scenic route app

arjandevries

Rookie
22 feb 2018
27
2
Hi,

Ik denk erover om mijn garmin 395 aan de kant te schuiven voor een iphone 8plus met scenic route app,
Samen in een ram mount volgens mij een perfecte combi.
Iemadn ervaringen met scenic?
Tips tricks of wat dan ook??

Arjan
 
Ik ben ook niet echt tevreden met mijn BMW Navigator 5 (is zelfde wat jij hebt ongeveer). Het probleem is dat ik als ITer weet wat er mogelijk is, en dat ik dan Garmin veel te beperkt vind.

Ik vraag me wel eens af of er geen tijd komt dat Garmin dezelfde fout gaat maken als Nokia met SymbianOS destijds; als maar doorgaan op een verouderd platform en weigeren met de markt mee te gaan. Vroeg of laat komt er een degelijk merk a la Garmin of Tomtom, met Android en dan lijkt het me toch gedaan met de Zumo serie.

Wat jij vraagt spookt bij mij ook wel eens door mijn hoofd, maar de Garmin is wel robuust, en dat is iets wat een telefoon niet echt is.
 
Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen dan ik nu uit mijn Zumo haal. iPhone is sowieso nooit een vervanger van wat dan ook. Een mooi ogend goed in de markt gezet veel te duur crapproduct. De prijskwaliteitsverhoudig is heeel erg ver te zoeken in ieder geval. Maar inderdaad voor luie mensen die geen zin hebben zelf hun routes te maken is een scenic, mooie bochten of wat dan ook functie misschien van toegevoegde waarde. Ik weet in ieder geval zelf altijd waar ik heen wil rijden en wat ik wil zien onderweg. Misschien ook omdat ik mijn Zumo altijd gebruik om van A naar B te gaan. Het enige dat ik mis is de optie "omleiding maken om bui heen" of "pauzepunt inlassen om tijdelijke regenbui uit te zitten".
 
Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen dan ik nu uit mijn Zumo haal.

- Internet op het apparaat
- Wireless routes overzetten
- Weer berichtgeving
- File berichtgeving (moet nu via bluetooth > telefoon > internet, omslachtig)
- Draadloos updaten
- Online POI informatie
- Scenic Routes achtige toeters en bellen
- Hotel/Booking.com achtige zaken
- Meer APIs zodat het niet meer Basecamp/CityNavigator only is
- Betere routeplanning op het apparaat
- Betere Mediaplayer (muziek)

Dit wil niet zeggen dat een ander dit ook wil, maar ik mijn gevoel zegt dat Garmin een Nokiaatje gaat doen in de toekomst als het geen strategische keuzes maakt.
 
Deze app een aantal x gebruikt in dezelfde combi als jij omschrijf. Mijn ervaring prima om van A naar B te rijden, echter routes inladen gaat vaak niet goed en is erg omslachtig. Zelf aan het kijken om My route navigatie te gaan gebruiken. weliswaar duurder, maar werkt volgens mij wel perfect voor het rijden van routes. TomTom zou dit ook moeten kunnen, echter alleen op Android.
 
Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen dan ik nu uit mijn Zumo haal.

1: Snelste route nooit door stadscentrum omdat dat altijd opstoppingen geeft.Is niet aan te geven, achterlijk
2: Geef nu eindelijk eens het begin van een afslag aan ipv het einde. Welke simpleton bedenkt zoiets?
3: Geef nu eindelijk eens benzinepompen op de route/in de richting aan ipv al die pompen die ik allang voorbij ben of waar ik domweg niet kan komen
4: Zou het eindelijk eens mogelijk zijn om, al is het maar voor enkele seconden, te onthouden op welke weg je aan het rijden bent, ipv dat er een achterlijke kompas aanduiding verschijnt. Werkelijk niemand rijdt naar het zuidzuidwesten, het is volslagen krankjorum. Je weet op welke weg je rijdt dus als je stopt en niet beweegt sta je nog steeds op die weg. Geef dat dan ook aan.
 
..... iPhone is sowieso nooit een vervanger van wat dan ook. Een mooi ogend goed in de markt gezet veel te duur crapproduct. De prijskwaliteitsverhoudig is heeel erg ver te zoeken in ieder geval. Maar inderdaad voor luie mensen die geen zin hebben zelf hun routes te maken is een scenic, mooie bochten of wat dan ook functie misschien van toegevoegde waarde. Ik weet in ieder geval zelf altijd waar ik heen wil rijden en wat ik wil zien onderweg. Misschien ook omdat ik mijn Zumo altijd gebruik om van A naar B te gaan. Het enige dat ik mis is de optie "omleiding maken om bui heen" of "pauzepunt inlassen om tijdelijke regenbui uit te zitten".

Zo, kom er maar in. Ik heb een iPhone en gebruik deze voor navigatie. En dus ben ik lui?

Er zijn heel veel mensen die hun smartphone voor navigatie gebruiken. Ik heb in het verleden veel geëxperimenteerd met symbian, Windows Phone, Android en nu ook iPhone. Ja de iPhone is te duur, maar crap is ie niet. Die van mij krijg ik bovendien van mijn werkgever, dus aanschafkosten heb ik alleen voor software. Verder bij ons thuis twee TomTom Riders V1 en een Rider 40. Voor mij zijn er veel redenen om toch een smartphone te kiezen: TomTom verlegt zijn markt naar het verkopen van software en kaarten, ook aan autofabrikanten. Ben beniiewd wat Garmin gaat doen.

- Heb ik altijd bij me
- Flexibel in het gebruik van software (TomTom voor A naar B met verkeersinformatie, Waze, MyRoute navigatie)
- Omdat ik het leuk vind om er mee te experimenteren
- Omdat ik tijdens een kampeerweeekend zo weinig mogelijk spullen mee wil nemen.

Met alle ontwikkeling mbt schermen, waterdichtheid, etc durf ik zelfs te beweren dat steeds minder mensen een dedicated systeem kopen, ook voor de motor.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar er is verschil tussen navigeren op basis van wat een apparaat verzint of op basis van wat je zelf wilt zien. De meeste motorrijders die ik ken hebben ook al voorpret voor hun vakanties in het maken van de routes en het opzoeken van bezienswaardigheden langs die routes. Als ik op de Michelin kaart ergens een rood wit geblokt lijntje zie lopen wil ik daar best een aantal kilometer voor om rijden. Ook al is het maar een heel klein stukje. Deze intelligentie zal een apparaat wat je van A naar B laat rijden nooit krijgen.
 
Als je echt van flexibiliteit houdt moet je niet voor een IPhone gaan maar een Android toestel nemen. Dat kan al vanaf <100 Euro. En dan houd je de IPhone mooi veilig in de zak.

Met de TomTom GO app in combinatie met My Drive op de telefoon zelf heb je al dezelfde mogelijkheden als met een nieuwe Rider. (gpx bestanden laden, spannende routes in 3 gradaties bochtigheid en 3 gradaties hoogteverschil). De GO app is er ook voor de IPhone maar mist dan de mogelijkheid om gpx routes in te laden.

Apps als Scenic zijn er legio voor Android. 2 Voorbeelden: Calimoto en Kurviger.
 
Daarnaast heeft een telefoon een accu die redelijk snel leeggevreten wordt. Een GPS heeft een accu die best even mee gaat. Op de meeste motoren maakt dit niet uit maar als je op een masjientje rijdt waar geen accu in zit en je dus afhankelijk bent van de levensduur van de accu van het apparaat zelf (en eventueel powerbanks) dan wil je niet op een gsm navigeren. Een telefoon is een mooie backup in noodgevallen. Op een dagtochtje door België en Frankrijk kwam ik er in Frankrijk achter dat er iets mis was gegaan met updaten van het kaartmateriaal. Ik was dus maar wat blij dat Google Maps me even kon vertellen waar ik stond.
 
De meeste rugged GPS toestellen draaien meer als een dag op de accu. Daar is niet zoveel verschil met een Zümo.

Mijn voorkeur gaat uit naar een extra, niet te duur, Android toestel, Als je daar wat zaken afgooit/uitschakelt die niet voor navigatie nodig zijn, dan gaat de batterij nog weer langer mee.
 
Nee, maar er is verschil tussen navigeren op basis van wat een apparaat verzint of op basis van wat je zelf wilt zien. De meeste motorrijders die ik ken hebben ook al voorpret voor hun vakanties in het maken van de routes en het opzoeken van bezienswaardigheden langs die routes. Als ik op de Michelin kaart ergens een rood wit geblokt lijntje zie lopen wil ik daar best een aantal kilometer voor om rijden. Ook al is het maar een heel klein stukje. Deze intelligentie zal een apparaat wat je van A naar B laat rijden nooit krijgen.

Ik snap je punt in deze discussie niet. Waarom zou dit verschillende zijn tussen een dedicated navigatieapparaat en een smartphone? Ik kan kaarten gebruiken van TomTom, Garmin, Google en daar zelf routes op maken. Langs elke bezienswaardigheid die ik maar wil. En ze vervolgens op mijn telefoon pleuren om te rijden. En dan is een smartphone ook sneller met herberekenen en dergelijke (behalve misschien de nieuwe TomTom Rider 450).

Als je echt van flexibiliteit houdt moet je niet voor een IPhone gaan maar een Android toestel nemen. Dat kan al vanaf <100 Euro. En dan houd je de IPhone mooi veilig in de zak.
....

Volledig mee eens. Maar omdat ik veel kampeer streef ik ernaar zo weinig mogelijk apparaten bij me te hebben. Mijn telefoon is dan om te bellen, berichten te sturen, navigeren, muziek te luisteren, boeken te lezen en dient als zaklantaarn. Als ik zou kunnen kiezen zou ik denk ik ook voor android gaan, maar dan wel met een kale android.
 
Laatst bewerkt:
Mijn punt is dat (voor mij) al die opties zoals scenic, bochten etc.. de grootste onzin zijn. Dit aangezien ik thuis al lekker maanden voor de vakantie aan het puzzelen ben wat ik wil zien onderweg. Dat heet voorpret.
Ik wil onderweg ook niet met een lege telefoon staan omdat die druk bezig is geweest met mij de weg wijzen. (en nee er is geen accu waar ik deze op aankan sluiten). Zo min mogelijk apparaten, ja, maar voor gps wel een dedicated apparaat aangezien deze hier voor gemaakt is en lekker lang meegaat op de accu die er in zit.
 
Mijn punt is dat (voor mij) al die opties zoals scenic, bochten etc.. de grootste onzin zijn. Dit aangezien ik thuis al lekker maanden voor de vakantie aan het puzzelen ben wat ik wil zien onderweg. Dat heet voorpret.
Ik wil onderweg ook niet met een lege telefoon staan omdat die druk bezig is geweest met mij de weg wijzen. (en nee er is geen accu waar ik deze op aankan sluiten). Zo min mogelijk apparaten, ja, maar voor gps wel een dedicated apparaat aangezien deze hier voor gemaakt is en lekker lang meegaat op de accu die er in zit.

Zo heeft ieder zijn voorkeuren en dat is prima. Ik moet zeggen dat de robuustheid van een dedicated apparaat mij ook aanspreekt. Mijn punt is dat je al die opties niet hoeft te gebruiken en ook wanneer je een smartphone gebruikt voor navigatie de voorpret hebt van het puzzelen en zelf routes maken.
 
Ik haak ff aan: wat voor betaalbare "rugged" android raadt men aan? En is het dan mogelijk die ook onderweg (waterdicht) aan de lader te hangen?
En is de bediening al wat normaler (had een chinese dubbeldin in de auto met android kitkat - 4.4 nog wat en dat was een drama qua bediening), zeg ik als luie iPhone gebruiker...

Mijn zumo weet na de laatste update nog steeds niet hoe je op de A1 (toch vrij drukke hoofdweg ;)) vanaf amsterdam naar hilversum moet komen. Dus wil wel eens wat anders en idd minder spullen meesjouwen.

In de auto gebruik ik niet eens meer de ingebouwde navigatie, A-->B gaat veel beter en sneller met bv Waze en altijd actueel.
Op de motor is eigenlijk de enige eis dat ie m'n routes moet kunnen laden.

Alle tips android phone/navi software van harte welkom.

(als daar een vermijdt buien functie bijzit zou dat helemaal mooi zijn, want ik ben rain man tjdens mijn motortrips)
 
Laatst bewerkt:
Ik haak ff aan: wat voor betaalbare "rugged" android raadt men aan? En is het dan mogelijk die ook onderweg (waterdicht) aan de lader te hangen?
En is de bediening al wat normaler (had een chinese dubbeldin in de auto met android kitkat - 4.4 nog wat en dat was een drama qua bediening), zeg ik als luie iPhone gebruiker...

Mijn zumo weet na de laatste update nog steeds niet hoe je op de A1 (toch vrij drukke hoofdweg ;)) vanaf amsterdam naar hilversum moet komen. Dus wil wel eens wat anders en idd minder spullen meesjouwen.

In de auto gebruik ik niet eens meer de ingebouwde navigatie, A-->B gaat veel beter en sneller met bv Waze en altijd actueel.
Op de motor is eigenlijk de enige eis dat ie m'n routes moet kunnen laden.

Alle tips android phone/navi software van harte welkom.

(als daar een vermijdt buien functie bijzit zou dat helemaal mooi zijn, want ik ben rain man tjdens mijn motortrips)


Ik ben geen android deskundige, maar hier is vast veel te vinden: Android Smartphone Navigatie

Voor A naar B kun je gewoon Waze blijven gebruiken. Ik gebruik zelf TomTom Go op de iPhone. Voordeel van android is dat je daar wél routes met MyDrive kunt synchroniseren. Zelf hou ik het bij de MyRoute app en bijbehorende navigatie.
 
Zo min mogelijk apparaten, ja, maar voor gps wel een dedicated apparaat aangezien deze hier voor gemaakt is en lekker lang meegaat op de accu die er in zit.

Als Garmin zo blijft ontwikkelen zoals ze nu doen op de navigatiemarkt, geef ik ze een aantal jaar en het is klaar. Dan ligt hun besturingssysteem op de begrafenisplaats naast SymbianOS.

Ik zie het nog wel gebeuren dat mobieltjes zo door ontwikkelen dat je ze gewoon waterdicht in een houder kan stoppen, bestuurbaar via je handvat. Je klikt het apparaat in de houder, en net als GearVR schakelt het alle prullaria uit en is je mobiel ineens een navigator.

Ook ik houd mijn ogen open. De enige reden dat ik deze Garmin gebruik is dankzij gebrek aan beter. Toen Tomtom er nog niet was, was Garmin eigenlijk de enige optie voor motorrijders, daar hebben ze hun marktaandeel aan te danken. In dit marktsegment gaan steeds meer partijen zich mengen, en ik denk dus ook dat je anno 2020-2022 niet meer met USB draadjes en Basecamp achtige software wegkomt.
 
Laatst bewerkt:
...

Ook ik houd mijn ogen open. De enige reden dat ik deze Garmin gebruik is dankzij gebrek aan beter. Toen Tomtom er nog niet was, was Garmin eigenlijk de enige optie voor motorrijders, daar hebben ze hun marktaandeel aan te danken. In dit marktsegment gaan steeds meer partijen zich mengen, en ik denk dus ook dat je anno 2020-2022 niet meer met USB draadjes en Basecamp achtige software wegkomt.

En TomTom heeft met de Rider 550 toch wel een slag gemaakt: 4 keer zo snel als de vorige TomTom en via Mydrive kun je de routes er via Wifi o zetten. En er zijn al veem mensen met een navigatie op basis van android aan het experimenteren.
 
Als Garmin zo blijft ontwikkelen zoals ze nu doen op de navigatiemarkt, geef ik ze een aantal jaar en het is klaar. Dan ligt hun besturingssysteem op de begrafenisplaats naast SymbianOS.

Ik zie het nog wel gebeuren dat mobieltjes zo door ontwikkelen dat je ze gewoon waterdicht in een houder kan stoppen, bestuurbaar via je handvat. Je klikt het apparaat in de houder, en net als GearVR schakelt het alle prullaria uit en is je mobiel ineens een navigator.

Ook ik houd mijn ogen open. De enige reden dat ik deze Garmin gebruik is dankzij gebrek aan beter. Toen Tomtom er nog niet was, was Garmin eigenlijk de enige optie voor motorrijders, daar hebben ze hun marktaandeel aan te danken. In dit marktsegment gaan steeds meer partijen zich mengen, en ik denk dus ook dat je anno 2020-2022 niet meer met USB draadjes en Basecamp achtige software wegkomt.
Ik denk dat Garmin het zelf ook wel dondersgoed in de gaten heeft wat er speelt. Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben toen ze de Duitse Navigon overgenomen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan