Remschijf vraag

Dozo

Die hard MF'er
30 aug 2012
342
23
Twente
Even een vraagje aan de techneuten:

1)Ik heb vorige week Zaterdag mijn achterband laten vervangen bij de motor zaak
2) Vorige week Zondag een aardige rit gemaakt
3) Vandaag weer een stuk gereden en ineens hoor ik dat mijn achterrem erg piept

Nu kijk ik en schrik me de pleuris :o allemaal groeven in de remschijf!!! (dikke ribbels zeg maar) het verschil is haast wel een millimeter :(

Iemand enig idee hoe dit kan?
kan dit te maken hebben met de bandenwissel dat de rem niet goed is terug gezet ofzo? want voor de wissel was hij mooi glad en gelijkmatig

ever ter verduidelijking: hun hebben het hele acterwiel gedemonteerd en weer gemonteerd omdat ik dit zelf niet aandurfde vanwege eventuele problemen zoals dit

 
ok, dus als ik het goed begrijp:

door dat het wiel er uit is geweest en terug geplaatst en de blokken al slecht waren is dit gebeurt?.

Als er nieuwe blokken op komen slijt het dan weer naar normaal af, of moet er nu ook een nieuwe schijf op komen?
 
Bekende truc: bij bandenwissel goede remblokken vervangen door versleten, zodat je een week later nieuwe blokjes komt kopen })

Ja dat ga ik ook haast denken (ben gek op complot theorieën :+ ), ik heb de motor nog niet lang en degene die mee is geweest om te kijken is een erg ervaren motor rijder en schade hersteller en die garandeerde me dat blokken erg goed waren.

En raar dat het dus niet gelijdelijk is gegaan maar voor de wissel niks aan de hand en erna dit resultaat..
 
Lijkt mij puur toeval al hadden vastzittend zuigers en versleten remblokken de monteur ook moeten opvallen.(of was het een stagiaire)
 
Laatst bewerkt:
Als je remblokken zover op waren bij het terugplaatsen van je wiel had de monteur dat moeten zien.
Zitten de afstandbussen er wel allemaal en in de juiste volgorde tussen?
 
Als je remblokken zover op waren bij het terugplaatsen van je wiel had de monteur dat moeten zien.
Zitten de afstandbussen er wel allemaal en in de juiste volgorde tussen?

Geen mogelijkheid om te controleren omdat ik niet technisch aangelegd ben :$
Daarom heb ik ook het hele wiel bij hun laten wisselen in plaats van allen de achterband te brengen :/

Ze hebben me wel het advies gegeven om de kettingset binnenkort te vervangen maar met geen woord over de remmen gehad... :(
 
ok, dus als ik het goed begrijp:

door dat het wiel er uit is geweest en terug geplaatst en de blokken al slecht waren is dit gebeurt?.

Als er nieuwe blokken op komen slijt het dan weer naar normaal af, of moet er nu ook een nieuwe schijf op komen?

Schijf kun je wel wat proper schuren/slijpen zodat de volgende remblokken niet op 1,2,3 versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je remblokken zover op waren bij het terugplaatsen van je wiel had de monteur dat moeten zien.
Zitten de afstandbussen er wel allemaal en in de juiste volgorde tussen?

Er zitten geen afstandbussen in deze klauw alleen een schetsplaatje achter elk remblok.


Lijkt mij puur toeval al hadden vastzittend zuigers en versleten remblokken de monteur ook moeten opvallen.(of was het een stagiaire)


Ik zou er niet op vertrouwen, professionele monteurs zijn niet heilig. Ik heb het onderhoud van mijn auto in eigen beheer genomen omdat een professionele garage het 4x heeft verkloot. Laatste foutje was het niet ontdekken van een gebroken voorveer terwijl ik duidelijk aangaf dat er gerammel bij de voorwielen vandaan kwam. Visuele inspectie van de veren staat bij veel auto's standaard op de checklist (ook als je auto niet klinkt alsof hij uit elkaar valt) maar de beste man heeft dat dus niet gedaan.


Zet de motor op de midden bok of met een paddock stand zodat het achterwiel omhoog staat.

In 1ste zetten en schuren maar zodat alle ruwheden weg zijn.

Ketting zit weliswaar aan de andere kant maar let op je vingers. Wie heeft de link naar het plaatje?
 
Laatst bewerkt:
Er zitten geen afstandbussen in deze klauw alleen een schetsplaatje achter elk remblok.Ik zou er niet op vertrouwen, professionele monteurs zijn niet heilig. Ik heb het onderhoud van mijn auto in eigen beheer genomen omdat een professionele garage het 4x heeft verkloot. Laatste foutje was het niet ontdekken van een gebroken voorveer terwijl ik duidelijk aangaf dat er gerammel bij de voorwielen vandaan kwam. Visuele inspectie van de veren staat bij veel auto's standaard op de checklist (ook als je auto niet klinkt alsof hij uit elkaar valt) maar de beste man heeft dat dus niet gedaan.Ketting zit weliswaar aan de andere kant maar let op je vingers. Wie heeft de link naar het plaatje?
Ik bedoel de afstandsbussen op de wielas.
Als die nioet goed ziten staat je wiel uit het midden en loopt aan een kant de blok aan.
 
je kunt je schijven ook laten afdraaien dat kost niet zo veel.
ik heb het ooit laten doen voor een auto koste 40 gulden voor een set.
Zou dat zo maar vergelijkbaar zijn?
een 12mm dikke gietijzeren autoschijf en een rvs schijf van 4,5mm van een motor.
Bij 4mm is de schijf op.
Je mag er maar 0.25mm afhalen aan beide kanten.
 
Ik bedoel de afstandsbussen op de wielas.
Als die nioet goed ziten staat je wiel uit het midden en loopt aan een kant de blok aan.

Oh ja tuurlijk :+
Maar ik denk niet dat dat het geval is want dat is een flinke bus, als ie er niet tussen zit had ie dat vast al gemerkt bij het rijden en als je hem op de verkeerde plek heb krijg je die remklauw volgens mij helemaal niet op de schijf.
 
motor iig NIET op de bok zetten en in de versnelling om de schijf te schuren :( :X :X :X

ga naar een motorzaak en laat er na kijken.
Kan het zijn dat de bandenmonteur per ongeluk het a.wiel wat ruw heeft gedemonteerd en dat de remblokken uit de klauw zijn gevallen , en ....juist de blokken verkeerd om teruggeplaatst- dus ijzer of ijzer er voor gezorgt heeft van deze groeven :? :? O-)
 
motor iig NIET op de bok zetten en in de versnelling om de schijf te schuren :( :X :X :X

ga naar een motorzaak en laat er na kijken.
Kan het zijn dat de bandenmonteur per ongeluk het a.wiel wat ruw heeft gedemonteerd en dat de remblokken uit de klauw zijn gevallen , en ....juist de blokken verkeerd om teruggeplaatst- dus ijzer of ijzer er voor gezorgt heeft van deze groeven :? :? O-)

Remklauw moet zeker los om inderdaad naar de remblokken te kijken, dat kan iedereen met een beetje mechanisch kunnen.

Waarom zou je de schijf niet wat proper schuren?

Als je de ruwheden eraf haalt gaan je remblokken niet direct versleten zijn.

Tis niet dat je met schuren 2mm eraf haalt.

Heb zo mijn achterschijf van een hondacb500s 'gemaakt', schijf proper geschuurd + nieuwe remblokken en klaar om weer duizenden kilometers te rijden.

Achterrem gebruik je toch amper dus die schijf zal zo wel niet binnen de korste keren op de limiet zitten.

En moest de schijf toch wat aan de dunne kant worden kan je zo tijdelijk wel rijden en op je gemak een andere schijf gaan halen en op een goed moment monteren.
 
Laatst bewerkt:
Remklauw moet zeker los om inderdaad naar de remblokken te kijken, dat kan iedereen met een beetje mechanisch kunnen.

Waarom zou je de schijf niet wat proper schuren?

Als je de ruwheden eraf haalt gaan je remblokken niet direct versleten zijn.

Tis niet dat je met schuren 2mm eraf haalt.

Heb zo mijn achterschijf van een hondacb500s 'gemaakt', schijf proper geschuurd + nieuwe remblokken en klaar om weer duizenden kilometers te rijden.

Achterrem gebruik je toch amper dus die schijf zal zo wel niet binnen de korste keren op de limiet zitten.

En moest de schijf toch wat aan de dunne kant worden kan je zo tijdelijk wel rijden en op je gemak een andere schijf gaan halen en op een goed moment monteren.

Om TS niet bloot te stellen aan gevaren ;) '(
, en idd je schuurt er ook niet zomaar 2m/m af want dat zou beteken dat zijn schijven wel heel zacht zouden zijn, idg is er met schuren helemaal geen 'winst'te behalen,de groeven zijn zichtbaar te diep ;)
komt bij dat wanneer hij er zelf aan knoeit hij zwz geen 'verhaal'kan doen bij die monteur ;)
 
Remklauw moet zeker los om inderdaad naar de remblokken te kijken, dat kan iedereen met een beetje mechanisch kunnen.

Waarom zou je de schijf niet wat proper schuren?

Als je de ruwheden eraf haalt gaan je remblokken niet direct versleten zijn.

Tis niet dat je met schuren 2mm eraf haalt.

Heb zo mijn achterschijf van een hondacb500s 'gemaakt', schijf proper geschuurd + nieuwe remblokken en klaar om weer duizenden kilometers te rijden.

Achterrem gebruik je toch amper dus die schijf zal zo wel niet binnen de korste keren op de limiet zitten.

En moest de schijf toch wat aan de dunne kant worden kan je zo tijdelijk wel rijden en op je gemak een andere schijf gaan halen en op een goed moment monteren.
Wat wil je bereiken met schuren?
Als je de schijf weer vlak wilt maken moet er bijna 1mm af en dan is de schijf veels te dun.
Goeie tip ook om dat te doen meteen draaiend wiel op de bok.
Ik dacht dat het het beste is om de afgerukte vinger te vervoeren naar het ziekenhuis op een zakje met ijs maar dat weet ik niet zeker.
Voordat je gaat schuren zou ik dat eerst even opzoeken.
 
Om TS niet bloot te stellen aan gevaren ;) '(
, en idd je schuurt er ook niet zomaar 2m/m af want dat zou beteken dat zijn schijven wel heel zacht zouden zijn, idg is er met schuren helemaal geen 'winst'te behalen,de groeven zijn zichtbaar te diep ;)
komt bij dat wanneer hij er zelf aan knoeit hij zwz geen 'verhaal'kan doen bij die monteur ;)

Knap om jezelf in gevaar te brengen als de ketting aan de andere kant zit. Alhoewel, sommige mensen krijgen alles voor elkaar...

Ik zou de schijf overigens vervangen, kan me niet voorstellen dat die nog buiten de slijtagelimiet zit.
 
de opstaande rand aan het uiteinde van de remschijf is zo groot dat hij zijn eigen schaduw werpt. Dat die monteur daar niet over begonnen is vind ik erg raar! Wat is de kilometerstand?

Overigens vervang ik vaker achterremschijven dan voorremschijven, om de simpele reden dat deze vééééél meer oppervlakte hebben. Mijn eigen voorremschijven komen er nu wel aan (bij de 100 000 beurt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan