RVS blokbouten -> Galvanische corrosie??

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
4.641
3.416
provincie Groningen
Je ziet vaak setjes RVS blokbouten aangeboden maar ik vraag me af of je dit zomaar zondermeer in je Alu/ Magnesium blok kan schroeven. Zeker in combinatie met pekel en andere narigheid, gaat je lichtmetaal dan niet aangetast worden vanwege het in contact zijn tussen een edel en minder edel metaal. Heb hier vroeger wel wat over geleerd maar is al weer zo lang geleden dat ik dacht, ik zal deze vraag eens voorleggen aan de kenners onder ons op dit gebied.
Gezien het feit dat er dus zoveel van die setjes te koop zijn, ga ik ervan uit dat het wel kan, maar moet je die bouten dan op een of andere manier behandelen?

Volgende vraag over RVS bouten is of je die ongestraft kunt gebruiken voor toepassingen welke een aanhaalmoment hebben zoals bijvoorbeeld kopbouten, RVS is wel taai maar heeft lagere treksterkte, toch?
 
Je ziet vaak setjes RVS blokbouten aangeboden maar ik vraag me af of je dit zomaar zondermeer in je Alu/ Magnesium blok kan schroeven. Zeker in combinatie met pekel en andere narigheid, gaat je lichtmetaal dan niet aangetast worden vanwege het in contact zijn tussen een edel en minder edel metaal. Heb hier vroeger wel wat over geleerd maar is al weer zo lang geleden dat ik dacht, ik zal deze vraag eens voorleggen aan de kenners onder ons op dit gebied.
Gezien het feit dat er dus zoveel van die setjes te koop zijn, ga ik ervan uit dat het wel kan, maar moet je die bouten dan op een of andere manier behandelen?

Volgende vraag over RVS bouten is of je die ongestraft kunt gebruiken voor toepassingen welke een aanhaalmoment hebben zoals bijvoorbeeld kopbouten, RVS is wel taai maar heeft lagere treksterkte, toch?

Het is niet alleen een probleem met pekel of vocht. Het is altijd een probleem.
 
Metaalverschillen zijn altijd riskant, ja; bovendien bestaat er meer dan 1 "klasse" in RVS waarvan minstens 1 zeer slecht samengaat met alu-legeringen, je moet dus goed navragen/natrekken welk type RVS je waagt in te draaien.

Of "kopervet" wel echt het beste is tegen lichtmetaal aan weet ik niet; er bestaan nog andere metaal-geladen vetten, onder andere zag ik eens "aluminiumvet".

Ik ben wel echt nieuwsgierig welke van zulke vetten het meest geschikt zijn voor diverse tegen elkaar te beschermen metalen.

http://www.freepatentsonline.com/6100226.html

http://www.le-international.com/uploads/documents/089_Aluminum Complex Grease.pdf

http://www.schaefferoil.com/286c_grease.html

Misschien is dit wel de "betere vervanger" voor allemaal, iets met "teflon":

http://www.interflon.net/nl/interflon-paste-ht-1200.html
 
Volgende vraag over RVS bouten is of je die ongestraft kunt gebruiken voor toepassingen welke een aanhaalmoment hebben zoals bijvoorbeeld kopbouten, RVS is wel taai maar heeft lagere treksterkte, toch?

een rvs A2 bout heeft idd een iets lagere treksterkte, 15% ongeveer. een rvs A4 bout heeft nagenoeg dezelfde sterkte als een stalen 8.8 bout.

er is speciaal lithiumvet voor deze toepassing, en dat werkt prima!, ook onder het kopje doen.

voor kopbouten is rvs niet geschikt vanwege de lagere sterkte, en mischien zitten er rekbouten in.
als je een kleppendeksel bedoelt, dat kan prima!
 
een rvs A2 bout heeft idd een iets lagere treksterkte, 15% ongeveer. een rvs A4 bout heeft nagenoeg dezelfde sterkte als een stalen 8.8 bout.

er is speciaal lithiumvet voor deze toepassing, en dat werkt prima!, ook onder het kopje doen.

voor kopbouten is rvs niet geschikt vanwege de lagere sterkte, en mischien zitten er rekbouten in.
als je een kleppendeksel bedoelt, dat kan prima!
:^

voor veel toepassingen is een hele hoge treksterkte niet van belang en dan kan het best, en met een likje lithiumvet eraan krijg je het bijna altijd wel weer los.
Fabrikanten gebruiken ook op diverse plaatsen rvs bouten in alu..
 
kopervet of een andere anti seize compound ertussen.

en met op moment zetten niet vergeten dat je je waardes lager instelt op je sleutel.
momenten worden droog op gegeven.

Met kopervet weet je zeker je zeker dat de boel aan elkaar vastoxydeert.

Galvanische oxydatie heet dat, zeker met verschillende metalen die warm worden en dan ook nog eens kopervet ertussen.
Hoe weet ik niet maar ik weet wel dat als je de schroeven invet van je aluminium motorblok, de schroefdraad later mee naar buiten komt.
En dan de schroefdraad van je blok.
Ook zo bougies monteren met kopervet, niet doen!

http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=180&pageid=2144416692

http://www.vandervelde.nl/NLcorrosie.html
 
Laatst bewerkt:
Met kopervet weet je zeker je zeker dat de boel aan elkaar vastoxydeert.

Galvanische oxydatie heet dat, zeker met verschillende metalen die warm worden en dan ook nog eens kopervet ertussen.
Hoe weet ik niet maar ik weet wel dat als je de schroeven invet van je aluminium motorblok, de schroefdraad later mee naar buiten komt.
En dan de schroefdraad van je blok.
Ook zo bougies monteren met kopervet, niet doen!

http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=180&pageid=2144416692

http://www.vandervelde.nl/NLcorrosie.html

Hmm, je snapt het zelf al niet... Mijn praktijkervaring leert toch echt anders. Ik ga niet zeggen dat corrosie niet meer optreed na invetten met kopervet, maar hoe kan het als ik het niet gebruik dat bougies knijter vast gaan zitten, en als het wel gebruik niet..? Daarbij zijn ze altijd netjes aangetrokken met de momentsleutel. Ik blijf dus lekker kopervet of een ander warmte bestendig vet gebruiken!
 
een bougie is van staal, en verzinkt of verchroomd, dat heeft niets meer met de galvanische corrosie icm rvs te maken, maar puur een warmte kwestie, het kopervet verbrand ws een beetje dicht bij de verbrandingskamer, en zorgt zo dat er geen roet verder tussen de draad komt, waar als er geen vet is, het roet ruimte heeft om in de schroefdraad te gaan zitten, en dus klemt bij het losdraaien
 
Hmm, je snapt het zelf al niet... Mijn praktijkervaring leert toch echt anders. Ik ga niet zeggen dat corrosie niet meer optreed na invetten met kopervet, maar hoe kan het als ik het niet gebruik dat bougies knijter vast gaan zitten, en als het wel gebruik niet..? Daarbij zijn ze altijd netjes aangetrokken met de momentsleutel. Ik blijf dus lekker kopervet of een ander warmte bestendig vet gebruiken!
laat jouw ervaring maar voor wat het is. kopervet gebruik je bij staal op staal.
als je het op aluminium gebruikt zal het laagste metaal wegvreten, het aluminium dus.
helemaal leuk maak je het als je er nog wat chroom bij doet, dan is je carter echt de verliezer.
 
Dus als ik het goed begrijp zijn de meningen nogal verdeeld. Zoals al in mijn eerste post al meldde is het volgens mij een gewoon natuurkundig verschijnsel dat het onedele metaal opgeofferd wordt. Zou dus het aluminium van je blok zijn. Zelf dacht ik aan bijvoorbeeld een kunststof ring onder de boutkop bijvoorbeeld. Eigenlijk zou ik ervaringen willen van mensen die zo'n setje blokbouten hebben aangeschaft en of ze dit probleem zijn tegengekomen of niet.
Bouten invetten voor montage kan een goede gewoonte zijn maar je aanhaalmoment klopt dan niet meer, omdat de wrijving verminderd wordt, kan dus alleen bij minder kritische verbindingen worden toegepast. Ook heb ik zo mijn twijfels of pasta wel een voldoende isolerende werking heeft op de schroefdraad verbinding om galvanische corrosie te voorkomen.
 
laat jouw ervaring maar voor wat het is. kopervet gebruik je bij staal op staal.
als je het op aluminium gebruikt zal het laagste metaal wegvreten, het aluminium dus.
helemaal leuk maak je het als je er nog wat chroom bij doet, dan is je carter echt de verliezer.

Ik ben het helemaal met Halflive eens. Kopervet op een stalen of RVS bout in een aluminium blok???? AAAAArrrhg, da's vragen om moeilijkheden!!!!

Het gaat om het contact potentiaal van de verschillende metalen (dit wordt een beetje technische materiaalkunde):
Elk metaal heeft zijn eigen contact potentiaal, zeg maar electrische lading. Edele metalen hoger dan onedele metalen. En aluminium is nu eenmaal een erg onedel metaal.

Door edele metalen met onedele metalen te verbinden gaat er een electrische lading lopen. Dit gaat ten koste van het onedele metaal. Het wordt opgewreten. Als je daar nog eens een prima geleider bij aanbrengt zoals bv. kopervet dan verloopt deze electrolitische corrosie (zo heet dit proces in vaktermen) nog sneller.

Een stalen of RVS bout in aluminium: Ja, da's natuurlijk niet te vermijden. Alu bouten zijn nu eenmaal te zwak. Maar de electrolitische corrosie kun je wel zo veel mogenlijk vermijden door een goed montagemiddel te gebruiken, dat vrij is van metalen ivm. de electrische geleidbaarheid. Grafietvet is daarom de betere optie. Het kan goed tegen hoge tempraturen maar bevat geen metaal.

Er zijn zelfs speciale pasta's in de handel die daar speciaal voor ontwikkeld zijn. Deze worden in de luchtvaart erg veel toegepast (veel alu/staal verbindingen).
Zo bestaat er bijvoorbeeld het middel Mastinox. Een fel gele pasta die speciaal ontwikkeld is om electrolitische corrosie tegen te gaan.
(Het wordt vaak 'Canarieshit' genoemd vanwege de fel gele kleur)
Echter, deze pasta staat stijf van de chromaten en is extreem giftig. Ook is het niet zomaar in de handel te koop. Bij erg veel bedrijven is het dan ook verboden.

Maar het werkt wel. Er zitten geen metalen in en voorkomt electrolitisch contact tussen de verschillende metalen. Dus daarom moeten we alternatieve middelen gebruiken, maar dan wel die zonder electrische geleidbaarheid of zure bestanddelen.

Dus: Kopervet? Prima spul tussen staal- staal of RVS-RVS/staal verbindingen. Maar niet als er aluminium bij in de buurt zit. Gebruik dan liever graffietvet, graffietpoeder enz.

Ik weet het: Deze discussie is 'A never ending story', maar neem nu aub. van mij aan dat kopervet niet het juiste middel is voor deze bevestiging.
Ik heb het niet zelf verzonnen, maar was een onderdeel van mijn opleiding als luchtvaart-onderhouds specialist.

Wat de aanhaal momenten betreft: in goede handboeken wordt vaak een 'dry and wet torque value' vermeld. Dry als er geen vet gebruikt is, wet als er wel vet of pasta gebruikt is.

Groet,
Rick
 
Laatst bewerkt:
Oke Rick, duidelijk verhaal lijkt me. Blijft alleen nog het contactvlak tussen boutkop en blok over. Hier misschien een gewoon stalen ring voor gebruiken? Geeft een minder groot potentiaal verschil aan beide kanten (RVS-Staal-ALu) dan RVS-Alu. Is alleen minder fraai omdat veel blokbouten imbus zijn en origineel zonder ring gemonteerd worden...
 
Oke Rick, duidelijk verhaal lijkt me. Blijft alleen nog het contactvlak tussen boutkop en blok over. Hier misschien een gewoon stalen ring voor gebruiken? Geeft een minder groot potentiaal verschil aan beide kanten (RVS-Staal-ALu) dan RVS-Alu. Is alleen minder fraai omdat veel blokbouten imbus zijn en origineel zonder ring gemonteerd worden...

Je zult hoe dan ook een concessie moeten doen, ideaal bestaat niet. Ja, een aluminium ring is natuurlijk de beste optie, maar ook dit voorkomt het contactpotentiaal niet, je blijft een RVS bout in aluminium zitten.
Denk nu niet dat je een onmogelijke situatie voorhanden hebt want deze situatie komt erg veel voor. Kijk je motorblok en de rest van je motor maar eens na, deze situatie komt overal voor. Stalen (of RVS) bout (met of zonder ringen) gemonteerd in aluminium, je komt ze overal tegen. Allemaal concessies dus. Dit is heel normaal.

Maar, een ring onder je boutkop verspeidt de spanning van je bout wel beter tov. het aluminium. Het draagt beter zeg maar.
Monteer het dus zoals je wilt, het is jouw keuze. Doe wat je het liefste wilt. Gebruik het juiste vet, dan voorkom je een hoop problemen.
Zorg dat je de zaak schoon houd. Een laagje pekel rondom je bout is bv. veel schadelijker dan het monteren van RVS in aluminium. Dit veroorzaakt veel meer corrosie.

Moraal van dit verhaal: Aluminium heeft voor en nadelen.
Voordeel: Het is natuurlijk erg licht tov. de sterkte. Het is makkelijk te gieten als je de juiste legering gebruikt, en het is relatief goedkoop.
Nadeel: Aluminium corrodeert nu eenmaal snel, en aluminium legeringen nog sneller. Door allerlei oorzaken. Schoonhouden, vertraagd het corrosie proces.
Electrolitische corrosie is een corrosie proces. Maar er is ook stress corrosie mogelijk door hoge belasting en chemische corrosie door niet-alu-vriendelijke materialen, zoals bv. pekel, enz, enz.

Monteer je bouten zoals jij wilt, met het juiste vet. Houdt het schoon en inspecteer regelmatig op corrosie. Net zoals de rest van je motor. Dan komt alles goed.

Maar terug on topic: Gebruik dus geen kopervet.

Groet,
Rick
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp zijn de meningen nogal verdeeld. Zoals al in mijn eerste post al meldde is het volgens mij een gewoon natuurkundig verschijnsel dat het onedele metaal opgeofferd wordt. Zou dus het aluminium van je blok zijn. Zelf dacht ik aan bijvoorbeeld een kunststof ring onder de boutkop bijvoorbeeld. Eigenlijk zou ik ervaringen willen van mensen die zo'n setje blokbouten hebben aangeschaft en of ze dit probleem zijn tegengekomen of niet.
Bouten invetten voor montage kan een goede gewoonte zijn maar je aanhaalmoment klopt dan niet meer, omdat de wrijving verminderd wordt, kan dus alleen bij minder kritische verbindingen worden toegepast. Ook heb ik zo mijn twijfels of pasta wel een voldoende isolerende werking heeft op de schroefdraad verbinding om galvanische corrosie te voorkomen.

Ik zou het eerder een scheikundig fenomeen noemen :+ De zwakste oxidator (of sterkste reductor) gaat er als eerste aan :P
 
Super spul! Gerbruik het zelf al jaren. Enige montagepasta die echt lang (lees: jaren lang) blijft zitten en ook echt tegen hoge temperaturen aan kan. Ik heb me laten vertellen dat er geen teflon in zit maar keramische deeltjes
Als ik het goed las, meerdere plekken op Net: allebei, dus zowel teflon als keramische deeltjes.
Vooral het idee dat het electrisch niet-geleidend is trekt me aan.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een goede tip inderdaad, zal het onthouden. Blijf het toch wel, op zijn minst, vreemd vinden dat er zoveel van die boutsetjes op het internet te koop staan, zonder enige verdere toelichting met betrekking tot dit probleem.
 
Even daargelaten wat voor vet je gebruikt, het moment waarop je een (roestvast)stalen bout in aluminium moet vastdraaien wordt bepaald ddor het zwakste materiaal.
Dat is het aluminium.
Het maakt niets uit wat voor soort stalen bout je erin draait.

Het is wel belangrijk te weten of het aandraaimoment is opgegeven voor gesmeerde of ongesmeerde schroefdraad.
Is het moment opgegeven voor ongesmeerde schoefdraad en je monteert met smering, dan vergroot je de kans op stukdraaien van de bout of de draad in het blok.
Immers de wrijving is met smering minder dan zonder en met gelijk blijvende kracht op de sleutel vergroot je de op de draad uitgeoeffende krachten aanzienlijk.
Je moet in dat geval een lager aandraaimoment kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan