Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Gisteren de Meteor met heet water en groene zeep, in de week gezet, daarna met de hoge druk schoon gespoeld.
Vandaag met wat poetswerk, vaseline hier en daar wat vet en olie begonnen.
Geheel zag er nog netjes uit, al is het chroomwerk van de uitlaat, van bedenkelijke kwaliteit.
Met andere woorden, het seizoen van de Meteor zit er op.
Heb er veel plezier aan beleeft dit jaar, dus kijk al weer uit naar maart volgend jaar.

Ben gelukkig de komende maanden niet motorloos, Jawa rijden heeft ook zijn charmes.

Bas
 
Na 16000 km's tijd voor een nieuwe achterband en dat is een Metzeler Karoo street geworden. De nieuwe voorband ligt klaar maar zal eerst nog even doorrijden met de orginele Ceat aangezien die nog wel een paar duizend mee kan.
 

Bijlagen

  • 20221208_201646.jpg
    20221208_201646.jpg
    163,9 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

Erg positieve review, enige echte nadeel te weinig vermogen om op de Amerikaanse snelweg te rijden, maar dat was te verwachten.
Tot nu toe de enige review die ik heb gezien waarin een wheelie op de Meteor voorkomt *D
Ik wist niet dat het kon en ik ga het niet nadoen.
Interessant is de vergelijking met de Honda Rebel 300/500 (op 26 minuten), waarin de de stabiele zit op de Meteor wordt geprezen. Dat is iets wat mij ook aansprak bij de eerste proefrit en nog steeds aanspreekt.
 
Leuk dat er zoveel mensen over de Meteor spreken. Maar niemand nog aan de Classic 350? Ik kan alleen deze thread vinden en daar wordt nauwelijks in gepost.

Enige reden dat de Meteor veel populairder lijkt te zijn als de Classic?
 
Enige reden dat de Meteor veel populairder lijkt te zijn als de Classic?
Om te beginnen is de Meteor langer in produktie. Toen ik de mijne kocht was de Classic nog niet leverbaar in Nederland.
Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur, lijkt me. Ik wil geen spaakwielen omdat op mijn vorige motor daarbij de bandenspanning niet stabiel bleef, maar een ander vindt ze juist mooier. En daarnaast geven de wat meer naar voren geplaatste voetsteunen van de Meteor mij een ontspannen zithouding, terwijl een ander misschien de wat meer actieve zithouding van de Classic wil.
Er zijn tal van vergelijkings-reviews, waarin de verschillen marginaal genoemd worden, maar vaak wel een lichte voorkeur voor de Meteor wordt uitgesproken.
 
Enige reden dat de Meteor veel populairder lijkt te zijn als de Classic?
Bij de dealer de knoop pas doorgehakt.
De Classic had mijn lichte voorkeur, maar toen ik op een Meteor ging zitten, was het wel duidelijk.
Bij de Classic zat ik er meer op, bij de Meteor zit je er meer in, tenminste dat was mijn ervaring.

Het is een Meteor geworden, geen moment spijt gehad.

Bas
 
Ik ging eigenlijk voor de classic. Bij de dealer eerst een proefrit gemaakt, daarna stond ik klaar om de bestelbon te tekenen. Echter, de dealer drong aan om ook eens de Meteor te proberen wat ik aanvankelijk afwees. Na aandringen toch maar eens getest en het verschil was in de eerste meters al duidelijk. De Meteor rijd meer ontspannen, daarom heb ik hem ook gekocht. Puur, om naar te kijken vindt ik de classic nog altijd mooier, in bijna elke kleurstelling.
 
Ja, dat vind ik dus ook, de Classic is echt mooi. Ik hou niet van zwartgeverfde blokjes, dat staat me het meeste tegen van de Meteor. Stom punt om een motor op af te wijzen, weet ik.

Zou je qua zitpositie niet met een custom zadel een eind komen, met de Classic?
 
Vanmorgen wat tijd over, dus een bagage rekje , plus afdekplaat gemaakt.
Van te voren een malletje in elkaar geschroefd plus wat maten op papier.
In de primer gezet, en losjes op de Meteor gemonteerd.
Er wel rekening mee gehouden, dat het zadel er af kan, zonder de hele handel los te moeten maken.


Als het wat warmer word, maar in de verf en lak.

20221210_074329.jpg

20221210_085714.jpg


20221210_095213.jpg


Wel ruzie met het achterlicht, 1 van de drie moertjes draait mee in de behuizing.
Dus krijg hem er op de normale manier er niet af.

Al geprobeerd om bij het lampje te komen.
Hier mee gestopt, voor dat ik de hele plastic bende in drie stukken in handen had.
Eerst maar eens uitvogelen, hoe die plastic chroom ring vast zit geklikt, dat lipje breek je zo af.:X

Uit boren kan altijd nog :?
 
Nu ik zo'n 4000 km (met veel plezier) gereden heb wordt ik me bewuster van een paar onvolkomenheden in de Meteor en ik wil graag horen of jullie dat herkennen. Zo niet, dan ga ik er bij de volgende beurt eens over klagen.

1. De motor trekt naar rechts als ik het stuur loslaat. In de motorzaak zeggen ze dat dat komt omdat er aan die kant een bagagekoffer hangt en de uitlaat aan die kant is. Maar daar geloof ik niets van. Mijn vorige motor reed als een streep rechtdoor. Ik heb het naar-rechts-trekken weten te verminderen door de achteras aan een zijde wat te verplaatsen, maar feitelijk zit het achterwiel er nu enigzins scheef in. Het effect is nu wel minder, maar het is niet weg. Met beide handen aan het stuur merk ik er trouwens niets van.

2. De linkerzijde van het stuur vibreert bij wat hogere snelheden, zo ongeveer vanaf 70 km/u. Dat leidt er toe dat het beeld in de spiegel wazig is en op den duur krijg ik een tintelende hand. Ik kan proberen om er iets aan te doen met een dempende omkleding van het handvat. Maar eerst wil ik weten of meer mensen er last van hebben.
 
In de motorzaak zeggen ze dat dat komt omdat er aan die kant een bagagekoffer hangt en de uitlaat aan die kant is.
Als je gewicht in die koffer hebt, zou ik het me kunnen voorstellen...
Die uitlaat is een lulverhaal...de fabrikant zorgt echt wel dat de motor in balans is.
 
Nee, die is meestal leeg. Nog sterker: voordat ik de koffer monteerde was het naar-rechts-trekken er ook al.
Dat lijkt mij niet goed.
Ik heb een keer een proefrit gemaakt op een Meteor en heb niks gemerkt van het trekken naar 1 kant...
Hopelijk kunnen huidige eigenaren dit bevestigen.
 
Heb zelf geen last van dat de Meteor naar links of rechts trekt. Mogelijk dat de vorkpoten niet mooi recht en spanningsvrij in de kroonplaten zitten bij jou. Balhoofd waar ruimte op zit misschien?
 
Enigste punt waar ik mij in kan vinden is dat boven de 70 km de spiegels geen grote meerwaarde meer hebben ik zie er dan ook niet meer in door het getril.
 
Die van mij, trekt iets naar rechts, met de handen los.
Is met het lichaam bij te sturen, kan best zijn dat ik er wat scheef op zit.

Spiegels blijven mooi stabiel, ook bij hogere snelheden.
Trillen vanaf 70km zou niet mogen, dan moet er wat uit balans zijn.
Zit het blok wel goed vast, ketting kan ook een oorzaak zijn.

Bas
 
Bij mij is het naar rechts trekken met het lichaam niet bij te sturen. Ik mag wel concluderen dat het bij mij buiten de norm valt en dat zal ik bij de komende garagebeurt bespreken.

Over het trillen van het stuur (bij mij alleen aan de linkerkant) is het minder duidelijk. Zowel hier als elders op internet lees ik daar verschillende verhalen over. Ik zou het fijn vinden als er nog meer ervaringen hierover gedeeld worden.
 
Over het trillen van het stuur (bij mij alleen aan de linkerkant) is het minder duidelijk. Zowel hier als elders op internet lees ik daar verschillende verhalen over. Ik zou het fijn vinden als er nog meer ervaringen hierover gedeeld worden.
Ik heb tijdens mijn proefrit bij Lowlands geen trillingen ervaren die niet gebruikelijk zijn bij een 1 cilinder.
Je voelt wel wat, maar ik heb geen hinderlijke trillingen ervaren.
Heb toen zowel binnendoor, als een stukje snelweg (bijna voluit) gereden.
Ik rij nu een Honda CBF 125 en ook daar voel je iets trilling van de 1 cilinder, dus dat je iets voelt is normaal...
Zijn het erge trillingen dat ze echt hinderlijk worden, zou ik er even naar laten kijken.
 
Om uit te sluiten of de trillingen uit motorblok of voorvork/voorband komt, kan je de koppeling inknijpen en kijken of het stuur dan nog trilt. Zou maar zo kunnen dat het aan de band (of velg, kan ook nog!) ligt bij de Meteor. Even los dan van de spiegels die trillen, want dat had ik ook al in mijn test gezet; op de snelweg zie je de koplampen van de auto's achter je rondjes zien draaien. Dat is overigens wel grotendeels door het motorblok. Misschien kan je dat dempen met rubbers bij de spiegelstelen of dat andere spiegels dat beter kunnen filteren.

Zou verder voor het stuur ook even de bouten nagaan, ook voor het motorblok. Wel apart dat dat alleen links is en niet in het gehele stuur voelbaar is.
 
Nu ik zo'n 4000 km (met veel plezier) gereden heb wordt ik me bewuster van een paar onvolkomenheden in de Meteor en ik wil graag horen of jullie dat herkennen. Zo niet, dan ga ik er bij de volgende beurt eens over klagen.

1. De motor trekt naar rechts als ik het stuur loslaat. In de motorzaak zeggen ze dat dat komt omdat er aan die kant een bagagekoffer hangt en de uitlaat aan die kant is. Maar daar geloof ik niets van. Mijn vorige motor reed als een streep rechtdoor. Ik heb het naar-rechts-trekken weten te verminderen door de achteras aan een zijde wat te verplaatsen, maar feitelijk zit het achterwiel er nu enigzins scheef in. Het effect is nu wel minder, maar het is niet weg. Met beide handen aan het stuur merk ik er trouwens niets van.

2. De linkerzijde van het stuur vibreert bij wat hogere snelheden, zo ongeveer vanaf 70 km/u. Dat leidt er toe dat het beeld in de spiegel wazig is en op den duur krijg ik een tintelende hand. Ik kan proberen om er iets aan te doen met een dempende omkleding van het handvat. Maar eerst wil ik weten of meer mensen er last van hebben.
Zet 'm op een krik , ....en kijk 'ns of je teveel zijdelingse speling kan forceren van je achterbrug ,....
....of zo mogelijk zijn de banden hier heel misschien verantwoordelijk voor ( inwendig staalgordel-probleem ).
Over trilling : Je hebt een 1-cilinder motortje gekocht ,......1 cilinder-motorblokjes zijn van zichzelf nooit trillings-vrij. :N
Over het beeld wat je ziet in je spiegel : Je ziet nu ( vermoedelijk ) 's avonds in je spiegel dat een auto "een stuk of 50 koplampen heeft". :+
Hier kun je wat aan doen door de trilling in het stuur te dempen met gewicht-proppen in de stuur-uiteinden ,....
....dit verlaagt de resonantie-gevoeligheid ( trillings-getal ) van het stuur zelf . ;)

Als voorbeeld maar effe dit hieronder :


Ik vind het zelf hele leuke motortjes ,....die moderne Royal Enfields . :Y
Ik heb er zelf ook nog even over nagedacht om 'm aan te gaan schaffen als "erbij-motortje" voor een beetje in de buurt .
( maar een gebruikte HD-Sportster komt dan , gezien het budget , ook weer effe wat teveel in de buurt ...... )
 
Laatst bewerkt:
Nu ik zo'n 4000 km (met veel plezier) gereden heb wordt ik me bewuster van een paar onvolkomenheden in de Meteor en ik wil graag horen of jullie dat herkennen. Zo niet, dan ga ik er bij de volgende beurt eens over klagen.

1. De motor trekt naar rechts als ik het stuur loslaat. In de motorzaak zeggen ze dat dat komt omdat er aan die kant een bagagekoffer hangt en de uitlaat aan die kant is. Maar daar geloof ik niets van. Mijn vorige motor reed als een streep rechtdoor. Ik heb het naar-rechts-trekken weten te verminderen door de achteras aan een zijde wat te verplaatsen, maar feitelijk zit het achterwiel er nu enigzins scheef in. Het effect is nu wel minder, maar het is niet weg. Met beide handen aan het stuur merk ik er trouwens niets van.

2. De linkerzijde van het stuur vibreert bij wat hogere snelheden, zo ongeveer vanaf 70 km/u. Dat leidt er toe dat het beeld in de spiegel wazig is en op den duur krijg ik een tintelende hand. Ik kan proberen om er iets aan te doen met een dempende omkleding van het handvat. Maar eerst wil ik weten of meer mensen er last van hebben.
Wat de trillingen betreft zit er niets los aan die zijde op het stuur. Of is aan die kant de spiegel wat losser?
Op ander forum al gezien dat deze scheuren.
Wat het naar rechts trekken betreft, zelf totaal geen last van. En wat er gezegd wordt als excuus klopt van geen kanten. Het is toch van de zotten dat jij je wiel scheef zet om dat op te vangen. Dit is ook niet bevorderlijk voor je ketting/tandwiel slijtage. Al gekeken naar je voorvering?
Of dat je rem goed vrijkomt?
Ik zou het er niet bij laten zitten. We hebben niet voor niks 3 jaar garantie!
 
Zet 'm op een krik , ....en kijk 'ns of je teveel zijdelingse speling kan forceren van je achterbrug ,....
....of zo mogelijk zijn de banden hier heel misschien verantwoordelijk voor ( inwendig staalgordel-probleem ).
Als hij op de middenbok staat voelt alles heel stabiel. Binnenkort ben ik toe aan de 5000-km beurt en dan zal ik de dealer er nog eens goed naar laten kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

Over trilling : Je hebt een 1-cilinder motortje gekocht ,......1 cilinder-motorblokjes zijn van zichzelf nooit trillings-vrij. :N
Dat realiseer ik mij en accepteer ik. Alleen het feit dat mijn linkerhand gevoelloos wordt, daar wil ik vanaf. Ik schreef trouwens dat het bij 70 km/u al optreedt, maar dat valt mee. De piek ligt bij 90 km/u - daarboven wordt het weer minder. Maar 80-90 is nou juist een veel voorkomende snelheid.

Over het beeld wat je ziet in je spiegel : Je ziet nu ( vermoedelijk ) 's avonds in je spiegel dat een auto "een stuk of 50 koplampen heeft". :+
Hier kun je wat aan doen door de trilling in het stuur te dempen met gewicht-proppen in de stuur-uiteinden ,....
....dit verlaagt de resonantie-gevoeligheid ( trillings-getal ) van het stuur zelf . ;)

Als voorbeeld maar effe dit hieronder :

Dank voor die URL. Misschien wordt het zoiets. Ik heb de huidige eindkap er even afgeschroefd en dan zie ik dat het binnenstuk vastgelijmd zit met kit. Dat wordt nog lastig om eruit te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan