Rookpluim bij stevig door trekken

Chesner

MF'er
30 jul 2002
140
0
Rhoon
vraagje:

Ik heb een cbr900 RR uit '94 en heb last van rookpluimen uit mijn uitlaat als ik overschakel. Dit gebeurt echter alleen als ik hem flink doortrek in zijn toeren ( tot ongeveer 1000 voor het rode gebied). Met normaal rijden heb ik nergens last van.

Mijn oliepeil blijft echter goed, ik dacht namelijk dat dit wel olie zou moeten zijn. Of is dit zo weinig dat je het bijna niet kan meten met olie peilen?

Of kan het ook een verkeerde afstelling zijn van de carberateurs? Mijn motor is/was namelijk afgesteld door Ruud Fredriks uit Goes nadat hij een dynojet kitje had ingebouwd. Nu heb ik hem een half jaar geleden voor een beurt weg gebracht bij een "normale" motorzaak. Zou het kunnen dat deze de carberateurs verkeerd heeft afgesteld waardoor de motor een verkeerde verbranding heeft en zo dus deze pluimen veroorzaakt?
 
Welke kleur heeft de rookpluim?

Blauwgrijs is meestal olie.
Zwart, dan staat ie te rijk afgesteld.
Wit, dan is het gewoon condens in de uitlaat welke verdampt.

Hoe zien de bougies er uit, dat verteld ook een hoop over de verbranding.
 
ik heb zelf mijn rookpluim nog niet gezien, alleen de mensen die achter mij rijden. Ik zal de volgende keer even vragen welke kleur het is dat eruit komt.
Volgende week heb ik meer tijd, dan zal ik idd eens even de bougies eruit halen.

bedankt i.i.g.
 
De GS500E van mijn vriendin heeft het zelfde maar zuipt dan ook een halve liter olie op 200km.

Hij is er mee begonnen nadat ik er 3jaar op heb gereden :X

HEE JONGENS/MEISJES kan het ook niet zijn dat het gebeurt na dat je een heel stuk in het zelfde (rustige) toerengebied hebt gereden. dat er zich roet deeltjes afzetten, die tijdens het los trekken bij bijv. een stoplicht er uit worden geblazen?

ZEG ER EENS WAT VAN......
 
Is het niet gewoon een kwestie dat hij teveel carterdruk opbouwt (oftewel slijtage)? Kijk even in je luchtfilterhuis, of daar waar je carterventilatie uitmondt. Ik ken die motor niet, vandaar. Als zich daar olie bevindt dan weet je dat het slijtage is. Je kunt ook de carterventilatieslang loskoppelen en kijken of hij druk opbouwt: slang dichthouden met je duim.
 
De GS500E van mijn vriendin heeft het zelfde maar zuipt dan ook een halve liter olie op 200km.

Hij is er mee begonnen nadat ik er 3jaar op heb gereden :X

HEE JONGENS/MEISJES kan het ook niet zijn dat het gebeurt na dat je een heel stuk in het zelfde (rustige) toerengebied hebt gereden. dat er zich roet deeltjes afzetten, die tijdens het los trekken bij bijv. een stoplicht er uit worden geblazen?

ZEG ER EENS WAT VAN......

dat kan heb wel eens een ZXR400 op de bank gezien waar daarvoor nooit echt hard mee werd gereden (denk dat het de 1e keer was dat de motor boven de 10.000rpm kwam) de balen stof vlogen me om de oren :+

verrote klep-seals willen ook wel eens olie wolken veroorzaken bij gasgeven hebben FZR's enzo geloof ik vaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan