revisie zl900 met zijspan

lexleen

Die hard MF'er
18 apr 2007
271
12
begin dit jaar kocht ik een zl900 met zijspan . na heel wat oefenen was ik in de zomer klaar om echt de weg op te gaan en hoewel ik het niet verwachte lukte het me vrij aardig om deze wolf in schaapskleren door het verkeer te loodsen ;

hier even een foto van de span
full


Ik kocht deze motor van een 83 jaar oude man welke er altijd runs met gehandicapten en kinderen mee ging rijden en deze deed ook altijd zelf het onderhoud .
toch had deze buiten het normale onderhoud nooit de tijd genomen om de kleine slijtage en roestpunten bij te werken . Daarom in oktober begonnen om heel de motor eens goed onder handen te nemen .

hier even een zicht hoe de verborgen plekken er uit zagen

full

full


daarom maar gans de motor gedemonteerd .
full

full


Bij het demonteren van het topeinde zag ik dat zelfs de timing van de nokkenassen fout stond . de nokkenas van de uitlaat stond een tand verkeerd . ondanks dat reed de motor eigenlijk zeer goed

full

full


het topeinde gans gedemonteerd en voorzien van nieuwe klepseals , kleppen terug gerodeerd en gans het topeinde gereinigd en terug gespoten .
full

full

full

full

full

full

full


voor het kleppendeksel heb ik gekozen om deze van een gps900 te gebruiken en heel de rotzooi van de emisiecontrol te verwijderen .

Ook de rest van het kader is èèn voor een gedemonteerd en terug gespoten, gestraald en gepolijst

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Ook nog even tijdens het opbouwen

full

full


uiteindelijk is nu van het blok gans het topeinde gereviseerd , van al de rest wat er ook maar aan het kader hangt is alles tot de laatste schroef uit elkaar geweest , alles voorzien van nieuwe lagers, dichtingen , kabelboom is gans uit elkaar geweest en terug in originele staat gebracht , zeer veel polijsten spuitwerk , maar het resultaat mag er weer wezen .

full

full

full

full

full

full

full

full

full


nog enkele kleine dingen dienen te gebeuren en dan is hij klaar .
Nu ben ik ook begonnen aan de span zelf , deze ligt helegans uit elkaar en is reeds gestraald . staat klaar om terug in de grondlak te zetten .

Toch bestaat de kans dat als hij weer helemaal klaar is dat deze word verkocht omdat ik door mijn enorme drukken job bijna geen tijd zal hebben om er veel mee te gaan rijden .
Maar dat zien we wel weer als hij helemaal klaar is .
 
tering jantje
dat is geen half werk zeg


mooi gedaan
petje/helm af
als je straks de boel weer aan elkaar heb en je rijd een rondje wil je het vast niet meer kwijt
 
:} Heel mooi gedaan allemaal, mis alleen het spannetje er aan.

Even een opmerking met precies dat in het achterhoofd: In de Ustated Nites verlaten ze bij de GTR1000 de timing van de uitlaatnokkenas nogal eens, om meer "grunt" bij lage toeren te krijgen. Misschien stond je timing dus wel met een reden "verkeerd"........
 
halflive is op oorlogspad ;) Die van Dennis is een V4, das al veel beter :X
Nee, ik doelde op de poetsafwijking van Dennis.
Die poetst en polijst alles tot het mooier als nieuw is. Kijk maar eens terug in Dennis zijn topic hoe zijn XJR er uit ziet.
Dit type motor is inderdaad niet mijn smaak. Het motorkarakter wel, het blok zou alleen in een sportief frame moeten hangen.
 
wat eigenlijk nog niemand opgemerkt heeft is er toch iets aan de motor veranderd
wat ik al enkele malen heb toegepast maar bij mijn weten nog nooit gezien dat iemand anders dit ooit heeft gedaan .
ik doel namelijk op de uitlaatbochten .
deze waren mechanisch nog wel in zeer goede staat maar de chroom was niet meer te redden .
daarom heb ik deze laten stralen en daarna een roestwerende, hittebestendige behandeling gegeven en daarna is deze overtrokken met een RVS 316L vlecht .
Het zo een vlecht welke ook om oliedrukleidingenen , remleidingen enz zit .
Ik werk nl in die branche en kan aan die losse vlechten komen . Het ziet er eigenlijk uit als een rvs vlechtslang welke je gewoon over de bochten kan trekken .
Voordeel , ziet er toch vrij mooi uit en roest nooit meer .

full

full

full

full
 
Volgens mij heb je ook meteen de meeste foto's in een OP wedstrijd gewonnen..

Hoop dat deze pag snel vol is omdat ik tijden moet wachten voor hij geladen is steeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan