Het lijkt op straat misschien idd zo dat je sneller stilstaat met de motor. Maar wanneer je naar extremiteiten gaat kijken, noodstoppen of in de racewereld zul je zien dat een auto sneller kan vertragen dan een motor. Uiteindelijk heeft het met wegcontact te maken. Ondanks het lagere gewicht van de motor heeft deze bij extreem remmen eigenlijk alleen een klein deel van de voorband om de remkrachten (90%) op de weg over te brengen. Een auto zal altijd met 4 vlakke banden contact maken.
Zoek dat filmpje eens op van TopGear. Waarin een R1 het tegen een Porsche opneemt.
Succes!
Dat heeft iets te maken met de hoeveelheid rubber van je banden op het asfalt
Zie bijvoorbeeld Fabeltje remweg auto-motor of Wat stopt sneller een auto of een motor ?
Even de link aangepast zodat het naar het topic verwijst en niet naar een post
En een auto gaat ook langzamer door de bocht cker?
Dingen aannemen is niet je sterkste kant
Sorry, als je 'wordt' met dt had geschreven had ik je wellicht serieus genomen. Desondanks bedankt voor je bijdrage! Tevens: LinkJa want een motor heeft 4 grote vlakken rubber op de weg en een auto maar 2 kleine vlakjesMet een beetje nadenken kom je al n heel eind
Die presentatie van jou word volgens mij 10x niks.
Bij Coulombse wrijvingDe hoeveelheid rubber op de weg maakt nauwelijks iets uit. Dat klink onlogisch, maar als je naar de natuurkunde achter 'wrijving' kijkt zie je dat het zo is.
dat is onzin, vertraging van massa, een auto: okay, misschien. Een vrachtwagen? NO WAYGeloof het of niet, een beetje vrachtwagen remt een motor er nog uit
Echt wel ,bij blik op de weg hebben ze een keer een proef gedaan met een personenauto en een volgeladen tekker met oplegger en gek genoeg (of niet natuurlijk)waren de remafstanden gelijk.dat is onzin, vertraging van massa, een auto: okay, misschien. Een vrachtwagen? NO WAY
Die massa van die vrachtwagen werkt niet alleen in negatieve zin door, de massa zorgt ook voor een goed wegcontact, de banden worden stevig op de weg gedrukt zodat de remmen hun werk goed kunnen doen.... Een vrachtwagen? NO WAY...
Echt wel ,bij blik op de weg hebben ze een keer een proef gedaan met een personenauto en een volgeladen tekker met oplegger en gek genoeg (of niet natuurlijk)waren de remafstanden gelijk.
Dat gaat dan op voor de praktijk, maar in theorie is dat niet zo, ABS zorgt er voor dat de wielen niet blokkeren, maar geven niet de beste remvertraging, dat is tegen blokkeren aan en dat kan ABS net niet bewerkstelligen. Stond ook in de vorige twee topics over dit onderwerp......................
Bedenk ook dat een vrachtwagen ABS heeft en dus onder alle omstandigheden een optimale remvertraging kent.
Weet ik; een geoefend rijder kan dat, als hij er op is voorbereid... Ik kan het niet. Ik bedoelde maar aan te geven dat een vrachtwagen zichzelf niet "onderuit" zal remmen......Maar met mijn TX750 met dubbele schijrem remde ik die jongens er wel uit.
Hoe verklaar je dat.... Is de remcapaciteit niet voldoende bij maximale belading ?...
lege vrachtwagen 70-75m
volgeladen vrachtwagen 85-100m (volgeladen tot max. gewicht)
dat is onzin, vertraging van massa, een auto: okay, misschien. Een vrachtwagen? NO WAY
Hoe verklaar je dat.... Is de remcapaciteit niet voldoende bij maximale belading ?
je lijkt wel een overstuurse hardrijder die een sociaal (on) wenselijk antwoord geeft op de vraag: 'wat kunnen wij als reden opschrijven van uw gedraging ?' ..
Je lijkt wel een agent. Die willen je ook van alles in de mond leggen wat kant nog wal raakt