rubberen ringen tussen carburateur en luchtinlaat uitgerekt

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Afgelopen weekend heb ik mijn carburateurs schoongemaakt omdat de motor nogal slecht liep en ik toe was aan een klusje :)

Bij het demonteren van de carburrateurs zijn de pakkingen / rubberen ringen tussen carburateur en luchtinlaat losgekomen. Deze blijken nu een aardig stuk groter dan de groef waar ze in hebben gezeten. De ringen op zich zijn in uitstekende staat.. ze zijn alleen iets te groot. Ik zit nu eigenlijk met een tweeledige vraag:

1) Zijn deze ringen nog te redden? - De truc om ze even in heet water te laten liggen hielp niet. 1 Ring heb ik er wel ingekregen maar fleopte er alsnog na 1 seconde weer uit. Als ze nog te redden zijn.. hoe?

2) Hoe heten deze ringen, ik heb geen flauw idee waar ik op moet googlen om de maten / prijzen te vinden voor nieuwe ringen.

Op bijgevoegde foto zitten de ringen er nog. De foto is genomen na het afnemen van de inlaat(?) van het luchtfilter, en voordat de carburateurs van de motor gehaald zijn.


Een bijvraagje, de carburrateurs zijn nu helemaal krukdroog. Als ik de motor straks weer start voor de eerste keer zit er dus geen benzine in. Hoe krijg ik deze weer aan de praat? - Is dit een kwestie van door blijven starten totdat de vlotterbkakken weer vol zitten ende motor vanzelf aanspringt?

Wie durft hier iets zinnigs over te zeggen :)
full
 
Afgelopen weekend heb ik mijn carburateurs schoongemaakt omdat de motor nogal slecht liep en ik toe was aan een klusje :)

Bij het demonteren van de carburrateurs zijn de pakkingen / rubberen ringen tussen carburateur en luchtinlaat losgekomen. Deze blijken nu een aardig stuk groter dan de groef waar ze in hebben gezeten. De ringen op zich zijn in uitstekende staat.. ze zijn alleen iets te groot. Ik zit nu eigenlijk met een tweeledige vraag:

1) Zijn deze ringen nog te redden? - De truc om ze even in heet water te laten liggen hielp niet. 1 Ring heb ik er wel ingekregen maar fleopte er alsnog na 1 seconde weer uit. Als ze nog te redden zijn.. hoe?
Koud water/koelkast/vriezer.
Daar worden ze wel breekbaar van trouwens, dus met beleid.
2) Hoe heten deze ringen, ik heb geen flauw idee waar ik op moet googlen om de maten / prijzen te vinden voor nieuwe ringen.
O-ringen.
Op bijgevoegde foto zitten de ringen er nog. De foto is genomen na het afnemen van de inlaat(?) van het luchtfilter, en voordat de carburateurs van de motor gehaald zijn.


Een bijvraagje, de carburrateurs zijn nu helemaal krukdroog. Als ik de motor straks weer start voor de eerste keer zit er dus geen benzine in. Hoe krijg ik deze weer aan de praat? - Is dit een kwestie van door blijven starten totdat de vlotterbkakken weer vol zitten ende motor vanzelf aanspringt?
Even tankkraan op pri zetten, vlotterbakjes lopen dan vol, en dan gewoon starten.
Wie durft hier iets zinnigs over te zeggen :)[afbeelding]
 
Het is voor de zzr600 in mijn afbeelding. Mijn ervaring met de dealer is dat ze vaak wel erg duur zijn, daarom wilde ik graag de naam weten. Dan kan ik zoeken bij de postorderbedrijven.

Ringen voelen nog lekker soepel aan, ik probeer het nog een keer of wat met heet water, lukt dat niet dan maar naar de dealer.

Bedankt voor de informatie, mooi dat de vlotterbakken meteen vollopen. Ik had verwacht dat dit pas zou gebeuren met de benzinepomp aan.
 
Daar zit een brandstofpomp op dus geen prime, als je de carburateurs wil vullen zonder rond te starten zet je de motor in de versnelling en druk je de startknop in zonder te ontkoppelen dan gaat de pomp werken (wel op contact zetten)
 
Het is voor de zzr600 in mijn afbeelding. Mijn ervaring met de dealer is dat ze vaak wel erg duur zijn, daarom wilde ik graag de naam weten. Dan kan ik zoeken bij de postorderbedrijven.

Ringen voelen nog lekker soepel aan, ik probeer het nog een keer of wat met heet water, lukt dat niet dan maar naar de dealer.

Bedankt voor de informatie, mooi dat de vlotterbakken meteen vollopen. Ik had verwacht dat dit pas zou gebeuren met de benzinepomp aan.
Je hebt een brandstof pomp, dus toch even een handje helpen.

Maar das nie spannend nie.

Zie post hierboven. Zit met een paar tikken vol hoor (dan houdt ie ook op met tikken).


Van warm water wordt de diameter groter en het rubber soepeler. Koud maken doet een beetje krimpen (denk maar aan je jongeheer), maar maakt het ook minder soepel.

Dit formaat is niet overal te krijgen, itt kleinere O ringen. Maar je weet wat je nodig hebt, en voor welk model motor, dus zijn er zat sites die je verder kunnen helpen :)

Het zal wel iets van 'gasket' of 'O ring' heten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O-ringen zijn doorgaans bij de locale technische Groothandel wel te vinden. Ook hebben de meeste Technische Diensten van bedrijven een assortimentsdoos op de plank. Landbouwmechanisatie bedrijven hebben er ook de nodige. Je moet de maat dan wel even goed bepalen (=binnendia x rubberdraaddia)

grtz,
Cees
 
Mijn ervaring is, dat na een dag deze ringen vaak weer krimpen.
Waardoor deze weer passen.
Ja, dat heb ik ook al eens gemeend te zien; ik denk dat ze als ze lang onder druk hebben gestaan de inwendig opgebouwde spanning (tijdelijk) naar de lengte werkt. Maar dan lijkt het mij toch eigenlijk dat de hete onderdompeling plus afkoeling daarna voor terugkrimp had kunnen zorgen.

Misschien gaan ze er toch weer passend in als je de ringen koelt (niet doodvriezen) en de carbs enigszins verwarmt, zullen de eerste keer ook niet in een koude werkomgeving zijn ingeplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken dit gekloot wel hoor, erg irritant.

Vooral bij bijvoorbeeld membramen, die moeten ook netjes met een dikke rand in een uitsparing vallen, waarna het dekseltje er netjes op kan.

Maar als de boel wat uitgerekt of uitgelubberd is, dan is het een lastig karweitje, kan ik je zeggen.
Ik heb me wel eens afgevraagd: "heeft dit er echt gewoon normaal in gezeten?" _O-
 
O-ringen zijn doorgaans bij de locale technische Groothandel wel te vinden. Ook hebben de meeste Technische Diensten van bedrijven een assortimentsdoos op de plank. Landbouwmechanisatie bedrijven hebben er ook de nodige. Je moet de maat dan wel even goed bepalen (=binnendia x rubberdraaddia)

grtz,
Cees
O-ringen kun je ook zelf maken wordt veel gedaan rubber van de goede diameter druppeltje secondenlijm en klaar.
 
Ik ken dit gekloot wel hoor, erg irritant.

Vooral bij bijvoorbeeld membramen, die moeten ook netjes met een dikke rand in een uitsparing vallen, waarna het dekseltje er netjes op kan.

Maar als de boel wat uitgerekt of uitgelubberd is, dan is het een lastig karweitje, kan ik je zeggen.
Ik heb me wel eens afgevraagd: "heeft dit er echt gewoon normaal in gezeten?" _O-

Lekker insmeren met vet en je drukt het zo op de plek, met membranen ook!
 
Ik ken dit gekloot wel hoor, erg irritant.

Vooral bij bijvoorbeeld membramen, die moeten ook netjes met een dikke rand in een uitsparing vallen, waarna het dekseltje er netjes op kan.

Maar als de boel wat uitgerekt of uitgelubberd is, dan is het een lastig karweitje, kan ik je zeggen.
Ik heb me wel eens afgevraagd: "heeft dit er echt gewoon normaal in gezeten?" _O-

Beetje babybilletjes poeder kan zelfs in deze ruige motorwereld voor onverwachte resultaten zorgen... Ook het monteren van een 4- stel carbs gaat wonderbaarlijk goed met dit toverspul.
 
Mini smeertje vaseline in die groef wil ze wel eens helpen te blijven zitten.

uitkijken met vaseline op o-ringen :o
ik spoot ze vaak in met valma zuurvrije vaseline spray, maar heb toen 2 keer opnieuw een waterpomp los kunnen halen omdat de o-ring veel groter werd en zichzelf uit de groef wurmde en bij het monteren dus brak of klem kwam te zitten :X
 
[afbeelding]


Hier kun je de delen vinden: (bijna 5 euro per stuk)
Kawasaki 2005 Motorcycle OEM Parts, MRCycles
5 euro voor zo'n lullig o-ringetje :o
O-ringen zijn doorgaans bij de locale technische Groothandel wel te vinden. Ook hebben de meeste Technische Diensten van bedrijven een assortimentsdoos op de plank. Landbouwmechanisatie bedrijven hebben er ook de nodige. Je moet de maat dan wel even goed bepalen (=binnendia x rubberdraaddia)

grtz,
Cees
:^
O-ringen kun je ook zelf maken wordt veel gedaan rubber van de goede diameter druppeltje secondenlijm en klaar.
:^

Carbs en oude ringen mee naar automaterialenboer/landbouwmechanisatie/technische groothandel. Even passen of ze toevallig de goede hebben liggen.
Zoniet, dan hebben ze het ook gewoon op de rol zitten. Neem een meter (oid) mee, netjes op maat snijden/knippen, drupje secondelijm erop en je hebt een prachtige o-ring.

Lijk me heel sterk dat je dan 5 eu per stuk kwijt bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan