Rijexamen A2 in België?

Roman_

Rookie
3 apr 2013
3
0
Helaas is het niet meer gelukt om mijn motorrijbewijs voor 19 januari te halen, dus nu val ik onder de nieuwe regeling. Omdat ik 20 jaar ben kan ik enkel examen doen op een lichte motorfiets tot 125cc: rijbewijs A1.

Voor middelzware motoren, A2, heb je dankzij een verkeerde interpretatie van de Europese regelgeving momenteel 2 jaar rijervaring met het A1 rijbewijs nodig. Instroming zonder rijervaring vanaf 20 jaar wordt mogelijk, maar het duurt tot begin 2014 voordat die fout is rechtgezet.

Nou ben ik niet van plan om nog bijna een jaar te wachten voordat ik kan motorrijen, maar een brommertje van 125cc trekt me ook minder.

Ik ben erachter gekomen dat ze in België wel de Europese regelgeving normaal hebben overgenomen, daar kun je dus wel vanaf je twintigste examen doen op een A2-klasse, middelzware motor.

Mijn plan was om in België examen te gaan doen, zodat ik in ieder geval dit jaar nog mijn A2 rijbewijs heb.

Weet iemand of dit mogelijk is? Kan iedereen gewoon in België examen doen of moet je daar wonen? Verschilt het Belgisch examen van het Nederlandse examen? Hoe gemakkelijk is het om je Belgisch rijbewijs in te ruilen voor een Nederlands rijbewijs en wat zijn de kosten?

Ik neem aan dat ik dan ook weer opnieuw mijn theorie moet doen, omdat ik dan een Belgisch theorie certificaat moet hebben?

Ik hoop dat iemand in dit forum mij kan helpen, alvast bedankt :}
 
@wimmel_1 Nou dat valt dan mooi tegen. Dan toch misschien nog maar een jaartje wachten.
 
Als je langer dan een half jaar* in het buitenland woonachtig bent ingeschreven, dan kan je daar een geldig rijexamen doen, dacht ik. Je kan het daarna moeiteloos omruilen voor een Nederlands omdat het een EU rijbewijs is, zodra je weer langer dan half jaar weer in Nederland bent ingeschreven als woonachtig.


* in Nederland dan.
Buitenlands rijbewijs omruilen | Gemeente Westerlo
 
Ik vrees dat die 2 * een half jaar méér kosten met zich mee gaan brengen, maar.... Misschien dat TS wil verhuizen ;)
 
Tja, ik zag vanochtend de KTM Duke 125 bij een rijschool, in levende lijve. Het zag er niet verkeerd uit. Ik begrijp niet waarom de jongeren zeuren. Met een zuinige 125cc kan je ook voor weinig op vakantie gaan.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik zag vanochtend de KTM Duke 125 bij een rijschool, in levende lijve. Het zag er niet verkeerd uit. Ik begrijp niet waarom de jongeren zeuren. Met een zuinige 125cc kan je ook voor weinig op vakantie gaan.

Betaal jij mijn KTM Duke 125 :?
 
JEZUS wat zijn die dingen duur, dat kan toch geen enkele 18 jarige zomaar ff neerleggen!
 
Nau, koop maar een nieuwe 35kW voor 2000€, wijs neus. Mooie vergelijking hoor een nieuwe motor met een af geragd oude 35kW motor.

KTM Duke 125 kost 4200,- zie KTM website.
Laten we zeggen dus dat je 2200€ meer betaalt. KTM Duke 125 verbruikt 1op30, een 35kW verbruikt 1op20. Dus je bespaart per liter brandstof 10km. Dus na 12500km heb je het weer uit, puur aan brandstof. En dan heb ik het nog niet gehad over onderhoud en verzekering. Want ik ken weinig mensen die nog snel een grote beurt laten doen en de tank vol gooien voor het verkoop van een motorfiets. En vraag maar sport motorfiets rijders zonder opgebouwde schade vrije jaren.

Verder heb je gelijk! Als je een motor wilt hebben staan voor de deur die je nooit gebruikt is een 35kW wel goedkoper...

En van mij mag het weer on-topic. :Z
 
Je vergeet afschrijving dus je redenering van 12500km klopt sowieso niet helemaal. Maargoed on topic dus.
 
Uit ervaring: Je moet óf ingeschreven staan in België óf op kamers zitten maar níet ingeschreven staan (bijlage 33). Dan kan je je rijbewijs in België halen.
 
Je kan ook nog een half jaartje wachten, de minister is bezig om per 01-01-14 de Nederlandse wet te repareren. Dan kan je dus meteen afrijden op 35kw.
Dat is handiger, en goedkoper als tijdelijk verhuizen.
 
Nau, koop maar een nieuwe 35kW voor 2000€, wijs neus. Mooie vergelijking hoor een nieuwe motor met een af geragd oude 35kW motor.

KTM Duke 125 kost 4200,- zie KTM website.
Laten we zeggen dus dat je 2200€ meer betaalt. KTM Duke 125 verbruikt 1op30, een 35kW verbruikt 1op20. Dus je bespaart per liter brandstof 10km. Dus na 12500km heb je het weer uit, puur aan brandstof. En dan heb ik het nog niet gehad over onderhoud en verzekering. Want ik ken weinig mensen die nog snel een grote beurt laten doen en de tank vol gooien voor het verkoop van een motorfiets. En vraag maar sport motorfiets rijders zonder opgebouwde schade vrije jaren.

Verder heb je gelijk! Als je een motor wilt hebben staan voor de deur die je nooit gebruikt is een 35kW wel goedkoper...

En van mij mag het weer on-topic. :Z

Ga eens op een 125cc rijden jij.

Leuk dat moralistische gezeur, maar dat 125cc rijbewijs is en blijft kansloos, hoeveel doekjes je er ook omheen windt. :W
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik zag vanochtend de KTM Duke 125 bij een rijschool, in levende lijve. Het zag er niet verkeerd uit. Ik begrijp niet waarom de jongeren zeuren. Met een zuinige 125cc kan je ook voor weinig op vakantie gaan.

Ziet er mischien niet verkeerd uit, maar die dingen zijn zo traag dat je beter een scootertje kan gaan opvoeren :')
 
voor het kortere woon werk verkeer is zo'n ding natuurlijk wel ideal, kort gezegd een motor voor erbij dus. Al moet ik zeggen dat hard werken om hard te gaan ook wel z'n charme heeft.
 
. Al moet ik zeggen dat hard werken om hard te gaan ook wel z'n charme heeft.

Ja als je 16 bent, maar kom op zeg niet als je 20 plus bent dan wil je gewoon mee kunnen komen met het overige verkeer en niet van de weg worden geblazen door de eerste de beste mini.
 
De verplichting blijft kansloos, het rijden is, mits leuke wegen best de moeite waard.
Leuk als je hem met de trailer naar de dijkjes toebrengt.
Als je een weekendje Ardennen wil doen en eerst Amsterdam-Luik moet rijden is het een heel ander verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan