Royal Enfield Himalayan Euro 4: startproblemen

inthegreen

Rookie
11 mrt 2023
7
4
Goedemiddag,

Recent heb ik een Royal Enfield Himalayan Euro 4 (2 jaar oud, met 4.000km op de teller) gekocht. Geleverd met een nieuwe accu. Echter start deze nooit zomaar, en ik vraag mij af of dit door de huidige koud komt, of dat er een onderliggend probleem is.

Bijvoorbeeld: vorig weekend heb ik er voor het laatst op gereden (gestart middels aanduwen, in versnelling 2). Na 1 week stilstaan wilde ik er dit weekend weer op rijden. De motor staat binnen in een onverwarmde schuur, het is deze week 's nachts ongeveer 0 graad geweest. Maar de motor start dus weer niet uit zichzelf (ook niet wanneer ik de "choke" volledig gebruik), enkel wanneer de motor wordt aangeduwd. Ter achtergrond: vorige week startte de motor na een uurtje stilstaan (ik had er toen 30min op gereden) weer niet zomaar - enkel via aanduwen. Toen ik na de vólgende 30 minuten rijden de motor uit en meteen weer aan zette, startte hij wel zonder aanduwen. Het kan dus wel. Maar niet na 1 uurtje stilstaan.

Ik vraag me af: kan het echt door de huidige koud komen dat de motor geduwd moet worden om te starten, wanneer hij ook maar een uurtje heeft stilgestaan? Of zou er een onderliggend probleem zijn? Iemand ideeën?

Groet!
 
Ik heb een OBD tester met ook een batterij functie.
Die kan op allerlei manieren de toestand van je accu en het laadsysteem meten.
Een accu kan in rust wel 12,5 volt geven maar tijdens het starten teveel "inkakken" naar 9 volt of minder en dat is te weinig.
Met draaiende motor en dan 12 volt is wel weinig , zou dan toch ruim 13 volt moeten zijn en met verhoogd stationair rond de 14 volt.
Ik dacht dat 12 voldoende zou zijn... Misschien maar voor een lithium accu gaan.
 
Er is al eens hier iets over geschreven, maar meet eens wat spanningen tijdens:
- stilstand, contact en motor uit, moet minimaal 12, 6 V zijn
- stilstand contact aan, motor nog niet gestart, mag iets lager zijn, 12,5 V
- tijdens tarten, moet boven de 10 V blijven
- tijdens stationair lopen (1000 - 1200 t/min) 12,6 - 13,5 V
- bij 3000 t/min 13,5 - 14,5 V.
Zijn de spanningen in de eerste 3 metingen lager dan is de accu de schuldige
Zijn de spanningen bij de laatste 2 afwijkend dan is de spanningsregelaar de schuldige.
Ook een nieuwe accu moet voor gebruik een uurtje aan een acculader gehangen worden om de volle capaciteit te krijgen.
 
Ik dacht dat 12 voldoende zou zijn... Misschien maar voor een lithium accu gaan.
Een stapje terug voor je naar een winkel rent, want er moet nog even een kleine analyse plaats vinden om een paar dingen uit te sluiten anders geef je misschien geld uit voor niets:

1) @Broos en @jaap43 stellen hier boven om te meten of de accuspanning "met draaiende motor ca 14 V" is. Dat is een goed idee want daar bedoelt hij mee: controleer of je motor de accu bijlaadt bij iets meer toeren boven stationair. (bij een Himalayan verwacht ik dat 2000 toeren al genoeg is) Als dat niet zo is blijf je met iedere accu problemen houden omdat die na enige tijd (bijna)leeg is (en daarom de benodigde stroom niet meer kan leveren).

2) Het voltage in rust van een accu zegt heel weinig. Een startmotor vraag heel veel stroom van een accu en als de accu moeite heeft die stroom te leveren(accu leeg, accu heeft een slechte cel er tussen zitten etc) dan zakt de accuspanning in. Accuspanning meten moet dus altijd onder een(flinke) belasting). In dit geval: Meet wat de spanning doet tijdens het starten cq ronddraaien van de startmotor. Als tijdens het starten de klemspanning van je accu wezenlijk onder de 11 volt zakt geven veel electronische ontstekingen/ECU's geen betrouwbare vonk meer af en ook je injectie kan het "benauwd" krijgen. Resultaat: start niet (en bij aanduwen wel, want dan gebruik je de startmotor niet zodat de spanning hoger blijft).

Als de motor niet door de eerste test komt wordt het een zaak om uit te zoeken wat er schort aan het bijladen en in het tweede geval wordt het tijd om de accu te wisselen.
 
Kijk eens naar het relais voor de brandstofpomp. Begreep dat ze er in India veel vet op doen, maar kan er voor zorgen dat hij afslaat. Ff schoonmaken en weer proberen. Bij Lowlands kun je anders een beter relais aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan