Scarver topic & Scarver forum! Deel 2

De olie zit echt overal. Ik kocht en smeerde vorig jaar mijn CS, nadat die bij de vorige eigenaar 8 jaar had stilgestaan. Ik heb toen alle vloeistoffen (en filters) verwijderd, en alle leidingen, en onderdelen uitgeblazen met een compressor. Dan bleef de olie ook komen, en het bijvullen deed ik over enkele dagen. Een ritje rijden met 2 a 3 liter olie, en na elke rit checken bij koud en warm, en steeds per 100 cl bijvullen. Er zit dus heel wat meer in dan 2,5 liter. Peil perfect in 't midden, en nu zijn we 10 000 km verder. Ik kwam ergens de vraag tegen voor een ruitje, §voor haar reis nd Eifel)🙂 Ik heb vd vorige eigenaar nog 1 extra ruit liggen. Bij interesse, maak ik foto's en prijsje (verzendkosten)👍 Groeten uit Belgie, net terug van Aken, 280 km, helemaal over binnenwegen heen, zalig🤗 , en terug over de snelwegen, en dan een uur lang aan 5 a 6000 rpm. Het oliepeil nog steeds perfect in't midden, geen minuut haperingen gehad, op een jaar 👍 Maar nu wel tijd voor een nieuw onderhoud. 😄
Ja ik zocht nog een hoge kuipruit. Heb een smoke ruitje met nu zo'n verhogingsruitje erop. Dat doet al enorm veel. Wat voor soort ruitje heb je?
 
IMG_20220518_193719.jpg
 
Ah EdB, bovenstaande foto is gewoon een sfeerbeeldje vd voorbije maand. Ik haal m'n ruit erbij en zal de afm, merk en foto hier vanavond posten. Die op mijn CS is aftermarket vd vorige eigenaar. En ik geloof dat de orginele van bmw, mijn reserve is. Helder doorzichtig kleurloos plexi herinner ik me.
 
Over dat onderhoud. Ik moet mijn remschijven eens meten, (slijtage dikte), en dringend nieuwe remblokken steken. De voorrem doet helemaal wat ze moet doen, dus okee. De achterrem stelt niet veel voor vind ik, met m'n 90 kg. (de abs grijpt vroeg in vind ik, maar dat is dan weer wel veilig😊) Iemand een idee van betere remschijven of blokken voor achteraan ... ? Waarschijnlijk niet, het is geen racemoto met 200 pk 😁 maar vragen staat vrij he ..
 
Kies je voor dezelfde viscositeit van vorkolie?
Nee, ik kreeg sae 15 erbij. Staat zelfs op de doos incl de luchtkamer. Ga vanavond ff proberen. Was nog een hel klus om de vork open te krijgen door de roest bovenin.
Denk wel dat ik de vulbussen iets moet inkorten.
 
Beste EDB 1985 , ik zocht de ruit even. De vorige eigenaar plaatste een zwart aftermarket kuipje met verhogend ruitje. En dat orginele helder bmw kuipruitje is dus wat ik extra heb, en weg mag. Dat is dus niet wat u zoekt. Sorry.
zzz5011 (2).jpg
 

Bijlagen

  • zzz5011 (3).jpg
    zzz5011 (3).jpg
    170,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met olie verversen.

3 zaken die mij opvielen:
Olieaftapplug onder het blok is van heel zacht aluminium, dop 24 mm gleed eraf. Met dop 23 en een tikje met de hamer paste het beter en was het zo los.

De bak waar ik de olie in opving kan 4,6 l hebben, die zit bijna vol (erg) want er hoort maar 2,5 l in te zitten. Geen wonder dat ik nooit iets hoefde bij te vullen als ik op de juiste manier peilde.

Er zit ijzerslijpsel op de magnetische aftapplug. Niet leuk. Iemand een idee waar dat vanaf gesleten is? @texoot misschien een idee, omdat jij al vaker het blok van binnen hebt gezien.

Ik ervaar geen noemenswaardig problemen met betrekking tot het laatste.
Maar ik vind het niet leuk om te zien.
Dat veel te veel olie bevatten herken ik ook. Toen ik mijn motor had gekocht en olie ging verversen kwam er ook veel meer uit dan dat er in hoorde te zitten. Teken dat de persoon die die motor in onderhoud had, niet wist hoeveel het blok moest bevatten, en ook niet wist hoe je moest peilen (met warme motor).
 
Daarom staat er ook dat je elke oliebeurt moet flushen!😉
Mijn motor schakelt een stuk beter na de oliewissel.
Flushen heb ik ook gedaan, kwam genoeg mayo mee :+. Mooi te zien in de plastic flessen waar in alles na afkoelen in had gedaan.
 
Ook mooi, wandel je in Oostenrijk, ergens in de Vorarlberg. Rijd daar gewoon een CS in het wild. Helaas geen foto kunnen maken. Was een Oostenrijker overigens die een hele mooi gele reed.
 
Had nog een narrow escape met een busje met haast bovenop een heuvel op een heel smal weggetje. Moest bovenop naar rechts en het busje gaf amper ruimte. Spiegel aan gort gereden tegen zijn spiegel😳
E5D018FB-E091-4972-A79F-9FFE584A9E94.jpeg
 
gelukkig niet omver gegaan. Ik werd onlangs bijna in de flank gegrepen door een bakfiets, en had zin om haar spiegels er af te stampen ! 😄 Ben maar doorgereden 👍
 
Ben net weer terug, in zes dagen 3000 km gereden, motor geeft geen klap verkeerd.
Jammer dat mijn vriend een schuiver maakte met z’n Duc. Zit voor vier weken met z’n hand in het gips en de Duc heeft ook flink geleden.
49C03B49-2C24-463F-8167-CB77AD406428.jpeg
 
Hmm, dat is minder.

Kon je een beetje partij geven tegen de Duc?
Jazeker, op bochtige stukken is de Scarver zelfs in het voordeel. Waar vermogen belangrijk is, op de rechte stukken, ga je het natuurlijk verliezen.
Maar dat vind ik niet interessant😊
 
Jazeker, op bochtige stukken is de Scarver zelfs in het voordeel. Waar vermogen belangrijk is, op de rechte stukken, ga je het natuurlijk verliezen.
Maar dat vind ik niet interessant😊
bochten zijn ook veel leuker dan rechtuit
 
net als skiën en snowboarden, 'carven' door de bochten, of in oud Nederduits scarfen 'snijden' of in Zweeds 'skara' scherp snijden 👍🙃 ik zeg altijd, de rotax scarver heeft koppel gelijk een diesel, laag in toeren sterk en hoog in toeren weinig pk's maar koppel zat.
 
Heerlijk om allemaal te lezen! Niet van de glijpartij en afsnijerij natuurlijk.
Inmiddels ook bijna 4000 km met de scarver gemaakt en krijg eigenlijk alleen maar meer bewondering voor t machientje. Hij rijd als een tierelier.

Heb wel ontdekt dat hoog in toeren de koppeling lijkt te gaan slippen (5500 en erboven) snelheid klimt dan haast niet en toeren gaan wel gestaag door. (Schieten niet ineens door dus slipt een beetje?)
Is de koppeling een zwak punt?

Verder merkt je het niet hoor, bij stevig wegtrekken ook niet...eigenlijk alleen als je hem helemaal door trekt in toeren.

Verder superblij met de motor, erg leuk hoe mensen de motor helemaal bekijken omdat ze hem niet kennen. Er zwaaien ook mensen naar me vanuit de auto of op de fiets...heel komisch.
Het lekkere klapperen in de inlaat vindt ik buitengewoon amusant, lijkt heel sportief terwijl je naast de motor eigenlijk haast niets hoort (standaard uitlaat).
 
net als skiën en snowboarden, 'carven' door de bochten, of in oud Nederduits scarfen 'snijden' of in Zweeds 'skara' scherp snijden 👍🙃 ik zeg altijd, de rotax scarver heeft koppel gelijk een diesel, laag in toeren sterk en hoog in toeren weinig pk's maar koppel zat.

Qua koppel onderin.. ik vind dit pas vanaf de 1750rpm komen, dus niet helemaal onderin. Bmw boxer (1100) wint het daar nog wel (vanaf 1200 rpm koppel)
 
Heerlijk om allemaal te lezen! Niet van de glijpartij en afsnijerij natuurlijk.
Inmiddels ook bijna 4000 km met de scarver gemaakt en krijg eigenlijk alleen maar meer bewondering voor t machientje. Hij rijd als een tierelier.

Heb wel ontdekt dat hoog in toeren de koppeling lijkt te gaan slippen (5500 en erboven) snelheid klimt dan haast niet en toeren gaan wel gestaag door. (Schieten niet ineens door dus slipt een beetje?)
Is de koppeling een zwak punt?

Verder merkt je het niet hoor, bij stevig wegtrekken ook niet...eigenlijk alleen als je hem helemaal door trekt in toeren.

Verder superblij met de motor, erg leuk hoe mensen de motor helemaal bekijken omdat ze hem niet kennen. Er zwaaien ook mensen naar me vanuit de auto of op de fiets...heel komisch.
Het lekkere klapperen in de inlaat vindt ik buitengewoon amusant, lijkt heel sportief terwijl je naast de motor eigenlijk haast niets hoort (standaard uitlaat).
Bij mijn vorige had ik dat ook. Koppelingsveren vervangen en nog niet helemaal weg. Ws een setje nieuwe platen nodig. Kwestie van totale pakket opmeten.
Ik heb evt nog een complete koppeling liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan