rook uit startmotor van intruder vs700

driver71

Rookie
21 jun 2009
18
0
hallo iedereen,

is alweer een tijdje terug dat ik op het forum aanwezig was, maar ik heb een vraag aan de technisch onderlegde leden van dit forum.

Ik wilde vanmorgen mijn intruder starten, dat lukte niet.Tijdens het starten hoorde ik de startmotor moeizaam ronddraaien,als je dat zo kunt omschrijven, en zag een rookpluimpje opstijgen aan de r-kant van het blok en het rook er naar verbrand plastic.
Voorzichtig nog 1x geprobeerd om hem te starten, toen leek het wederom alsof de startmotor moeizaam ronddraaide maar geen rook meer. En ook niet starten.
Ik ben toen opgehouden met proberen, voordat ik "verder" iets kaduk maak.

Iemand een idee of het de startmotor zou kunnen zijn of is er iets misschien iets anders mis?
Kan het zijn dat de startmotor kapot is en zo ja, hoe kan ik dit controleren? Ik heb in het whb gekeken maar zag er niet duidelijk in staan hoe ik de zou kunnen controleren.
Ik zou jullie hulp gaarne kunnen gebruiken.

Alvast hartelijk dank voor alle ideeën en info.En iedereen alvast een heel fijn paasweekeinde gewenst. :)

gr. michael
 
De rookpluim en plastic lucht wijst toch wel op het (bijna) doorbranden van je startmotor. Idd zoals hierboven vermeld even met een goede accu proberen om zaken uit te sluiten, of hij brand helemaal door. Is redelijk makkelijk te vervangen.. even eentje scoren op MP.
 
Laatst bewerkt:
De rookpluim en plastic lucht wijst toch wel op het (bijna) doorbranden van je startmotor. Idd zoals hierboven vermeld even met een goede accu proberen om zaken uit te sluiten, of hij brand helemaal door. Is redelijk makkelijk te vervangen.. even eentje scoren op MP.

Of er zit af fabriek gewoon een plastic kapje op de plusaansluiting van de startmotor. Die wordt nu heet omdat de accu niet genoeg vermogen meer heeft om de boel op normale snelheid rond te slingeren.
 
Je startmotor pakt 12 volt (een goede accu heeft zo'n 12,8 volt) Om je start motor te testen kun je de kabel van je start relais halen die aansluiten op de + van een andere accu en de min aan de massa leggen van je motor (chassis , maakt niet waar als het maar metaal is (geen alu) als het goed is slingert hij de motor rond zonder dat je contact maakt met je contact sleutel, je sluit hem immers direct op de voeding aan. Als hij het dan niet of slecht doet , dan is je startmotor toe aan vervangen of revisie.
Zo weet je of het de startmotor betreft. Gaat hij als een speer zonder rook en stank dan kun je terug gaan zoeken naar bekabeling , start relais en je accu.
 
Of er zit af fabriek gewoon een plastic kapje op de plusaansluiting van de startmotor. Die wordt nu heet omdat de accu niet genoeg vermogen meer heeft om de boel op normale snelheid rond te slingeren.
Njet daar zit geen plastic.

Je startmotor pakt 12 volt (een goede accu heeft zo'n 12,8 volt) Om je start motor te testen kun je de kabel van je start relais halen die aansluiten op de + van een andere accu en de min aan de massa leggen van je motor (chassis , maakt niet waar als het maar metaal is (geen alu) als het goed is slingert hij de motor rond zonder dat je contact maakt met je contact sleutel, je sluit hem immers direct op de voeding aan. Als hij het dan niet of slecht doet , dan is je startmotor toe aan vervangen of revisie.
Zo weet je of het de startmotor betreft. Gaat hij als een speer zonder rook en stank dan kun je terug gaan zoeken naar bekabeling , start relais en je accu.


Eens, hoewel je ook even startkabels van je auto naar je motor kunt brengen en dan kijken wat er gebeurt. Tip: Niet te lang starten want dan kan je startmotor als gevolg van je auto accu alsnog doorbranden.. gewoon even 5 x 3 sec starten.
 
bedankt voor de tips, mensen.
Ik ga ze morgen uitproberen en dan laat ik morgenavond even weten wat het resultaat is.

een fijne 2e paasdag gewenst.grtzz
 
Ik moest eerlijk gezegd aan het volgende denken:

Als er ergens in het motorblok (of de startmotor) een grote mechanische weerstand zit loopt de startmotor ook moeilijk. Omdat de startmotor overbelast wordt verbrandt hij, dat zou het rookpluimpje en plastic lucht verklaren.

just my 2 cents.
 
eens met ArjanKleppe

heb het wel eens gezien bij een startmotor, lagerbusjes van de rotor wat ingesleten, daardoor kon de rotor het statorhuis gaan raken. deze startmotor begon ongelofelijk veel stroom te trekken en trok de motor nog maar amper rond.
 
hallo mensen,

laat ik om te beginnen jullie hartelijk danken voor de tips en info die jullie gegeven hebben.Het is een dagje later geworden met uit proberen,maar vandaag dan toch gelukt.Het testen dan ;-)

Ik heb hem getest zoals sommige van jullie omschreven, auto accu eruit gehaald en de + van de startmotor op de accu gehouden. Hij liep mooi en soepel en geen rook.
Daarna nog een keer met de motor accu geprobeerd en dat was ook geen probleem,liep ook soepel en geen rook.Terwijl de accu niet helemaal vol was, ik heb deze ook nagemeten en hij gaf 12,5 volt aan.Deze hangt nu aan de druppellader.

Daarna verder gekeken naar bedrading, omdat jullie ook zeiden dat het ook zou kunnen komen door een slechte kabel of te weinig stroom naar de startmotor toe.
De + kabel, die van de accu naar het startrelais loopt, daar was/is het aansluitoogje niet goed meer van. Toen ik hem wilde nakijken is hij afgebroken,dus daar zat ie al niet lekker mee vast. Kneem aan als daar een breuk of zo zit, dat hij ook geen goede doorstroom heeft van het startrelais naar de startmotor en dan niet goed rond kan draaien.
En daarbij zat er ook geen kopervet meer op de aansluiting van startrelais naar startmotor.
Ik hoop dat dit het euvel is geweest en dat ie straks weer wil starten.

Hij loopt nog niet omdat ik geen nieuw kabeloogje had waardoor ik de accu ook niet kan aansluiten op het startrelais en had geen kopervet meer, morgen ff halen en dan vd week tijd maken om hem te maken.

Zodra ik dat heb gedaan dan zal ik ff een update posten. Nogmaals bedankt voor alle info en 1 fijne avond gewenst.

grt
 
In je profiel zetten waar je ergens woont, ik heb alles van VS jes liggen, een stuk van die kabel ook wel, en oogjes ook wel, en kopervet meer dan je op kunt en nog gratis ook.

Zoek de oorzaak in dat afgebroken contact, en dat vertelt meer over je kabel, dat hele ding vervangen, kan je ook per 1/2 meter kopen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hulpvaardige mensen,

vandaag eindelijk tijd gehad en gemaakt om ff verder te gaan.
Ik heb de nieuw gemaakte + kabel, van de accu naar het start-relais gemonteerd met het nodige kopervet en toen gestart, bij de eerste keer starte hij niet meteen dus nog eens geprobeerd. En ja hoor,hij starte. Ik natuurlijk helemaal blij :

Nu nog weer in mekaar zetten en dan kunnen we hopelijk gaan rijden.

Hartelijk bedankt voor de vele tips,zo leer ik telkens weer bij.

grtzzzz michael

P.s. @hulzie
super te gek en bedankt,voor dat aanbod van je.Ik had zelf nog kabel liggen en ben van het eerst zelf willen proberen.Als het dan echt niet lukt dan pas om hulp vragen. anders leer ik et nooit ;). Wel top dat je het wilde doen,wardeer ik zeer.
btw, ik woon in het zuiden des landes, in de buurt van maastricht. Groetjes van mij
 
Terug
Bovenaan Onderaan