Rijden in groepsverband gevaarlijk?

Ik moet het wel met topic strater eens zijn.
Als je als sportieve rijder een dag met wat minder sportieve rijders hebt rondgetoured, dan wil je op de 'after-toer' het gas wel ff flink losdraaien.

Maar of dat nou gevaarlijker is dan dat ik zelf een stukje ga rijden ..... :?
 
Ik rij nooit in een grote groep (uitzondering Mega-Meeting :) ) Als ik
samen met iemand rij dan is het met m'n broer. We voelen elkaar goed
aan en weten van elkaar hoe we rijden. Ik vind er trouwens ook geen
hol aan om met een heel leger op pad te gaan (wéér uitzondering
Mega-Meeting :) )
 
Ik moet het wel met topic strater eens zijn.
Als je als sportieve rijder een dag met wat minder sportieve rijders hebt rondgetoured, dan wil je op de 'after-toer' het gas wel ff flink losdraaien.

Maar of dat nou gevaarlijker is dan dat ik zelf een stukje ga rijden ..... :?

Ach, wanneer ik alles op een rijtje zet dan ben ik het wel eens met MarkH.
De touren zelf zijn relatief ongevaarlijk. Wanneer wij met zo'n 20 tot 30 motoren rijden houden wij ons redelijk netjes aan de snelheidsbeperkingen. We krijgen veelvuldig voorrang van koekblikkers daar waar we er geen recht op hebben.

Met betrekking tot de rijvaardigheid zie ik eerlijk gezegd niet zoveel verband tussen de ten toon gespreidde rijkunde en de termijn dat het rijbewijs in bezit is. Na een paar duizend kilometer kan de ene groep motorrijden terwijl de andere groep zich kan verplaatsen op een motorfiets.
 
Als ik wel iets heb geleerd van het rijden in een grote (10+) groep motoren is het wel dat je die dag wel in je "relaxte-toermodus" moet zitten. Het ging toen(waarschijnlijk door de grote verscheidenheid aan motoren) ook veel langzamer dan wij samen meestal rijden en dat hadden we niet verwacht. Daarom viel het ook nogal tegen.
Maar of het daardoor gevaarlijker is; denk het niet. Als je stevig door wil rijden, moet je niet met een grote groep mee gaan.
 
Ik zie allemaal mensen die niet in een groep willen rijden maar wat is voor jullie dan een groep? Ik vind 3 man al een groep(je) dus rijden jullie dan altijd alleen? ;)
 
Ik zie allemaal mensen die niet in een groep willen rijden maar wat is voor jullie dan een groep? Ik vind 3 man al een groep(je) dus rijden jullie dan altijd alleen? ;)
Maximaal 5 motoren. Met meer vind ik het niet meer leuk. Als voorrijder moet je toch je groep in de gaten houden en als achterste moet je fiets over voldoende vermogen beschikken om iedereen weer te kunnen achterhalen.
 
Als ik in een groep rij, pas ik me gewoon aan aan de groep. Gaat die hard, ga ik hard, gaat die relaxed, ga ik relaxed. Als een groep hard gaat maakt het wel uit of je de mensen en hun rijstijl een beetje kent. En als het me te gortig wordt haak ik wel af.
In het algemeen geldt: hoe groter de groep, hoe meer relaxed er gereden wordt. Als dat niet zo is (megameeting-rit naar Amersfoort) wordt het pas echt gevaarlijk. Ik reed in het begin tussen een paar randdebielen in. Toen ben ik maar snel gaan inhalen tot ik bij een groepje bekenden kwam.
Lekkerste vind ik voorin maar niet vooraan rijden. Je hoeft weinig gaten te dichten en ook geen route te bepalen. Maar achteraan rijden is met een XJR1300 ook niet echt een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan