Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Zet 'm op een krik , ....en kijk 'ns of je teveel zijdelingse speling kan forceren van je achterbrug ,....
....of zo mogelijk zijn de banden hier heel misschien verantwoordelijk voor ( inwendig staalgordel-probleem ).
Over trilling : Je hebt een 1-cilinder motortje gekocht ,......1 cilinder-motorblokjes zijn van zichzelf nooit trillings-vrij. :N
Over het beeld wat je ziet in je spiegel : Je ziet nu ( vermoedelijk ) 's avonds in je spiegel dat een auto "een stuk of 50 koplampen heeft". :+
Hier kun je wat aan doen door de trilling in het stuur te dempen met gewicht-proppen in de stuur-uiteinden ,....
....dit verlaagt de resonantie-gevoeligheid ( trillings-getal ) van het stuur zelf . ;)

Als voorbeeld maar effe dit hieronder :


Ik vind het zelf hele leuke motortjes ,....die moderne Royal Enfields . :Y
Ik heb er zelf ook nog even over nagedacht om 'm aan te gaan schaffen als "erbij-motortje" voor een beetje in de buurt .
( maar een gebruikte HD-Sportster komt dan , gezien het budget , ook weer effe wat teveel in de buurt ...... )
Voordeel van de RE ten opzichte van de HD is dan wel leeftijd, garantie en benzine verbruik. En je kan vertellen dat je een motor merk rijd ouder is dan HD😉.
Maar snap je dilemma wel.
 
Als hij op de middenbok staat voelt alles heel stabiel. Binnenkort ben ik toe aan de 5000-km beurt en dan zal ik de dealer er nog eens goed naar laten kijken. Ik houd jullie op de hoogte.


Dat realiseer ik mij en accepteer ik. Alleen het feit dat mijn linkerhand gevoelloos wordt, daar wil ik vanaf. Ik schreef trouwens dat het bij 70 km/u al optreedt, maar dat valt mee. De piek ligt bij 90 km/u - daarboven wordt het weer minder. Maar 80-90 is nou juist een veel voorkomende snelheid.


Dank voor die URL. Misschien wordt het zoiets. Ik heb de huidige eindkap er even afgeschroefd en dan zie ik dat het binnenstuk vastgelijmd zit met kit. Dat wordt nog lastig om eruit te krijgen.
Misschien dat een ander voortandwiel je trillingen vermindert doordat je in andere toerental rijd?
 
In verband met het naar rechts trekken zou je eens wat kunnen laten nameten. Sporen de wielen goed, is er iets aan het frame of voorvork scheef (kroonstuk met name). Een bedrijf dat frames richt kan dat voor je doen, een goede motorzaak misschien ook.

Tegen trillen van een spiegel had ik vroeger een tussen"bus" die in rubber opgehangen was. Die schroef je dus tussen spiegel en stuurklem. Nadeel is dat bij grote kuilen in de weg de spiegel iets op en neer zwiept, maar de kleine trillingen worden wel weggefilterd.
 
Boys.een vraagje,heeft iemand ervaring met DNA airfilter voor de Meteor?
Nee, wel op mijn Bmw f650.
Maar in een Facebook groep zijn ze er tevreden over. Zal nog steeds niets doen met de topsnelheid maar je drivability wordt beter zeggen ze. Vind ze prijzig en ik ga eerst kijken of er een kn alternatief is. Maar zeker op mijn verlanglijstje een 'sport' luchtfilter.
 
Wat de trillingen betreft zit er niets los aan die zijde op het stuur. Of is aan die kant de spiegel wat losser?
Over de trilling van de spiegel, waardoor je bij hogere snelheden amper ziet wat er achter je zit ben ik een stuk verder. Ik heb aanvankelijk geprobeerd of gewichten aan de stuuruiteinden verschil maken. Dat had geen enkele invloed op het trillen.
Nou wil het geval dat ik een poosje geleden vanuit stilstand een keer omgevallen ben. Stom, maar het heeft wel wat opgeleverd. De rechter spiegel was kapot. Op internet heb ik een soortgelijke opgesnord. Ik ga geen linkje geven, want het bleek een verkeerde, voor een scooter, met een draad van 8 mm, i.p.v. 10, zoals op de Meteor. Ik heb hem toch gemonteerd, door de spiegelstang van de Meteor af te slijpen en er 8 mm draad op te tappen. O, wonder, met de nieuwe spiegel was de trilling verdwenen. De nieuwe spiegel is even groot, maar veel lichter dan de originele spiegel. Bij nader onderzoek blijkt er in de originele spiegel van de Meteor een gewicht van ca. 150 gram te zijn verstopt, keurig ingepakt in plastic en schuimrubber.
spiegelgewicht.jpg

In het pakketje blijken twee metalen plaatjes te zitten. Kennelijk is dit gewicht bedoeld om trilling juist tegen te gaan, maar in mijn geval brengt het de eigen trilfrequentie van de spiegel in overeenstemming met de trilling van het stuur, waardoor het alleen maar erger wordt. Inmiddels heb ik ook de tweede spiegel vervangen en is niet alleen de trilling in beide spiegels weg, maar ook het stuur zelf trilt minder.
 
Dan nu het belangrijkste, hoe haal je dat extra gewicht er uit zonder iets stuk te maken?
En nog belangrijker hoe krijg je het weer heel in elkaar?
 
Dan nu het belangrijkste, hoe haal je dat extra gewicht er uit zonder iets stuk te maken?
En nog belangrijker hoe krijg je het weer heel in elkaar?
Dat gaat niet lukken. Het spiegelglas zit stevig op de metalen binnenplaat gelijmd met plakstroken, die je op mijn foto ziet. En het glas valt binnen de omranding van de spiegel. Het lijkt me uitgesloten dat je dat uit elkaar krijgt zonder het glas kapot te maken. En pas als het glas eruit is, kun je de binnenplaat losschroeven. Misschien maak je kans als je de zaak warm maakt met een föhn.
Mocht het toch lukken, dan is in elkaar zetten veel eenvoudiger.

Voor de zekerheid geef ik toch maar het linkje naar mijn nieuwe spiegels, maar denk eraan, deze hebben 8 mm draad i.p.v. 10.
Deze zullen beter passen, maar wie weet zit er ook wel een gewichtje in.
 
Heeft er iemand een tail-tidy gemonteerd?
Had er 1 besteld via Ebay maar krijg hem niet netjes gemonteerd. Wil er dus nog 1 bestellen maar dan 1 die goed is. Dus persoonlijke ervaringen gevraagd.
Bijvoorbaat mijn dank🙂
 
Nieuwe spiegels die niet trillen Aliexpress.
MLG sticker gekocht in India om het grote zwarte vlak een beetje te breken. En als laatst een rvs schakel stang met kogelgewricht koppeling. Nu kan ik de stand van het schakel pedaal beter afstellen. Maar belangrijker is dat meeste speling er nu uit is en schakelen nu directer gaat.
 

Bijlagen

  • 20230316_160943.jpg
    20230316_160943.jpg
    260,9 KB · Weergaven: 31
  • 20230316_160939.jpg
    20230316_160939.jpg
    218,1 KB · Weergaven: 30
  • 20230316_160954.jpg
    20230316_160954.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 30
€ 36,38 28%OFF | Universele 4 "Ronde Motorfiets Achteruitkijkspiegel Zijspiegels Klassieke Retro Spiegels Voor Harley Cruiser Chopper Cafe Racer
Bedankt. Geinig dat er verloopnippels bij zitten voor zowel 10 mm als 8 mm.
 
Bedankt. Geinig dat er verloopnippels bij zitten voor zowel 10 mm als 8 mm.
Ga je nodig hebben daar wij links en rechts draad hebben. Één kant kon zonder maar de andere niet. Daar moest een verloopmoer op. Dus om het op gelijke hoogte te krijgen ook maar op de andere kant.
 
Ja het is rustig hier.

Zélf ook niet veel te melden.
Vanaf maart, +/_ een 1500 km gereden op de Meteor.
Meestal een ritje van een 150 km per keer.
Binnenkort, ketting weer iets strakker zetten.
Rij nog met veel plezier op de Meteor.

Maar mjn Jawa, wordt ook niet verwaarloosd, 2takt blijft ook leuk.
 
De Meteor staat inmiddels op een dikke 17 duizend km's, en bevalt me nog steeds prima waarvoor ik hem gebruik.
Woonwerk verkeer in de mooie periode en af en toe een relaxte rondrit in de omgeving.

Bij de volgende onderhoudsbeurt gaat de dealer wel even naar de versnellingsindicator kijken, deze werk niet meer zoals het hoort.
Vermoedelijk is de schakelaar zelf defect. Verder geen problemen te melden.
 
Hallo luitjes,
Zijn er nog mensen die met de Meteor op vakantie gaan naar het buitenland?
Hoe plannen jullie dat? Wel geen snelweg etc. Mijn voorkeur gaat uit van Zweden.
Lees graag jullie ideeën.
 
Terug
Bovenaan Onderaan