vanmorgen ook al reed. De echte hoge pieken van Durmitor ben ik voorbij, maar het is nog steeds erg bergachtig en de weg slingert alle kanten op. Het blijft wel opletten, want de wegen zijn niet overal even goed. Er ligt vooral erg veel grind in de bochten, en daar worden we als motorrijders natuurlijk niet echt vrolijk van. Het is vooral erg op de R18, maar verder is het wel een fantastische weg. De weg slingert een stuk door een kloof, en klimt daarna over een prachtige pas omhoog, echt fantastisch. Het weer is ondertussen weer wat beter geworden, het lijkt erop dat de wolken zich vooral rondom de hoge bergtoppen samenpakken. Ik ben volop aan het genieten. Het is niet echt een doorgaande weg, dus ik kom op de 50 kilometer dat de weg lang is slechts 5 tegenliggers tegen.
Bekijk bijlage 1407827
Tegen 15:00 uur sta ik weer op de kruising met de P5. Hier kwam ik vanmorgen ook langs, alleen ben ik inmiddels 270 kilometer en ruim 5 uur verder. Lekker opgeschoten dus. Nog 130 kilometer tot mijn eindpunt voor vandaag, moet lukken. Via de M6 ga ik door naar grens met Bosnië en krijg ik nog een aantal prachtige vergezichten te zien. Net als ik denk dat het lekker voorspoedig gaat vandaag stuit ik weer op de staart van een file. Eenmaal vooraan blijkt dat er wegwerkzaamheden zijn en dat de weg op dit moment zelfs volledig is afgesloten. Geen idee hoe lang het nog gaat duren, maar aan de file is wel te zien dat het al even dicht is. Ik heb geluk, want na nog geen 5 minuten wachten komt er iemand aan die de hekken weghaalt en iedereen weer doorzwaait. Er volgt een lang traject van wegwerkzaamheden. De weg ligt open, en iedereen moet over een gravelweg. Het stuift enorm, echt niet te harden. Ik reed vooraan, maar wat haastige chauffeurs die waarschijnlijk al even hebben staan wachten komen in een enorme stofwolk voorbij. Ook de tegenliggers zorgen voor flinke stofwolken, en af en toe zie echt helemaal niks meer. Ik krijg helemaal moeite met ademen zo stoffig is het hier. Na misschien wel een kilometer of 20 zijn de werkzaamheden eindelijk voorbij en kom ik weer op het asfalt. Al snel nader ik de grensovergang bij Vilusi, en heb ik eigenlijk geluk dat ik voor de afsluiting stond. Hierdoor heb ik een hele rij vrachtverkeer ingehaald waar ik anders bij de grens achter had gestaan. Nu sta ik nagenoeg vooraan en ben ik zo door, Bosnië weer in.
Bekijk bijlage 1407829
Bekijk bijlage 1407830
Nog een kilometer of 50 door Bosnië, voor ik weer aan de grens met Kroatië ben. Het verloopt wederom voorspoedig. In Trebinje maak ik bij een tankstation de laatste Bosnische Marken op. De tank vol en een paar blikjes en snickers om het laatste geld op te maken. Na een klein uurtje door Bosnië kom ik weer bij de grens. Een prachtige omgeving trouwens hier, geen straf om hier als grenswacht te werken denk ik. Het duurt even, want dit is natuurlijk weer een EU-grens en daar controleren ze meestal wat strenger. Uiteindelijk valt het mee en sta ik om 18:15 uur weer in Kroatië, op een paar kilometer van Dubrovnik. Nu mijn EU-bundel weer werkt zoek ik snel een camping op, gelukkig zitten er hier genoeg. De recensies van de stadscamping van Dubrovnik zijn slecht, dus de keuze valt op camping Kate in Mlini, op nog slechts een paar minuten rijden. Prima camping, leuk klein terrein en mooi sanitair. Best druk met andere kampeerders zelfs. Terwijl het zonnetje achter de bomen verdwijnt zet ik de tent op. Het is nog heerlijk weer, en dan te bedenken dat ik vanochtend nog in de sneeuw reed. Als de tent staat loop ik nog even naar de supermarkt voor wat te eten. Het was een lange dag vandaag, maar ik heb genoten. Durmitor was dan een beetje teleurstellend vandaag, maar ik heb verder heerlijk kunnen rijden. Morgen laat ik voor het eerst in bijna 2 weken de motor een dagje staan. Eerst een beetje relaxen, en later op de dag even in Dubrovnik kijken. Ik ben best toe aan een rustdagje.
Bekijk bijlage 1407831
Het is mij al verschillende keren opgevallen dat jullie steeds schrijven over een paspoort , afstempelen.
Volgens een officiële website van de FOD België kan ik reizen in Albanië, Montenegro en Bosnië-Herzegovina met onze elektronische identiteitskaart .
En om toch maar zeker te zijn heb ik ook gemaild naar ons eigen gemeentebestuur met die vraag of een i d goed genoeg is.
Het antwoord op die vraag was ja met een link naar dezelfde website die ik toen heb bezocht.
Hebben jullie geen elektronische identiteitskaart en moeten jullie het doen met een paspoort ?
Bedankt allemaal voor de complimenten. Helaas de komende dagen even geen tijd voor een vervolg.
Zelf een reisje maken .Beetje jammer, wat moeten we nu in de pauze doen dan
Super voor je.Hoi Frazer ,ook sterk,op camping in Mlini gestaan alleen 55 jaar geleden,de camping van jouw is een andere,ben er 5 weken geleden nog geweest.
@vogezen ik heb een paspoort,overal geldig.
Beetje jammer, wat moeten we nu in de pauze doen dan
Hehe , heb dit frazer topic in één ruk bijgelezen koste me een dikke 2 u, lekker leesvoer moet ik zeggen . Frazer maak ééns wat meer een foto van je tentenkamp wanneer je op de campings staat.
Ik vind foto's naast een verslag ook leuk!Ik dacht juist dat zulke foto's niet zoveel zouden toevoegen maar ik zal er wat meer bij doen de volgende keer.
We mochten even wachten maar het is de moeite waard! Leest lekker weg hoor.Excuus dat de update wat langer duurde, maar ik was even een weekje inspiratie voor mijn volgende reisverslag aan het opdoen. Het was dus voor een goed doel
Dag 14, zaterdag 20 april 2019. Gereden: 190km, Totaal: 3433
Ik ben redelijk vroeg wakker dus ik loop alvast naar de bakker voor verse broodjes. Dan weer rustig ontbijten in de zon. Alles weer inpakken en klaar maken voor vertrek. Snel ben ik zoals gewoonlijk niet, maar ik heb ook geen haast. Ik sta nog even met de andere motorrijders te kletsen en we wensen elkaar een goede reis. Ze gaan naar het noorden en ik naar het zuiden, anders was het leuk geweest een dagje samen op te rijden.
10:30 uur ben ik klaar voor vertrek. Het was even lekker om een dagje niks te doen, alle kleding is weer schoon en de motor weer klaar voor de volgende twee weken. Gisteren vanaf het bootje zag ik een baai verderop een aantal enorme vervallen hotels. Gisteravond zat ik even op google te kijken wat het precies is en waarom het vervallen is. Het ligt namelijk op een prachtige plek en zo dichtbij Dubrovnik zou je zeggen dat er aan toeristen geen gebrek is. Het blijkt te gaan om een hotelcomplex wat, toen Kroatië nog deel van Joegoslavië was, werd gebruikt als vakantieoord voor hoge militairen en hun gezinnen. Tijdens de oorlog, toen de uiteen valling van Joegoslavië nabij was heeft het leger het complex verlaten en dit zelf gebombardeerd, mogelijk om te voorkomen dat het in (in hun ogen) verkeerde handen zou komen. Het is dusdanig beschadigd dat renovatie geen optie meer was. Het complex is vrij toegankelijk, dus ik besluit nog even die kant op te rijden.
Het ziet er bizar uit, enorme hotelcomplexen maar dan totaal vervallen. Waar een complex als dit in Nederland of een ander West-Europees land zou zijn gesloopt, of mimimaal door grote hekken zou zijn afgesloten, is het hier gewoon toegankelijk. Geen hek of beveiliging te zien. Ik struin een klein uurtje rond op het enorme complex. 5 grote hotels en meerdere villa’s boden plek aan ruim 2000 gasten. Je kunt overal rondlopen, als je maar oplet voor scherpe uitstekende delen, gaten in de vloer en heel veel losliggend puin. Na het bombardement is alles achtergelaten, en later is alles wat nog van enige waarde was door omwonenden meegenomen. Na de oorlog was er tekort aan alles, en letterlijk alles wat nog waarde had is weg. Tot aan de natuurstenen vloertegels en vloerbedekking aan toe. Sindsdien is het complex overgeleverd aan de elementen en aan graffitikunstenaars, zwervers, zwerfhonden en katten, nieuwsgierige toeristen en urbex-fotografen. Het is leuk om hier even rond te lopen, en voor liefhebbers van urban-exploring is het helemaal een walhalla. Berichten op internet uit 2016 spreken trouwens al van sloop op korte termijn, maar anno 2019 staat alles er nog steeds.
Bekijk bijlage 1410512
Bekijk bijlage 1410513
Bekijk bijlage 1410515
Na een uurtje stap ik weer op en ga ik richting de grens met Montenegro. Net voor die ik die bereik maak ik bij het tankstation mijn laatste Kroatische kuna’s op. Omdat ik gisteren in Bosnië ook net heb getankt gaat er niet veel meer in, maar de rest maak ik op aan wat te eten en wat blikjes drinken.
De grensovergang is druk, de drukste die ik tot nu toe heb gehad. Maar het is dan ook zaterdag en erg mooi weer, dus veel mensen gaan erop uit. Een stukje voor me staat een andere motorrijder die ook netjes in de rij blijft staan, dus volg ik nog even zijn voorbeeld. Ik weet niet hoe ze het hier vinden als ik langs de hele rij naar voren ga, ik heb er weinig aan om de grenswachten over de zeik te helpen. Na wat aarzeling zowel bij mij als bij de andere motorrijder gaan we toch samen langs de rij, en dat blijkt maar goed ook want dit had nog wel een paar uur geduurd. Een stukje voor de grenspost voegen we toch maar weer in, om het niet al te asociaal te laten lijken. Achter me duikt een groepje Kroatische motorrijders op, dikke Harleys, brede gasten en types waarmee je liever geen ruzie hebt. Ze hebben wat moeite om door de file te komen met die brede motoren, maar ze komen ons nog voorbij. Dan sluit ik ook maar weer aan, alle beetjes helpen. Een Oostenrijkse camperbestuurder is het er duidelijk niet mee eens en gooit vlak voor een van de Harleys zijn deur open zodat niemand meer tussen de rij door komt. Dat eindigt nog net niet in een matpartij en hij doet wijselijk zijn deur maar weer dicht. Gezien meerdere scheldpartijen en middelvingers uit de andere auto’s zijn meer mensen het er niet mee eens, maar na wat klooien door de smalle rijen staan we nagenoeg vooraan. Ja inderdaad, onder dekking van wat brede bikers durf ik ook wel. Al met al kost het me meer dan een half uur voor ik de grens over ben, maar alle auto’s staan er nog wel een paar uurtjes.
Nog geen 5 kilometer over de grens stuit ik op wegwerkzaamheden en zo’n stoplicht wat om en om verkeer doorlaat. Ik sta zeker 10 minuten in de brandende zon te wachten terwijl er nauwelijks tegenliggers langskomen. Ik begin redelijk geïrriteerd te raken, tot het stoplicht eindelijk op groen springt. Terwijl ik eindelijk door mag komt er opeens toch een hele stroom tegenliggers aan, lekker geregeld allemaal.
Al snel na de grens bereik de Baai van Kotor, die ik helemaal rond rij. De omgeving is mooi, maar het rijden gaat niet lekker vandaag. Ik kom gewoon niet in mijn ritme. Eerst het oponthoud bij de grens, daarna de werkzaamheden, en nu de drukte rond de baai. Het bevalt me gewoon even niet zo. De hele baai blijft bijna aaneengesloten bebouwde kom. Ben je net het ene dorp uit, ga je het volgende alweer in. Maximumsnelheid is continue maar 40 of 50, en dat schiet gewoon niet op. Zo kom ik voor mijn gevoel een paar uur lang niet boven de 50km/u. Het is niet dat ik haast heb maar het rijdt gewoon niet fijn. Net voor Kotor vind ik eindelijk een plekje waar het even niet bebouwd is, zodat ik aan het water even kan zitten om een broodje te eten. Ik twijfel nog even om het water in te duiken. De temperatuur is er wel naar, maar de rotsen zijn scherp en glad en overal ligt zwerfvuil en glas, dus ik zie er toch maar vanaf.
Bekijk bijlage 1410516
Bekijk bijlage 1410517
Bekijk bijlage 1410518
Pas als ik Kotor voorbij ben en de doorgaande weg zich afsplitst worden de weggetjes rustiger en smaller, en dat staat me meer aan. Dit vind ik dus eigenlijk het leukste stukje tot nu toe. Achteraf gezien had ik vanaf de andere kant van de baai beter de veerpont kunnen nemen, maar als je alles van tevoren weet is er ook niks aan. Ik volg de kustweg weer verder naar het zuiden. Achteraf gezien had ik ook de klim naar de berg Lovcen moeten maken, dan had ik een mooi uitzicht over de baai van Kotor gehad, maar dat heb je als je je niet helemaal inleest in waar je heen gaat. Maakt niet uit, ik wil voor Durmitor toch ook nog een keer deze kant op.
Ik blijf de kust volgen tot Ulcinj, het einde van de Jadranska Magistrala en ook van Montenegro. De grens met Albanië is nabij. Ik kan kiezen uit de campings Miami Beach, Safari Beach en Tropicana Beach. Lekker originele namen allemaal, maar het belooft heel wat. Ik kies voor Miami Beach. Het staat een beetje onduidelijk aangegeven, maar net als ik wil omkeren om dan maar naar een van de anderen te gaan zie ik toch nog een bordje staan. Van een afstandje schat ik eerst even in of het wat is, ik heb toch keuze genoeg hier. Maar ik zie nog wat andere kampeerders, waaronder een motorrijder, dus dat is een goed teken. De camping ligt aan de kust, en ze hebben zowaar een groot en breed zandstrand hier, dat zie je niet vaak langs de Middellandse zeekust. Eerst even de tent opzetten, en daarna even op het strand kijken. Helaas staat er een stevige wind, waardoor het niet uitnodigend is om te gaan zwemmen, dus ik hou het bij een wandelingetje. Van de strandtenten is er nog helemaal niets open, dus het blijft bij een zak instant-pasta voor vanavond.
De rest van de avond maar een beetje hangen en een filmpje op Netflix. De andere motorrijder loop ik steeds mis, en hij ligt al vroeg in zijn tent dus ik krijg hem nog niet te spreken. Ik zoek ook een beetje op tijd mijn bed op, het was niet echt mijn dag vandaag. Eerst nog even douchen in het ietwat primitieve toiletgebouw. Het water spuit ongeveer overal uit behalve uit de douchekop, en het loopt overal heen behalve in het putje, maar het is lekker warm. Buiten het hokje loopt een hele stroom van mijn douchewater naar de buitendeur van het toiletgebouw, maar daar kan ik ook weinig aan doen.
Bekijk bijlage 1410519
Frazer , hoeveel cups is jouw bialetti ?
Mooie foto's.Dag 15, zondag 21 april 2019. Gereden: 299, Totaal: 3722
Het zonnetje schijnt en het is lekker weer. Dit keer kom ik de andere motorrijder wel tegen, een Duitser op een XT1200. Hij is niet zo erg spraakzaam, dus dit contact levert weinig oponthoud op. Volgens hem en volgens de campingeigenaresse is het water uit de kraan te drinken, dus ik gooi de camelbak weer tot de rand vol. Ik pak mijn spullen, en ben om 09:30 uur klaar voor vertrek. Eerst even op zoek naar een pinautomaat, want van de Engelse motorrijders in Dubrovnik begreep ik dat je in Albanië nauwelijks pinautomaten hebt, maar dat ze wel overal contante euro’s accepteren. Ik heb nog wel iets achter de hand, maar als ik er ook van moet tanken dan heb ik wel wat extra nodig. De geldautomaat geeft me een briefje van 100, wat moet ik daar nou weer mee? Dan door naar de pomp, tank vol en de brandstoffles van mijn brander weer vol. 12 euro, en gelukkig accepteren ze mijn briefje van 100. Paar tientjes in mijn portemonnee en de rest stop ik weg in een andere zak, je weet nooit wat voor corrupte agenten ik nog tegen ga komen.
Vanaf Ulcinj is het nog ongeveer een half uurtje naar de grens met Albanië. Eerst wat wegwerkzaamheden, en daarna een vers geasfalteerde racebaan. Het ligt er echt net een paar dagen, strepen staan er nog niet eens op. Een heel mooi stuk, en niet alleen vanwege het asfalt. Net voor de grens haal ik in een winkeltje alvast wat broodjes voor onderweg, je kan het maar vast hebben. Bij de grensovergang zie ik de motorrijder van de camping al staan, ik ging iets eerder weg maar hij heeft blijkbaar niet getankt. Hij staat in de smalle voetgangers doorgang, dus ik rij alle auto’s voorbij en volg zijn voorbeeld. Eindelijk hebben ze hier aan de grens eens wat aan samenwerking gedaan. In plaats van de uitreis uit het ene land, dan een stukje niemandsland en dan de inreis van het andere land (waardoor je tussendoor dus steeds je paspoort weer moet opruimen en opnieuw moet wachten voor de volgende grens), zitten de controleurs van beide landen hier gewoon tegenover elkaar aan een bureau. Eerst een stempel van de een, dan een stempel van de ander en klaar.
Bekijk bijlage 1410927
Geen idee wat ik moet verwachten van Albanië, dit is een van de landen waarbij ik me eigenlijk niet echt een voorstelling heb kunnen maken, dus we gaan het beleven. Ik zak nog een stukje af naar het zuiden, langs Shkodër en Lezhe en dan steek ik dwars af naar de grens met Macedonië. Ik weet dat er in het noorden van Albanië nog hele mooie en hoge berggebieden liggen, maar ik verwacht daar dezelfde situaties als in Durmitor, veel te veel sneeuw. Ik ga het dus niet eens proberen.
Aanvankelijk zijn de wegen nog best goed, maar na mijn lunchstop ergens langs de weg wordt het slechter. Veel verzakte wegen en gaten in het asfalt. Zodra je ook maar een beetje afwijkt van de doorgaande wegen houdt het asfalt al snel op en wordt het gravel, zand of modder. Toch vind ik het nog best te doen. Vaak is een heel traject gewoon slecht, het is niet dat je zomaar wordt verrast door een gat in de weg. De hele weg is zo, dus je rijdt toch al niet hard. Niemand gaat hard, dus je kunt rustig om de gaten heen slingeren, dat doet iedereen. Met de motor is het eigenlijk allemaal makkelijker omdat je maar een spoor nodig hebt. Het verkeer gaat er allemaal nog behoorlijk beschaafd aan toe, iedereen houdt wel rekening met elkaar. En het is overduidelijk, als je geen Mercedes rijdt hoor je er niet bij hier. 80% van de auto’s zijn Mercedes. Ouwe troep meestal, maar wel Mercedes. Ook heel veel autosloperijen langs de weg, elk dorp heeft er wel een paar. En zwerfvuil, overal waar je kijkt.
Bekijk bijlage 1410928
Halverwege de middag volgt een heel slecht traject. Heel veel gaten en kuilen, heel slecht. Daarna een stuk werkzaamheden met kilometers lang freesvakken. Groot en klein, en soms over de hele breedte van de weg. Dat is echt opletten, want de randen zijn scherp dus daar wil je niet te hard overheen knallen. Dat doet natuurlijk ook niemand, dus ik ga rustig met het verkeer mee. Ook hier heb ik met de motor makkelijker dan de auto’s, omdat ik overal veel makkelijk tussendoor kan slingeren. Veel auto’s laten me dus voorbij.
Bekijk bijlage 1410929
Tegen het eind van de middag kom ik aan de grens met Macedonië. Eindpunt voor vandaag is het Ohridmeer. Wel aan de kant van Albanië, maar vanuit het noorden moet je dan eerst een stuk door Macedonië. De grenswacht is denk ik nieuw en wordt ingewerkt. Ze kijkt naar mijn paspoort alsof het een paspoort van Disneyland is. Nederland heeft ze overduidelijk nog nooit van gehoord, laat staan dat ze weet waar het ligt. Je zou verwachten dat een grenswacht toch minimaal wat kennis van Europa heeft, maar dat valt blijkbaar tegen. Na heel veel moeilijk kijken en een uitleg van de mentor die er achter staat krijg ik een stempel en mag ik door.
Bekijk bijlage 1410930
Het eerste wat ik van Macedonië zie is een brandende vuilnisbelt en verder veranderd er weinig. De wegen lijken iets beter, maar het is nog steeds een bende met overal zwerfvuil. Na ongeveer een uur min of meer parallel aan de grens te hebben gereden sta ik weer aan de grensovergang met Albanië. Ik ben de grens zo over, en rij het laatste half uurtje langs het Ohridmeer. Het uitzicht over het meer met de besneeuwde bergen van Macedonië aan de overkant is geweldig. Iets voor Pogradec kies ik een camping langs het meer, met hetzelfde prachtige uitzicht.
Bekijk bijlage 1410931
Ik word heel vriendelijk ontvangen door de eigenaresse die ook nog eens prima Engels spreekt. Er staat slechts één andere camper, dus er is plek zat. Als ik wil kan ik hier ook wat eten, forel van de bbq. Dat rook al fantastisch toen ik de camping op kwam rijden, dus daar hoef ik niet lang over na te denken. Eerst even de tent opzetten en genieten van de geweldige omgeving.
Bekijk bijlage 1410932
Er is niet echt een restaurant, maar ze hebben een soort tent die wordt gebruikt als keuken, en een terrasje er omheen. Uit een bassin met forellen wordt er een gevangen, een kopje kleiner gemaakt en op de bbq gelegd. Ik krijg een uitgebreide tafel met eten, salade, kaas, brood, friet, natuurlijk de forel en een karaf rode wijn. Het ziet er geweldig uit en zo smaakt het ook, heerlijk. Helaas is het met het ondergaan van de zon een beetje frisjes geworden en waait het behoorlijk, maar verder heb ik niets te klagen. Nog een bakkie koffie toe, en het feest is compleet. En dat allemaal voor 15 euro, inclusief de overnachting op de camping. Ik geef wat extra, want dat was het zeker waard. In tegenstelling tot gisteren, toen was het niet helemaal mijn dag, was vandaag weer top.
Bekijk bijlage 1410933