Remdruk weg -> ongeval..

Kohen

MF veteraan
9 jun 2003
1.539
0
Veldhoven
Gisteren avond, lekker stukje rijden dacht ik.

Ik rij weg en kom buiten veldhoven waar ik voor een bocht moest afremmen en kom erachter dat mijn remdruk voor weg is. Hierdoor rij ik rechtdoor een grasveld op en voor de greppel heb ik hem op zijn kant gegooid waardoor ik een halve highsider maak en in de greppel terecht kom.

Nu heb ik 3 weken geleden door de suzuki dealer mijn remvloeistof laten vervangen voor en achter.

Kan het zo zijn dat er nog ergens lucht in zat ? is dit mogelijk? Dit is uiteraard niet meer aantoonbaar ivm 20.000 keer knijpen nu dat ik terug ben. ... nu heb ik wel weer remdruk.

Is er iemand die kan vertellen of dit mogelijk is ? of hoe kan dit?

Hij is overigens niet lek en zie verder niets wat lekt.

thnx...
 
Heb het (lang geleden) met de auto wel eens gehad, geen beurt oid vooraf, maar gewoon weggereden bij mijn werk, na een paar meter remmen voor de kruising..... geen enkele druk op de remmen.... Na een paar keer pompen (en zweten) had ik weer druk. Nooit weer gebeurd en was niets te vinden.......Kàn dus gewoon gebeuren.......?!
 
Heb het (lang geleden) met de auto wel eens gehad, geen beurt oid vooraf, maar gewoon weggereden bij mijn werk, na een paar meter remmen voor de kruising..... geen enkele druk op de remmen.... Na een paar keer pompen (en zweten) had ik weer druk. Nooit weer gebeurd en was niets te vinden.......Kàn dus gewoon gebeuren.......?!

Blijkbaar....

ik heb net mijn remklauw eraf gehaald.
Haal mijn remblokken eraf ... Owja nieuwe blokken in januari nog gedaan O-)
Heb hem eraf gehaald in de remmen geknepen en alle 6 de zuigers komen naar buiten (of hoe ik ze moet noemen, en ja heb 6 zuigerremmen geen 4) andere kant precies hetzelfde dus dit werkt perfect. Heb in januari alles schoongemaakt en nieuwe blokken op gedaan.

Rem hendel bekeken en erafgehaald. Niets aan te zien. Ziet er allemaal goed uit. Olie is nieuw. Ik snap het niet.... dus nogsteeds vaag !!!
 
Goed, nu druk je alle zuigers weer naar binnen, om de klauw plus remblokken weer te kunnen monteren. Dan heb je niet gelijk druk, maar moet je een paar keer pompen.

Het geheel is zelfstellend, daarom.

En edit: een fabrikant van "casino"-remsystemen zou tot in de hel achtervolgd worden door de advocaten van de slachtoffers. Doet ie het of doet ie het niet kanniet.
 
Laatst bewerkt:
... ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat iemand met een schroevendraaier gaat proberen om een paar zuigers terug te drukken in een remklauw ...

probeer het gewoon eens, ff je voet tegen de buitenkant van de remklauw en zachtjes je stuur naar je toe trekken, dan staan je zuigers te ver in en duurt het gauw een drie keer pompen tot je weer wat druk voelt, geen schroevendraaier voor nodig ;)

eigenlijk zou je dus altijd, voor je gaat rijden ff moeten kijken of je nog druk hebt, en zeker als je fiets buiten staat! B|
 
Ik heb wel eens gehad met een schijf die licht krom was (nauwlijks zichtbaar), als je een uur had gereden zonder te remmen dan moest je twee keer pompen voordat ie het deed. Ook gebeurde het soms bij het wegzetten, staat ie blijkbaar de remmen uit elkaar te duwen.
blijft wel vreemd en erg toevallig als je dit hebt met voor en achterrem tegelijk.
 
Op bovenstaand verhaal, evenals verhaal TS wellicht het volgende.

Met mn ZX vaak gehad : het remsysteem trekt vacuum.
Gesloten systeem, blokken slijten, maar het membraan bovenin de pot doet zn werk niet goed.
(remdruk opbouwen) en dan voorzichtig dop/deksel eraf halen. Als je een gesis hoort, weet je dat ie zichzelf heeft vacuumgezogen.

Vooral als je m een nachtje laat staan, trekken de zuigers zich terug.

Jij hebt van die hele mooie klauwen, waar een licht tikje al voldoende bij zou zijn om (minstens) 2x te moeten pompen voor remdruk ;)
 
Remvloeistof "kookt" niet. Het wordt hooguit warm door de buitentemperatuur (door de zon) en daardoor kan de vloeistof iets uitzetten.

Ik weet niet waar jij je kennis vandaan haalt, maar remvloeistof kookt wel degelijk, en buitentemperatuur en zon hebben daar helemaal niets mee te maken.....

Mogelijke oorzaken...

1 aanlopende rem, waardoor de boel zo heet is geworden dat je vloeistof dus is gaan koken ( fading in vaktermen)
2 zwevende schijf heeft (even) vastgezeten, waardoor je blokken naar buiten zijn geduwd, en je dus bij de eerste keer knijpen geen grip op de remblokken had.
3 rempomp defect waardoor je remvloeistof langs de zuiger is gelopen i.p.v. naar voren geduwd ( dit kan ook door een vuiltje in de vloeistof gebeurt zijn
4 verlies van je voering
5 een van je klauwen kan vast hebben gezeten, waardoor je steeds met een rem hebt geremd, en die is nu losgekomen
6 remslang is kanvas van gebroken, waardoor je ipv de druk op de blokken een bult op je leiding hebt gedrukt
7 er heeft in een van de leidingen een verstopping gezeten die plots is losgekomen


en er zullen vast nog meer oorzaken kunnen zijn
 
probeer het gewoon eens, ff je voet tegen de buitenkant van de remklauw en zachtjes je stuur naar je toe trekken, dan staan je zuigers te ver in en duurt het gauw een drie keer pompen tot je weer wat druk voelt, geen schroevendraaier voor nodig ;)

eigenlijk zou je dus altijd, voor je gaat rijden ff moeten kijken of je nog druk hebt, en zeker als je fiets buiten staat! B|


Ok gedaan maar bij mijn rem hoef ik echt maar 1 keer te pompen met 1 vinger !
 
probeer het gewoon eens, ff je voet tegen de buitenkant van de remklauw en zachtjes je stuur naar je toe trekken, dan staan je zuigers te ver in en duurt het gauw een drie keer pompen tot je weer wat druk voelt, geen schroevendraaier voor nodig ;)

eigenlijk zou je dus altijd, voor je gaat rijden ff moeten kijken of je nog druk hebt, en zeker als je fiets buiten staat! B|
:? en op die motor durf je nog te rijden?

verander bij mij niks aan de druk hoor. Of moet ik me nu zelf zorgen gaan maken?

hoi bij het ontluchten van de voorrem kan het wel degelijk dat de rem druk weg valt na div ritten ik weet niet wat voor suzuki je hebt maar als het een model is met een vast resorvoir aan het stuur kan het zijn dat bij o a een sportstuur het resorvoir schuin staat dan kan de luchtbel boven in gaan zitten en bij schuin door de bocht gaan de luchtbel er uit gaan en dan heb je geen of weinig rem druk ..... ps als ik mijn motor voorrrem ontlucht hou ik de motor altijd goed schuin zodat ik zeker weer dat de lucht er uit is ..

padd`s en posten zijn geen goede combinatie
 
Niet toevallig vettigheid op je remschijven gehad??? :X
:X Remt ook lastig 8-)
Zo zie je maar weer dat , tenminste dat heb ik ooit bij m'n rijlessen geleerd, je alles moet testen op goede werking, voordat je ûberhaupt, gaat rijden O-)

Maar goed, er kan natuurlijk altijd een andere oorzaak zijn.

Groetsels,
 
heb mijn motor fiets opgeknapt, mooi gemaakt en stond net een week in de verkoop.
Het zou voor een volgende nietsvermoedende eigenaar ook plezierig zijn als je zou weten wat er hand is geweest.

Met mn ZX vaak gehad : het remsysteem trekt vacuum.
Gesloten systeem, blokken slijten, maar het membraan bovenin de pot doet zn werk niet goed.
Goed punt. Klinkt alsof het luchtgaatje in het deksel dat het harmonica-rubber in het resorvoir laat uitzetten is verstopt?
 
Ok gedaan maar bij mijn rem hoef ik echt maar 1 keer te pompen met 1 vinger !

Probeer eens tegen je schijf te drukken. De klauw is een vast punt, die beweegt niet. Schijf kan vervormen en is wellicht (semi) zwevend en kan weldegelijk axiaal bewegen. Als je die dus een duk geeft duwt ie je zuigers aan 1 kant naar binnen.
 
Wellicht verkeerde remolie?? Wanneer bijvoorbeeld DOT3 staat voorgeschreven en er is DOT4 ingekiepert heb je de kans dat de seals worden opgevreten. Hierdoor zou dus in theorie het systeem van de een op andere keer uit kunnen vallen.

Raymond
 
6 Zuiger klauwen, is de hoofdremcilinder daar ook geschikt voor, maw opbrengst genoeg?
Je hebt dan echt maar een klein tikje tegen je klauw nodig om behoorlijk wat remvloeistof terug te laten naar je hoofdremcilinder. Dit is door gebruik van een te kleine hoofdremcilinder niet op te vangen.
 
Niet toevallig vettigheid op je remschijven gehad??? :X
:X Remt ook lastig 8-)
Zo zie je maar weer dat , tenminste dat heb ik ooit bij m'n rijlessen geleerd, je alles moet testen op goede werking, voordat je ûberhaupt, gaat rijden O-)

Maar goed, er kan natuurlijk altijd een andere oorzaak zijn.

Groetsels,

Ok ik ben 's ochtends nog wezen rijden. Controleer je dan, ook weer als om 12 uur thuis komt en om 5 uur er weer opstapt, alles?
 
Terug
Bovenaan Onderaan