Remmen niet goed afgesteld?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Wat er aan vooraf ging:
Een paar maanden geleden had ik hier een topic over de remmen van een ZX-9R. Uiteindelijk bleek een remschijf krom.
Inmiddels staat die motor veilig opgeborgen. Maar er was wel iets raars aan de hand; er zat bijna geen speling op de rem handle.
Je kon de rem handle niet in de buurt van de clip-on krijgen.

Fast forward naar vandaag:
remmenC.jpg


De middelste foto's zijn met de rem handle aangetrokken totdat je weerstand voelt.
De onderste foto's zijn met maximale kracht, verder krijg ik ze niet.

De linker motor remt goed en prettig, alleen de remvloeistof is een beetje oud en zal binnnenkort vervangen worden.
De middelste motor is helemaal perfect. Brembo, weet je.
De rechter motor heeft hetzelfde als die ZX-9R; heel weinig speling. Remt lang niet zo prettig als de andere twee.
En nu ben ik natuurlijk bang dat er bij de rechter motor ook iets niet goed is.
Dus de vraag is nu; heeft iemand nog tips??

Disclaimer: Ja, ik weet dat je de handle kan verstellen met een knop. De linker motor staat op maximaal (meer open) en de rechter op minimaal (meer dicht).
 
Voor zover ik weet kan je remhendel nooit tegen je stuur trekken... Verder is e.e.a. volgens mij afhankelijk van je remvloeistof, oude remleidingen, stalen leidingen zijn weer strakker en directer en hoe stevig de klauwen zijn... Vraag 1 is remt je motor goed...
 
dat heeft te maken met de overbrengingsverhouding (verhouding tussen maat zuiger van de rempomp en de maten van de zuigers in de remklauwen) en geometrie (hoe ver de zuiger van de rempomp van het draaipunt van de hendel af zit en onder welke hoek hij ingedrukt wordt). is alleen aan te passen door een andere rempomp of andere remklauwen te plaatsen om of de overbrengingsverhouding aan te passen of de geometrie of beiden.
 
Als de remkracht aan het wiel in relatie tot de benodigde handkracht die hiervoor benodigd is met de hand ok is, zou ik me geen zorgen maken.
En denk ook ik dat het gevoel in de remmen als oorzaak veelal de combinatie (diameter) rempomp/remzuigers en de toegepaste leidingen is.

En, gezien de foto`s, remmen met je rechterhand zou ook al heel veel verschil in gevoel kunnen maken (sorry, flauwe grap: maar kon het niet laten :) ).
 
OK bedankt voor de reacties. Ik lees geen verontrustende reacties dus dan is het goed :)

Voor zover ik weet kan je remhendel nooit tegen je stuur trekken...
Echt wel, als ik bij de linker motor die verstel knop gebruikt raakt de handle de clip-on :+

Kun je de remzuigers zien bewegen bij de 'rechter' fiets?
Zien niet. Alleen bij de linker motor kan je het een beetje voelen.
Afgelopen weekend had ik wel de remmen losgehaald en gecontroleerd of ik de zuigers terug kon duwen. Dit geen zonder problemen.
 
Zien niet. Alleen bij de linker motor kan je het een beetje voelen.
Afgelopen weekend had ik wel de remmen losgehaald en gecontroleerd of ik de zuigers terug kon duwen. Dit geen zonder problemen.

Klopt de diameter van de pomp met de remklauwen?

Het mooiste is als alle zuigers een heel klein beetje terug komen als je de druk van het systeem haalt. Daar komt een deel van de vrije slag vandaan. Als ze nauwelijks terug komen is dat misschien waar je beperkte vrije slag vandaan komt?
 
Voor zover ik weet is deze motor nog bijna helemaal standaard. Afgezien van de staal-omvlochten-leidingen.
Maar ik kijk het nog een tijdje aan.
In principe doen de remmen voldoende, al komt het natuurlijk niet in de buurt van de volledige Brembo's van de middelste motor.

Is het een zx7r? Als de boel niet teveel sleept en niet te hard hoeft te werken zou ik er ook wel mee door durven rijden :Y
 
Afgezien van de staal-omvlochten-leidingen.
en daar komt al een gedeelte van het verschil vandaan. rubberen remleidingen zetten een beetje uit tijdens het remmen en dat doen staalomvlochte leidingen niet. met rubberen leidingen moet je door de rek dus iets meer vloeistof verpompen voor de zelfde druk in het systeem en komt de remhendel dus ook wat dichter naar het stuur toe. en hoe ouder rubberen leidingen worden hoe meer ze gaan uitzetten tijdens het opbouwen van druk.
het zal een kwestie van wennen zijn. ben je 1 keer gewend aan staalomvlochte leidingen en stap je dan weer eens op een fiets met oude rubber leidingen dan voelt het net of je in een spons knijpt en dan ga je de feedback missen.
 
Is het een zx7r? Als de boel niet teveel sleept en niet te hard hoeft te werken zou ik er ook wel mee door durven rijden :Y
Ja, ZX-7R. Ermee durven rijden is sowieso het probleem niet, ik was alleen nieuwsgierig of het misschien beter kon.
Vandaag ook weer naar het werk geweest; 150km. :]

en daar komt al een gedeelte van het verschil vandaan.
Ik weet wat rubber vs staal doet ;)
Al mijn motoren hebben staalomvlochten leidingen, dus dat verklaard het verschil niet met de anderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan