Remolie verversen z750 abs

Laterz23

MF'er
21 mei 2020
45
4
Hallo motor fanaten👍🏼

Ik wil de rem olie vervangen van mijn z750 2008 met abs, alleen zie ik verschillende verhalen hoe het moet.
De één zeg dat je de abs moet ontluchten via de computer en de ander zeg dat het gewoon op de old school manier kan.

In het handboek staat het volgende(zie afbeelding) als ik het goed begrijp kan ik jet dus gewoon verversen zoals een normaal systeem?

Als ik stalen remleidingen wil plaatsen, moet ik dan ook de leidingen van de abs pomp vervangen? Hier lees ik ook verschillende dingen over.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210117-115509_Drive.jpg
    Screenshot_20210117-115509_Drive.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 16
De remleiding van je rempomp gaat naar je ABS unit en vanaf daar gaat ie naar de remklauw.
Die leidingen zou ik allemaal vervangen als je wilt overstappen naar RVS omvlochten remleidingen. Ik zie niet echt hoe je het anders kan doen.
Houdt er rekening mee dat er waarschijnlijk voorgebogen leidingwerk nodig is (gedeelte wat direct verbonden is met de abs module), dus ik weet niet hoe makkelijk het is. Misschien zijn er kant en klare sets beschikbaar.

Vullen en ontluchten zou ik doen alsof er geen ABS op zit, je hoort vaak met auto's dan ze inderdaad via de computer de kleppen open zetten om het blok ook door te spoelen. Bij motorfietsen lees ik dit eigenlijk niet, maar ik ben geen deskundige.
Je kunt dit navragen bij een dealer als je het zeker wilt weten.
 
Bedankt voor je reactie, van het merk HEL zijn er inderdaad complete sets leverbaar.

Hoe sommige het doen is puur de leidingen vervangen die je bij een niet abs versie ook vervang, alleen zag ik de nut daar niet van in haha.
 
Hallo motor fanaten👍🏼

Ik wil de rem olie vervangen van mijn z750 2008 met abs, alleen zie ik verschillende verhalen hoe het moet.
De één zeg dat je de abs moet ontluchten via de computer en de ander zeg dat het gewoon op de old school manier kan.

In het handboek staat het volgende(zie afbeelding) als ik het goed begrijp kan ik jet dus gewoon verversen zoals een normaal systeem?

Als ik stalen remleidingen wil plaatsen, moet ik dan ook de leidingen van de abs pomp vervangen? Hier lees ik ook verschillende dingen over.


Alvast bedankt!
Ik heb het 2 jaar geleden wel zo gedaan. Onderaan de nippel los en bovenaan de remvloeistof bijvullen totdat er onderaan verse uitkomt.

Het staat inderdaad zo in het werkplaatsboek en de Honda/Triumpfdealer om de hoek bevestigde dit.
 
De remleiding van je rempomp gaat naar je ABS unit en vanaf daar gaat ie naar de remklauw.
Die leidingen zou ik allemaal vervangen als je wilt overstappen naar RVS omvlochten remleidingen. Ik zie niet echt hoe je het anders kan doen.
Houdt er rekening mee dat er waarschijnlijk voorgebogen leidingwerk nodig is (gedeelte wat direct verbonden is met de abs module), dus ik weet niet hoe makkelijk het is. Misschien zijn er kant en klare sets beschikbaar.

Vullen en ontluchten zou ik doen alsof er geen ABS op zit, je hoort vaak met auto's dan ze inderdaad via de computer de kleppen open zetten om het blok ook door te spoelen. Bij motorfietsen lees ik dit eigenlijk niet, maar ik ben geen deskundige.
Je kunt dit navragen bij een dealer als je het zeker wilt weten.
Alle leidingwerk naar de ABS unit is al voorgebogen staalleiding. Behalve van het balhoofd naar de rempomp en de klauwen, dat is flexibel.

Links richting de ABS unit is allemaal staal, rechts is flexibel.

20210121_104507.jpg


Dus volgens mij bedoeld TS dat ook, hij zag alleen in het begin de bomen niet meer door het bos.
 
Alle leidingwerk naar de ABS unit is al voorgebogen staalleiding. Behalve van het balhoofd naar de rempomp en de klauwen, dat is flexibel.

Links richting de ABS unit is allemaal staal, rechts is flexibel.

Bekijk bijlage 1586885

Dus volgens mij bedoeld TS dat ook, hij zag alleen in het begin de bomen niet meer door het bos.
Dat heb ik ook in m'n hoofd, maar ik heb het idee dat de TS het plaatje niet compleet heeft in zijn hoofd.
M'n intentie is om hem daar over na te laten denken.
 
Dat heb ik ook in m'n hoofd, maar ik heb het idee dat de TS het plaatje niet compleet heeft in zijn hoofd.
M'n intentie is om hem daar over na te laten denken.
Hij lult inderdaad nogal vaag, er is inderdaad iets op die websites wat hem verwart.

Veel mensen vervangen alleen het leidingwerk voor de niet-ABS versie.
Naja, dat leidingwerk is anders dan de ABS versie, dus ik snap het ook niet wat hij nu precies bedoeld.
 
.. je hoort vaak met auto's dan ze inderdaad via de computer de kleppen open zetten om het blok ook door te spoelen. Bij motorfietsen lees ik dit eigenlijk niet, maar ik ben geen deskundige.
Ligt erg aan het ABS systeem. Er zijn systemen waar de oude vloeistof in de ABS unit blijft zitten als je deze niet softwarematig open zet. Hierdoor kan er vocht blijven zitten waardoor deze units versneld afschrijven. Vervangen is #@! duur, vraag maar aan diverse BMW rijders. Systemen begin deze eeuw waren er dacht ik vrij gevoelig voor.
 
Ligt erg aan het ABS systeem. Er zijn systemen waar de oude vloeistof in de ABS unit blijft zitten als je deze niet softwarematig open zet. Hierdoor kan er vocht blijven zitten waardoor deze units versneld afschrijven. Vervangen is #@! duur, vraag maar aan diverse BMW rijders. Systemen begin deze eeuw waren er dacht ik vrij gevoelig voor.
Ik heb me er 10 jaar geleden ook wel eens in verdiept.
Met Google kwam er voornamelijk BMW naar voren, en dat dat elektrisch opengezet moet worden, en dat alleen de dealer dat kan.

Daarom heb ik het ook nagevraagd bij de dealer, maar het was alleen geen Kawa dealer. En die zei na even overleg met zijn collega, gewoon van onderen eruit en van boven erin.
En zo staat het ook gewoon in het werkplaatshandboek van de Z750.

Dit was bij een honda/Triumph dealer, dus ik neem aan dat dit voor de meeste merken zo werkt.
BMW is altijd al apart geweest, en Duitsers zijn meester in het afblokken van beunwerk, zodat je weer naar de dealer heen moet.
 
Ik wil TS niet verwarren dus ik neem zijn omschrijving over. Daarom zet ik er ook al flexibel bij.
Tenminste, volgens mij begon hij zelf over leidingen. Dan zou ik het even terug moeten lezen maar dat ga ik niet doen:N

Er word hier over leidingen vanaf de pomp naar abs gesproken, dat zijn idd leidingen wat dus zinloos is om te vervangen want die zetten sowieso niet uit onder druk. De remslangen naar de klauwen word ook leidingen genoemd. Vroeger kwam je hier nog mee weg “want iedereen snapt toch wat er bedoelt word?” Maar stel je gaat nu naar de dealer en zegt ik moet nieuwe leidingen hebben voor mijn z750 dan krijg je leidingen en niet de rvs omvlochten remslangen die je eigenlijk wil hebben.
Dus in navolging van velgen, tandwielen en remolie gaan we nu remleidingen zeggen. O nee, remslangen 🤩
Okee? Mooi! 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan