reisverzekering voor repatriëring klassieker

Echt leeftijdsdiscriminatie is het niet, maar het staat op pagina 27:

Screenshot_20221219-201118-973.png



Vooral de waarde van het voertuig ná de pech vind ik wel heel erg doortrapt.
Dat is bij een auto van 20 jaar oud al gauw de oud ijzer prijs.
 
Echt leeftijdsdiscriminatie is het niet, maar het staat op pagina 27:

Bekijk bijlage 1832200


Vooral de waarde van het voertuig ná de pech vind ik wel heel erg doortrapt.
Dat is bij een auto van 20 jaar oud al gauw de oud ijzer prijs.
Als je een camper hebt,en dat lees ik in bovenstaande verzeker hem dan nooit bij de anwb,maar bij aveko,dan weet je dat het goed komt
 
Dan zal ie een fatsoenlijke waarde hebben gehad. Een klassieker in mooie staat en conditie is met een eenvoudig defect als een kapotte dynamo echt niet veel minder waard dan rijdend.
Het omcirkelde gedeelte in de reactie van @DAF400 laat niets aan onduidelijkheid over. Er staat zelfs dat er voor de verzekerde geregeld wordt dat je het voertuig niet zelf hoeft te verkopen in het land waar je staat. Deze 'service' wordt dan weer wèl verleend. De restwaarde krijg je niet . . . . maar als je dat niet wilt mag je jouw niet rijdende voertuig houden (en zelf bedenken hoe je het terughaalt).
Je mag 'm gratis achterlaten OF zelf regelen hoe ie terugkomt. Zonder verzekering heb ik exact hetzelfde.
Ik weet nu echt genoeg en regel in het vervolg zelf iemand met een karretje voor als de nood echt een keer aan de man komt en repareren echt niet gaat lukken.
 
Laatst bewerkt:
IK had een klassieker volgens de verzekering (Yamaha 750 super Tenere) en ging ermee op vakantie, Wel naar Verweggistan, en had een reisverzekering bij ASR. Omdat ik never nooit in aanmerking kom voor vervangend vervoer (de mijne was aangepast aan mijn beenprothese) ben ik in gesprek gegaan onder welke voorwaarden ik geholpen zou worden in geval van pech. En dat natuurlijk vastgelegd. Uiteindelijk is dat mijn geluk geweest omdat ze me hebben gerepatrieerd vanuit Mongolië, en mijn reismaat ook onder het motto "samen uit, samen thuis". Maar makkelijk waren de gesprekken niet, maar hebben wel veel verduidelijkt. Wel jammer dat het zo moet, maar een belletje kan veel onduidelijkheid wegnemen en dan altijd het gespreksverslag vastleggen.
 
Ik kwam er al jaren geleden achter dat je bij een oude motor (zoals mijn 38jr FZ750) niet veel via de verzekering hoeft te verwachten.
Bottomline: Ik ga altijd onverzekerd vwb repatriëring op vakantie.
Nu na vele keren geen premie betaald, zal ik desnoods met wel storing toch financieel geen ernstige buil gaan vallen.

Toen ik met mijn FZ reed op Sicilië had ik een lekke radiator maar was ook voorbereid voor alternatieve thuisreis. (in gedachte)
Het idee was om sowieso de motor op de ferry te gaan zetten naar Genua. Transport daarheen moet wel te regelen zijn.
Tot zo ongeveer 1000-1200km van huis ga je 'm gewoon zelf na de vakantie met de aanhanger ophalen.
Vast wel ergens een plek om 'm een tijdje te stallen. Was uiteindelijk niet nodig. Thuis had ik nog een spare-radiator.
(Had ook nwe radiator of solderen kunnen regelen. Yamaha dealer Trapani was mooier dan menige werkplaats hier in NL!)

Als ik op de thuisreis ben, tel ik zonder problemen altijd iedere km voor 3.
1e keer met trein(?) naar huis-2e keer met auto naar de motor- 3e keer met motor op aanhanger terug naar NL.
Gelukkig nog nooit onoplosbare problemen gehad.

Op thuisreis midden DK brak gaskabel.
Met stationair op max gedraaid terug naar NL gereden. (ca 100km/hr)
Bij binnenkomst woonplaats terug gedraaid. Laatste stukje met 30km/hr naar huis gesukkeld.
 
Laatst bewerkt:
Onder pechhulp versta ik de pechhulp die ook in Nederland geleverd zou worden. Een klassieker staat niet synoniem voor een oud slecht onderhouden waardeloos barrel.
Maar je verzekerd een onzeker voorval, met een oud voertuig is het risico op een voorval altijd veel groter.
Dus een hoge premie of men wil het niet verzekeren.
 
Daar (ANWB) heb ik ook heel slechte ervaringen mee in het buitenland.
Ik heb er hele goede ervaring mee.
Toen bij mijn auto in Italië de distributieketting brak, is trein en alles andere netjes afgehandeld.
Alleen niet de (oude) auto zelf. Die is naar een sloop bij Milaan gebracht.
Ook is door ANWB alle papierwerk netjes in orde gebracht.

Het was een oude auto en bestemd voor z'n laatste reis. Helaas heeft ie laatste ca 1100km niet gered.
Bij thuiskomst gelijk nieuwe auto direct besteld. Van een sloperd naar een nieuwe!

Door deze ervaring weet ik dat oudjes niet worden gerepatrieerd.
 
Maar je verzekerd een onzeker voorval, met een oud voertuig is het risico op een voorval altijd veel groter.
Dus een hoge premie of men wil het niet verzekeren.

Ik durf wel te zeggen dat dit niet zo is.
Als ik met mijn 42 jaar oude camper door europa rijd zie ik zelden oldtimers naast de snelweg staan.
Waarom is met een oud voertuig de kans altijd veel groter?
 
Bij mij idem. De CB50j uit 79 is keurig blijven rijden en de 2018 brommer reed niet meer. Beide zijn goed onderhouden. Met de 40 jaar oude Honda onderdelen gehaald om het moderne voertuig mee te kunnen repareren.

De Honda heb ik nog. De moderne niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Dat is op zich wel heel vreemd? Je neemt een verzekering op pechhulp om geholpen te worden. Jouw klassieke voertuig is jouw klassieke voertuig en heeft voor jou een waarde. Het heeft ook een 'handelswaarde,' maar wat maakt het voor de verzekering nou uit of het voertuig waarvoor je een verzekering hebt afgesloten1000 of 10000 euro waard is? Het transport zal er niet veel goedkoper of duurder door zijn. De verzekeraar krijgt/koopt het voertuig niet, zoals bij overname van het wrak igv een total loss schade. Daarbij kan ik mij een financiële overweging van de verzekeraar nog voorstellen. Bij meer dan 50% van de dagwaarde aan schade gaan we niet repareren, want is het economisch gezien niet waard. Bij repatriëring gaat deze vlieger niet op als er geen sprake is van total loss door ongeval, enkel technisch defect. Het niet rijdende voertuig is immers niet van de verzekeraar, maar is en blijft van de eigenaar.
En wat zei de verzekering toen je ze dit vertelde? Je verwachtingen zijn veel te hoog.
 
Echt leeftijdsdiscriminatie is het niet, maar het staat op pagina 27:

Bekijk bijlage 1832200


Vooral de waarde van het voertuig ná de pech vind ik wel heel erg doortrapt.
Dat is bij een auto van 20 jaar oud al gauw de oud ijzer prijs.
Maar toch snap ik het wel. Anders krijg je van die flapdrollen die een oud hok met versleten koppeling en opgeblazen blok nog half europa door willen zeulen. Of een schadeauto die in nederland toch niet meer gemaakt gaat worden.

Maar is er geen pechhulp speciaal voor brikken?

Overigens weet ik ook een verhaal van iemand die een ouwe transalp terug heeft laten halen vanaf de noordkaap. Dus volgens mij wordt het wel vaker gedaan.
 
Maar toch snap ik het wel. Anders krijg je van die flapdrollen die een oud hok met versleten koppeling en opgeblazen blok nog half europa door willen zeulen. Of een schadeauto die in nederland toch niet meer gemaakt gaat worden.

Maar is er geen pechhulp speciaal voor brikken?

Overigens weet ik ook een verhaal van iemand die een ouwe transalp terug heeft laten halen vanaf de noordkaap. Dus volgens mij wordt het wel vaker gedaan.

Ik ben bij een citroen hy club en die hebben als club speciale afspraken met de anwb gemaakt dat de hy altijd thuis gebracht wordt.
Niet dat ik daar iets aan heb, want ik ben geen lid van de anwb.
Maar het zegt wel dat het niet vanzelfsprekend is.
 
Ik ben bij een citroen hy club en die hebben als club speciale afspraken met de anwb gemaakt dat de hy altijd thuis gebracht wordt.
Niet dat ik daar iets aan heb, want ik ben geen lid van de anwb.
Maar het zegt wel dat het niet vanzelfsprekend is.
Anwb weg er mee
 
Wat is de onzin precies?
Mijn bericht klopt echt van de speciale afspraken
Onzin is dat je anders niet meetelt en geen rechten hebt. Ik werk bij de wegenwacht, ik kan je uit ervaring vertellen dat het overgrote deel van mijn collega's eerder de organisatie benadelen dan het betreffende lid waar zij bij staan.

Even voor de duidelijkheid, al mijn reacties zijn op persoonlijke titel.
 
Laatst bewerkt:
Een aantal jaar geleden is mijn vader tijdens zijn vakantie in het buitenland overleden.
we zijn er met 2 man naartoe gevlogen om mijn moeder bij te staan.
de auto is netjes inclusief bagage door een ANWB medewerker naar huis gereden en wij zijn samen met moeder terug gevlogen.
mijn vader is binnen een redelijke tijd naar Nederland gebracht. en alle correspondentie in het Portugees hadden we geen omkijken naar
dit alles is geregeld en betaald door de ANWB , zonder dat we erom moesten zeuren.
ook onze reis werd betaald en dat terwijl alleen mijn ouders lid waren.
 
Mijn zelfbouw-camper is 21 jaar oud. Wordt in februari getaxeerd. Doe ik iedere 4 jaar om dit gezeik te voorkomen. Kosten taxatie 190 euries. Taxatie in 2018 was 16,5k. FF een moorkop o.i.d. regelen voor de taxateur. Misschien flesje Ketel 1......... :)
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2022-12-20 om 19.09.26.png
    Scherm­afbeelding 2022-12-20 om 19.09.26.png
    314,5 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan