Rizoma kentekenplaat verlichting

Roadrad

MF veteraan
14 jul 2003
10.256
278
Zuid-Holland
Hi all....

heb hier nog een LED verlichting liggen van een Rizoma kentekenplaathouder, hierbij zit een of ander zwart boxje wat tussen de aanvoerdraden en de verlichting moet worden aangesloten. Ik heb indertijd netjes een briefje erbij gekregen wat + en - is maar ik ben het kwijt geraakt |(

Er zit een bruine en een groene draad aan.... Iemand die me kan vertellen wat de + en de - is ?

Er zullen vast meer mensen zijn die zoiets op hun motor hebben...

tx
 
bruin is over algemeen massa ( - dus). :P

EDIT: aangezien het led is, is het enige wat er gebeurt als je verkeerd om aansluit, dat ie het niet doet.

Dus, aansluiten, kijken of het werkt, doet ie het niet, polen omkeren. :D

EDIT2: kut, dubbelpost :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat er niets mis kan gaan. "kastje" zal niet meer dan een paar weerstandjes zijn. Ik zou ook gaan voor bruin is +.

Dit denken echter veel mensen.
Soms zijn ze ervoor beveiligd, maar meestal niet.
En als je ze dan verkeerd om aansluit, gaan ze kapot.

Dus er zijn 2 opties dan:
1e: Kijk in het elektrisch schematje.
2e: Zoek iemand met een duurder model Multi-Meter.
Daar zit meestal een test functie op voor LED's.
En het mooiste is, het is dan wel risico loos.
 
Laatst bewerkt:
Dit denken echter veel mensen.
Soms zijn ze ervoor beveiligd, maar meestal niet.
En als je ze dan verkeerd om aansluit, gaan ze kapot.

Dus er zijn 2 opties dan:
1e: Kijk in het elektrisch schematje.
2e: Zoek iemand met een duurder model Multi-Meter.
Daar zit meestal een test functie op voor LED's.
En het mooiste is, het is dan wel risico loos.

mag ik vragen waarom een led (light emitting diode) kapot kan gaan als je hem in sper (verkeerd om) aansluit??? het kastje zal waarschijnlijk idd enkel wat weerstandjes bevatten... zodat ie dan niet doorslaat in sper....

als de diode is sper staat gaat er geen stroom lopen, aangezien er geen stroom loopt KAN er niks doorbranden...

even ter illustratie:
Specificaties Waarde
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 3,3 V

Lichtsterkte 10000 mcd
Golflengte 7500k nm
Behuizing water clear
Hoek 25 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA

Piekstroom PWM, Ton=1 msec Duty 1/20 180 mA
Bedrijftemperatuur -40 / +80 ºC
Opslagtemperatuur -40 / +100 ºC
Soldeertemperatuur 260 ºC

zoals je ziet is de werkspanning onder de sperspanning, dus als de schakeling in het doosje passief is, zal deze als hij gevoed wordt nooit meer als 3,3v 20mA doorlaten per led. (meestal is dat zo ivm productiekosten)

als je hem verkeerd om aansluitheb je dan dus -3,3 20mA, en dat is niet genoeg om de led te laten doorslaan in sper...




m.a.w ik zou gewoon aansluiten en niet bang zijn voor schade... al zou ik wel ff vantevoren willen weten wat er in dat doosje zit :P
de kans is heel erg klein, maar niet afwezig dat de leds pwm gestuurd worden, dan heb je hele kleine kans dat er iets mis kan gaan... in dat zwarte kastje dus...
 
Laatst bewerkt:
ben er ondertussen achter dat bruin in dit geval de + pool is... toen ik het ding kocht is er met klem aangegeven deze niet verkeerd om aan te sluiten omdat dit zou resulteren in een defect.
Ik weet dat een LED een diode is en mijn gedachtengang was ook zo dat als ie verkeerd om zit dat ie het gewoon niet doet.. maar blijkbaar doet Rizoma er iets speciaals mee ... ook de knippers van Rizoma gaan naar zijn grootje als je ze verkeerd aansluit..

In ieder geval dank voor uw antwoorden :}
 
nou dat valt wel mee ik had ze verkeerd om aangesloten en inderdaad ze deed het niet. ik dacht zelfs dat het aan het ledje lag dus dealer gebeld. gewoon even de kabels andersom aansluiten en jawel er was licht. waar ze wel van kapot gaan is als je dat ledlampje zonder weerstand aansluit.
 
yups..
meestal houden ontwerpers wel rekening met hun design, omdat het aftermarketspul is dat electro-dummies het spul ook moeten kunnen aansluiten... ;)
 
Laatst bewerkt:
mag ik vragen waarom een led (light emitting diode) kapot kan gaan als je hem in sper (verkeerd om) aansluit??? het kastje zal waarschijnlijk idd enkel wat weerstandjes bevatten... zodat ie dan niet doorslaat in sper....

als de diode is sper staat gaat er geen stroom lopen, aangezien er geen stroom loopt KAN er niks doorbranden...

even ter illustratie:
Specificaties Waarde
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 3,3 V

Lichtsterkte 10000 mcd
Golflengte 7500k nm
Behuizing water clear
Hoek 25 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA

Piekstroom PWM, Ton=1 msec Duty 1/20 180 mA
Bedrijftemperatuur -40 / +80 ºC
Opslagtemperatuur -40 / +100 ºC
Soldeertemperatuur 260 ºC

zoals je ziet is de werkspanning onder de sperspanning, dus als de schakeling in het doosje passief is, zal deze als hij gevoed wordt nooit meer als 3,3v 20mA doorlaten per led. (meestal is dat zo ivm productiekosten)

als je hem verkeerd om aansluitheb je dan dus -3,3 20mA, en dat is niet genoeg om de led te laten doorslaan in sper...




m.a.w ik zou gewoon aansluiten en niet bang zijn voor schade... al zou ik wel ff vantevoren willen weten wat er in dat doosje zit :P
de kans is heel erg klein, maar niet afwezig dat de leds pwm gestuurd worden, dan heb je hele kleine kans dat er iets mis kan gaan... in dat zwarte kastje dus...

Klopt helemaal wat je zegt.
Echter had een maat van mij, LED knipperlichtjes gekocht, voor op z'n motor.
Hij had er ook 1 verkeerd om aangesloten, vervolgens brande hij 1 keer, en daarna nooit meer.

Hoe het kan, ik weet het niet, waarschijnlijk omdat er goeie kope prul inzit, en je betaald er duur voor.

Vandaar dat ik zeg, ff doormeten, of het schema erbij, als je het niet zeker weet.
 
Ja de knipper sgaan naar de klote van rizoma, rij er zelf al jaren mee en de vrouw ook, andere voor de vrouw gekocht haar type niet meer leverbaar, omvormers laten zitten en nieuwe met grote zwarte kast eraf geknipt en aan mijn oude omvormer aangesloten en toen knapppppp klacht ingedient via viend met motoronderdelenzaak en niet vergoed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nieuwe knippers besteld en daar stond de wit rode sticker op om de zwarte box te laten zitten ZOUT :( :( . Kut rizoma maar wel de mooiste *D
 
Ik heb zojuist een Rizoma kentekenplaathouder + verlichting op mijn 600RR (03) gemonteerd, maar het LEDje brandt niet constant. Deze staat wel aan, maar blijkt flikkeren. Iemand anders die dit probleem heeft, of is de kans groot dat na een paar maanden stilstaan mijn accu niet helemaal op en top meer is?

thnx
 
Ik heb zojuist een Rizoma kentekenplaathouder + verlichting op mijn 600RR (03) gemonteerd, maar het LEDje brandt niet constant. Deze staat wel aan, maar blijkt flikkeren. Iemand anders die dit probleem heeft, of is de kans groot dat na een paar maanden stilstaan mijn accu niet helemaal op en top meer is?

thnx

Breng maar terug en vraag maar om een nieuwe ....

[me="wimmel_1"]heeft op z'n vorige R6 2 van die dingen à €36,- stuk gehad binnen een jaar tijd (zelfde wat jij nú ook hebt) ....en ze komen er bij mij dan ook écht nóóit meer op.[/me]
 
Laatst bewerkt:
ben er ondertussen achter dat bruin in dit geval de + pool is... toen ik het ding kocht is er met klem aangegeven deze niet verkeerd om aan te sluiten omdat dit zou resulteren in een defect.
Ik weet dat een LED een diode is en mijn gedachtengang was ook zo dat als ie verkeerd om zit dat ie het gewoon niet doet.. maar blijkbaar doet Rizoma er iets speciaals mee ... ook de knippers van Rizoma gaan naar zijn grootje als je ze verkeerd aansluit..

In ieder geval dank voor uw antwoorden :}

LEDs zijn in principe diodes. Als je ze verkeerd om aansluit loopt er geen stroom doorheen en heb je geen licht.
MAAR: Iedere diode heeft een keerspanning. Dat is het maximale voltage dat hij verdraagt in de verkeerde richting. Daar zit het zwakke punt van veel LEDs, die keerspanning is relatief laag. Hoe laag exact is gewoon een eigenschap van het gebruikte type LED. Als die spanning lager is dan wat hij te verwerken krijgt (12 a 14V) gaat ie kapot. Een LED schakeling bestaat vaak uit meerdere LEDs in serie.
Meestal red je het daarom nog wel als je hem heel kort aantikt, "o, hij brandt niet", en dan snel omdraait. Als je een LED echter verkeerd aansluit en dan langdurig zo laat zitten zou ik niet verbaasd zijn als hij daardoor overlijdt.
 
Die dingen die Rizoma gebruikt zijn High Power SMD LED's (LED's die "in" een PCB zitten) en die kunnen er niet tegen als je ze verkeerd aansluit, da's een eenmalige actie en daarna doen ze het niet meer.

Zoals ik hierboven ook al schreef heb ik een jaar tijd 2 van die dingen op m'n vorige fiets geschroeft (en op de juiste manier aangesloten) maar schijnbaar kan dat spul niet tegen de trillingen van een motorfiets zodat ze na verloop van tijd tóch weer stuk gaan, óf de weerstand die Rizoma meeleverd is van een discutabele kwaliteit.

SMD LED's vervangen in/op een PCB kán .... maar dan is die €36,- die een nieuwe unit van Rizoma kost weer een schijntje als je gaat kijken naar tijd en materiaal wat je kwijt bent, er van uitgaande dat je géén spullen in huis hebt om SMD te solderen óf iets meer per uur verdient/kost dan dat bedrag :+
 
Laatst bewerkt:
Hij is sowieso goed aangesloten (heb alles doorgemeten) alleen brangt hij wel, maar niet constant. Ik merk trouwens dat mijn accu veel te weinig spanning levert, dus hoop dat het na een tijdje rijden weg is. Heeft te lang stilgestaan denk ik.

Bedankt voor de reacties!
 
mag ik vragen waarom een led (light emitting diode) kapot kan gaan als je hem in sper (verkeerd om) aansluit??? het kastje zal waarschijnlijk idd enkel wat weerstandjes bevatten... zodat ie dan niet doorslaat in sper....

als de diode is sper staat gaat er geen stroom lopen, aangezien er geen stroom loopt KAN er niks doorbranden...

even ter illustratie:
Specificaties Waarde
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 3,3 V

Lichtsterkte 10000 mcd
Golflengte 7500k nm
Behuizing water clear
Hoek 25 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA

Piekstroom PWM, Ton=1 msec Duty 1/20 180 mA
Bedrijftemperatuur -40 / +80 ºC
Opslagtemperatuur -40 / +100 ºC
Soldeertemperatuur 260 ºC

zoals je ziet is de werkspanning onder de sperspanning, dus als de schakeling in het doosje passief is, zal deze als hij gevoed wordt nooit meer als 3,3v 20mA doorlaten per led. (meestal is dat zo ivm productiekosten)

als je hem verkeerd om aansluitheb je dan dus -3,3 20mA, en dat is niet genoeg om de led te laten doorslaan in sper...




m.a.w ik zou gewoon aansluiten en niet bang zijn voor schade... al zou ik wel ff vantevoren willen weten wat er in dat doosje zit :P
de kans is heel erg klein, maar niet afwezig dat de leds pwm gestuurd worden, dan heb je hele kleine kans dat er iets mis kan gaan... in dat zwarte kastje dus...

Als er een pwm sturing in zou zitten wordt deze normaal beveiligd met een diode ervoor zodat het niet verkeerd kan worden aangesloten.
De plus en min polen van een led kan bij deze waardes geen kwaad.
Heb het zelf ook een led stripje gemaakt voor kentekenplaat verlichting en die kan ik gerust verkeerd om aansluiten.

In dat zwarte kastje zal gewoon een spannings deling zitten om van je 12V naar de gewenste waarde van de diodes te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan