rijbewijs kwijt (2e keer)

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
8.210
606
froubuurt
het is weer zo ver. ik ben mijn rijbewijs kwijt. en dat is nu al de 2e keer. ik heb de eerste keer 64 te hard )80 mocht) gereden en na 5 dagen incl. weekend kon ik het papiertje weer ophalen.
dit keer gaat dat dus wel anders. heb dit keer 69 te hard gereden (80 mocht). die ben ik dus wel ff kwijt. ongeveer 7 dagen na de inbeslagname valt er bij mij een brijf in de bus dat ik 12 dagen daarvoor ngeveer 170 heb gereden waar 80 mocht en dat ik geflitst ben. of ik ff wilde verklaren of ik de bestuurder van het voertuig was. en zo niet wie dan wel.
dit alles is nu zo'n 6 weken geleden en heb intussen l kleine beetjes info.

ik be dus bang dat mijn rijbewijs nooit meer terug komt, in principe heb ik immers 3 te hoge overtredingen op mijn naam, alleen 2 erg snel achter elkaar. dat zijn dus eigelijk 3 punten. ik weet al dat de eerste zaak (de inbeslagname) voor moet komen, weet alleen nog niet wanneer. van de 2e moet ik nog verklaren dat ik de bestuurder was.

hierbij moet ik zeggen dat ik mij aardig kan in houden in de auto en dat alles op de motor gebeurt. bewijs hiervan is dat ik mijn derde boete nog moet ontvangen. 1e was 10 te hard 2e wat inhalen waar een verbod van kracht was (snelweg) en de boete die onderweg is is ook voor 10 tot 15 te hard. allemaal niet erg serieus dus.

wat ik dus wil weten: wat zijn mijn kansen dat ik mijn rbw ooit weer terug zie.
ik heb namelijk het volgende in mijn hoofd:
die derde punt mag ik eigenlijk niet krijgen, het puntenssteem is bedacht zodat je er wat van kan leren. ik heb eigelijk maar 1 leer momentje gehad, namelijk na het eerste vergrijp. na het 2e kreeg ik al gauw bericht van het derde.

als ik heel veel geluk heb (heb ik niet) krijg ik alles nog vor 2008 terug. als ik pech heb ben ik alles kwijt.
maar de situatie die ik hoop is de gerechtigheid situatie (zo zie ik het he) ik krijg mijn B klasse met E oor 2008 terug en nar A kan ik fluiten.
mijn motivatie hiervooris het volgende:
bijna alle boetes zijn voor a klasse, in de B klasse heb ik nog geen geregistreerde boetes. plus heb ik mijn rijbewijs voor mijn werk hard nodig.
vanaf 2008 moet ik namelijk in staat zijn asap op mijn werk te zijn. ook staat in mijn functieonschrijving chaufeur. moet ook helpen.
oerigens wil ik tegen de tijd dat de zaak voorkomt niet meer in het bezit zijn van een motor, iets wat ook kan overtuigen

om dit voor elkaar te krijgen probeer ik een brief te laten tekenen door mijn commandant, waarin hij alles bevestigd. en als het kan wil ik graag zaaknummers van situaties waarin de ene (nu B) wel terug komt maar de andere (nu A) weg blijft.

iemand tips voor in de rechtbank of zaaknummers.
bij voorbad dank
 
Laatst bewerkt:
mooi klote, als ik het goed begrijp ben je staande gehouden voor te hard rijden (69 te hard) en je heb een boete binnen voor 170 waar je 80 mocht? en daarvoor al een keer je rijbewijs kwijt geweest? Dan vrees ik dat je de pineut ben..
 
Ik heb er geen verstand van maar je bent zwaar de l*l.......succes dan maar.....

Btw, hoe krijg je het voor elkaar..... |( |( 2 keer.......
 
Laatst bewerkt:
rbw kwijt btekend dat je niks gemotoriseerd mag besturen .. dus ik hoop dat je dicht bij jouw werk woont
 
Als ik het goed begrijp valt je situatie als volgt samen te vatten:

- Ooit een forse overtreding, rbw tijdelijk ingevorderd.
- Nu twee forse overtredingen waarvan een met invordering tijdens staandehouding.
- Je bent beginnend bestuurder met punten rijbewijs.

Veel wijsheid kan ik niet toevoegen. Mogelijk dat ze bij Flitsservice je verder kunnen helpen (die zijn specialist op dit gebied).
Ik ben echter wel bang dat je nu flink aan de beurt bent. Volgens mij wordt er geen rekening gehouden met het feit dat je je rijbewijs voor je werk nodig hebt ("Reden te meer om er voorzichtig mee te zijn"). Eigenlijk vind ik dit ook terecht al is het sneu voor jou.


Succes, ik hoop echt voor je dat je de schade weet te beperken. Ik vrees echter het ergste.Naast de punten zouden ze ook via art.130 aan je rijbewijs kunnen gaan trekken (is ook niet erg leuk)
 
Ik vind je redenatie wel opmerkelijk "het puntensysteem is in het leven geroepen zodat je er iets van kan leren, die mogelijkheid heb ik nooit gehad"

Ehmm volgens mij is het puntensysteem precies afdoende voor de overtredingen die je begaan hebt (nee ik ben geen moraalridder en ja ik rijd ook wel eens te hard).
Bij zulke snelheidsovertredingen kan ik ook alleen maar zeggen (na 3keer) dat het je iegen schuld is en ik ook niet verwacht dat de rechter enig medelijden zal tonen, ook niet als je een briefje van je commandant hebt. Ik hoop het wel voor je, echter moet ik zo'n rechter nog tegenkomen (niet dat ik er zoveel zie dan ;) )
 
Ik kan maar 1 ding zeggen EIGENSCHULD DIKKE BULT


En nee ik kan je hiermee niet verder helpen maar de combinatie alleen A weg en de rest te houden kun je volgens mij wel shaken.

Dat weet hij zelf ook wel, nergens in zijn reply doet hij alsof het een ander zijn schuld is.


Mede door die insteek, denk ik dat hij bij een rechter eventueeel WEL gehoor zou kunnen krijgen met zijn "A vrijwillig :W, B houden ivm werk" verhaal.
 
Dat weet hij zelf ook wel, nergens in zijn reply doet hij alsof het een ander zijn schuld is.


Mede door die insteek, denk ik dat hij bij een rechter eventueeel WEL gehoor zou kunnen krijgen met zijn "A vrijwillig :W, B houden ivm werk" verhaal.
ligt iets ingewikkelder. De rechter zal in een strafzaak oordelen over de overtreding en kan een rijontzegging opleggen.
het rijbewijs ongeldig verklaren (of een bepaalde categorie ongeldig verklaren) kan het cbr via bestuursrecht. Dit zijn twee processen die niets met elkaar te maken hebben.
 
Denk dat de werkgever van Monkey_P ook niet zo blij is met diens zelfdiscipline. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat uit de overtredingen en daaruit vooorvloeiende ontzegging een ontslaggrond volgt omdat betrokkene zich door eigen gedrag ongeschikt heeft gemaakt voor de dienst als defensiechauffeur.
 
Laatst bewerkt:
ligt iets ingewikkelder. De rechter zal in een strafzaak oordelen over de overtreding en kan een rijontzegging opleggen.
het rijbewijs ongeldig verklaren (of een bepaalde categorie ongeldig verklaren) kan het cbr via bestuursrecht. Dit zijn twee processen die niets met elkaar te maken hebben.

Klopt.

Alleen denk ik dat als we er zo diep op in gaan eerst bijna heel M-F op cursus moeten sturen voordat ze ook snappen waar we het over hebben ;)




Denk dat de werkgever van Monkey_P ook niet zo blij is met diens zelfdiscipline. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat uit de overtredingen en daaruit vooorvloeiende ontzegging een ontslaggrond volgt omdat betrokkene zich door eigen gedrag ongeschikt heeft gemaakt voor de dienst als defensiechauffeur.

is ook nog iets rekening mee te houden idd... :X :Y :X
 
Laatst bewerkt:
art 130?

en aan koofiejunk flitsservice?

jdm
Ehmm volgens mij is het puntensysteem precies afdoende voor de overtredingen die je begaan hebt (nee ik ben geen moraalridder en ja ik rijd ook wel eens te hard).
Bij zulke snelheidsovertredingen kan ik ook alleen maar zeggen (na 3keer) dat het je iegen schuld is en ik ook niet verwacht dat de rechter enig medelijden zal tonen, ook niet als je een briefje van je baas hebt. Ik hoop het wel voor je, echter moet ik zo'n rechter nog tegenkomen

nee
de 1e staat buien kijf de 2e ook maar de derde (eigelijk de 2e omdat die eerder was) gaat het om. zij hadden mij moeten aanhouden (ben immers gevaar op de weg) maar hebben dat niet gedaan, als ze mij hadden aangehouden was de keer dat het inbeslaggenomen is nooit gebeurt.
dat is waar het om draait
en dit kost me theoretisch (met de eerste) 3 punten maar eerlijk bekeken 2. ik ben het nu wel wijt maar het gaat mij erom dat ik et weer krijg.

ben ook net van mening dat het niet mijn schuld is maar alvast voor verdere problemen:
HET IS MIJN EIGEN SCHULD (tnx baksteen voor het opkomen voor mij)
het maakt mij uit of ik mijn mobiliteit (dus 1 catogorie van het rijbew) na enige tijd weer terugkrijg
 
Laatst bewerkt:
aan koffiejunk:
volgens mij zijn bijde overtredingen van dien aard dat ze bijde onder de rechter vallen en niet het cbr, of zit ik verkeerd (allebij 50+)
en an thunder:
de eventuele problemen met mijn werkgever zijn geregeld en minimaal, rekening houdend met het feit dat ik mijn functie nog nooit heb kunnen uitvoeren. dus dat is geen (en zeker niet in een gerechtelijke zaak) belangrijkpunt

advocaat overigens een goed idee (zal bij bond informeren)
 
Laatst bewerkt:
art 130?

en aan koofiejunk flitsservice?


artikel 130 WVW. Is een hele enge regel die het CBR buiten het strafrecht om ook de mogelijkheid geeft om aan je rbw te gaan trekken. Vaak komen ze bij het CBR in aktie na een melding van de politie. Het kan dus zijn dat de politie een pv opmaakt waarmee de ovj een strafzaak begint, maar tegelijk ook een melding bij het cbr doet. Dan zou het zo kunnen zijn dat de rechter je vrij spreekt in de strafzaak (in jouw geval is de kans hierop erg klein, maar als voorbeeld) maar je rbw nog niet veilig is omdat het CBR nog een onderzoek instelt en op grond van art 130 je rbw ongeldig kan verklaren.


Flitsservice: www.flitsservice.nl. Een website tegen het handhavingsbeleid van met name snelheidsovertredingen. Op het forum (categorie juridisch) zijn een aantal mensen actief die zeer veel tijd hebben gestoken in deze materie en ook vele juridische mogelijkheden uitgezocht hebben. Recent hebben ze nog de landelijke pers gehaald door dmv juridische trucs het OM veroordeeld te krijgen tot het betalen van 10 000 euro aan iemand die zijn wilden vervolgen voor een snelheidsovertreding :)
Kortom, hier zitten de specialisten die creatief zijn en een schurfthekel hebben aan alles wat met het OM, Spee of de politie te maken heeft.
 
aan koffiejunk:
volgens mij zijn bijde overtredingen van dien aard dat ze bijde onder de rechter vallen en niet het cbr, of zit ik verkeerd (allebij 50+)


Hier verwar je het CBR met de graaiwet van meneer Mulder.

Kleine overtredingen kunnen administratief afgehandeld worden (<30km/h te snel; <40km/h te snel op de snelweg). Je krijgt dan uit leeuwarden een rekening met een grote M rechtsboven. Je rechtspositie is dan zeer zwak omdat je tegen alle principes van een rechtstaat in als verdachte je onschuld moet bewijzen.

Ben je stouter geweest dan val je niet onder deze graaiwet. Je krijgt dan een rekening met rechtsboven een letter T van transactie voorstel. De straf is dan wel een stukje zwaarder en de overtreding wordt geregistreerd. In de strafmaat wordt dan ook rekening gehouden met recidive. Je hebt dan wel als verdachte meer rechten en de ovj zal zelf met bewijs moeten komen.


Los van deze strafrechtelijke procedures is in de WVW nog artikel 130 opgenomen. Dat artikel geeft het CBR eng veel rechten om ook aan je rbw te trekken.
 
Wel respect voor je nuchterheid, daar kunnen nog een hoop mede rijbewijs-verliezers wat van leren. Je hebt er alleen zo weinig aan... succes, hoop dat je laat weten wat de uiteindelijke uitspraak zal zijn :Y
 
wat ik dus wil weten: wat zijn mijn kansen dat ik mijn rbw ooit weer terug zie.
ik heb namelijk het volgende in mijn hoofd:
die derde punt mag ik eigenlijk niet krijgen, het puntenssteem is bedacht zodat je er wat van kan leren. ik heb eigelijk maar 1 leer momentje gehad, namelijk na het eerste vergrijp. na het 2e kreeg ik al gauw bericht van het derde.

Als ik dit zo lees heb je je kansen gehad en nog niks geleerd.
Ik hoop dat je kan zwaaien want dat rijbewijs zal je voorlopig niet zien vrees ik.

.
 
Als ik dit zo lees heb je je kansen gehad en nog niks geleerd.
Ik hoop dat je kan zwaaien want dat rijbewijs zal je voorlopig niet zien vrees ik.

.

dat denk ik ook ja... zeg maar dag tegen het bewijsje dat je kunt rijden ;)
 
met het verhaal dat je je roze papiertje voor de baas nodig hebt kun je wel eens pech
hebben, jij hebt namelijk als militair een geel militair rijbewijs.

je kunt zonder burgerrijbewijs, maar met militair rijbewijs gewoon defensievoertuigen
besturen.
daarom kunnen daar ook 17-jarigen een groot rijbewijs hebben.

en de kwestie dat je paraat staat voor nrf is ook zo opgelost:
ga maar op de kazerne binnenslapen.

een off. v justitie is ook niet gek, die hebben hun inlichtingen sneller bij elkaar dan jij.

je kunt wel een probleem krijgen als je een extra rijbewijs wilt halen op het otcrij
daar moet je invullen of je nog in het bezit bent van een geldig rijbewijs ja/nee
dan kun je misschien wel een extra mil.categorie halen maar nooit overschrijven
naar een burgerrijbewijs
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zeggen ze: ge moet nie pijpen, ge moet nie komen zagen, ge moet nie zeveren, ge moet het maar weten

Uw rijbewijs, daar kunt ge naar fluiten *O*
 
ik klikte dit topic aan vanwege het droge "(2de keer)"

moet zeggen.. je hebt wel wat gepresteerd zeg..
ik bedoel.. ik rij echt vaak te hard, maar niet waar het niet kan(daarmee dus ook: waar ze me kunnen pakken...!) mja

succes.. als je eenmaal in de shit zit.. is natuurlijk anders lullen....

lees wel ff mee wat het geworden is...!
 
Terug
Bovenaan Onderaan