Remschijf problemen

FransST

MF'er
6 nov 2009
85
64
Lommel
Tijdje terug al eens gepost dat ik alweer last had van een erg trillende voorkant van de motor bij het remmen, vermoedelijk weer kromme schijven.
Ik heb mijn dealer een overzicht gegeven van mijn problemen met de voorste remschijven en wanneer deze vervangen zijn. Reaktie was dat ze de vorige keren coulant waren geweest maar deze keer niet ;( :( . Ik heb nu dus al de 4e set nieuwe schijven maar nog steeds hetzelfde probleem.

Een tijdje terug kwam daar nog iets bij: Ik kon de motor niet van de middenbok krijgen omdat de remblokken vast aan de schijven zaten. Uiteindelijk lukte het toch. Zelfde heb ik vorig jaar ook al gehad. Toen met Braking bloemblad schijven die een tijdje later ook vervangen zijn omdat ze krom waren.


_DSC7425_zps9daa5274.jpg


Op de schijven was een duidelijke "afdruk" van de remblokken. Op die plaats waren de schijven flink beschadigd, allemaal putjes.

In mijn "boekhouding"gezien dat in het voorjaar van 2009 ik datzelfde ook al had. ( die schijven zijn enkele maanden later vervangen) Dus nu al de 3e keer. Het is wel steeds in de winter, hoewel ik niet in de pekel rij. Misschien dat er toch nog wat zout op de weg heeft gelegen ??

Iemand zoiets ook al gehad??

DSC_0264_zps0aad4562.jpg


DSC_0265_zps9a8bf798.jpg


DSC_0267_zpsec68bac9.jpg


Ik denk dat ik zelf eens contact opneem met Triumph over dit probleem - zowel het trillen / kromtrekken van de schijven als deze beschadigingen.

Frans.
 
Ik weet niet wat voor remblokken je gebruikt. De originele die bij de schijven worden geleverd door de fabrikant of andere. Misschien dat er materialen in de blokken zitten die de schijven aanvreten. Lagers van het voorwiel verder ook in orde ? Misschien als hier ergens iets ruimte op zit dat de schijf soort van beweegt in de remklauwen
 
ik heb het idee dat je na aanremmen voor een stoplicht de rem vasthoud,
de hitte in de blokken en schijven kan op die manier niet weg en de schijven trekken krom.
de rest van de schijf kan n.l. zijn warmte wel kwijt.
 
Laatst bewerkt:
De putjes... KAN komen door dat de schijf in een zuustofrijk gebied is (buitenlucht) en de plak onder de blokjes een zuurstof armer gebied. Daardoor zal het zuurstofarme deel aangetast worden. Dat noemt men ook wel een zuurstofcel.

Ik ken de hele geschiedenis niet, maar staat je motor regelmatig langere tijd stil (dus niet dagelijksgebruik, maar bijvoorbeeld alleen elke zondag).

Een andere oorzaak kan zijn dat er een electrisch potentiaal ontstaat tussen je blokjes en de schijf. al heb je daar wel een electroliet voor nodig (galvanische corrosie).
 
Laatst bewerkt:
De putjes... KAN komen door dat de schijf in een zuustofrijk gebied is (buitenlucht) en de plak onder de blokjes een zuurstof armer gebied. Daardoor zal het zuurstofarme deel aangetast worden. Dat noemt men ook wel een zuurstofcel.

Ik ken de hele geschiedenis niet, maar staat je motor regelmatig langere tijd stil (dus niet dagelijksgebruik, maar bijvoorbeeld alleen elke zondag).

Een andere oorzaak kan zijn dat er een electrisch potentiaal ontstaat tussen je blokjes en de schijf. al heb je daar wel een electroliet voor nodig (galvanische corrosie).

rocketscience ?
 
wie zegt dat de schijf krom is ? stel dat er dikteverschil in de schijf zit....


quote ;



Tijdje terug al eens gepost dat ik alweer last had van een erg trillende voorkant van de motor bij het remmen, vermoedelijk weer kromme schijven.
Ik heb mijn dealer een overzicht gegeven van mijn problemen met de voorste remschijven en wanneer deze vervangen zijn. Reaktie was dat ze de vorige keren coulant waren geweest maar deze keer niet . Ik heb nu dus al de 4e set nieuwe schijven maar nog steeds hetzelfde probleem.
 
Misschien even wat meer info voor de lezers thuis? Aantal gereden kilometers, rijstijl, lopen de remmen aan?

Vind het uitzonderlijke pitting voor remschijven, braking is ook geen beroerd merk.
 
Dan zouden alle schijven dit hebben........

Niet percee... en ... aan de andere kant... heel veel hebben dit toch ook. (Valt een beetje gelijk met het verhaal over mensen die allerlei verschrikkelijke scheuren en gaten in hun banden vinden... en wat blijkt de mensen die dat lezen, gaan de bandjes van de eigen fiets ook eens goed bekijken .... en je raad het nooit.... maar ook die hebben allerlei rare scheurtjes etc.. Gewoon omdat je er nooit eerder GOED... naar gekeken hebt.

Een belangrijk punt bij corrosie is dat de factoren die een rolspelen heel divers zijn en daardoor kan het zijn dat bij de ST in kwestie die factoren toevalligerwijs heel vaak samenvallen. (dingen als de stallingsruimt, en wat daar staat aan spullen, mogelijk honden in de buurt die over het wiel pissen, schoonmaakmiddelen, tijd tussen rijden en stilstaan, lengte van stilstaan).

Met bijvoorbeeld ook een schoonmaakmiddel met CL (chloor) als een van de elementen (HCl? Zou in velgenreiniger KUNNEN zitten), kan bij RVS producten tot grote schade leiden.

Voor de mensen die straks weer "rocket science" willen roepen... let voor al op de vele Kan, Kunnen, is mogelijk etc. de reden dat mensen IR voor de naam hebben en ook daarwerkelijk (niet percee die Brak ) hoogleraar corrosie zijn geworden geeft wel aan dat er zeer veel mogelijk is. Overigens... Rocket Science is natuurlijk gewoon 2 woorden :)
 
Heb probleem ook met min fz 750. Komt bij deze motor van de remklauwen vandaan.
Deze zitten na een 3 uurs race alweer vast.(gedeeltelijk) Moeten na elke keer rijden
deze weer helemaal uit elkaar halen. Dan geen trillen. (of zelfs pulseren in remhandel)Pitting op de schijven ook bekend, is gewoon corrosie. Gebruik ze na vlakken weer, nog een beetje pitting achtergebleven. Een keer nieuwe schijven gekocht twee
maal laten vlakken.
full
 
quote ;



Tijdje terug al eens gepost dat ik alweer last had van een erg trillende voorkant van de motor bij het remmen, vermoedelijk weer kromme schijven.
Ik heb mijn dealer een overzicht gegeven van mijn problemen met de voorste remschijven en wanneer deze vervangen zijn. Reaktie was dat ze de vorige keren coulant waren geweest maar deze keer niet . Ik heb nu dus al de 4e set nieuwe schijven maar nog steeds hetzelfde probleem.
Vermoedelijk is het kernwoord hier.
Schijven met roest geven ook trillingen.
Schijven met dikteverschil geven ook trillingen.
Schijven die heet zijn geweest en daardoor plaatselijik een andere materiaalstructuur hebben gekregen geven ook trillingen.
Schijven waar plaatselijk meer/minder remblokmateriaal aanwezig is (dit materiaal wisselt uit tussen blok en schijf) geven ook trillingen.

Vaak worden trillingen toegekend aan kromme schijven, maar in de meeste gevallen zijn de schijven helemaal niet krom.

Ik zou TS adviseren om iets aan die roestvorming te doen. Zo te zien hebben de blokken vrij lange tijd op dezelfde plek gestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan