Er van uit gaande dat er mega-lucht in je remklauw zit , gaan we dit nu verwijderen.
Haal het potje bij je remhandle los, en vul dit met remolie. LET OP: niet morsen op je lak. Afbijt!
Sluit de ene kant van de benzineslang op de ontluchtingsnippel aan op je remklauw, hang de andere kant in een schoon potje/flesje.
Knijp nu je rem een paar keer in om druk op te bouwen. Knijp deze voorzichtig in,door de drukopbouw krijg je iets feedback uit je remleiding, en kan de remolie zo uit het potje spuiten (zeker verderop tijdens het ontluchten, er wordt dan flinke druk opgebouwd)
Hou je remhanle ingeknepen, draai de nippel op de remklauw los. Laat hem ff los, maar hou de rem ingeknepen. Draai hem weer vast (lichtjes), en rem weer een paar keer. Herhaal dit. Dus remmen losdraaien, vastdraaien, rem loslaten. Paar keer remmen, herhalen. Dit gaat gemakkelijker met 2 man. Praat wel goed tegen elkaar tijdens het ontluchten, anders wordt het een zooitje.
Als het goed gaat zie je nu de remolie door de benzineslang lopen als je je ontluchtingsnippel losmaakt, samen met wat luchtbelletjes. In het begin zie je misschien niets, er zit immers zeer veel lucht in. Blijf doorgaan tot er geen lucht meer te zien is in de benzineslang. Je rem is nu ontlucht. Kan effe duren, geduld is een schone zaak. Kijk regelmatig in je rempot op je stuur, en hou je remolie op peil. Doe je dit niet , dan pers je weer een zooitje lucht in je leiding en kun je overnieuw beginnen.
Mocht je niet zoveel eurootjes hebben , dan kun je de olie uit je remklauw hergebruiken. Ik ben hier echter geen voorstander van, remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen het neemt water op, en gaat dan mega in kwaliteit achteruit. Hier moet je zelf een keuze maken. Zorg dus wel dat je altijd je remolie goed afgesloten houdt.
Controleer nu of er nergens wat remolie op je lak ligt te rotten (ook bij je stuur/rempotje), starten, straat uitrijden, paar keer voorzichtig remmen, klaar, dus scheuren maar.
Mocht je rem nog wat sponzig aanvoelen, laat je scoot een nachtje staan en herhaal de ontluchtingsperiode. Waarschijnlijk zit er dan nog wat micro-luchtbelletjes in je olie, als je dit een nachtje laat staan, zijn ze gestegen en krijg je ze eruit. Doe ook een elastiekje/tie-wrap) om je remleiding zodat deze dichtgeknepen blijft (niet te hard). Mochten er microdruppeltjes in je remleiding zitten dan kunnen ze je rempotje in. Als je remhandle open staat is deze ingang n. l. afgesloten.