Rotor raakt stator xs650

Migilo

MF veteraan
12 okt 2008
3.185
2.667
Bij mijn xs650 heeft de rotor langs de stator zitten slijten.
Het is een pma systeem van Tc-bros uit de vs. Vorig jaar gekocht en weinig mee gereden, normaal gezien zou ik wel willen kijken of dit garantie is maar heb geen zin in heen en weer gestuur. Dus ik neem mijn verlies.
De rotor en stator zaten nog gewoon vast toen ik het net demonteerde. Rotor zit conisch gemonteerd. De stator gewoon met 2 inbusjes tegen het blok. Er zit dus ergens net genoeg slingering in dat ze elkaar gekust hebben. Wat zal hier evt een oplossing voor zijn? De stator kan ik wel laten wikkelen, maar moet natuurlijk niet hetzelfde probleem krijgen. Rotor stukje uit laten draaien? Of zie ik gewoon wat simpels over het hoofd.
3FA9BBB6-87D6-42E1-9C86-AAA8C00E6D51.jpeg

BFA2F7E3-13F9-4D05-80BF-EDBD5968298D.jpeg
3F2680D3-11BB-493D-924F-C0488AAA459E.jpeg
 
Op de foto zie ik geen beschadiging van de wikkeling, alleen wat schaafplekjes op het ijzer pakket en dat kan geen kwaad.
Lijkt alsof je de stator iets links en rechts kunt stellen met de bevestigings boutjes.
Maar dat is vanaf de foto niet met zekerheid te zeggen.
Zou het gewoon monteren, bougie eruit, rotor erop en handvat, rondraaien en voelen of iets aanloopt, zo ja kijken waar, eventueel wat dun tape op de stator plakken zodat je goed kunt zien waar het aanloopt en de stator netjes in het midden stellen.
 
Op de foto zie ik geen beschadiging van de wikkeling, alleen wat schaafplekjes op het ijzer pakket en dat kan geen kwaad.
Lijkt alsof je de stator iets links en rechts kunt stellen met de bevestigings boutjes.
Maar dat is vanaf de foto niet met zekerheid te zeggen.
Zou het gewoon monteren, bougie eruit, rotor erop en handvat, rondraaien en voelen of iets aanloopt, zo ja kijken waar, eventueel wat dun tape op de stator plakken zodat je goed kunt zien waar het aanloopt en de stator netjes in het midden stellen.
Is toch wel wat beschadigd gezien het gebrek aan spanning 😜.
Heb de 3 schroefjes even los gedraaid, maar daar valt ook niks aan te stellen.
2BDFC3B3-FA63-4AF5-AC77-A843452382B0.jpeg
 
8920553B-2E90-426D-AF20-140C1291DB4F.jpeg

Enige wat ik zo kan zien wat misschien het probleem is, rechts zie je een steepje licht naast de klinknagel en links zit ie er echt strak op.
 
Op de wikkelingen van de stator zie ik geen beschadiging, maar dat is afgaand op de foto en daar zie je niet alles op.
Geen spanning is wel een goede indicatie dat er iets mis is natuurlijk.
Je zou de wikkelingen door kunnen meten of er ergens een onderbreking of kortsluiting zit, dan weet je meer.
Ik had afgaande op de fotos het idee dat je de grondplaat van de stator wellicht iets kon stellen met de 2 sleufgaten waarmee deze aan je blok vastzit, gezien de afdrukken van de bouten heb je daat iets ruimte, of je blok dat toelaat weet ik natuurlijk niet.

Als je de rotor op de krukas zet en deze rondraait, zie je dan een slingering in de rotor ?
 
Op de wikkelingen van de stator zie ik geen beschadiging, maar dat is afgaand op de foto en daar zie je niet alles op.
Geen spanning is wel een goede indicatie dat er iets mis is natuurlijk.
Je zou de wikkelingen door kunnen meten of er ergens een onderbreking of kortsluiting zit, dan weet je meer.
Ik had afgaande op de fotos het idee dat je de grondplaat van de stator wellicht iets kon stellen met de 2 sleufgaten waarmee deze aan je blok vastzit, gezien de afdrukken van de bouten heb je daat iets ruimte, of je blok dat toelaat weet ik natuurlijk niet.

Als je de rotor op de krukas zet en deze rondraait, zie je dan een slingering in de rotor ?
De grondplaat valt weer in die “tanden” die je op het blok ziet. Dus daar is ook niks aan te stellen. Je ziet de slingering niet maar je hoort het wel een schurend geluid wanneer ik de kruk-as draai. Komt wel overeen met die slijtplek.
 
Zie je de rotor dan niet een beetje slingeren? Ik kan me niet voorstellen dat die speling daar zo hoort.
Je hebt gelijk. Kon het met de kickstarter met de bougies eruit niet goed genoeg zien. Net heb ik hem gestart met de rotor er op en je ziet hem idd toch een klein beetje slingeren. Met en zonder spie maakt geen verschil dus dat is wel jammer.

645DE655-E524-40A2-B1A4-E8574677AC95.jpeg

weinig vrij ruimte tussen rotor en stator.
Heb ook de originele rotor nog even geprobeerd om te checken of het in de kruk-as zit. Maar hiermee is gelukkig geen slingering te zien. Het zit hem dus in de “nieuwe” rotor.
 
rotor opnieuw centreren
a / klinknagel er uit boren en op nieuw gecentreerd monteren met nieuwe klinknagels .
b / conisch opname middels draaibank bewerken . pas op slingering mag niet te veel zijn .
 
Staat er in het WPH nix over centreren? Ik zie nu dat dat erg moeilijk is bij dit type... je zou de binnenkant kunnen bekrijten, krukas paar keer draaien en dan kan je op de stator zien waar hij evt. raakt.
 
Staat er in het WPH nix over centreren? Ik zie nu dat dat erg moeilijk is bij dit type... je zou de binnenkant kunnen bekrijten, krukas paar keer draaien en dan kan je op de stator zien waar hij evt. raakt.
Nee staat niks over in het werkplaatshandboek want het is geen origineel systeem. Maar zoals in mijn vorige post gezegd, probleem is dus opgelost met een rotor van de sloop. Komt van een rd350 af, origineel Japans product ipv Chinese troep. 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan