rijexamen

pietermans

MF'er
1 jul 2003
43
0
belgie
hallo allemaal
heb vanmiddag rijexamen gehad (voor de moto > 35 kw)(ben belg). Uitslag: gebuisd. Ik deed examen zonder de rijschool wat dus betekent dat ik met de eigen motor moest rijden. Ik rij met een suzuki RF 600 en deed dus vannamiddag daar ook examen mee. Had gisteren en vanmorgen nog duchtig geoefend, maar de 'lus' (een acht) maken lukte heel soms nipt, maar vooral toch niet eigenlijk. Ik vond dat de fiets nogal 'breed draaide' (en het leek me moeilijk dat simpelweg gewoon te kunnen). Ik dacht toch: we zullen maar proberen. Op het examen lukte het me dis niet en ben dus gebuisd. Bij deze de volgende vraag: lukt het andere mensen zo een lus te maken met een rf (of beter: te slagen met een rf).
Ik had het er helemaal niet zo moeilijk mee gehad als de examinator had gezegd: "je kan er geen r##t van jongen", maar hij zei: met die motor lukt het niet, de draaicirkel is gewoon te groot. Daarenboven: m'n papa heeft een honda shadow en die zou nooit die lus kunnen maken, die motor kan gewoon niet zo kort draaien. Best wel kut dus eigenlijk wel zou ik zeggen.
Het betekent dus dat ik een andere moto moet zoeken om examen te doen. Vreemd, maar blijkbaar moet het (volgens de belgische wet) theoretisch gezien mogelijk zijn die proeven met elke motor te doen, maar in de praktijk lijkt het zo toch niet (vraag maar eens aan een goldwing-rijder om z'n fiets aan de hand te draaien op 3,5 m).
Jammer, maar volgende keer beter hopelijk (en dan wel met een andere motor).
groetjes
 
zonde man! :( maaruh, wat de examinator vertelde is bullshit! een 8je draaien is in principe met elke motorfiets mogelijk, je moet alleen wel durven :) op mijn kawa zxr750 lukte het (na veel oefenen) en op mijn cbr600 is het helemaal geen probleem.

mijn lesmotor was trouwens een honda shadow en daar lukte het ook mee :P
 
een halve draaicircel bij de RF is 3,2 meter.

Theoretisch is het mogelijk hoor om op de rf een 8-je te draaien het is alleen iets lastiges als bijv. een Cb 500 ofzo
 
uiteraard is het mogelijk met elke motor een lus te maken, maar die moet op het examen natuurlijk binnen de kegeltjes. Het lijkt me toch straf dat je twee achtjes maakt op een ruimte van:
15 meter lang en 8 meter breed. Dat lijkt me nu niet onmiddellijk te lukken met een langvorkig chopper-model, terwijl het theoretisch zou moeten kunnen.
Tja, ik weet het niet. Misschien kan ik het ook gewoon niet (snif, dat wordt nog veel oefenen).
 
ik heb vanmorgen ook mijn rij-examen gedaan, met <25kw wel , ook belg, en met eigen moto, en dat ging , voor mij waren ze bezig voor zwaar rijbeijws met cb50's en bmw f650sc ( die carvers ) en da ging en die een had een zx6r en die zei dat het niet ging met zijn eigen motor, en daarom direct rijschool had genomen...mischien een idee voor u ?
 
Allereerst denk ik dat ik met mijn RF900R die cirkels en 8tjes van mijn examen zou kunnen maken.

Ten tweede zit het probleem mischien een beetje tussen je oren, je rijdt op je eigen motor af, daar ben je extra voorzichtig mee.

Een motor van de rijschool is dan een heel stuk anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan