RVS Mig las vraagje

Knukkel

MF veteraan
21 jun 2004
2.599
0
Ik heb vandaag wat RVS plaatwerk gelast met een Mig apparaat.
Een 3 mm dikke strip moest (vlak) worden vastgelast op een 3mm dikke plaat met rupsjes van ~ 3cm.

Na een wat proefstukjes te hebben gelast had ik de beste instellingen gevonden dacht ik, maar bij de uiteindelijke rupsjes lag het begin er steeds 'op' en het eind was 'in' het materiaal gezakt.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
 
Ik heb vandaag wat RVS plaatwerk gelast met een Mig apparaat.
Een 3 mm dikke strip moest (vlak) worden vastgelast op een 3mm dikke plaat met rupsjes van ~ 3cm.

Na een wat proefstukjes te hebben gelast had ik de beste instellingen gevonden dacht ik, maar bij de uiteindelijke rupsjes lag het begin er steeds 'op' en het eind was 'in' het materiaal gezakt.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?


Dat noem je de laskrater. Doordat je daar stopt onstaat er toch al een krater, en waarschijnlijk is je las wat weggezakt door de verhitting (hangt er een druppel onder aan?) Wat helpt is als het materiaal nog net roodheet is nog een (paar) keer even kort een paar druppels lassen op dat plekje. Als het materiaal nog heet is vloeit het redelijk mooi vlak.

En je moet met Mig/Mag stekend lassen. Toorts in rechterhand = van rechts naar links lassen en vice versa. Anders krijg je een ontzettend bolle las. Overigens, hoe meer stroom je geeft, hoe vlakker de las wordt. Dat gaat niet oneindig ver, want dan zak je door je materiaal heen :P
 
Dat noem je de laskrater. Doordat je daar stopt onstaat er toch al een krater, en waarschijnlijk is je las wat weggezakt door de verhitting (hangt er een druppel onder aan?) Wat helpt is als het materiaal nog net roodheet is nog een (paar) keer even kort een paar druppels lassen op dat plekje. Als het materiaal nog heet is vloeit het redelijk mooi vlak.

En je moet met Mig/Mag stekend lassen. Toorts in rechterhand = van rechts naar links lassen en vice versa. Anders krijg je een ontzettend bolle las. Overigens, hoe meer stroom je geeft, hoe vlakker de las wordt. Dat gaat niet oneindig ver, want dan zak je door je materiaal heen :P

Kijk, daar heb ik wat aan, ik ga het vanavond meteen proberen!
Tnx.
 
Tijdens het starten van het lassen heb je onvoldoende warmte om direkt een mooie las te krijgen. De neiging is om dan maar met een hoge amp. te beginnen. Dan blijkt dat je teveel warmte in de las brengt en daarmee op het einde een krater krijgt. Het is de oefening en dan de ervaring die je uiteindelijk tot lasser brengt.

Moraal ?? Oefening. (vooral op proef plaatjes.)
 
Dat noem je de laskrater. Doordat je daar stopt onstaat er toch al een krater, en waarschijnlijk is je las wat weggezakt door de verhitting (hangt er een druppel onder aan?) Wat helpt is als het materiaal nog net roodheet is nog een (paar) keer even kort een paar druppels lassen op dat plekje. Als het materiaal nog heet is vloeit het redelijk mooi vlak.

En je moet met Mig/Mag stekend lassen. Toorts in rechterhand = van rechts naar links lassen en vice versa. Anders krijg je een ontzettend bolle las. Overigens, hoe meer stroom je geeft, hoe vlakker de las wordt. Dat gaat niet oneindig ver, want dan zak je door je materiaal heen :P

Dat je stekend moet lassen wist ik ook nog niet.

Mag je wel steeds een klein stukje lassen? Bijvoorbeeld 1 sec. lassen en dan weer 1 sec. rust. Dit vraag ik me af omdat het beschermgas in de tussentijd niet stroomt.
 
Dat noem je de laskrater. Doordat je daar stopt onstaat er toch al een krater, en waarschijnlijk is je las wat weggezakt door de verhitting (hangt er een druppel onder aan?) Wat helpt is als het materiaal nog net roodheet is nog een (paar) keer even kort een paar druppels lassen op dat plekje. Als het materiaal nog heet is vloeit het redelijk mooi vlak.

En je moet met Mig/Mag stekend lassen. Toorts in rechterhand = van rechts naar links lassen en vice versa. Anders krijg je een ontzettend bolle las. Overigens, hoe meer stroom je geeft, hoe vlakker de las wordt. Dat gaat niet oneindig ver, want dan zak je door je materiaal heen :P

:Y klopt, maar mis nog een paar dingen.

Waarschijnlijk heeft het toestel niet zon hoge ontsteekspanning. Meestal gaan de meeste lassers dit compenseren door het toestel hoger te zetten. Met als gevolg dat er na een paar cm er wel voldoende hitte in het materiaal zit om het smeltbad goed te laten vloeien. Maar als de las dan nog iets langer word komt er teveel hitte in het materiaal met als gevolg dat in zakken. Dit kan ook door een te dikke draad komen trouwens.
De lass is denk ik aan het begin bol, midden vlak, en op het eind ingezakt ?

Dus of andere draad gebruiken of het materiaal eerst roodheet stoken op het punt waar jij wil beginnen. En dan op een lagere spanning lassen. Dan zul je zien dat de lass veel egaler word. Bij RVS geld dit ook meer dan bij ijzer/staal.
 
Och, tuurlijk mag dat. En meestal blijft het gas ook iets langer 'na ijlen' :) Kzie ze het bij occ ook vaak doen btw.

dat heet afterflow en dat verminderd de kratervorming en bij RVS scheelt het ook in de verkleuring.

Mag je wel steeds een klein stukje lassen? Bijvoorbeeld 1 sec. lassen en dan weer 1 sec. rust. Dit vraag ik me af omdat het beschermgas in de tussentijd niet stroomt.

dat mag, maar als je dit doet kan je beter kop-staart lassen.
dan las je steeds naar de vorige las toe, dat voorkomt een deel dat je allemaal bulten krijgt van het startpunt omdat je steeds met de volle warmte op het begin uitkomt. verder breng je op die manier minder spanning in het materiaal.

en verder moet je er op letten dat je voor RVS een ander soort gas hebt, welke soort is weer afhankelijk van de fabrikant. meestal zit er een deel argon in maar dan in kleinere verhouding dan voor het TIG lassen.
het beste resultaat voor RVS MIG-lassen behaal je met een lasapparaat waar je pulserend mee kan lassen.
 
...
dat mag, maar als je dit doet kan je beter kop-staart lassen.
dan las je steeds naar de vorige las toe, dat voorkomt een deel dat je allemaal bulten krijgt van het startpunt omdat je steeds met de volle warmte op het begin uitkomt. verder breng je op die manier minder spanning in het materiaal.
...

Bedankt, dat zal ik eens proberen. Ik deed het staart-kop omdat het lekker makkelijk is (ook in verband met opvullen van kieren enzo).

...
en verder moet je er op letten dat je voor RVS een ander soort gas hebt, welke soort is weer afhankelijk van de fabrikant. meestal zit er een deel argon in maar dan in kleinere verhouding dan voor het TIG lassen.
het beste resultaat voor RVS MIG-lassen behaal je met een lasapparaat waar je pulserend mee kan lassen.

Ik ben nu alleen nog maar bezig aan staal en gebruik daar menggas voor (15%CO2 rest argon). Maar wat bedoel je met pulseren lassen, een gepulseerde lasstroom?


@Knukkel: Dat heb ik ook met staal, bij het begint ontstaat altijd een dik stuk omdat het materiaal dan nog koud is en verderop word de las mooi glad.
 
Kijk, hier is een plaatje.
Ik ben er al met de lamellenschijf overheen gegaan, maar je ziet duidelijk een gat aan de rechterkant (ik heb dus van links naar rechts gelast). Aan de bovenkant zie je hetzelfde verschijnsel bij een andere las trouwens.

Mijn apparaatje heeft geen pulserende lasstroom en ik gebruik standaard MIG gas, heb alleen RVS draad erin gezet.

Als ik minder stroom instel dan heb ik niet genoeg inbranding en ligt de rups er in het begin helemaal dik op. Ik ga de truuk met een 'na stoot' als het materiaal nog gloeit maar eens proberen. Het zit trouwens niet in het zicht, dus op zich is het niet zo erg.

full
 
ik gebruik standaard MIG gas, heb alleen RVS draad erin gezet.

Dan bestaat er een kansje dat het gaat roesten.

Overigens kun je je afterflow 99.99% zeker niet instellen, heb zelf nog geeneen Mig/Mag apparaat gezien waar dat mee kon. Tig wel.

Startspanning? Geen idee wat dat ding van mij doet (nee, is geen hobbygeval), maar die spanning zakt direct na het starten al in elkaar, zeg in 1/10 seconde al. Heeft IMHO weinig invloed op je laswerk. Ik probeer altijd met zoveel mogelijk stroom te lassen: resultaat is vlakkere las en betere inbranding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan