Ruig Schakelen TDM 900 2006

Waste_Oxygen

Rookie
3 jun 2021
11
0
Amersfoort
Beste leden,

Sinds begin dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een TDM 900 met 26k op de teller.
Super veel plezier van de motor, toen ik hem kocht heb ik gelijk een grote beurt laten doen (alle vloeistoffen, filters en controle) en een nieuwe achterband.
Dit heb ik laten doen bij een Yamaha specialist (eigenlijk voor crossers, maar doet ook "straatfietsen".
Hij ree nog als nieuw zei die, nadat ik 600,- betaald voor het geintje... Dealers8)7
Wat mij is opgevallen na laatst een ronde om de veluwe heen, is dat de motor wat moeite laat blijken tijdens het schakelen 1-2-3.

Zodra ik hem van z'n vrij naar z'n 1 zet, gaat dit gepaard met een flinke klak, een beetje is normaal lees ik, maar ik heb toch het gevoel dat dit wel erg agressief gaat.
Vervolgens, van de 1 naar z'n 2 gaat niet geheel soepel en gepaard met een flinke klak. Soms krijg ik ook een klap op de schakelpook (alsof die tegen te snel lopende tanden aan ketst.
Van z'n 2 naar z'n 3 gaat iets soepeler, maar daar is ook een klak te horen en soms te voelen.

Dingen die ik al heb gecheckt:
- Kettingspanning, volgens het boekje (50mm ongeveer)
- Ketting smeren
- Checken of de ketting versleten is (tanden zijn nog mooi, ketting is niet van het achtertandwiel af te trekken en op de bok draaien alle schakels mooi mee als de band draait
- Nieuwe olie (tijdens de grote beurt, er staat op de bon echter niet wat voor olie)
- Vrije slag van de koppeling gecontroleerd (eerst trok je gelijk aan de kabel, nu zit daar ongeveer 10mm speling op, gemeten vanuit het einde van de hevel, volgens het boekje)

Ik heb reeds wat rondgezocht maar kon toch nog geen oorzaak vinden, ook niet op carpe-tdm.
Motor loopt voor de rest erg mooi, de verdere versnellingen doen het allemaal prima.
Geen slippende koppeling, laat zich zonder gemekker mooi opkomen, koud of warm, geen gestoot.
Hij doet het zowel met een koude als met een warme motor, echter lijkt het iets meer aanwezig als die warmer is.
Toerental maakt niets uit, ook het snel of langzaam de koppeling intrekken maakt geen verschil.

Wel heb ik nu 3 keer gehad met een redelijk koude motor (binnen 2 km) dat tijdens het optrekken bij het stoplicht een raar metaal-schurend krijsend geluid vrijkwam, links van de motor leek het (voortandwiel?). Houd op na 1 seconden en daarna nooit meer gehad.

Wie helpt mij uit de sloot, ik ben het spoor bijster.
 
Deze keer zit je er langs. Boekje is niet gek. Ik heb een TRX en ook die schrijft veel speling voor bij het spannen Leek mij ook niet te kloppen. Maar toch netje volgens boekje afgesteld, en dat gaat al 10k prima.
Ook de TRX-TDM specialist HPS motoren raad de kettingspeling volgens boekje aan. En met de Putoline en correcte pedaal afstelling heb ik mijn TRX veel beter aan het schakelen gekregen.
( voor niet kenners: TRX en TDM hebben n principe hetzelfde blok )

Super bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd wat voor olie er nu in zit en zal morgen een update schrijven als ik meer weet en als ik het heb weten te verhelpen
 
Hmm da's de olie die ik in de toekomst wil gaan gebruiken in mn Teetje 900... omdat deze olie in al mn Yamaha's het uitstekend deed.
Wat er nu in zit weet ik niet want brommert is ook net gekocht maar in elk geval rode die nog steeds glashelder is na, volgens opgave, inmiddels 3K geleden volgens de verkopende dealer. Verbruik is minimaal dus over 2k oid komt er weer verse in (40K beurt).
Koppeling is wat vreemd in verg. met andere motoren die ik gehad heb maar prima te doen verder na enige gewenning en afstelling.

Trouwens.. er zit toch een olienivosensor in het blok? Is dat lampje niet gaan branden dan?
 
Laatst bewerkt:
Het krijsen van de koppeling is ook bij mij een bekend fenomeen. Zowel mijn vorige (850 4TX) als huidig (900 5PS) TDM doen het. Kan geen kwaad en gebeurd alleen bij stevig optrekken met iets slippende koppeling in de eerste versnelling. Mogelijk dat andere olie dit voorkomt, heb ik nog niet geprobeerd. Het schakelen bij de 900 gaat al veel beter dan de 850. Met afstellen van het schakelpedaal, zoals eerder genoemd door PROP-ER, is nog wat verbetering mogelijk.
 
Als je op de motor zit en je schakelt naar zijn 1 (met draaiende motor) verschuift het tandwielhuis dan veel tov het achterwiel?
Mogelijk zijn je transmissierubbers nr5 versleten.
4bfbbc497277111a893980e64252c90c.png
 
Sinds die Motul erin zit schakelt de TDM werkelijk boterzacht en nergens geklunk bij schakelen. Ook niet koud naar zn 1e.
Duidelijk beter dan met de GPS die eruit kwam en die, volgens zeggen van dealer, 3K oud was...
Aanvulling; koppeling grijpt ook merkbaar soepeler aan en is daardoor ook beter te bedienen en nog geen gegil gehoord.
Wél met de gps erin en ik schrok me de 'tering' in eerste instantie want nieuwe motor en wist hier nog niets van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan