rommelige stationairloop en uitvallen bmw F650

Mr.Zed

MF veteraan
11 okt 2002
6.285
2
Zuid NL
Voor de techneuten:

Mijn funduro valt af en toe uit als hij stationair loopt. En hij loopt ook wat onregelmatig stationair.

Heel vervelend, ik sta af en toe flink voor lul bij een stoplicht oid als ie weer eens op net t verkeerde moment uitvalt.

Het is niet heel constant, hij valt niet de hele tijd uit, dat niet, meer afentoe en zonder ontdekbare regelmaat. Verder loopt ie in t middengebied en op top gewoon perfekt. Ik dacht eerst dat het aan een te laag stationair toerental lag, maar dat is het niet.

Wat moet ik nou als eerste checken?
Stationairsproeiers? Ik heb opgezocht hoever die volgens bmw uitgedraaid moeten staan.(3,5 slag vanaf dicht). Maar is dichtdraaien nu rijker of juist armer? Ik zou denken dat ie nu te rijk staat, hij lijkt ook wel eens een ontstekinkje te missen bij stationairloop en hij heeft wel eens wat backfire.

Verder heeft de motor wel lang stilgestaan en ik heb hem gericht een beurt laten geven met een aantal wensen van mijn kant, waarbij er dus net niet naar de carbs is gekeken, wel kleppen stellen etc. Voor de beurt heb ik er alleen een heel koude proefrit en 2 snelwegritten mee gemaakt en toen stond dus het stationair toerental wel wat te laag.

Een F650 heeft trouwens 2 mikuni CV carbs.
 
Ok wat ik zou moeten doen is gedaan, heb wel het inlaatspuitstuk voor de zekerheid met vloeibare pakking gemonteerd en tadaa, motor loopt weer zoals het hoort: geen lekken meer en geen afslaan. *O*

Mengselschroefjes stonden aan de arme kant volgens mij, heb de af fabriek setting die ik op t net gevonden had nu gepakt en t lijkt goed te werken.

Die waren ook ietsjes vies, de rest van de carburateur was brandschoon en nu nog schoner. *D

De tuutjes zijn netjes afgedopt en alle klemmen dichten netjes af. Dit rubber leek wel iets stroever te passen op de carbs, misschien was de vorige dan toch niet helemaal ok, maar dat boeit niet meer.

Nu ff wachten tot de motor afgekoeld is en dan alle zooi van slangen die ik los had weer netjes opbouwen en t kuipwerk etc. :)

Succesrecepten werken. :Y *O*
 
Ik durf het bijna niet te zeggen... maar doe het toch... nu een keertje via dit forum...

"As ge het nie wit, gebruik dan pur of kit"

In dit geval de laatste, vloeibare pakking dan dus 8-)
En nie meer vloeken he op de funduro, een moto moet je met liefde behandelen, ook als ie even een beetje chagrijnig reageert... O-)
 
Ik durf het bijna niet te zeggen... maar doe het toch... nu een keertje via dit forum...

"As ge het nie wit, gebruik dan pur of kit"

In dit geval de laatste, vloeibare pakking dan dus 8-)
En nie meer vloeken he op de funduro, een moto moet je met liefde behandelen, ook als ie even een beetje chagrijnig reageert... O-)

Die vloeibare pakking heb ik alleen gedaan om niet weer alles opnieuw te hoeven doen. Ik vind de constructie van t spruitstuk niet super, maar wie weet had t nu wel gewoon afgedicht zonder pakking.

Verder waren de oude klemmen niet meer jevanhet en was het achterste rubber toen onlangs verkeerd komen te zitten. Ik heb nu de montage anders gedaan, nog meer los en het hele filterhuis eruit. Werkt uiteindelijk ook nog sneller en ik heb op die manier geen last van de framebuis, t achterste rubber heb ik al vooraf op de carbs gemonteerd.. :Y

Ik heb de motor al verwend met een 'nieuwe' tanktas, of nou ja tanktas, meer een textielen broodtrommeltje eigenlijk. :X
 
Beste Mr Z,

Hoewel dit al best een oud onderwerp is heb ik toch enkele vragen over hoe sommige dingen bij de f650 precies zitten.

1 Die vacuum aansluitinging moesten die nou alletwee afgedopt of niet?

2 er zitten ondering het luchtfilterhuis 2 aansluitening 1 daar gaat een slang met aftapplug naartoe, en 2 is bij mij losgekomen en kan niet meer uitvinden welke het moet zijn. Die uit de carb, afvoer voor benzinedampen of carterontluchting, ik heb deze vraag ook al op het bmw gs forum gepost maar heb een beetje extra zekerheid nodig van iemand die zelf uitgebreid gesleuteld heeft.

Ook ik kon het een en ander niet duidelijk terugvinden in het duitse werkplaatshandboek of op chaingang.com

Bij voorbaat dank voor de moeite
 
He die Knoester.

Ik had het gezien bij de gsclub.

Ik kan het helaas niet meer checken voor je. De funduro uit dit topic is alweer ff weg. Ik heb er nog een gehad, die heb ik in onderdelen verkocht, ik heb eigenlijk alleen nog een los blok liggen en wat spul.

Die carbs had ik maar afgedopt op de motor uit dit topic, ik heb een afdopping gebruikt van een gs500 carburateur geloof ik (zelfde mikuni)

Wat betreft die slangen zou het zichzelf redelijk moeten wijzen. Ik vermoed alleen carterontluchting, maar het kan niet op veel manieren. Aan waar de slangen zitten kun je veel afleiden en volgens mij is de diameter van die aansluitingen ook verschillend waar je weer de plaatsing uit af kan leiden.
 
Bedankt voor je antwoord, ga ik eens kijken wat er allemaal mogelijk was. Ik had idd in eerste instantie ook alles aangesloten hoe ik dacht dat het mooi uitkwam, maar toen viel na 4000 toeren in een keer al het vermogen weg. Het is iig dus niet verstandig om de loze slang van je carb er op aan te sluiten, dat wordt niets. Als je het gat vrij laat rijd ze prima, misschien iets onregelmatig maar zet je luchtfilter buitenspel, dat kan niet de bedoeling zijn.

Nu ga ik kijken dan kijken of ik de carter ontluchtingsslang kan vinden en aansluiten op het bmw gs forum raade iemand mij dat ook aan.

Groeten,

Carel Knoester
 
Als je de ontluchting van je carbs op de luchtfilterkast zet,gaat ie idd wel raar doen.Er heerst een onderdruk in de kast,vooral als het toerental stijgt.
Ik begrijp niet zo goed wat je met de derde vraag bedoelde,ik zal morgen eens kijken hoe het bij de mijne zit,ze liggen er toch naast,kan ik het goed bekijken.
 
Super als je even wilt kijken ik denk dat je doelt op de derde van de onderstaande vragen die ik stelde op het bmw gs forum. Op de carbs zitten als het goed is twee syngronisatie aansluitingen bij mij zit er 1 afgedopt met een zwart rubber dopje en een veer klem,
ben ik van die ander het rubber dopje verloren of hoort het open? dat is eigenlijk wat ik wil weten.


dus drie vragen in het kort:
-Welke slangen sluit men aan aan de onderzijd evan het luchtfilterhuis?
-Komt de tweede slang van de carburateur gewoon op straat uit?
-Moet de tweede syngronisatie aansluiting ergens op aangesloten of afgesloten worden.


groeten,

Carel Knoester
 
Er moeten dopjes op de synchronisatie nippels zitten, als ik op werk een fiets afstel, en ik haal de doppies eraf hoor je hem meteen veel slechter lopen, je hoort er dan ook lucht uit lopen.

EDIT: En als je er voor maandag nog niet uit bent neem ik even een 650 onder de loep (bouwjaar en model? CS of GS?) op mn werk en raadpleeg ik mijn chef wel even. Ben tenslotte nog in de leer :+
 
Laatst bewerkt:
full

Zoals je kunt zien zit er alleen een dopje op de linkercarb,motor heeft altijd goed gelopen.Als ik er op blaas lijkt er ook geen kanaaltje oid achter te zitten.De ontluchting hangt gewoon in de open lucht.Carterontluchting vanaf dynamo naar onderin de luchtfilterkast.
 
kijk nou zo'n ding heb ik ook en idd ook zonder dat dopje, het zal dan geen toeval zijn, ik ga morgen even die slang van de carterontluchting opzoeken en dan ben ik weer winterklaar, Allemaal bedankt voor info en moeite,

Groeten,

Carel Knoester
 
Terug
Bovenaan Onderaan