Terug naar de garage en laten ontluchten, mijn eerst ingeving
he Mac-d , ik denk dat die olie ververst moet worden in je achterrem.
en dat opeens bijten van je voorrem , jaaaaaaaaaa dat heb je met stalen remleidingen .
zo kun je heel laat remmen voor de bocht .
lekker weer aan het werk of nog niet....?
Alleen dat bijten ,voorrem bedienen : niks...niks..,ankers
Die achterrem kan ik niks voelen ,moet met m´n volle gwicht erop zetten voor een reactie ,dus dat sponzige voel ik dan echt niet
PS:
Het aanlopen had ze al vanaf het begin dat ik haar had
Als ik mijn fiets de schuur in druk hoor ik de blokken ook wel iets aanlopen, maar dat is volgens mij normaal.
Is je voorremklauw niet toevallig zeer vuil waardoor de cilinders eerst niet bewegen maar vervolgens door de opbouwende druk sneller dan normaal naar buiten komen
he Mac-d , ik denk dat die olie ververst moet worden in je achterrem.
en dat opeens bijten van je voorrem , jaaaaaaaaaa dat heb je met stalen remleidingen .
zo kun je heel laat remmen voor de bocht .
lekker weer aan het werk of nog niet....?
Zacht aanlopen is heel normaal.
Dat "niks..niks..alles" heft weinig met je remleidingen te maken. Klinkt alsof je remblokken eerst op temperatuur moeten komen en dan pas gaan werken.
Zijn het originele blokken, geschikt voor de openbare weg?
Zuigers zitten achter vast en remolie achter vv.
Check je zuigers voor ook even op correcte werking, of ze allemaal wel uitgaan als je die rem indrukt wellicht blijft er 1 hangen. Krijg je vreemd remgedrag van
Ik heb nog geen 2 maanden geleden de remklauwen van de voorrem helemaal schoongemaakt ,lijkt me bijzonder als ze nou weer vol troep zitten
Remklauwen schoonmaken garandeert nog niet dat de zuigers soepel kunnen bewegen (je gaf zelf aan datnaschoonmaken de blokjes achter niet bewogen konden worden met de hand). Als er ook maar enige corrosie zit aan de buitenrand van de zuigers dan kunnen deze gaan klemmen, vooral goed te merken als je nieuwe blokken plaatst (het ruwe deel van de zuigers wordt dan immers terug de klauw in geduwd door de dikkere voering). In dat geval is het beter de zuigers te vervangen, samen met de keerringen. Helaas zijn moderne remsystemen op (vooral) Japanse super-sports vrij gevoelig voor dit effect, vooral als je ook in de winter rijdt. De Nissins op mijn Honda zijn berucht voor corrosie en kunnen zelfs gaan kruimelen rond de zuiger-gaten!
Het kan ook zijn dat de achterrem te veel lucht in het systeem heeft. Controleer verder of de achterrem (vaak een zwevende klauw met zuiger(s) aan 1 zijde) zelf soepel heen en weer kan bewegen op de pennen. Haal de klauw er eens af en trek deze voorzichtig van de pennen af: Er zitten meestal rubber afdichtingen rond de pennen die kunnen gaan lekken waarna water de boel kan laten roesten, de pennen zetten daardoor uit en je zwevende klauw is niet langer zwevend.
Nb: Niet proberen als de klauw achter zuigers aan beide zijden heeft anders gaat dit niet op.
Ook nog: Ik heb ooit op een oude fiets hakende remblokken gehad op de glij-pennen die diep waren ingesleten. Dit moet wel vrij extreem zijn voordat dit echt het remmen beinvloedt maar is niet onmogelijk dus.
De voorrem zal hoogstwaarschijnlijk geen zwevende klauwen hebben, maar dit bijten kan OF betekenen dat de remmen na vervangen van de slangen en ontluchten eindelijk hun ware potentiaal tonen, OF dat ook hier de zuigers (deels) klemmen: Dit kan onevenredige belasting op je schijven geven. Dit geeft niet alleen een happerig effect maar zullen ook vroeg of laat je schijven krom maken: Niet te lang zo doorrijden dus.
Succes ;-)