Reisverslag: Invasie in Sauerland (Hemelvaartsweekend)

nikitasvm

MF'er
10 aug 2014
95
7
Donderdag 5 mei 2016 (312 km)
Sinds 1946 vallen vandaag voor de tweede keer Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag op dezelfde dag; een mooie dag voor een kleine invasie in Duitsland, zoals het de jaarlijkse Hemelvaartstraditie betaamt.

Het zonnetje schijnt heerlijk door de lichte sluierbewolking heen en de temperatuur is erg aangenaam met haar zeventien graden. Toch begint de dag anders dan gehoopt. Nadat ik eerder op de ochtend het tankstation voorzien heb van een aantal van mijn zuurverdiende euromuntjes en mijn tank tot de laatste druppel heb gevuld, valt me tijdens het wegrijden op dat ik lastig met voet bij het schakelpedaaltje kan komen. Hij lijkt ineens veel verder weg te zitten dan voorheen. “Zal wel aan mijn All Stars liggen”, denk ik bij mezelf en ik rij terug richting huis. Ongeveer twee kilometer later scheidt slechts één blik op het pedaaltje mij van vreugde en frustratie. Het bleek niet aan mijn katoenen All Stars te liggen, maar aan een uitgeput stukje gietijzer. Het voetsteuntje bleek half afgebroken en bungelde er gehandicapt bij. Een treurige aandoening voor mijn louter betrouwbare Honda. De grindpaden in Albanië, Kosovo en Bosnië is-ie zonder kleerscheuren doorgekomen, maar een ritje over de strak aangelegde Nederlandse dorpswegen naar een tankstation heeft ‘m toch enigszins genekt.

“Godverdomme, alle motorzaken zijn natuurlijk dicht vandaag en over drie kwartier gaan we weg” zeg ik hardop met een blik als Frank de Boer, terwijl de tandwielen in mijn hoofd op hoog tempo ratelen zoekend naar een oplossing. Ruim een half uur later veeg ik het zweet van m’n voorhoofd en zit mijn gezicht weer redelijk in de plooi. Ik hoef het weekend niet af te zeggen ‘wegens technische problemen’ en kijk met enige tevredenheid naar de voetsteun welke op provisorische wijze ondersteunt wordt door een met een moker op maat geslagen metalen hoekprofiel verbonden met tie-wraps. Staan op de motor zit er dit weekend niet in, maar ik kan er in ieder geval op steunen en het schakelpedaaltje normaal bedienen. Voor de zekerheid stop ik een aantal extra tie-wraps in mijn tanktas, neem een laatste hijs van mijn sigaret en drink mijn mok koffie leeg. ’t Is tijd om Duitsland binnen te vallen.

Via Zwolle rijden we oostwaarts via de N35 in de richting van Enschede. Waar de weg voorheen bezaaid was met tergend traag rijdende familieauto’s en ontelbare stoplichten, kunnen we nu de snelheid er lekker inhouden dankzij de oplettende Garmin die tijdig de CJIB-kunstwerken aangeeft. Nadat we de Salland-Twentetunnel onder Nijverdal hebben verblijd met onze komst en hebben genoten van de uitzichten rondom de dorpjes Blekkerhoek, Haarle en Wierden rijden we automatisch de A35 op en volgen deze totdat-ie weer overgaat in de N35 ten westen van Enschede. Slechts een paar meter hebben we kunnen genieten van deze weg, want de bordjes ‘omleiding’ doemen al snel op. Via de Knalhutteweg passeren we de Duitse grens en volgen de L560 (Ahaus-Enscheder-Damm) tot het 1.700-inwoners tellende gehucht Graes, alwaar we de Ahauser Straße noordwaarts volgen en na vijftien kilometer rechts afslaan op de B54 richting Münster.

Na ruim een uur de Autobahn richting Dortmund als circuit te hebben gebruikt en de vrijwel altijd aanwezige Baustelle te hebben gepasseerd wordt het landschap rondom ons heuvelachtiger en zijn de uitzichten prachtig, terwijl de leistenen daken van de witte huisjes fonkelen in de zon. Ten zuiden van Meschede draaien we links de witte L740 op en beginnen de bochtjes waarvoor we gekomen zijn één voor één onder ons rubber heen te schuiven. Lange flauwe bochten wisselen elkaar af met korte, strakke bochten waarbij ook af en toe een haarspeldbocht niet ontbreekt. Een half uur lang zweven we van links naar rechts over het strakke asfalt waar amper tegenliggers te bekennen zijn en slaan uiteindelijk bij Bad Fredeburg linksaf richting Gleidorf. Vervolgens slaan we weer linksaf en volgen we de fijne, flauw slingerende gele B236 langs de Lenne-rivier richting Oberkirchen waar ons geboekte appartement zich bevindt.

Nadat we allemaal onze intrek hebben genomen in het ruime appartement en iedereen zich opgefrist heeft onder de douche, springen we opnieuw in het zadel en rijden in ons ‘normale kloffie’ naar het kleine centrum van Oberkirchen; een ritje van nog geen vijf minuten. Het centrum zelf is erg klein, maar oogt sfeervol en wordt doorkruist door de Alte Poststraße, de hoofdstraat en tevens doorgaande weg naar de omliggende stadjes. Langzaam zakt de zon en daarmee ook de temperatuur, maar het is nog steeds aangenaam. Het duurt niet lang voor we een bordje “Biergarten” zien hangen en een paar minuten later vinden we onszelf terug op het terras gewapend met een halve liter Franziskaner Dunkel en een stevige maaltijd inclusief spätzle. “Cheers, mannen, op een paar mooie dagen!” gevolgd door een ferme klink van de glazen die elkaar zoenen.



 
Laatst bewerkt:
Ha mannen en vrouwen, ff in het meest actuele topic inbreken (sorry); wat is aan te bevelen qua wegen voor een route, gele of witte in het Sauerland?

PS leuk reisverslag :Y
 
Laatst bewerkt:
Vervolg komt eraan, heeft wat vertraging wegens werk. Grmpf.

@Sjaakafhaak: Alle gele wegen zijn sowieso gewoon 'lekker' om te sturen, maar de witte weggetjes blijven het leukst. Via de witte wegen richting de Edersee/Edertal is een aanrader. Kassel zou ik links laten liggen; weinig te beleven en te zien.
 
Zeer leuk stuk om te lezen! Ben benieuwd naar het vervolg. Rij je met klaargemaakte routes?
 
Vervolg komt eraan, heeft wat vertraging wegens werk. Grmpf.

@Sjaakafhaak: Alle gele wegen zijn sowieso gewoon 'lekker' om te sturen, maar de witte weggetjes blijven het leukst. Via de witte wegen richting de Edersee/Edertal is een aanrader. Kassel zou ik links laten liggen; weinig te beleven en te zien.

Thx voor je reactie! Witte wegen dus het leukst, ook voor lekker doorrijden op een supersport? In de zin van lekkere lange doordraaiers of worden die witte wegen snel te krap?
 
@hornet 11: We hebben één dag een route gebruikt die we de avond van tevoren in de Zumo hebben gezet, verder vrijwel gewoon op de bonnefooi. Kan ook prima aangezien er meer dan voldoende mooie weggetjes zijn

@Sjaakafhaak: Voor een supersport zijn de gele wegen het lekkerst met de lange bochten waar je flink tempo kan maken. Maar ik moet zeggen dat ook de witte weggetjes (met name de K18 en de L742) ook goed te doen waren, aldus een reisgenoot op een BMW K1200S :)
 
Zoals ik hier boven las was dat een redelijk snelle route. Afgelopen twee jaar daar ook heen gereden, maar dan wel een redelijk lang route. Heenweg en terugweg moeten eigen snel verlopen. In ieder geval het eerste saaie gedeelte. Heb je hier nog tips voor?

Als het goed is ga ik eind juni er weer naar toe, dus alle tips zijn welkom. Zeker een mooi gebied.
 
@hornet 11: We hebben één dag een route gebruikt die we de avond van tevoren in de Zumo hebben gezet, verder vrijwel gewoon op de bonnefooi. Kan ook prima aangezien er meer dan voldoende mooie weggetjes zijn

@Sjaakafhaak: Voor een supersport zijn de gele wegen het lekkerst met de lange bochten waar je flink tempo kan maken. Maar ik moet zeggen dat ook de witte weggetjes (met name de K18 en de L742) ook goed te doen waren, aldus een reisgenoot op een BMW K1200S :)

Genoteerd, thanks!
 
Vrijdag 6 mei 2016 (269 km)
“Waarom hebben bedden in Duitse appartementen altijd beroerde kussens?”. Een vraag die ik mezelf continu stel wanneer ik een nacht heb doorgebracht ergens bij onze Oosterburen. Dus nu ook. Het kussen is qua oppervlak bijna één vierkante meter, maar qua dikte zou een Italiaanse pizzabakker er een ‘picchio rigida’ van krijgen. Zelfs na het kussen drie keer dubbelgevouwen te hebben zakte mijn hoofd er doorheen en heb ik de nacht als een kaarsrechte plank doorgebracht. Dat in combinatie met een snurkende kamergenoot (al dan niet de schuld van Franziskaner) maakt dat ik groggy op het balkon zit en met alle geweld probeer de slaap uit mijn ogen te wrijven.

Anderhalf uur later voel ik me echter weer herboren en vliegen we over de strakke witte Sorpestraße –de L742 voor numerieke geilhoofden zoals ik– richting Winterberg. Dat we niet de enige zijn die bedacht hebben de Eifel links te laten liggen en naar Sauerland te gaan blijkt zowel onderweg als bij de eerste Tankstelle waar we komen. Rijen motoren staan te wachten om te tanken en met je ogen dicht waan je je bij de Shell in Amerongen op een zonnige zondagmiddag. Na de tijd te hebben gedood door om je heen te kijken, nog eens om je heen te kijken en voor de afwisseling nóg eens om je heen te kijken zijn we eindelijk aan de beurt en kunnen we de motoren volgooien met een nieuwe voorraad vloeibaar voedsel.

Via de typisch Duitse dorpjes Medebach en Lichtenfels –waar de witte vakwerkhuizen aaneengeschakeld staan– volgen we de witte smalle K51 naar de L3084 totdat we de eerste fonkelingen van de Eder aan onze rechterhand zien. Via de L3084 rijden we door het vijfduizend inwoners tellende Vöhl totdat we op de Ederseerandstraße aankomen en schitterend uitzicht hebben over het visrijke stuwemeer Edersee. Wanneer we echter ons hoofd draaien maakt het schitterende uitzicht plaats voor een volgebouwde strip met talloze pensions en hotels. Snel weer naar rechts kijken. De zon schittert op het water en er staat een verkoelend briesje. Zigzaggend passeren we de groepjes fietsende opa’s en oma’s voor wie een beetje doping geen overbodige luxe zou zijn totdat we na een paar minuten een verlaten plekje zien met uitzicht over het water. Dé spot voor de jaarlijkse groepsfoto.

Na een bijdrage te hebben geleverd aan de instandhouding van het toerisme in de omgeving in de vorm van twee espresso, een Spa-rood, een Cola en een alcoholvrije Bitburger (toch een beetje ‘Eifel-schwung’) laten we de Edersee achter ons en slingeren we via de L3218, terwijl we genieten van de heuvelachtige omgeving en boeren landschappen, richting het economische en culturele zwaartepunt van de regio Hessel; Kassel. Via de kaarsrechte Wilhelmshöhler Allee komen we dichterbij het ‘Zentrum’, maar met ons denken tientallen in slakkentempo rijdende auto’s hetzelfde. Stapvoets sluimeren we vooruit met een lichte kram in mijn linkerhand tot gevolg; de koppeling maakt overuren. Er is geen enkele ruimte om tussen de twee lange rijen auto’s heen te slingeren, aangezien ze volgens goed Duits gebruik strak gepositioneerd staan wat betekent dat ik al snel de eerste zweetdruppels over mijn rug richting de welbekende bilspleet voel sijpelen.

Deciliters zweet later, pasta-calorieën rijker en een paar euro armer starten we omstreeks 15:00u de motoren en maken dat we wegkomen uit de drukke en sfeerloze stad. Na ongeveer twintig minuten laten we de laatste auto’s op de gele A49 achter ons en slaan rechtsaf de witte weg richting Edermünde op. Vanaf hier is het ongeveer vijftig kilometer genieten van slingerende witte wegen tot aan Frankenau, waarbij we een groot gedeelte langs het Nationalpark Kellerwald-Edersee rijden. Het is wederom heuvelachtig met veel groen, wat gepaard met de zonneschijn prachtige uitzichten biedt.

“Gaan we via Winterberg en slingeren om de gashendel even écht open te trekken of blijven we via de witte wegen touren richting het appartement?”, vraagt een reisgenoot, terwijl we even stilstaan op de L617. Vrijwel iedereen is het erover eens: de gele Winterberger Straße, gelegen tussen Schmallenberg en Winterberg, wordt de afsluiting van de dag. De rokers drukken hun sigaret uit, de drinkers bergen hun flesje water op en vrijwel direct zetten we koers richting het zuidwesten om net boven Hallenberg de gele 236 naar rechts op te draaien, om vervolgens bij de Winterbergse skipistes linksaf de 480 op te rijden. Vanaf hier beginnen de uitlaten steeds meer te gieren en te brullen en zo laag mogelijk maken we in zwevend tempo de bochten soldaat. Ongeacht het type motor, of het nou een sport- of enduro-model is, is het genieten. Puur genieten.

’s Avonds is het stil op de weg voor ons appartement. Welke weg dat is? Juist, de Winterberger Straße. Doodstil, terwijl normaliter de ene schreeuwende Akrapovic de andere blèrende Two Brothers-uitlaat afwisselt. “Durch einen Unfall wird die Straße geschlossen” zegt een typisch Duitse politieagent wanneer we de weg op willen draaien vanuit Schmallenberg waar we dezelfde Franziskaners op hetzelfde terras hebben gedronken. “Tödlicher Unfall mit einem Motorradfahrer” voegt hij eraan toe. Nu begrijpen we ook de lijkwagen die ons terras passeerde.



 
Laatst bewerkt:
Wederom mooi stukje nikitasvm! Edersee plaatje is echt super. Reed je met een reden eerst er als ware 'omheen' en dan richting Winterbeg?

Heb je toevallig routes om te delen? :)
 
Niet echt vanwege een specifieke reden, meer omdat 't zo uitkwam. Edersee kwam ik ooit eens tegen op dit forum (geen idee meer waar) en was vanuit Schmallenberg -waar ons appartment lag- prima te bereiken via mooie wegen.

Echt routes om te delen heb ik niet, maar die vindt je snel genoeg ;) Witte weggetjes aanhouden en ik heb op de Zumo de optie 'Bochtige wegen' aangezet wat ook wel hielp :)
 
Bochtige wegen in combinatie met motor route kaart of dat niet? Mijn ervaring daar in Sauerland is dat je te vaak weggetjes tegenkomt waar je niet blij van wordt.

Wat versta je trouwens onder de witte weggetjes en gele weggetjes?;)
 
Gele en witte weggetjes, zoals op Google Maps aangegeven (mijn leidraad bij het maken van routes). 's Ochtends hebben we vaak Google Maps erbij gepakt om in 't hoofd te prenten welke de moeite waard zijn.

Maar: willekeurige wegen inslaan werkt ook perfect. Vrijwel achter ieder dorp ligt een mooie weg verscholen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan