Ritje naar Gorzów Wielkopolski (Polen)

..... als je wilt zien wat de EU heeft betaald, dan moet je naar Polen, daar lag voor 2001 35 km autosnelweg. (Pozen-Warschau)
Zo was dat ook in Portugal
Vroegâh had je alleen rond Lissabon een paar km autobaan.

In die tijd toen ik daar was (ca 1980) zag je ineens overal nieuwe snelweg-aanleg.
Ook stonden er toen allemaal borden bij van de EU die alles betaalde.
Als ik nu in Portugal kom en wil de snelweg op, dat moet ik daarvoor alsnog een vignet kopen.

Grrrr :X:X:(:(:X:X
Ik heb zelf die weg in het verleden voor jullie betaald en nu moet ik voor gebruik van mijn 'eigendom' nogmaals betalen.
Eigenlijk zouden ze daar voor mij moeten buigen ipv aan te komen met een vignet.
Ja, wij Hollanders zijn 'Gekke Henkie' van Europa.
 
Heel veel 'snelweg' in het voormalige Oostblok was in een deplorabele toestand. De autobaan van Herleshausen (waar toen de grens lag tussen Oost en West) naar Dresden had in de jaren '70 van de vorige eeuw nog het originele vooroorlogse wegdek van betonnen platen. Veel kapotte stukken waren opgevuld met kinderhoofdjes (bolle granieten stenen). Heel vaak was van een viaduct over een dal nog maar de helft over, dus ipv 2 x 2 rijstroken 1 x 2. Maximum snelheid was 100km/u en veel harder kon je ook niet vanwege het slechte wegdek. Soms stond de politie (Oost Duitse politieagenten werden VoPo's genoemd, van "VolksPolizei") verdekt opgesteld om m.n. Westerlingen te bekeuren en om daarmee Westers geld buit te maken. Regelrechte diefstal. Ik heb mij laten vertellen (weet niet of het klopt) dat de hele autobaan van Herleshausen naar Dresden en verder oostelijk, na de eenwording van Duitsland opnieuw aangelegd is volgens een iets ander tracé.
 
Spreken jullie over de autobahn of ook over de binnendoor wegen? Mijn route heb ik juist binnendoor gepland (denk dat het de doorgaande provinciale wegen zullen zijn). Zijn deze ook zo mooi?
 
Het stukje dat ik over de autobaan schreef betrof "vroegâh", 50 jaar geleden. Ik ben er destijds geweest. B-wegen waren destijds ook slecht.

Tegenwoordig zijn de binnendoor wegen mooi en onderscheiden zich niet meer van de wegen in het westen van Duitsland.
Deze foto is in de buurt van Plauen gemaakt op een B-weg niet zo heel ver ver van de Tsjechische grens. Zoals je ziet, strak asfalt!
(Op dit punt waren we ff de weg kwijt, maar we hadden onze route snel weer te pakken).

Plauen.jpg


Onderstaand de route die ik heb gereden. Ben hier en daar wel iets afgeweken van het geheel, maar klopt heel behoorlijk.
O.a. in Zwickau het August Horch Museum bezocht in de voormalige Audi fabriek en in Suhl het Verkeersmuseum vol motoren en brommers.
Voor diegenen die Horch niets zegt. Horch was een vooroorlogs automerk dat zich kon meten met Mercedes Benz. In de jaren '30 van de vorige eeuw gingen Audi, Horch, Wanderer en DKW samen verder als "Auto Union". Na de oorlog, vanaf 1958 kwam de Trabant uit deze fabriek. Tegenwoordig een prachtig museum.
1634588987813.png

Hieronder zo'n prachtige Horch 835 cabriolet waarvan tussen 1935 en 1939 zo'n 1024 stuks gebouwd zijn.
IMG_2014.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik kom bij een deel van jouw route. Ben benieuwd hoe het er zal zijn. Stukje Tsjechië erbij zoals je ziet.
Schermafbeelding 2021-10-18 om 22.41.49.png
 
Ja, je komt o.a. door Děčín. Daar heb ik overnacht, omdat de hotels in Bad Schandau (27km noordelijker) vol zaten. Op jouw route rij je vanaf Děčín door een heel mooi stukje met houten huizen. Die heten in het Duits "Umgebindehäuser" en zien er zo uit (dus met die typische bogen boven de ramen):
5ed57tkf42c09ewx9o8jeggvdxpgknry.jpg

Dat soort huizen vind je alleen in die hoek van Duitsland en Tsjechië. Voor de 2e Wereldoorlog woonde er een Duitse minderheid (30~40%??) de zogenaamde "Sudeten-Duitsers". Na de 2e Wereldoorlog zijn ze het toenmalige Tsjechoslowakije uitgetrapt. Ook daarbij zijn oorlogsmisdaden begaan. Děčín dat ik noemde, werd door de Duitsers Tetschen genoemd. In Tsjechië kan je voordelig eten en slapen. Is er echt nog goedkoper.

N.B. jouw route vanaf Děčín voert door een streek die aan de Duitse kant van de grens "Sächsische Schweiz" wordt genoemd. Aan de Duitse kant is daarbij de Bastei zeker een bezoek en wandeling waard, mits je daarvoor de tijd hebt. Je hebt daar een schitterend uitzicht over de Elbe. Die specifieke rotsen van de Bastei kom je ook tegen op jouw route van Děčín naar de Duitse grens.

Hieronder uitzicht over de Elbe vanuit het Panoramarestaurant.
1634630061989.png
 
Ik ben echt benieuwd. Laat het op me af komen. Heb tomtom de route laten maken en zie wat er op mijn pad komt. Ongetwijfeld heel wat moois.
Heb in de tomtom "snelste" gekozen en dan van alles vermijden (snelweg, onverhard, etc..) Dan moet ie de doorgaande provinciale wegen pakken waar je toch aardig door kunt rijden en niet de steegjes die ik wel eens tegen kom met "spannende route" Dat kan dan heel lang duren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan