remleidingen doorspoelen met alcohol

http://www.eurol.nl/site/eurol_document.asp?strFileName=Remvloeistof DOT 5 siliconen.PDF

Als je er niks vanaf weet zeg dan niks!! -O- -O- :r

;( ;( staat in je profiel dat je iets met computers doet, moet je een keer naar www.google.nl gaan en "dot 5 remvloeistof intypen. Dan kom je oa deze link tegen. Ik neem aan dat de fabrikanten niet liegen over hun prodrukt info.

En owja de aarde is vierkant!!!!

Nog niet. Dat is pas als ze het niet meer kunnen ontkennen.

Maar eeh... 5.1 is toch gewoon een upgrade van versie 5?


:+
 
http://www.eurol.nl/site/eurol_document.asp?strFileName=Remvloeistof DOT 5 siliconen.PDF

Als je er niks vanaf weet zeg dan niks!! -O- -O- :r

;( ;( staat in je profiel dat je iets met computers doet, moet je een keer naar www.google.nl gaan en "dot 5 remvloeistof intypen. Dan kom je oa deze link tegen. Ik neem aan dat de fabrikanten niet liegen over hun prodrukt info.

En owja de aarde is vierkant!!!!
Vertel dan in ieder geval wat er noiet klopt aan zijn verhaal.
Er zijn inderdaad fabrikanten van remvloeistof die dot 5 maken die je kan vermengen met dot4 en dot 5.1 en dat is dan ook geen siliconen.
Vraag me niet waarom ze dat doen maar ik heb het zelf in mijn handen gehad.
Het zou eigenlijk gewoon dot 5.1 moeten heten.
 
uhm nee de motormonteur bij aad ver kekem, ridderkerk. De monteur van de citroen dealer zei hetzelfde. maar ik had al eens gehoord dat het niet kon vandaar....

DOT5 kan zonder problemen in autos en vrachtwagens, maar motoren is het dot 4 of DOT5.1, tenzij nader aangegeven (harleys gebruiken wel dot 5, is paarse vloeistof trouwens)

waarom dot 5.1? je gaat echt niet beter remmen of betere feeling hebben erdoor :P
ik gebruik op aanraden dot 4 op het circuit, en ik heb nooit last van fading oid.
 
Vertel dan in ieder geval wat er noiet klopt aan zijn verhaal.
Er zijn inderdaad fabrikanten van remvloeistof die dot 5 maken die je kan vermengen met dot4 en dot 5.1 en dat is dan ook geen siliconen.
Vraag me niet waarom ze dat doen maar ik heb het zelf in mijn handen gehad.
Het zou eigenlijk gewoon dot 5.1 moeten heten.

Dat zou dan een uitzondering op de regel zijn. Ben nu bij elkaar al een dik 3 kwartier aan het zoeken op internet (zonde van mijn tijd). Op de website van verschillende fabrikanten oa belray, eurol enz. Zijn alle dot 5 remvloeistoffen op basis van siliconen.

Dus het lijkt mijn sterk dat de DOT 5 remvloeistof van ts niet op basis van siliconen is. Of hij moet een uiterst zeldzaam exemplaar hebben gevonden. Ik zou het risico niet nemen.

Maar ik zou zeggen verras me met info over dot 5 vloeistof die eigenlijk geen dot 5 vloeistof is dan is jou verhaal ook gelijk onderbouwd.

Toedels, GJ
 
hou er even rekening mee dat het systeem gereinigd moet worden (dus alle onderdelen apart reinigen). DOT 5 en 4/5.1 reageren met elkaar en brengt een chemische reactie op gang. En met remmen wil je absoluut geen enkele risico nemen.
 
Laatst bewerkt:
DOT5 kan zonder problemen in autos en vrachtwagens, maar motoren is het dot 4 of DOT5.1, tenzij nader aangegeven (harleys gebruiken wel dot 5, is paarse vloeistof trouwens)

waarom dot 5.1? je gaat echt niet beter remmen of betere feeling hebben erdoor :P
ik gebruik op aanraden dot 4 op het circuit, en ik heb nooit last van fading oid.

DOT 5.1 is een remolie met een hoog kookpunt en lagere viscositeit bij lagere temperaturen. Dit heeft voordeel qua veiligheid in vochtige omstandigheden en bedrijfszekerheid van ABS en ASR systemen.
Maar de vraag van TS is of je DOT 4 uit kan wisselen met 5, dat kan niet ook
niet na grondige reiniging. Dus of je blijft 4 gebruiken en anders 5.1 en bovenstaande
is het voordeel van 5.1. En als je nog niet begrijpt, gooi je er maar slaolie in. :W
En als je fading wilt hebben harder rijden en remmen met DOT4
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat de fabrikanten niet liegen over hun prodrukt info.


ze zenden bij jullie zeker geen tell sell uit? :9

DOT5 kan zonder problemen in autos en vrachtwagens, maar motoren is het dot 4 of DOT5.1, tenzij nader aangegeven (harleys gebruiken wel dot 5, is paarse vloeistof trouwens)

waarom dot 5.1? je gaat echt niet beter remmen of betere feeling hebben erdoor :P
ik gebruik op aanraden dot 4 op het circuit, en ik heb nooit last van fading oid.

beter je best doen, ik krijg zelfs dot 5.1 aan de kook :D

Motul RBF600 Factory Line DOT 4 heeft overigens een hoger kookpunt dan dot 5.1, 312° C voor rbf600, 260°C voor dot 5.1
Best prettig he, een beetje duidelijkheid ;)
 
Heerlijk al die meningen *O*

Hier onder een stukje met uitleg over remvloeistoffen wat ik al eens schreef tbv een motorclubbie. Ik heb het in zijn geheel geknipt en geplakt, dus geen commentaar svp _O-

Dot 3,4 en 5.1 zijn gewoon mengbaar. Dot 5 is siliconen. Siliconen is inert en kan zonder problemen in een systeem worden gestopt waar eerder dot 3,4 of 5.1 in heeft gezeten. Andersom wordt wat lastiger.

Schoonmaken moet altijd, een glycol en siliconen mengen niet. Schoonmaken is in dit geval een paar verversen met de nieuwe vloeistof en misschien na een maandje nog een keer.


Of je nu zelf het onderhoud doet aan je motor of niet, enige kennis hebben van het meest cruciale systeem op je motor kan geen kwaad. Ik bedoel, je zult maar in gebrekkig Italiaans de pompbediende uit moeten leggen dat je remvloeistof nodig hebt, maar niet weet welke vloeistof er nu in zit. Gelukkig staat op het deksel van je reservoir vermeld welke type remvloeistof gebruikt moet worden. (Er van uitgaande dat de dealer zich hier aan conformeert)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: DOT 3, 4 en 5.1 zijn onderling mengbaar. DOT 5 is NIET mengbaar met DOT 3, 4 en 5.1. Een bepaalde remvloeistof van 2 verschillende merken mengen met dezelfde DOT codering is geen enkel probleem.

De motoren zoals de Fazer (vaak afgevuld met DOT 4) zijn uitgerust met schijfremmen. Deze remmen worden hydraulisch bekrachtigd. Hoe een rem exact werkt gaat wat ver om hier te beschrijven, maar waar het in feit op neer komt is dat de druk die je opbouwt met je remhandel of rempedaal wordt overgebracht op de remvloeistof. De remvloeistof duwt onder invloed van deze druk de zuiger in je remklauw naar buiten. Deze zuiger (niet te verwarren met de zuigers in je verbrandingskamer) duwt tegen de remblokken. Tussen 2 remblokken in draait de remschijf. (deze draait mee met je wiel) De 2 remblokken worden tegen elkaar in naar buiten gedrukt en omdat de schijf er tussen zit wordt de schijfrem afgeremd en vertraag je dus met je motor.

De DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk oliën op basis van een Poly-Ethyleen-Glycol. Olie? Ja, in het hydraulische circuit van je remsysteem zit hydraulische olie. Hydraulische olie is gemaakt om grote drukken te kunnen weerstaan bij hoge temperaturen. Deze remvloeistof (ook wel remolie genoemd) is van een totaal andere samenstelling als b.v. motorolie. Remolie gebruiken om je motorblok te smeren is geen goed idee. Verwar remolie dus niet met een smeermiddel!

Tja, een Poly-Ethyleen-Glycol en toen? Er is gekozen voor een olie op basis van een glycol omdat deze een gunstige viscositeits-index heeft. Concreet houdt dit in dat olie niet te dik wordt bij lage temperaturen en niet te dun wordt bij hoge temperaturen. Een Glycol doet dit het minst slecht (ook een Glycol verandert van viscositeit onder invloed van temperatuur) van alle beschikbare oliën die geschikt zijn als hydraulische vloeistof. Met andere woorden; een normale hydraulische olie zou in de winterdag te traag reageren i.v.m. de verhoging van de viscositeit. En tijd om de olie op te warmen is er niet, want een remvloeistof die eerst moet opwarmen is voor een remsysteem natuurlijk niet geschikt.

Een Glycol heeft één heel groot nadeel, een Glycol is hygroscopisch. In de praktijk houdt dit in dat een glycol water aantrekt. Omdat je remmen te maken hebben flinke temperatuurswisselingen zal er condens kunnen ontstaan. Ook de winter zorgt voor veel condensvorming. Enigszins afhankelijk van het soort glycol, maar het water zal hier grotendeels in oplossen. Er ontstaan dan 2 problemen:

- Water zorgt voor een verlaging van het kookpunt
- Water zorgt voor roest binnen in je remsysteem

(DOT 5.1. heeft een hoger kookpunt dan DOT 4 en heeft op zijn beurt weer een hoger kookpunt dan DOT 3)

Het kookpunt van een Glycol ligt veel hoger dan van water. Dit is ook noodzakelijk, want zoals al eerder geschreven kan de temperatuur in je remsysteem hoog oplopen. Door verlaging van je kookpunt zou je remvloeistof onder wat extremere omstandigheden aan de kook kunnen gaan. Overbodig wellicht om te melden, maar dan heb je een serieus probleem, want je remmen doen het niet of nauwelijks. Ook roest in je systeem is natuurlijk funest en zal op lange termijn hoge reparatiekosten met zich meebrengen.

Zie hier de noodzaak van het periodiek verversen van remvloeistof!

Maar DOT 5, hoe zit dat dan? DOT 5 is gebaseerd op siliconenolie. Siliconen kan zeer hoge temperaturen aan en is bovendien niet hygroscopisch. Voor gebruik op de openbare weg zijn er tussen de glycol en siliconen geen noemenswaardige verschillen. Voor circuitgebruik of extreem off-road gebruik zou je wel DOT 5 kunnen overwegen. Ook DOT 5 heeft één nadeel. Siliconen is inert en zal absoluut niet mengen met water of andere olie. Het water wat in het systeem komt zal minder zijn omdat siliconen niet hygroscopisch is. Het water zal zich echter wel “nestelen” in het laagste/hoogste punt van het remsysteem en omdat het water niet oplost in de siliconen zal er zeer snel roestvorming optreden.

Wil je overschakelen van DOT 3, 4 of 5.1 naar DOT 5 of andersom dan wordt dit een serieuze klus. Alle onderdelen moeten schoongemaakt worden omdat vermenging van een Glycol en Siliconen niet mogelijk is. Je remsysteem zal hierdoor onherroepelijk weigeren.

Realiseer je dat je remcomponenten precisie-instrumenten zijn. Hou je dus aan de volgende basisregels:

- Sla remvloeistof altijd droog op.
- Zorg ervoor dat de verpakking goed afgesloten is.
- Werk altijd zeer schoon.
- Bewaar een aangebroken verpakking niet langer dan 2 jaar.
- Ververs eens per 2 jaar je remvloeistof. (eerder mag ook
)
 
Laatst bewerkt:
Doorspoelen met alcohol????? Zonde zeg....Ik drink het liever gewoon op....
Effe serieus, waarom problemen op je hals halen als de halve wereld met DOT 4 rijdt en iedereen daar voor straatgebruik tevreden over is?
 
Dot 5?
full
 
Doorspoelen met alcohol????? Zonde zeg....Ik drink het liever gewoon op....
Effe serieus, waarom problemen op je hals halen als de halve wereld met DOT 4 rijdt en iedereen daar voor straatgebruik tevreden over is?

pure alcohol helemaal gratis van me werk. niet te drinken zo sterk _O-

ennuh zoals ik een paar posten geleden al heb verteld ik heb de fles dot 4 al gekocht.

Toch bedankt voor alle discussies achteraf en alle welles niettus spelletjes _O-


:} :} :} :} :} :}

op de discussie nog wat te voeren, dit staat op de fles dot 5, en op internet staat dat juist dot4 syntetisch is dus zou je deze dan toch kunnen mengen met dot 4, ben toch weer erg benieuwd. zou betekenen dat de monteur toch wist waar hij het over had *O*
full
 
Laatst bewerkt:
ik heb het volgende gegoogled.

http://www.bardahl.nl/uploads/media/B53400NL.pdf

De DOT 5 soort wordt verder onderscheiden als:
DOT 5 silicone basis remvloeistoffen (SBBF), hetgeen zijn 'Remvloeistoffen, die
voornamelijk niet minder dan 70 % gew. Diorgano polysiloxane bevatten'.
DOT 5 non-silocoon basis remvloeistoffen (NSBBF), die gefabriceerd zijn, zoals
DOT 3 en DOT 4, op basis van glycol ethers en boraat esters.
 
pure alcohol helemaal gratis van me werk. niet te drinken zo sterk _O-

ennuh zoals ik een paar posten geleden al heb verteld ik heb de fles dot 4 al gekocht.

Toch bedankt voor alle discussies achteraf en alle welles niettus spelletjes _O-


:} :} :} :} :} :}

op de discussie nog wat te voeren, dit staat op de fles dot 5, en op internet staat dat juist dot4 syntetisch is dus zou je deze dan toch kunnen mengen met dot 4, ben toch weer erg benieuwd. zou betekenen dat de monteur toch wist waar hij het over had *O*
[afbeelding]


Ja hóór neem een lekkere slok van je alcohol proost! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan